رواندرمانگر خوب در تهران، رویکردهای روانشناسان

روان درمانگر کیست؟

یک روان درمانگر خوب از گفتار درمانی برای درمان مشکلات عاطفی و اختلالات روانی افراد استفاده می کند. بسته به درجه و تخصص آنها، روان درمانگران می توانند روانپزشک، روانشناس، مشاور یا مددکار اجتماعی باشند. آنها می توانند با افراد، زوج ها، گروه ها یا خانواده ها کار کنند.

روان‌درمانگران از گفتار درمانی برای کمک به مدیریت ناآرامی عاطفی عمومی یا آسیب‌های حاد یا اختلالات روانشناختی استفاده می‌کنند. آنها همه چیز را از غم و اندوه روزانه گرفته تا اختلالات روانی خاص مانند افسردگی یا اضطراب درمان می کنند. گاهی اوقات روان درمانی همراه با داروها یا تغییر سبک زندگی تجویز می شود. با این حال، همه روان درمانگران مجوز تجویز دارو را ندارند.

یک روان درمانگر دقیقا چه می کند؟

روان درمانگران از طریق صحبت برای کمک به شما برای داشتن یک زندگی بهتر و سالم تر استفاده می کنند. نشان داده شده است که روان درمانی احساسات و رفتار را بهبود می بخشد و با تغییرات مثبت در بدن و مغز همراه است.

نقش روان درمانگر عبارت است از:

  • راه حلی برای مشکل شما ارائه دهید
  • در مورد آن وارد بحثو چالش شوید
  • به شما کمک می کند تا بفهمید چه چیزی واقعی است
  • صحیت های خود را تحلیل کنید
  • به شما کمک کند اعمال و رفتار خود را تغییر دهید

تعدادی از متخصصان بهداشت روان

یافتن متخصص مناسب شرایط شما مناسب است می تواند بسیار دشوار باشد. حرفه های زیادی وجود دارد که همپوشانی دارند. از مشاور و روان درمانگر گرفته تا روانپزشک و روانشناس را شامل می شود که گاهی حتی در کار یکدیگر نیز دخالت می کنند. همچنین یک جنگل از اصطلاحات روانشناختی وجود دارد که قبل از شروع به جستجوی دکتر مناسب، ذهن ذهن شما را درگیر می کند.

در اینجا همچنین علاوه بر بررسی رواندرمانگری به بررسی حرفه های مختلف در صنعت سلامت روان می پردازیم. ما توضیح خواهیم داد که آنها چه کاری انجام می دهند، چگونه می توانند کمک کنند و تفاوت های کلیدی بین آنها چیست؟ این باید به شما کمک کند تا بفهمید چه دکتری به بهترین وجه می تواند به شما کمک کند.

روان درمانگر

روان‌درمانی اصطلاحی است که تمام درمان‌های گفتاری و بسیاری از رویکردها و روش‌های مرتبط را در بر می‌گیرد. به دلیل استفاده گسترده از اصطلاحات، عناوین روان درمانگر و مشاور اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند.

هدف روان درمانی کمک به مراجع برای غلبه بر دامنه وسیعی از نگرانی ها است. این نگرانی ها از مشکلات عاطفی تا اختلالات روانشناختی را شامل می شود. روان درمانگران می توانند تنها در زمینه روان درمانی آموزش ببینند.

روان درمانگران می توانند از میان انبوهی از رویکردها یکی یا چند رویکرد را انتخاب کنند تا به شما در درک و کشف احساستان کمک کنند. برخی از درمانگران همچنین مهارت هایی را آموزش می دهند تا به شما کمک کنند تا احساسات دشوار را به طور مؤثرتری مدیریت کنید.

برای شرایط شدیدتر، مانند روان پریشی، روان درمانگر معمولاً با سایر متخصصان (مانند روانپزشکان) کار می کند. این امکان یک برنامه درمانی موثر و قوی را فراهم می کند.

یک روان درمانگر می تواند با افراد، گروه ها، خانواده ها یا زوج ها کار کند. بسیاری تمایل دارند که در مورد اینکه با چه کسانی کار می کنند و به چه مسائلی رسیدگی می کنند، تخصص پیدا کنند. به عنوان مثال، روان درمانگران می توانند تصمیم بگیرند که آیا با کودکان کار کنند یا بزرگسالان. روان درمانگران معمولاً به طور منظم با مراجعان ملاقات می کنند (هفته ای یک بار به عنوان نرمال در نظر گرفته می شود).

رویکردهای اصلی رواندرمانگران

درمان های شناختی و رفتاری (با تمرکز بر نحوه تفکر و رفتار افراد)

درمان های رفتاری بر اساس طرز فکر شما (شناختی) و یا نحوه رفتار شما هستند. این درمان‌ها تشخیص می‌دهند که می‌توان برای غلبه بر مشکلات خاص، افکار یا رفتارمان را تغییر داد یا اصلاح کرد.

› رویکرد رواندرمانی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)

درمان پذیرش و تعهد (یا ACT) شکلی از تجزیه و تحلیل رفتاری است که از راهبردهای پذیرش و ذهن آگاهی برای کمک به افزایش انعطاف پذیری روانی استفاده می کند. در حالی که این درمان به عنوان یک درمان طولانی مدت در نظر گرفته نمی شود، اما در درمان افسردگی، اضطراب و سایر اختلالات روانی مفید تلقی می شود.

