خیانت کردن، نحوه برخورد با همسری که خیانت کرده است

نحوه برخورد با همسر خیانتکار، یکی از سخت ترین کارهایی است که احتمالا یک فرد در زندگی زناشویی خودش با آن رو به رو می شود. هیچ جواب درست و واحدی در مورد تصمیم گیری قاطع برای ادامه یا ترک زندگی با فرد خیانتکار وجود ندارد اما تنها راه حل این است که با همسر خیانتکار خود ارتباط برقرار کرده و به تکیه بر عقل و منطق خودتان تصمیم درستی بگیرید که آیا این رابطه ارزش ماندن و ادامه دادن دارد یا باید برای پایان دادن به آن هر چه سریع تر اقدام کنید. یکی از جنبه های مخرب خیانت این است که اعتماد خودمان را نسبت به فرد خیانتکار از دست می دهیم. اما بهبودی و ادامه زندگی با فرد خیانت کار به انتخاب و تصمیم ما بستگی دارد.

این انتخاب واقعا سخت و پیچیده است که:

  • آیا باید زندگی خودمان را جمع کنیم و به روابط خود خاتمه دهیم؟
  • آیا راهی برای حفظ کرامت ما و تجدید اعتماد وجود دارد؟
  • آیا باید به خاطر فرزندم کوتاه بیایم و این وضعیت را قبول کنم؟

یک خیانت ما را در شرایطی قرار می دهد که باید تشخیص دهیم چه چیزی برای ما مناسب است. شاید هنوز عشق وجود داشته باشد و فرد خیانتکار اشتباه خود را پذیرفته و ابراز پشیمانی می کند:

  • آیا باید به او فرصتی دیگری بدهیم و دوباره به او اعتماد کنیم؟
  • آیا باید برای نجات و بهبودی خودمان تصمیم دیگری بگیریم؟

خیانت

 بایدها و نبایدهای برخورد با همسر خیانت کار

در برخورد با فرد خیانت کار باید ها و نباید های زیادی وجود دارند که می توانند در حفظ و یا تصمیم به ترک زندگی زوجین تاثیر زیادی داشته باشند.

برخی از نباید های مهم در برخورد با فرد خیانتکار، عبارتند از:

 خودتان را سرزنش نکنید.

واقعیت تلخ در خیانت این است که علت اصلی خیانت همیشه مشخص نیست، اما فرد خیانت دیده ممکن است خودش را در وقوع آن مقصر بداند. شاید فرد خیانت دیده فکر کند از زندگی شخصی و زناشویی خودش فاصله گرفته و یا توجه زیادی به همسر خودش نداشته و همین عوامل باعث بروز خیانت شده است. واقعیت این است که شاید این عوامل زمینه را برای بروز خیانت فراهم کرده باشد اما به طور حتم نمی توانند علت اصلی بروز خیانت باشند و دلیل نمی شود که همسر شما به خاطر این مسائل خیانت کند. پس هرگز نباید خودتان را در بروز خیانت احتمالی مقصر بدانید و سرزنش کنید.

مطمئناً در بروز مشکلات بین زوجین هر دو طرف ممکن است تا حدودی مقصر باشند و اعتراف کردن به این موضوع مهم است؛ اما هرگز نباید این را قبول کنیم که کوتاهی از یک زوج بهانه ای برای خیانت زوج مقابل شود. تمرکز بیشتر بر روی مقصر دانستن خودتان باعث می شود همسرتان از این فرصت سوء استفاده کند. در این شرایط بهتر است بر روی رفتار شریک زندگی تان تمرکز کنید.

 نسبت به شخص سوم حساس نشوید.

 حساس شدن در مورد شخص سوم که وارد رابطه شده فقط باعث گیج تر شدن شما می شود. اینکه بخواهید در مورد فرد سوم دنبال سوال و جواب باشید، ساعات زیادی را صرف چک کردن عکس پروفایل او کنید فقط باعث بدتر شدن اوضاع می شود. شاید فکر کنید شناسایی نفر سوم ممکن است علت اصلی موضوع خیانت را مشخص کند اما واقعیت این است که این کارها فقط درد و رنج شما را بیشتر می کند. اگر زیاد بر روی شخص سوم تمرکز کنید در واقع تمرکزتان را از روی همسرتان منحرف کرده اید و حواس شما از اصل خیانت پرت می شود. پس از وسواس زیادی در مورد شخص سوم خودداری کنید.

