اختلال خوردن چیست؟

اختلال خوردن چیست؟

تقریباً همه افراد حداقل در بعضی مواقع نگران وزن خود هستند. افرادی که اختلال خوردن دارند، چنین نگرانی هایی را به افراط می رسانند، و عادت های غذایی غیر عادی ایجاد می کنند که سلامتی و حتی زندگی آنها را تهدید می کند. در این مقاله از سایت ذهن آرا به موضوع اختلال خوردن و انواع آن می پردازیم.

انواع اختلال خوردن

در حالی که بیش از ده اختلال مختلف غذایی وجود دارد، اطلاعات مربوط به اختلالات خوردن زیر بر روی سه مورد شایع متمرکز است:

اختلال بی اشتهایی عصبی (Anorexia Nervosa)

کسانی که بی اشتهایی عصبی دارند (که اغلب فقط به عنوان بی اشتهایی خوانده می شوند) دارای تصویری از بدن هستند که باعث می شود حتی در صورت لاغری و خطرناک بودن ، خود را اضافه وزن ببینند. آنها از خوردن غذا ، ورزش اجباری امتناع می ورزند و عادات غذایی غیرمعمول مانند امتناع از غذا خوردن در مقابل دیگران ایجاد می کنند. آنها مقادیر زیادی وزن از دست می دهند و حتی ممکن است از گرسنگی بمیرند.

پرخوری عصبی (Bulimia Nervosa)

مبتلایان به پرخوری عصبی (غالباً فقط پرخوری) مقادیر زیادی غذا می خورند، و سپس با استفاده از ملین، ادرار آورها، استفراغ کردن و یا ورزش بدن خود را از مواد غذایی و کالری پاکسازی می کنند. آنها که غالباً مخفیانه هم غذا می خورند، هنگام پرخوری احساس انزجار و شرم می کنند، اما پس از پاک شدن از تنش و احساسات منفی خلاص می شوند.

اختلال خوردن پرخوری

افراد مبتلا به اختلال پرخوری، دوره های مکرر غذا خوردن خارج از کنترل را تجربه می کنند، شبیه به پرخوری عصبی. با این حال، اطلاعات مربوط به اختلالات خوردن نشان می دهد پرخورها بدن خود را از کالری اضافی پاک سازی نمی کنند.
تحقیقات مختلفی بر اهمیت جلوگیری از رفتارهای مشکل ساز اختلالات خوردن تأکید می کند. به عنوان مثال، بی اشتهایی و پرخوری، معمولاً رژیم های غذایی بسیار سخت و کاهش وزن را به همراه دارند. هر وقت رفتارهای خوردن تأثیر مخربی بر عملکرد یا تصویر شخص از خود ایجاد کند، وقت آن فرا رسیده است که به یک متخصص بهداشت روان، مانند یک روانشناس دارای مجوز مراجعه کند که در زمینه درمان اختلالات خوردن تجربه دارد.

چه کسانی از اختلالات خوردن رنج می برند؟

طبق اطلاعات مربوط به شیوع اختلالات خوردن که توسط موسسه ملی بهداشت روان منتشر شده است، زنان نوجوان و جوان 90 درصد موارد مبتلا را تشکیل می دهند. اما اختلالات خوردن فقط برای دختران نوجوان مشکل ساز نیست، همانطور که اغلب در رسانه ها به تصویر کشیده می شود. زنان، مردان و پسران مسن تر نیز می توانند دچار اختلال خوردن شوند حتی تاکنون تعداد فزاینده ای از اقلیت های قومی نیز طعمه این بیماری های ویرانگر شده اند.

گاهی اوقات افراد دچار اختلالات خوردن می شوند بدون اینکه خانواده یا دوستانشان به آنها مشكوك شوند. نشانه های مختلف این اختلال را خوب بشناسید، افراد مبتلا به بی اشتهایی، پرخوری عصبی یا پرخوری ممکن است از ارتباط اجتماعی کنارگیری کنند، رفتار خود را پنهان کرده و الگوهای غذایی خود را انکار کنند. برای تشخيص دقيق نياز به مراجعه به روانشناس است.