› رویکرد رفتار درمانی

رفتار درمانی بر رفتار آموخته شده یا شرطی شده فرد و چگونگی تغییر آن تمرکز می کند. این رویکرد فرض می‌کند که اگر بتوان رفتاری را یاد گرفت، می‌توان آن را فراموش کرد (یا اصلاح کرد) بنابراین برای مقابله با مسائلی مانند فوبیا یا اعتیاد مفید است.

› درمان تحلیلی شناختی (CAT)

درمان تحلیلی شناختی، ایده هایی از درمان شناختی و روانشناسی تحلیلی را در یک مدل یکپارچه گرد هم می آورد. هدف این درمان با نگاه کردن به تجربیات گذشته، کمک به مراجعان برای درک دلیل تفکر یا رفتار آنها به شیوه‌ای خاص است، قبل از اینکه به دنبال توسعه روش‌های جدید مقابله باشد.

درمان شناختی رفتاری (CBT)

درمان شناختی رفتاری (CBT) ترکیبی از درمان های شناختی و رفتاری است. این رویکرد بر افکار، عواطف، احساسات و اعمال فیزیکی تمرکز دارد و به مراجعین می آموزد که چگونه هر یک می تواند بر دیگری تأثیر بگذارد. CBT برای مقابله با تعدادی از مشکلات از جمله افسردگی، اضطراب و فوبیا مفید است.

› درمان شناختی

شناخت درمانی با افکار و ادراکات سر و کار دارد و اینکه چگونه می تواند بر احساسات و رفتار تأثیر بگذارد. با ارزیابی مجدد افکار منفی، فرد می تواند روش های انعطاف پذیرتر و مثبت تری از تفکر را بیاموزد که در نهایت می تواند بر احساسات و رفتار او نسبت به آن افکار تأثیر بگذارد.

› رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT)

بر اساس رفتار درمانی شناختی، رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) به نظر می رسد به افرادی که احساسات را با شدت بیشتری تجربه می کنند کمک کند. این رویکرد در اواخر دهه 80 توسط روانشناس Marsha M. Lineham توسعه یافت. DBT که در ابتدا برای کمک به افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی ایجاد شد، اکنون برای کمک به تعدادی از چالش های سلامت روان استفاده می شود.

درمان های روانکاوی (چگونه تجربیات گذشته بر زمان حال تأثیر می گذارد)

درمان‌های روان‌کاوی و روان‌پویشی به چگونگی شکل‌گیری افکار و ادراکات ناخودآگاه شما در دوران کودکی و اینکه چگونه ممکن است بر رفتار و افکار فعلی شما تأثیر بگذارد، می‌پردازد.

برخلاف سایر اشکال درمانی، هدف این درمان کمک به ایجاد تغییرات عمیق در رشد عاطفی شماست. تعدادی درمان روانکاوانه و روان پویشی مختلف برای کمک به درک و حل مشکلات خود با افزایش آگاهی خود از درون خود و اینکه چگونه این می تواند بر روابط شما تأثیر بگذارد، کمک می کند.

› درمان بین فردی پویا

درمان بین فردی پویا (اغلب به عنوان DIT شناخته می شود. نوعی درمان بین فردی است، به این معنی که به نحوه ارتباط ما با دیگران و اینکه چگونه روی دید ما از خودمان تأثیر می گذارد، می پردازد.

› یونگ درمانی

روان‌درمانی یونگ شاخه‌ای خاص از روان‌درمانی است که از نظریه‌های کارل یونگ، که یکی از پیشینیان روان‌شناسی محسوب می‌شود، کار می‌کند.

› روانکاوی

روانکاوی توسط زیگموند فروید توسعه داده شد و بر افکار ریشه‌دار و ناخودآگاه فرد تمرکز دارد که اغلب از دوران کودکی سرچشمه می‌گیرد. از طریق تداعی‌ها، رویاها یا خیال‌پردازی‌های رایگان، مشتریان می‌توانند یاد بگیرند که چگونه خاطرات یا تجربیاتی را که عمیقاً مدفون شده‌اند تفسیر کنند که ممکن است باعث ناراحتی آنها شود.

› درمان روانکاوی

روانکاوی همچنین بر چگونگی تأثیر افکار ناخودآگاه فرد بر آنها تمرکز دارد. با این حال، درمان روانکاوی معمولاً فشرده تر از روانکاوی است.

› درمان روان پویایی

درمان روان پویشی از درمان روانکاوی تکامل یافته و به دنبال کشف چگونگی تأثیر افکار ناخودآگاه بر رفتار فعلی است. درمان روان پویشی معمولاً بر مشکلات فوری تر تمرکز می کند و سعی می کند راه حل سریع تری ارائه دهد.

چه کسی می تواند از رویکرد روانکاوی سود ببرد؟

این نوع درمان ها می تواند به ویژه برای کسانی که به دنبال حل مشکلات گذشته خود هستند مفید باشد. درمان روانکاوی و روان پویشی به جای پرداختن به مجموعه‌ای از علائم، بر شخصیت فرد تمرکز می‌کند، انگیزه‌ها و دلایل پشت ویژگی‌های خاص و مشکلات مکرری را که ممکن است در زندگی روزمره تجربه می‌کنند بررسی کند.

چه زمانی استفاده می شود و چه کمکی می تواند داشته باشد؟

در درجه اول برای کمک به درمان اختلالات روانی جدی، افسردگی، و برای کمک به کسانی که احساس می‌کنند معنای زندگی خود را از دست داده‌اند (یا در روابط شخصی دچار مشکل هستند) استفاده می‌شود. درمان روان پویشی همچنین در کمک به اختلالات اضطراب اجتماعی، اعتیاد و اختلالات خوردن موثر است.

