هیپنوتیزم درمانی و فواید هیپنوتراپی

فواید هیپنوتیزم درمانی

تعریف هیپنوتیزم و هیپنوتیزم درمانی

هیپنوتیزم (Hypnotherapy) و هیپنوتیزم درمانی یک حالت ذهنی مانند خلسه است که در آن افراد افزایش توجه، تمرکز و پیشنهاد پذیری را تجربه می کنند. در حالی که هیپنوتیزم غالباً به عنوان یک حالت خواب مانند توصیف می شود، اما بهتر است به صورت حالت توجه متمرکز، افزایش قدرت پیشنهاد و تخیلات زنده بیان شود. افرادی که حالت هیپنوتیزم دارند غالباً خواب آلود به نظر می رسند، اما در حقیقت، آن ها بیش از حد آگاهی دارند.

در حالی که افسانه ها و باورهای غلط بسیاری وجود دارد، هیپنوتیزم یک فرایند کاملا واقعی است که می تواند به عنوان ابزاری درمانی برای روانشناسان مورد استفاده قرار گیرد. نشان داده شده است که هیپنوتیزم دارای فواید پزشکی و درمانی است، به ویژه در کاهش درد و اضطراب. حتی گفته شده است که هیپنوتیزم می تواند علائم زوال عقل را کاهش دهد.

انواع هیپنوتیزم درمانی

چند روش مختلف برای هیپنوتیزم وجود دارد:

هیپنوتیزم هدایت شونده

این نوع هیپنوتیزم شامل استفاده از ابزاری مانند دستورالعمل های ضبط شده و موسیقی برای القای حالت خواب به فرد است. سایت های آنلاین و برنامه های تلفن همراه اغلب از این نوع هیپنوتیزم استفاده می کنند.

هیپنوتیزم درمانی

هیپنوتیزم درمانی استفاده از هیپنوتیزم در روان درمانی است و توسط پزشکان مجاز و روانشناس برای درمان بیماری هایی از جمله افسردگی، اضطراب، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و اختلالات خوردن انجام می شود.

خودهیپنوتیزم

خودهیپنوتیزم فرایندی است که وقتی شخص حالت هیپنوتیزم خود را القا می کند، رخ می دهد. این روش درمانی اغلب به عنوان ابزاری برای کمک به خود برای کنترل درد یا کنترل استرس استفاده می شود.

چرا ممکن است شخصی تصمیم بگیرد که هیپنوتیزم را امتحان کند؟ در بعضی موارد، ممکن است افراد برای کمک به مقابله با درد مزمن یا تسکین درد و اضطراب ناشی از اقدامات پزشکی مانند جراحی یا زایمان، به دنبال هیپنوتیزم بروند.

کاربردهای هیپنوتیزم درمانی

موارد زیر تنها چند مورد از کاربردهای هیپنوتیزم است که با تحقیق نشان داده شده است:

• کاهش علائم مرتبط با سندرم روده تحریک پذیر (IBS)
  • کنترل درد در طی اقدامات دندانپزشکی
  • از بین بردن یا کاهش شرایط پوستی از جمله زگیل و پسوریازیس
  • مدیریت علائم خاص ADHD
  • درمان بیماری های مزمن درد مانند آرتریت روماتوئید
  • درمان و کاهش درد به هنگام زایمان
  • کاهش علائم زوال عقل
  • کاهش حالت تهوع و استفراغ در بیماران سرطانی تحت شیمی درمانی
  • همچنین از هیپنوتیزم درمانی برای کمک به افرادی که تغییر رفتاری از جمله ترک سیگار، کاهش وزن یا جلوگیری از شب ادراری، کمک گرفته شده است.

تأثیرات هیپنوتیزم درمانی در افراد مختلف

هیپنوتراپی چه بصورت آنلاین یا حضوری باشد، در افراد مختلف چه تاثیری دارد؟ تجربه هیپنوتیزم درمانی می تواند به طور چشمگیری از یک فرد به فرد دیگر متفاوت باشد.

برخی از افراد هیپنوتیزم شده گزارش می کنند که حالتی خواب آور، احساس جدا شدن یا آرامش شدیدی دارند. در حالی که دیگران حتی احساس می کنند اقدامات آن ها خارج از اراده آگاهانه آن ها اتفاق می افتد. افراد دیگر ممکن است کاملاً آگاه و قادر به انجام مکالمه در هنگام هیپنوتیزم باشند.

آزمایش های محقق ارنست هیلگارد نشان داد که چگونه می توان از هیپنوتیزم برای تغییر چشمگیر ادراکات استفاده کرد. پس از اینکه به یک فرد هیپنوتیزم شده دستور داد درد در بازوی خود احساس نکند، بازوی شرکت کننده را در آب یخ قرار دادند. در حالی که افراد غیر هیپنوتیزم شده پس از چند ثانیه به دلیل درد باید بازوی خود را از آب خارج می کردند، افراد هیپنوتیزم شده بدون اینکه درد داشته باشند می توانستند بازوهای خود را برای چند دقیقه در آب یخ زده بگذارند

آمار و ارقامی در رابطه با هیپنوتیزم

در حالی که بسیاری از افراد تصور می کنند که نمی توان هیپنوتیزم شد، تحقیقات نشان داده است که تعداد زیادی از افراد بیش از آنچه فکر می کنند قابل هیپنوتیزم هستند. تحقیقات نشان می دهد که:

بین 10 تا 15 درصد افراد به هیپنوتیزم بسیار پاسخگو هستند.