چه عواملی باعث اختلالات خوردن می شود؟

عوامل روانشناختی خاصی افراد را مستعد ابتلا به اختلالات خوردن می کند. خانواده ها یا روابط ناکارآمد یکی از عوامل هستند. ویژگی های شخصیتی معمولاً در تحقیقات و سایر ادبیات عنوان می شوند که در این امر نقش دارند. بیشتر افراد مبتلا به اختلالات خوردن از اعتماد به نفس پایین، کمال گرایی، احساس درماندگی و نارضایتی شدید رنج می برند. عوامل فیزیکی مانند ژنتیک نیز ممکن است در به خطر انداختن افراد نقش داشته باشد.

طیف گسترده ای از شرایط می تواند باعث اختلالات خوردن در افراد مستعد شود. برخی از نمونه ها عبارتند از:

  • اعضای خانواده یا دوستان ممکن است به طور مکرر افراد را در مورد بدن خود مسخره کنند و اطلاع ندارند که این می تواند مضر باشد.
  • افراد ممکن است در ژیمناستیک یا ورزش های دیگری شرکت کنند که بر وزن کم یا تصویر بدنی خاصی تأکید دارند.
  • رویدادهای منفی یا صدماتی مانند تجاوز، سو استفاده یا مرگ یکی از عزیزان نیز می تواند باعث اختلالات خوردن شود.
  • حتی یک رویداد شاد، مانند زایمان، به دلیل تأثیر استرس زای این رویداد بر نقش جدید و تصویر بدنی فرد، می تواند منجر به اختلالات خوردن شود.

متأسفانه، هنگامی که افراد شروع به رفتارهای غیر طبیعی غذایی می کنند، این مشکل می تواند تشدید شود.

چرا درمان برای اختلالات خوردن مهم است؟

اطلاعات و تحقیقات مربوط به اختلال خوردن نشان می دهد که اختلالات خوردن یکی از مشکلات روانشناختی است که احتمال درمان آن کم است. اما اختلالات خوردن غالباً به خودی خود از بین نمی روند و بدون درمان آنها می تواند عواقب جدی داشته باشد. موسسه ملی بهداشت روان تخمین می زند که از هر ده مورد بی اشتهایی، یک مورد به مرگ از گرسنگی، خودکشی یا عوارض پزشکی مانند حملات قلبی یا نارسایی کلیه ختم می شود.

اختلالات خوردن می تواند بدن را ویران کند. مردم غالباً از مشکلات بهداشتی جسمی و عوارض مرتبط با اختلالات خوردن بی اطلاع هستند. مشکلات عبارتند از:

  • کم خونی
  • تپش قلب
  • ریزش مو و پوکی استخوان
  • پوسیدگی دندان
  • التهاب مری (ازوفاژیت)
  • قطع قاعدگی
  • فشار خون بالا
  • دیابت

سایر مشکلات مرتبط با چاقی یا گرسنگی

اختلالات خوردن با سایر بیماری های روانی نیز همراه است. محققان مطمئن نیستند که آیا اختلال در خوردن باعث ایجاد بیماری روانی می شود یا بالعکس. اما آنچه روشن است، این است که افراد مبتلا به اختلالات خوردن نسبت به سایر افراد از سایر بیماری های روانی، از جمله افسردگی، اختلالات اضطرابی و سو مصرف مواد، بیشتر رنج می برند.

برای درمان اختلال خوردن از چه متخصصینی کمک بگیریم؟

برای درمان اختلالات خوردن، روانشناسان نقشی حیاتی در درمان موفقیت آمیز بی اشتهایی، پرخوری عصبی و پرخوری دارند. روانشناسان یکی از اعضای جدایی ناپذیر تیم چند رشته ای هستند که برای مراقبت از بیمار لازم هستند و می توانند یکی از منابع اطلاعات مربوط به اختلالات خوردن باشند.