اگر در حال تجربه کشمکش‌های عاطفی هستید، آسیب‌های عاطفی را تجربه کرده‌اید، الگوهای رفتاری خود ویرانگر از خود نشان می‌دهید، مشکلات رابطه‌ای مداوم دارید، یا اختلال شخصیتی دارید، درمان روانکاوی می‌تواند به شما کمک کند.

درمان های انسان گرایانه (با تمرکز بر خودسازی و رشد)

درمان‌های انسان‌گرا بر رشد و مسئولیت‌ها تمرکز دارند تا به افراد کمک کنند تا نقاط قوت، خلاقیت و انتخاب خود را بشناسند. با همکاری با یک مشاور انسان گرا، از شما در شناسایی و غلبه بر موانعی که مانع از دستیابی به پتانسیل کامل شما می شود، حمایت می شود.

درمان انسان گرایانه چیست؟

رویکردهای انسان گرایانه بر این باور استوار است که همه ما به طور طبیعی به سمت خوبی کشش داریم. در حالی که البته، تجربیات دشوار زندگی ممکن است به طور موقت توانایی ما را برای دستیابی به پتانسیل هایمان مسدود کند، با حمایت مناسب، همه ما توانایی رسیدن به اهداف خود را داریم.

یک درمانگر انسان گرا برای ایجاد یک فضای امن و حمایتی کار خواهد کرد که در آن مراجعان قادر خواهند بود خود و پتانسیل های خود را کشف کنند و در نهایت در جهت توسعه رشد شخصی خود – از نظر ذهنی، عاطفی و معنوی کار کنند.

مزایای رویکرد انسان گرایانه

رویکردهای انسان گرایانه به ویژه برای افرادی که احساس گمراهی می کنند، با عزت نفس پایین دست و پنجه نرم می کنند یا به طور کلی به دنبال بهبود رفاه هستند، مناسب است. درمانگران انسان گرا همچنین با افرادی که با شرایط خاص زندگی می کنند، مانند اضطراب، اختلالات هراس، اعتیاد، افسردگی، اختلال وسواس فکری اجباری (OCD)، اختلال دوقطبی و اسکیزوفرنی کار خواهند کرد. افرادی که مشکلات رابطه دارند (از جمله روابط خانوادگی) نیز ممکن است سود ببرند.

رویکردهای انسان گرایانه

درمان انسان گرایانه تماماً در مورد خودکاوی است. روش‌های زیر می‌توانند به شما کمک کنند تا خودآگاهی را افزایش دهید و شما را به سمت یافتن هدف بیشتری در زندگی هدایت کنید.

درمان وجودی

درمان اگزیستانسیال به جای رویکرد مبتنی بر تکنیک، بر کاوش در معنای برخی موضوعات از منظر فلسفی متمرکز است.

گشتالت درمانی

گشتالت درمانی را می توان به طور تقریبی به «کل» ترجمه کرد و بر کل تجربه یک فرد، از جمله افکار، احساسات و اعمال او تمرکز دارد. به دست آوردن خودآگاهی در «اینجا و اکنون» جنبه کلیدی گشتالت درمانی است.

روان درمانی Human Givens

روان درمانی Human Givens یک رویکرد نسبتاً جدید است که توسط بنیانگذاران آن به عنوان یک رویکرد “زیستی-روانی-اجتماعی” به روان درمانی توصیف شده است. فرض اصلی درمان این است که انسان ها نیازهای فطری دارند (به نام داده ها) که برای رفاه ذهنی باید برآورده شوند.

درمان شخص محور

درمان شخص محور (همچنین به عنوان مشاوره “مشتری محور” شناخته می شود) بر ارزش و ارزش های شخصی فرد متمرکز است. ارزش یافتن به عنوان یک شخص، بدون اینکه مورد قضاوت قرار گیرد، می تواند به فرد کمک کند که خود را بپذیرد و دوباره با خودش ارتباط برقرار کند.

روان سنتز

هدف روان سنتز کشف سطحی بالاتر و معنوی از آگاهی است.

واقعیت درمانی

واقعیت درمانی رویکردی به درمان است که به جای مسائل گذشته بر اینجا و اکنون تمرکز دارد. تئوری پشت این درمان که توسط ویلیام گلاسر در دهه 1960 ابداع شد این است که فردی که دچار ناراحتی روانی است از بیماری روانی رنج نمی برد. در عوض، آنها از یک وضعیت انسانی اجتماعی جهانی رنج می برند، زیرا نیازهای اساسی روانی خود را برآورده نکرده اند.

درمان متمرکز بر راه حل

این رویکرد که به عنوان درمان مختصر متمرکز بر راه حل یا درمان مختصر نیز شناخته می شود، عمدتاً به آنچه که فرد می خواهد به آن دست یابد می پردازد تا مشکلات تاریخی. درمانگر سوالاتی می پرسد تا به فرد کمک کند تا نقاط قوت و منابع خود را کشف کند. درمان متمرکز بر راه حل می تواند به ویژه برای کسانی که هدف گرا هستند و تمایل به تغییر دارند مفید باشد.

تحلیل متقابل (TA)

تحلیل متقابل بر این نظریه استوار است که هر یک از ما سه حالت نفسانی داریم: والد، بزرگسال و کودک. تجزیه و تحلیل متقابل با شناخت حالات خود، تلاش می کند تا نحوه ارتباط افراد را شناسایی کند و چگونه می توان آن را تغییر داد.

