اختلال شخصیت اجتنابی، علائم و راه های درمان

علائم و راه های درمان اختلال شخصیت اجتنابی

اختلال شخصیت اجتنابی با احساس مهار شدید اجتماعی، عدم کفایت و داشتن حساسیت نسبت به انتقاد منفی و طرد شدن از دیگران مشخص می شود. با این حال این علائم بیشتر به دلیل خجالتی بودن یا مشکل اجتماعی داشتن نیست.

اختلال اجتنابی باعث ایجاد مشکلات مهمی می شود که توانایی تعامل با دیگران و حفظ روابط در زندگی روزمره را تحت تأثیر قرار می دهد. حدود 1٪ از جمعیت دنیا دارای این نوع اختلال هستند.

علائم اختلال شخصیت اجتنابی

فرد مبتلا به رفتار اجتنابی از فعالیت های شغلی، یا قرار گرفتن در اجتماع به دلیل ترس از انتقاد یا طرد شدن، خودداری می کنید. ممکن است فرد این احساس را داشته باشد که زمانی که در موقعیت های اجتماعی قرار می گیرد، عملکرد مناسبی از خود نشان نمی دهد. این بدان دلیل است که افراد مبتلا به اختلال اجتنابی آستانه انتقاد کمی دارند و اغلب خود را حقیر تر از بقیه می دانند.

عزت نفس پایین

ممکن است فردی که دچار اختلال شخصیت اجتنابی است، از ترس گفتن حرف و کلمات اشتباه، سرخ شود. دچار لکنت زبان شده یا خجالت بکشد. بنابراین ترجیه می دهد که اصلا سخن نگوید. همچنین ممکن است زمان زیادی را با نگرانی به اطرافیان خود توجه داشته باشد که از آن ها بابت گفته هایش تاییدیه دریافت کند.

شخصی که دارای رفتار اجتنابی است از ناراحتی در موقعیت های اجتماعی آگاه است و اغلب از نظر اجتماعی احساس ناتوانی می کند. با وجود این خودآگاهی، نظرات دیگران درباره کمرویی یا عصبی بودن فرد مبتلا در محیط های اجتماعی ممکن است مانند انتقاد باشد.

این امر خصوصاً درصورتی که در مورد پرهیز از موقعیت های اجتماعی، حتی به روشی خوش اخلاق، به شما طعنه زده شود، بیشتر صدق می کند.

اختلالات شخصیتی

تأثیرات اجتماعی اختلال شخصیت اجتنابی

اختلال شخصیت اجتنابی باعث ترس از طرد شدن توسط دیگران می شود که اغلب ارتباط با افراد دیگر را دشوار می کند. ممکن است در جستجوی دوستی مردد باشید، مگر اینکه مطمئن باشید طرف مقابل شما را دوست دارد. وقتی درگیر رابطه ای هستید، ممکن است از به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی یا صحبت درباره احساسات خود ترسیده باشید. این می تواند حفظ روابط صمیمی یا دوستی نزدیک را دشوار کند .

علائم فرد مبتلا به اختلال شخصیت اجتنابی

طبق راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی انجمن روانپزشکی آمریکا (DSM-5)، فردی که مبتلا به رفتار اجتنابی است باید حداقل چهار مورد از معیارهای زیر را نشان دهد:

• به دلیل ترس از انتقاد، عدم تأیید یا عدم پذیرش، از فعالیت های شغلی که شامل ارتباط بین فردی قابل توجهی با دیگران است، اجتناب می کند.
  • مایل نیست با مردم درگیر شود مگر این که مطمئن شود نزد دیگران کاملا محبوب می شوند.
  • در روابط صمیمی خود خویشتنداری می کند دلیل آن هم ترس از شرمسار شدن یا مورد تمسخر قرار گرفتن است.
  • به دلیل احساس عدم کفایت در شرایط جدید بین فردی مهار می شود.
  • خود را از نظر اجتماعی ناتوان و پایین تر از دیگران می داند.
  • به طور غیرمعمول تمایلی به پذیرش خطرهای شخصی یا انجام فعالیت های جدید ندارد، زیرا ممکن است برای او شرم آور باشد.

رفتار اجتنابی ممکن است معمولاً در کودکان یا نوجوانان دیده شود، اما تشخیص اختلال شخصیت اجتنابی در دوران کودکی عملی نیست، زیرا کمرویی، ترس از غریبه ها، حساس بودن به انتقادات، غالباً بخشی طبیعی از رشد کودک و نوجوان است.

یک روانشناس خوب می تواند علائم شما را ارزیابی کند، تشخیص دقیق دهد و گزینه های درمانی مناسب را به شما پیشنهاد کند.

اختلال اجتنابی

درمان اختلال شخصیت اجتنابی

همانند سایر اختلالات شخصیتی، درمانگر برنامه درمانی متناسب با شما را طراحی می کند. درمان این اختلال کمی متفاوت است، اما احتمالاً شامل گفتار درمانی خواهد بود. اگر یک بیماری همزمان مانند افسردگی یا اختلال اضطراب نیز در تشخیص داده شود، ممکن است از داروهای مناسب نیز استفاده شود.

اختلال شخصیت اجتنابی و سایر اختلالات شخصیتی

سایر اختلالات شخصیتی می تواند همراه با اختلال شخصیت اجتنابی باشد. درمان در این موارد برای کمک به علائم هر اختلال طراحی خواهد شد. برخی از شرایطی که بیشتر در موارد اختلال شخصیت اجتنابی رخ می دهد عبارتند از:

هراس اجتماعی

که در آن فرد اضطراب و خودآگاهی طاقت فرسایی را در موقعیت های معمول اجتماعی تجربه می کند.

پیشنهاد نویسنده: درمان اختلال اضطراب اجتماعی

اختلال شخصیت وابسته

که در آن افراد برای مشاوره یا تصمیم گیری بیش از حد به دیگران اعتماد می کنند.

اختلال شخصیت مرزی

که در آن افراد در بسیاری از زمینه ها از جمله روابط اجتماعی، رفتار، خلق و خوی و تصویر از خود دچار مشکل می شوند.

بسیاری از علائم اختلال شخصیت اجتنابی معمولاً در میان سایر شرایط به خصوص در مورد هراس اجتماعی تعمیم یافته، مشترک هستند . به همین دلیل، اختلالات به راحتی با یکدیگر اشتباه گرفته می شود. ممکن است مدتی طول بکشد تا یک روانشناس تشخیص روشن و دقیقی در رابطه با اختلال شما و درمان آن بدهد و روش های درمانی مناسب را برای شما در نظر بگیرد.

پیدا کردن مشاور خوب و حرفه‌ای مرکز مشاوره‌ای که بهترین خدمات را در زمینه شخصیت اجتنابی به شما ارائه دهد می‌تواند معضل بزرگی باشد. خصوصا اگر برای بار اول می‌خواهید به روان درمانگر مراجعه کنید. شما می‌توانید برای مشورت و کسب اطلاعات بیشتر درمورد مراکز مشاوره خوب در شمال و شرق تهران در زمینه درمان اختلال شخصیت اجتنابی با کلینیک ذهن آرا تماس بگیرید.

ما اینجا هستیم تا شما را به بهترین متخصصین مربوط به مشکل شما را چه در مرکز مشاوره ذهن آرا و چه در کلینیک‌های دیگر ارجاع دهیم.