خیانت را توجیه نکنید.

برخی افراد سعی دارند خیانت را با توضیحاتی به ظاهر منطقی توجیه کنند. بهتر است این واقعیت که به شما خیانت شده را قبول کنید و راهی را برای ادامه روابط خود پیدا کنید اما نباید همسر شما به دنبال بهانه ای برای توجیه کردن باشد. همسر شما قبل از خیانت کردن، در ذهن خودش تصمیم به این کار گرفته و ممکن است هیچ دلیل منطقی برای خیانت خودش نداشته باشد. پس دنبال یافتن علت خیانت نباشید و به سمت جلو حرکت کنید.

جریان خیانت را برای همه تعریف نکنید.

وقوع خیانت می تواند باعث وحشت زیاد و حتی اضطراب در فرد خیانت دیده شود. احساس ناراحتی و وحشت زیاد ممکن است فرد را مجبور کرده تا موضوع خیانت همسرش را برای اعضاء خانواده و دوستان تعریف کند و حتی برای جلب توجه بیشتر موضوع را در شبکه های اجتماعی به گونه ای به اشتراک بگذارد؛ اما یک درصد هم احتمال دهید که شاید مجبور شوید روابط زندگی خودتان را با همدیگر ادامه دهید و حتی آشتی کنید و بعد ها از اینکه جریان را برای همه تعریف کرده اید پشیمان شوید. پس بهتر است دیگران از موضوع خیانت همسر شما مطلع نشوند و اگر فکر می کنید باید در این مورد با کسی حرف بزنید و صحبت کنید به یک روان شناس و فرد مورد اعتماد با تجربه که قضاوت بی طرفانه دارد مراجعه کنید.

به فکر دوستان و خانواده خود نباشید.

در کنار نگرانی در مورد آنچه که اتفاق افتاده نباید نگران این باشید که دیگران در مورد خیانت همسرتان چه فکری می کنند. شاید دوستان و اعضاء خانواده تان توصیه های مفیدی برای شما داشته باشند اما آن ها نباید در مورد اینکه شما به زندگی خود ادامه بدهید و یا آن را ترک کنید تصمیم بگیرند و نباید اجازه دهید داوری و قضاوت دیگران بر روند تصمیم گیری شما تاثیر بگذارد. صحبت با نزدیکان شاید تا حدودی در آرام شدن شما موثر باشد اما هرگز نباید به آن ها اجازه تصمیم گیری بدهید.

 بدون فکر کردن هیچ اقدامی نکنید.

شاید بعد از شنیدن خبر خیانت همسرتان تصمیم بگیرید که سریعا برای طلاق اقدام کنید و یا حتی بخواهید خانه را ترک کنید؛ اما بهتر است بدون فکر کردن هیچ اقدامی نکنید و سریعا تصمیم نگیرید. به خودتان فرصت دهید تا قبل از اینکه کاری انجام دهد که بعدا باعث پشیمانی شما شود به خوبی فکر کنید و فورا درخواست طلاق ندهید.

همسر خود را تنبیه نکنید.

شاید با فکر کردن به کاری که همسر شما انجام داده و با احساس بی رحم بودن او بخواهید همسر خود را تنبیه کنید؛ اما این طرز رفتار هیچ کمکی به شما نمی کند. برای یک مدتی از او فاصله بگیرید اما نباید کاری کنید که اوضاع از اینکه هست بدتر شود. تنبیه همسرتان فقط باعث بدتر شدن روابط شما می شود و تلخی خیانت را بیشتر می کند.

خیانت کار

باید های مقابله با همسر خیانتکار

در مقابله با برخورد با همسری که به شما خیانت کرده بهتر است در کنار نباید های آن ها، یک سری قوانین را به عنوان باید ها رعایت کنید.