روانشناسی فراشخصی

روانشناسی فراشخصی به معنای «فراتر از امر شخصی» است و به دنبال کشف فردی است که از بدن، سن، ظاهر، فرهنگ و غیره یک فرد فراتر می رود.

هنر درمانی (استفاده از هنرهای خلاقانه به روش درمانی)

بیان خلاق نقش مهمی در رشد ما ایفا می کند و در بسیاری از موارد به بهبود ناراحتی روانی کمک می کند. هنردرمانی‌ها از هنرهای خلاقانه در یک محیط درمانی با یک درمانگر آموزش دیده استفاده می‌کنند، با هدف تشویق افراد به استفاده از منابع خلاق درونی‌شان و بیان احساسات خود بدون استفاده از کلمات.

› هنر درمانی یا روان درمانی هنر

هنر درمانی یا روان درمانی هنر نوعی روان درمانی است که از مواد هنری مانند رنگ، خاک رس و کاغذ استفاده می کند. این ابزارها برای برقراری ارتباط با مسائل، عواطف و احساسات مورد استفاده قرار می گیرند و می توانند بینشی در مورد هر تعارضی که ممکن است وجود داشته باشد ارائه دهند.

هنر درمانی علاوه بر کمک به افرادی که مشکلات سلامت روانی دارند، می تواند برای طیف وسیعی از افراد از جمله کودکان خردسال، سالمندان و کسانی که در سیستم قضایی هستند مفید باشد. برای بهره مندی از هنر درمانی به تجربه یا مهارت های قبلی در هنر نیاز ندارید، بلکه به صراحت و تمایل برای ابراز وجود نیاز دارید.

› درام درمانی

درام درمانی شکلی از روان درمانی است که از تکنیک های بازیگری و اجرا در یک محیط درمانی استفاده می کند. هدف از نمایش درمانی کمک به افرادی است که در آن شرکت می کنند تا خود را ابراز کنند و در عین حال به مقابله با احساسات دشوار کمک کند.

یک نمایشنامه‌درمانگر از تکنیک‌های مختلفی استفاده می‌کند و ممکن است به شما کمک کند داستانی تخیلی برای به تصویر کشیدن بسازید. داستان معمولاً متعلق به خودتان است، اما شخصیت‌های داستانی را معرفی می‌کند تا احساسات و مشکلاتی را که تجربه کرده‌اید درک کرده و از طریق آنها کار کنید. از طریق ایجاد این فضا، باید انتظار داشته باشید که وضوح و احساس آرامش پیدا کنید.

› موسیقی درمانی

موسیقی درمانی نوعی درمان خلاق است که از قدرت ارتباطی موسیقی برای ایجاد تغییرات مثبت استفاده می کند. موسیقی درمانی که طبیعتاً همه کاره است، می تواند برای طیف وسیعی از مسائل از جمله اوتیسم، زوال عقل و اضطراب استفاده شود.

تکنیک های موسیقی درمانی ممکن است شامل آواز خواندن، فعالیت های ریتمیک، بداهه نوازی و گوش دادن باشد.

هدف موسیقی درمانی آموزش نحوه نواختن ساز نیست. شما ممکن است به طور طبیعی مقداری کنترل ریتمیک داشته باشید و نسبت به زیر و بم حساسیت ایجاد کنید، اما معمولاً یاد نخواهید گرفت و نیازی به داشتن مهارت یا دانش قبلی در موسیقی ندارید.

درمان های دیگر (شامل تمام درمان های دیگر مانند درمان های گروهی و ذهن آگاهی)

اگرچه چهار دسته اصلی وجود دارد که درمان‌های روان‌شناختی معمولاً به آن‌ها تقسیم می‌شوند، تعدادی درمان خاص دیگر نیز وجود دارند که می‌توانند به طیف وسیعی از مسائل کمک کنند.

یافتن نوع درمانی که برای شما و موقعیت منحصر به فرد شما بهترین کارکرد را دارد، کلیدی است. اگر یک نوع درمان را امتحان می کنید و کاملاً برای شما «تاثیرگذار» نیست، اشکالی ندارد. در اینجا انواع دیگری از درمان وجود دارد که ممکن است بخواهید آنها را امتحان کنید.

› درمان متمرکز بر شفقت

درمان متمرکز بر شفقت (CFT) به نظر می رسد به افرادی که ممکن است با احساس شرم و انتقاد از خود دست و پنجه نرم کنند، کمک کند. اینها اغلب می توانند نیروهای محرک پشت سایر شرایط سلامت روان مانند اضطراب و افسردگی باشند.

CFT سعی می کند به شما کمک کند هوشیارانه توانایی خود را برای دلسوز بودن هم نسبت به خود و هم با دیگران با نگاه کردن به نحوه تفکر خود توسعه دهید. کار با یک درمانگر متمرکز بر شفقت می تواند به شما کمک کند تا درک بهتری از چرایی احساس خود داشته باشید، یاد بگیرید که چگونه فکر می کنید متوجه شوید و تغییر دهید، و سرزنش خود و افکار منفی را به چالش بکشید.

› رقص درمانی

حرکت درمانی رقص (که اغلب به آن رقص درمانی گفته می شود) از حرکت فیزیکی برای برقراری ارتباط و حل مشکلات استفاده می کند. این رویکرد به ایجاد اعتماد به نفس، تصویر بدنی مثبت و مهارت های ارتباطی کمک می کند.