تقریباً 10٪ بزرگسالان را هیپنوتیزم کردن دشوار یا غیرممکن می دانند.

کودکان تمایل بیشتری به هیپنوتیزم دارند.

افرادی که می توانند به راحتی جذب تخیل شوند بسیار پاسخگوی هیپنوتیزم هستند.

اگر شما علاقه مند به هیپنوتیزم شدن هستید، مهم است که به یاد داشته باشید که با ذهن باز به تجربه نزدیک شوید. افرادی که هیپنوتیزم را از دیدگاهی مثبت مشاهده می کنند، واکنش بهتری نسبت به هیپنوتیزم درمانی نشان می دهند.

اگر شما علاقه مند به هیپنوتیزم درمانی هستید، مهم است که به دنبال یک متخصص باشید که دارای اعتبار و تجربه استفاده از هیپنوتیزم به عنوان یک ابزار درمانی باشد.

ممکن است مفید باشد که به دنبال یک روانشناس خوب و با تجربه برای هیپنوتیزم درمانی خود باشید تأیید شده باشد.

نحوه کارکرد هیپنوتیزم درمانی بالینی

مشکلات احتمالی

سو تفاهم در مورد موضوع هیپنوتیزم معمول است.

در حالی که فراموشی ممکن است در موارد بسیار نادری اتفاق بیفتد، اما افراد به طور کلی هر آنچه را که در هنگام هیپنوتیزم رخ داده است به خاطر می آورند. با این حال، هیپنوتیزم می تواند تأثیر قابل توجهی بر حافظه بگذارد . فراموشی پس از هیپنوتیزم می تواند فرد را به فراموشی برخی موارد قبل یا هنگام هیپنوتیزم سوق دهد. با این حال، این اثر به طور کلی محدود و موقتی است.

در حالی که می توان از هیپنوتیزم برای تقویت حافظه استفاده کرد، در رسانه های مشهور تأثیرات آن به طرز چشمگیری اغراق شده است. تحقیقات نشان داده است که هیپنوتیزم منجر به تقویت یا دقت قابل توجه حافظه نمی شود و در حقیقت می توان هیپنوتیزم را به خاطراتی کاذب یا تحریف شده تبدیل کرد .

علی رغم داستان هایی در مورد افراد که بدون رضایت آن ها هیپنوتیزم می شود، هیپنوتیزم نیاز به مشارکت داوطلبانه بیمار دارد. با این وجود افراد از نظر میزان هیپنوتیزم و قابل پیشنهاد بودن متفاوت هستند

در حالی که افراد معمولاً احساس می کنند اقدامات آن ها زمانی که هیپنوتیزم می شوند از اراده آن ها خارج است، یک هیپنوتیزور نمی تواند شما را وادار به انجام عملی خلاف خواسته شما کند.

در حالی که می توان از هیپنوتیزم برای افزایش عملکرد استفاده کرد، اما نمی تواند افراد را از توانایی های جسمی موجود قوی تر یا ورزشکارتر کند.

هیپنوتیزم و تاریخچه آن

استفاده از حالت های هیپنوتیزم مانند به هزاران سال قبل برمی گردد، اما هیپنوتیزم در اواخر قرن 18 از کار پزشکی به نام فرانتس مسمر شروع به رشد کرد. این تمرین به لطف دیدگاه های عرفانی مسمر شروع بدی داشت، اما سرانجام علاقه به رویکرد علمی تری تغییر یافت.

هیپنوتیزم در اواخر قرن نوزدهم در زمینه روانشناسی اهمیت بیشتری پیدا کرد و توسط ژان مارتین شارکو برای درمان زنانی که آن زمان به عنوان هیستری شناخته می شدند، استفاده شد. این اثر بر روی زیگموند فروید و رشد روانکاوی تأثیر گذاشت.

اخیراً، چندین نظریه مختلف برای توضیح دقیق نحوه عملکرد هیپنوتیزم وجود دارد. یکی از مشهورترین نظریه ها تئوری تجزیه نئو هیلگارد در مورد هیپنوتیزم است.

به گفته هیلگارد، افراد در حالت هیپنوتیزم دچار آگاهی شکاف می شوند که در آن دو جریان مختلف فعالیت ذهنی وجود دارد. در حالی که یک جریان آگاهی به پیشنهادات هیپنوتیزور پاسخ می دهد، جریان جداگانه اطلاعات را خارج از آگاهی آگاهانه فرد هیپنوتیزم شده پردازش می کند.

4.3/5 - (6 امتیاز)