اعضای دیگر این تیم عبارتند از:

پزشک: برای ارائه اطلاعات پزشکی، رد بیماری های پزشکی، تعیین صدمه ای که به شخص مبتلا به اختلال خوردن وارد شده و در صورت لزوم مراقبت های پزشکی مراجعه به پزشک لازم است. گاهی لازم است دارو تجویز شود.
متخصص تغذیه: برای کمک به ارزیابی، ارائه اطلاعات در مورد تغذیه سالم و بهبود مصرف مواد مغذی
پس از اینکه پزشک عوارض و علل پزشکی را رد کرد و با یک متخصص تغذیه مشورت کردید یک روانشناس موارد مهمی را که نیاز به توجه دارد شناسایی می کند. وی از اطلاعات جمع آوری شده از بیمار و دیگران، از جمله اعضای خانواده، برای تهیه یک برنامه درمانی اقدام خواهد کرد. این طرح درمانی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • آموزش اطلاعات مربوط به اختلال خوردن در مورد علل و اثرات این اختلال
  • استفاده از درمان برای کمک به بیمار در درک اینکه چه چیزی منجر به اختلال خوردن می شود و افکار و رفتارهای مخرب را با افکار و رفتار مثبت تر جایگزین می کند.
  • کار با بیمار برای تمرکز بر سلامتی و نه وزن خود
  • از بیمار درخواست می شود یک یادداشت غذایی به عنوان راهی برای آگاهی بیشتر از انواع موقعیت هایی که باعث ایجاد الگوی غذایی می شود ، داشته باشد.

برای رسیدن به اهداف درمانی، موارد زیر ممکن است برای کمک به تغییر افکار و رفتارها اضافه شود:

روان درمانی با تمرکز بر بهبود روابط شخصی بیمار، روان درمانی برای کمک به بیماران در فراتر رفتن از وضعیتی که در ابتدا باعث ایجاد رفتارهای نامناسب در غذا خوردن شده است

گروه درمانی جهت ارائه حمایت های اجتماعی و اطلاعات غیررسمی در مورد اختلال خوردن

خانواده یا زوج درمانی برای بهبود روابط، و آموزش شرایط و چگونگی کنار آمدن با آن در خانه به دیگران

دارو، به ویژه در پرخوری عصبی

آیا درمان اختلال خوردن واقعاً موثر است؟

بله. بیشتر اختلالات خوردن را می توان بامراجعه به متخصصان مراقبت های بهداشتی و بهداشت روان که به طور مناسب آموزش دیده اند، با موفقیت درمان کرد. با این حال، برای بسیاری از بیماران، درمان ممکن است طولانی مدت باشد.

به یاد داشته باشید: هرچه درمان زودتر شروع شود، بهتر است. هر چه الگوهای غذایی غیر طبیعی طولانی تر ادامه یابد، ریشه دارتر و درمان آنها دشوارتر می شود.

اختلالات خوردن می تواند عملکرد و سلامتی افراد را به شدت مختل کند. با این حال، تحقیقات نشان می دهد که چشم انداز بهبودی طولانی مدت برای اکثر افرادی که از متخصصان مناسب کمک می گیرند خوب است. درمانگران واجد شرایط، مانند روانشناسان دارای مجوز با تجربه در این زمینه، می توانند به کسانی که از اختلالات خوردن رنج می برند، کمک کنند کنترل رفتارهای غذایی و زندگی خود را بدست آورند.


منبع APA:

Tracy, N. (2019, October 28). What Are Eating Disorders? Eating Disorder Information, HealthyPlace. Retrieved on 2020, October 11 from https://www.healthyplace.com/eating-disorders/eating-disorders-overview/what-are-eating-disorders-eating-disorder-informatio

آیا اختلال خوردن دارید؟

کلینیک روانشناسی ذهن آرا تخصصی ترین مرکز خدمات روانشناختی در تهران با بیش از 30 متخصص درمانگر دکتری در حوزه های مختلف روانشناسی می تواند به شما برای درمان  لکنت زبان فرزندتان کمک کند.

امتیاز دهید.

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0