اگر برای بیان شفاهی نحوه تفکر یا احساس خود تلاش می کنید، یا ایده صحبت در مورد آنچه شما را نگران می کند را دوست ندارید، رقص درمانی رویکرد متفاوتی را ارائه می دهد که می تواند برای شما مفید باشد. بر اساس این ایده که حرکت ما منعکس کننده الگوهای تفکر و احساس ما است، رقص درمانی فضایی را برای بیان و رشد عاطفی، معنوی، ذهنی و اجتماعی می دهد.

رقص درمانی که می‌تواند به انواع مسائل کمک کند، می‌تواند به‌ویژه اگر نسبت به بدن خود احساس منفی داشته باشید، در برقراری تماس فیزیکی با دیگران مشکل دارید، احساس می‌کنید از زندگی روزمره جدا شده‌اید، یا تجربه سوءاستفاده داشته باشید، می‌تواند موثر باشد.

› اسب درمانی

هزاران سال است که از حیوانات برای درمان استفاده می شود. اسب درمانی یکی از انواع بسیاری از درمان‌های با کمک حیوانات است که در بریتانیا در کنار روش‌های درمانی که از حیوانات دیگر مانند سگ و خوک استفاده می‌شود.

حیوانات می توانند به افراد کمک کنند تا اعتماد به نفس ایجاد کنند و درک بیشتری از رفتار خود ایجاد کنند. تمرین‌ها توسط یک درمانگر تنظیم می‌شوند و معمولاً فرد را ملزم می‌کند تا با حیوان به گونه‌ای کار کند که طرز تفکر او را به چالش بکشد.

به طور معمول، اسب سواری در کار نیست و اگر نمی خواهید، حتی لازم نیست اسب را لمس کنید. درمانگر شما وظایف مختلفی را تعیین می کند که می تواند به مسائل مختلفی کمک کند. به طور معمول، اینها شامل هدایت اسب از طریق یک سری موانع یا در یک جهت خاص است که نیاز به تفکر خلاق و بررسی دقیق نحوه عمل شما و همچنین یک دوره تأمل با درمانگر دارد.

› حساسیت زدایی و پردازش مجدد حرکات چشم (EMDR)

› حساسیت زدایی و پردازش مجدد حرکات چشم (EMDR)

وقتی یک اتفاق آسیب زا رخ می دهد، خاطره می تواند مدام به ذهن شما بازگردد و شما را مجبور کند که آن واقعه را بارها و بارها به گونه ای تکرار کنید که انگار اینجا و اکنون در حال وقوع است. این می تواند به صورت فلاش بک یا کابوس رخ دهد.

EMDR نوعی روان درمانی است که برای درمان آسیب های روانی مانند تجربیات جنگ، بلایای طبیعی، تصادفات جاده ای، تجاوز جنسی یا حمله استفاده می شود. همچنین برای افسردگی، اضطراب، اعتماد به نفس پایین، فوبیا و ترس توصیه می شود. در حالی که پاک کردن یا حذف این خاطرات آسیب زا امکان پذیر نیست، EMDR می تواند به تغییر نحوه ذخیره این خاطرات در مغز شما کمک کند. با گذشت زمان، این می تواند مدیریت را آسان تر کند.

› خانواده / سیستم درمانی

خانواده ها می توانند پیچیده باشند. همانطور که همه ما منحصر به فرد هستیم، خانواده و پویایی خانواده ما نیز منحصر به فرد هستند. جای تعجب نیست که اوضاع ممکن است متشنج یا متشنج شود.

خانواده درمانی، که به عنوان درمان سیستمیک نیز شناخته می شود، با خانواده ها و کسانی که در روابط نزدیک هستند، صرف نظر از اینکه آنها به خون مرتبط هستند، کار می کند تا به ایجاد تغییرات مثبت کمک کند. به دنبال بهبود نحوه تعامل اعضای خانواده با یکدیگر، خانواده درمانی می تواند به افراد کمک کند تا یکدیگر را بهتر درک کنند، رفتارهای منفی را تغییر دهند و درگیری ها را در یک محیط امن و بدون قضاوت حل کنند.

› گروه درمانی

این نوع درمان با گروهی از افراد که مشکلات مشابهی را پشت سر می گذارند انجام می شود و توسط یک یا چند درمانگر تسهیل می شود. گروه درمانی می تواند حمایت عاطفی را ارائه دهد و به توسعه مهارت های بین فردی کمک کند.

گروه درمانی می تواند مزایای زیادی داشته باشد که درمان فردی ممکن است نداشته باشد. به دلیل ماهیت خود، می تواند یک شبکه پشتیبانی و فرصتی برای ملاقات و گفتگو با دیگرانی که تجربیات یا نگرانی های مشابهی داشته اند، فراهم کند. گروه درمانی به شما کمک می کند تا رفتارهای ناسازگار را شناسایی کنید، مشکلات عاطفی را حل کنید و محیطی حمایتی ایجاد کنید، گروه درمانی می تواند به ویژه در کمک به اعتیاد، اضطراب، افسردگی، OCD، آسیب به خود و اسکیزوفرنی موثر باشد.

آیا باید گروه درمانی را امتحان کنم یا گروه حمایتی؟ درباره تفاوت های گروه درمانی و گروه های حمایتی بیشتر بدانید.

› مشاوره تلفیقی

درمان یکپارچه و تلفیقی به معنای طراحی و ترکیب انواع خاصی از درمان ها است. این رویکرد تنها به نوع خاصی از درمان مرتبط نیست، زیرا کسانی که مشاوره یکپارچه را انجام می دهند معتقدند که هیچ رویکرد واحدی وجود ندارد که بتواند هر مراجعی را در همه موقعیت ها درمان کند.

› درمان بین فردی

با تمرکز بر روابط بین فردی، درمان بین فردی به نحوه ارتباط ما با دیگران و تأثیر آن بر سلامت روانی ما می پردازد. باور اصلی درمان بین فردی این است که علائم روانشناختی اغلب پاسخی به مشکلاتی است که در تعامل با دیگران داریم – و زمانی که این تعاملات بهبود یابد، علائم روانی نیز بهبود می یابد.

درمان بین فردی با کمک به اعتیاد، افسردگی، اضطراب، سوگ، عزت نفس پایین و آسیب، فرصتی برای بررسی عمیق مسائل و تعیین اهداف در طول مسیر فراهم می کند. اگر به دنبال یک راه حل سریع تر و متمرکز بر راه حل هستید، ممکن است بهترین روش درمانی نباشد.

› ذهن آگاهی

ذهن آگاهی تکنیکی است که از مدیتیشن بودایی سرچشمه می گیرد و به افراد کمک می کند تا بر زمان حال تمرکز کنند تا آگاهی بیشتری از احساسات خود به دست آورند و بهزیستی عمومی را بهبود بخشند. مدیتیشن ذهن آگاهی و درمان های مبتنی بر ذهن آگاهی در حال تبدیل شدن به ابزارهای محبوب برای کمک به افراد مبتلا به افسردگی و اضطراب هستند.

بازی درمانی

در حالی که بزرگسالان اغلب می توانند افکار و احساسات نگران کننده را از طریق گفتار درمانی بیان کنند، کودکان ممکن است بیان احساسات خود در قالب کلمات دشوارتر باشند. بازی درمانی برای کمک به کودکان استفاده می‌شود تا نگرانی‌هایشان را در سطح خودشان و سرعت خودشان بیان کنند، در حالی که یک بازی‌درمانگر حمایت و راهنمایی ارزشمندی ارائه می‌کند.

هدف بازی درمانی افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس و آموزش الگوهای جدید تفکر و رفتار به کودکان است که می تواند به انعطاف پذیری بیشتر آنها در زندگی روزمره کمک کند.

› درمان روانی جنسی

مشکلات جنسی می تواند باعث شود احساس ناراحتی، خودآگاهی یا بی میلی به صحبت کنید. درمان روان‌جنسی، که به نام‌های جنسی درمانی یا PST نیز شناخته می‌شود، از یک درمانگر واجد شرایط پشتیبانی می‌کند که به اختلال عملکرد جنسی یا بلوک عاطفی در یک رابطه رسیدگی می‌کند.

سکستراپی با هدف کمک به بهبود صمیمیت فیزیکی با شریک زندگی خود و مدیریت هر گونه مشکلی که ممکن است داشته باشید، می تواند حمایتی را ارائه دهد تا به شما کمک کند احساس راحتی بیشتری داشته باشید، مهم نیست که مشکلات شما فیزیکی، روانی، عاطفی یا موقعیتی باشد.

› روان درام

رواندرام با ارائه فرصتی برای کشف موقعیت های زندگی از دیدگاه های گذشته، حال و آینده، درام، پویایی گروه و نظریه نقش را ترکیب می کند تا به شما کمک کند دیدگاه جدیدی و درک نقش های خود در زندگی به دست آورید.

با کار کردن به این روش، اهمیت و معنای رویدادهای مختلف می‌تواند واضح‌تر شود و فضایی برای درک بهتر وقایع و بیان افکار و احساسات خود در اختیار شما قرار دهد. روان‌درام و درام‌درمانی که می‌تواند به اکثر مسائل سلامت روان کمک کند، از تکنیک‌های نمایش و تئاتر در محیط‌های فردی و گروهی استفاده می‌کنند.

› طرحواره درمانی

طرحواره درمانی (که به آن درمان شناختی متمرکز بر طرحواره نیز گفته می شود) با هدف تغییر الگوها یا باورهای منفی که افراد برای مدت طولانی با آنها زندگی کرده اند، است. طرحواره اولین بار برای کمک به افرادی که در CBT موفق نبودند ایجاد شد، عناصری از درمان های شناختی، رفتاری، دلبستگی، روان پویشی و گشتالت را ترکیب می کند. در ابتدا برای درمان BPD استفاده می شد، اما اکنون برای کمک به انواع نگرانی ها و شرایط استفاده می شود.

در مورد درمان های مورد استفاده در روان درمانی، مکاتب فکری زیادی وجود دارد. بنابراین قبل از شروع، تحقیق کنید و ببینید کدام نوع در شما طنین انداز است.

نکات کلیدی در مورد روان درمانگر خوب

  • روان درمانگران با استفاده از گفتار درمانی به افراد دارای نگرانی های عاطفی/روانی کمک می کنند.
  • روان درمانگران ممکن است در یک تیم از متخصصان پزشکی دیگر کار کنند.
  • روان درمانگران می توانند در درمان های خاصی مانند درمان شناختی رفتاری تخصص داشته باشند.
  • بسته به آموزش روان درمانگران می توانند با افراد، گروه ها، خانواده ها یا زوج ها کار کنند.

مشاور و تفاوت آن با روانشناس

یک مشاور نیز از روان درمانی برای کمک به مراجعی که از مشکلات سلامت روان رنج می برند استفاده می کند. در برخی موارد، متخصصان ممکن است تصمیم بگیرند که خود را روان درمانگر بنامند. برخی دیگر ممکن است خود را به عنوان یک مشاور معرفی کنند. اما حقیقت این است که بین این دو مفهوم و تخصص تفاوت وجود دارد.

برخی از کارشناسان بر این باورند که در حالی که حوزه های این دو حرفه با هم همپوشانی دارند، روان درمانگران روی نگرانی های بلندمدت کار می کنند و آموزش هایی برای انعکاس آن دارند. برخی دیگر استدلال می کنند که تفاوت چندانی بین این حرفه ها وجود ندارد. بسیاری از مشاوران اکنون تحت آموزش گسترده مشابه روان درمانگران قرار می گیرند. بررسی تجربه، آموزش و صلاحیت یک حرفه ای همیشه توصیه می شود. این به شما درک بهتری از چگونگی کمک به پشتیبانی از نیازهای شما می دهد.

وقتی صحبت از مشاوره می شود، منظورمان جلسات تک به تک، گروهی یا زوجی است. در این موقعیت ها، افراد آزادند تا در مورد احساسات خود با یک متخصص آموزش دیده صحبت کنند. این در یک محیط محرمانه اتفاق می افتد.

یک جلسه مشاوره ممکن است به سادگی شامل صحبت مراجع و مشاور در مورد نگرانی ها بدون ساختار یا دستور کار مشخص شود. از طرف دیگر، یک مشاور ممکن است از شکل خاصی از روان درمانی برای کمک به مشتری استفاده کند.

مشاوره در زمینه های مختلفی می تواند به شما کمک کند، از جمله:

  • سو استفاده
  • اعتیادها
  • سوگواری
  • افسردگی
  • استرس و اضطراب
  • اختلالات اشتها
  • اعتماد به نفس پایین
  • مسائل رابطه
  • مسائل مربوط به کار

انواع مشاوره:

  • مشاوره فردی حضوری
  • مشاوره خانواده
  • مشاوره گروهی
  • مشاوره زوجین (مشاوره روابط زناشویی)

هدف روان درمانگران و مشاوران ایجاد محیطی است که در آن احساس امنیت کنید و در مورد احساسات خود صحبت کنید. به همین دلیل، باید با درمانگر خود یک رابطه قابل اعتماد ایجاد کنید. اگر با مشاور انتخابی خود احساس راحتی نمی کنید، این موضوع را در جلسه بعدی خود مطرح کنید. از طرف دیگر، می توانید به دنبال صحبت با یک متخصص دیگر باشید.

درمانگر مناسب برای نوجوانان چرا باید برای نوجوان به دنبال درمانگر باشیم؟

درمانگر مناسب برای نوجوانان می تواند نوجوان دارای مشکل را کمک و حمایت کند. درمانگران مختلفی هستند که با نوجوانان کار می کنند، بنابراین باید بدانید درمانگر مناسب نوجوان شما کیست. در اینجا عوامل مهمی را باید مورد توجه قرار دهید، سوالات ضروری برای پرسیدن و موارد ضروری که برای انتخاب درمانگر مناسب نوجوانان باید بدانید را لیست کرده ایم.

درمانگر مناسب برای نوجوانان، دلایل اهمیت دوره نوجوانی

۱- تأثیر دوره نوجوانی بر بقیه سال‏ های زندگی حیاتی است: در نظری کلی بر زندگی ی فرد، پی می‏ بریم که در طی آن سه دوره از اهمیت نسبت به سایر سال‏ های عمر دارد و تأثیر این دوره ‏ها بر سال‏ های بعدی، قطعی و حیاتی است. واحد زمان در این دوره ‏ها یکسان نیست، که این دوره‏ ها عبارتند از:

اولین دوره مهم، دوره جنینی است؛ فرد در مدت نه ماه اعضاء و توانایی ‏هایی را برای بقیه سال‏ های عمر به دست می ‏آورد و اگر در این مدت نتواند آن کفایت‏ ها را کسب نماید چه بسا در مرحله جنینی و یا دوران خارج از رحم، زندگی سختی را در پیش خواهد داشت. مثل فردی که در دوران جنینی نتواند از قلب و یا پای سالمی برخوردار شود. پس اهمیت درمانگر مناسب برای نوجوانان در اینجا مشخص می شود.

دومین دوره مهم، زمان تولد و اولین سال زندگی است؛ در زمان زایمان، تنفس دقایق اول، از اهمیت ویژه‏ای برخوردار است، طولانی شدن این زمان موجب آسیب ‏های طولانی مدت برای فرد خواهد شد و لذا همه افراد یاری دهنده برای زایمان، سعی وافر بر تنفس نوزاد در لحظات اول را دارند. فرد طی نه ماه از یک نوزاد حدود سه کیلویی به شیرخوار حدود نه کیلو می‏ رسد و در این مدت از نظر کیفی، توانایی‏ های بیشتری پیدا می‏ کند. نوزادی که توان حرکت نداشت، در پایان سال اول می ‏ایستد، راه می‏ رود و حرف می‏ زند.

سومین مرحله و دوره مهم فرد، دوره نوجوانی است؛ که فرد از طریق گذر از آن از کودکی به بزرگسالی وارد می‏ شود و توانایی ‏ها و کفایت‏ هایی را کسب می‏ کند که در زندگی بزرگسالی از آنها استفاده کند و اگر نتواند، دوران بزرگسالی راحتی نخواهد داشت. پس اهمیت درمانگر مناسب برای نوجوانان در اینجا مشخص می شود.

۲- نوجوانی زمان گذر از کودکی به بزرگسالی و آمادگی برای بزرگسالی است: نوجوانی زمان اکتساب و باروری، اکتساب خصوصیات عاطفی و هیجانی بزرگسالی، زمان کسب هویت فردی و اجتماعی می‏ باشد. بلوغ فیزیکی و روانی و عاطفی در نوجوانی، متحول شده و ادامه می‏ یابد.

۳- بسیاری از مشکلات جسمانی، روانی، اجتماعی و رفتارهای ناسالم ریشه در زمان نوجوانی دارند: حاملگی ‏های پرخطر، مرگ و میرها، عادات و سوء مصرف مواد از این زمان نشأت می ‏گیرند.

تحقیقات نشان می‏ دهند که بیشتر افراد سیگاری اولین سیگار را در زمان بلوغ تجربه کرده ‏اند. پس اهمیت درمانگر مناسب برای نوجوانان در اینجا مشخص می شود.

مخاطرات اخلاقی دوران نوجوانی

 

دوران نوجوانی زمینه بروز برخی مخاطرات اخلاقی را نیز فراهم می كند.

  • بسیاری از نوجوانان مشكل دار، دچار رشد نایافتگی و خودمحوری هستند. اطاعت آنان از قوانین هنوز به دلیل نظارت افراد قدرتمند و ترس از تنبیه است. آنان به زودی یاد می گیرند كه می توانند برخی از قوانین موجود را نادیده بگیرند، بی آنكه تحت پیگرد قرار گیرند.
  •  وابسته شدن نوجوانان در آغاز و میانه نوجوانی، دشواری دیگر گروهی از نوجوانان است. اینان ممكن است از اینكه نام یا عكس شان پس ار ارتكاب جرم در جراید چاپ شود احساس اهمیت كنند و بر فعالیت های ضداخلاقی خود بیفزایند.
  •  گروه دیگری از نوجوانان به سبب مشكلات اخلاقی و ارزشی به استفاده از مواد مخدر روی می آورند و به تدریج خود را به آسیب های مغزی دچار می كنند.
  •  گروه بزرگ تری از نوجوانان هستند كه مشكل مواد مخدر و قانون شكنی ندارند، اما با پرسش ها و تردیدهای زیادی درباره معنای زندگی و مذهب و اخلاق روبه رو هستند.
  •  ارزش های نوجوانان همیشه نتیجه تصمیمات عاقلانه ای نیست كه به طور منطقی اتخاذ كرده اند. نوجوانان ارزش ها را اغلب به دلایلی كه با تضادها و انگیزه های شخصی آنان در ارتباط است (و بسیاری را هم ناآگاهانه) انتخاب می كنند.

پیشنهاد نویسنده: درمانگر نوجوان

عوامل موثر در انتخاب یک درمانگر نوجوان

هنگامی که شما یک درمانگر را می خواهید انتخاب کنید، این عوامل را در نظر بگیرید:

  • یک درمانگری را انتخاب کنید که دارای تخصص و تجربه در برخورد با نوجوانان است. مشکلات آنها و نحوه برخورد آنها با این گروه سنی منحصر به فرد است.
  • رویکرد درمانی درمانگر را در نظر بگیرید. روش های مختلفی برای درمان نوجوانان وجود دارد، پس با این روش ها آشنا شوید و انتخاب خود را براساس مسائلی که نوجوان شما در حال مبارزه با آن است و زمینه ای که برای شما مناسب تر است، بگذارید.
  • در صورت امکان، به درمانگری مراجعه کنید، که توسط شخصی که دانش و آگاهی کافی دارد معرفی شده باشد.
  • در مورد ویژگی های خاصی که ممکن است نوجوان شما در یک درمانگر نیاز داشته باشد فکر کنید. آیا اولویتی برای درمانگر مرد یا زن وجود دارد؟ آیا سن درمانگر می تواند برای نوجوان شما مهم باشد؟ آیا با فرد جوان و پرانرژی بهتر ارتباط برقرار می کنند یا با فردی که با تجربه تر است؟

سوالاتی که می توانید از درمانگر بپرسید

سؤال های زیر اطلاعات مهمی ارائه می دهد و به شما در درک بهتر این که چگونه درمانگر با نوجوان تان کار خواهد کرد تا به تغییرات مثبت برسد، کمک خواهد کرد.

  • در زمینه مشکلی که فرزند من دارد، چه تجربه ای دارید؟
  • چه مدت است که کار می کنید؟
  • توضیح دهید که چگونه با نوجوان من کار خواهید کرد.
  • آیا دیگر اعضای خانواده در روند درمان درگیر خواهند شد؟
  • چه مجوزی دارید؟
  • چگونه اهداف را برای درمان تعیین کنید و پیشرفت را اندازه گیری کنید؟
  • آیا شما عضو سازمان حرفه ای هستید؟
  • آیا می توانید روش درمانی را که استفاده می کنید، توضیح دهید؟

مهم ترین عامل در انتخاب یک درمانگر مناسب برای نوجوانان

تجربه و اعتبار مهم است، اما معمولا این شخصیت یک درمانگر و روابط درمانی است که بین نوجوان و درمانگر ایجاد می شود که مهم ترین عامل است. این رابطه در نهایت مهم ترین عاملی است که به درمانگر کمک می کند تا بتواند به نوجوان دارای مشکل کمک کند. در انتخاب یک درمانگر، از خودتان بپرسید که آیا این شخص احتمالا قادر به برقراری ارتباط با نوجوان شما است یا خیر.

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0