برخی از باید های مقابله با همسر خیانتکار، عبارتند از:

 خواسته های خود را مطرح کنید.

قبل از شروع گفتگو با همسر خود در مورد آنچه که می خواهید به او بگویید فکر کنید. بحث گفتگو خود را با موضوع خیانت شروع نکنید. خواسته ها و انتظارات خودتان را مطرح کنید و دنبال مجازات کردن نباشید بلکه بهتر است طرحی را برای ادامه  رابطه خود مطرح کنید. به شریک زندگی خود بگویید که برای ادامه روابط باید برای شما چه کاری انجام دهد. حتی می توانید برای تصمیم گیری نهایی برای ادامه و یا ترک رابطه خود درخواست کنید که از یک مشاور کمک بگیرید. سعی کنید تا احساس خوبی به او ندارید شب ها در اتاق جداگانه برای خودتان یک فضای خصوصی ایجاد کنید. اگر به فکر طلاق هستید بهتر است به یک وکیل و یا مشاوره مراجعه کنید.

صبور باشید.

حتی اگر واقعا احساس می کنید که آمادگی لازم را برای بخشیدن همسر خود دارید بهتر است صبر کنید مدت زمانی از خیانت همسرتان بگذرد. بازسازی اعتماد و عشق از دست رفته به زمان زیادی نیاز دارد. حتی اگر هر دو نفرتان تصمیم به ادامه روابط گرفته باشید عادی شدن روابط به زمان زیادی نیاز دارد. اگر فکر می کنید که همه چیز باید یک شبه به حالت عادی و اولیه برگردد شما نمی توانید طرف مقابلتان را ببخشید. بازگشت به روابط عادی اولیه ممکن است مدت ها طول بکشد.

احساسات خود را بروز دهید.

  •  با همسر خیانتکار خود در مورد احساسی که به او دارید صحبت کنید.
  • از عصبانیت ها، درد و رنج خیانت با او حرف بزنید.

اجازه دهید که واقعاً درد شما را ببیند و بفهمد چه احساسی دارید. شاید از ابراز احساس خودتان احساس خجالت یا ترس داشته باشید اما واقعیت این است تا احساس خودتان را بروز ندهید نمی توانید به سمت جلو حرکت کنید. اگر روبرو شدن با همسرتان شما را بیشتر عصبانی می کند می توانید تمام حرف هایتان را برای او بنویسید. اگر فکر می کنید در هنگام صحبت کردن با او زیاد احساسی می شوید چند روز به خودتان فرصت دهید و صبر کنید. هر وقت احساس بهتری پیدا کردید آن وقت برای صحبت کردن با همسر خود اقدام کنید؛ اما این کار را زیاد به تعویق نیاندازید.

سوالات زیاد جزئی نپرسید.

 

شاید دوست داشته باشید در هنگام صحبت کردن با همسر خیانتکار خود همه چیز برای شما شفاف شود و سوالات جزئی زیادی بپرسید.

احتمالا دنبال جواب های سوالات جزئی زیر هستید:

  • چگونه با او آشنا شدی؟
  • روابط شما کی شروع شده؟
  • روابط شما چگونه شروع شد؟
  • چه مدت او را می شناسی؟

توجه داشته باشید باید از پرسیدن سوالات بسیار جزئی و کنجکاوی بیش از حد خودداری کنید چون ممکن است شنیدن جواب ها بیشتر روابط را خراب تر کند.

تست پزشکی بدهید.

اگرچه این موضوع تا حدودی شرم آور باشد اما به محض اثبات خیانت همسرتان سریعا به پزشک مراجعه کرده و برای تشخیص بیماری های احتمالی مقاربتی آزمایش بدهید. احتمال دارد همسرتان، دلیل و منطق خودش را بیاورد و سعی در قانع کردن شما داشته باشد اما بهتر است برای اطمینان از سلامت خود و همسرتان این موضوع را جدی بگیرید. علاوه بر آن، این موضوع باعث می شود تا همسرتان تاوان اشتباه خودش را درک کند.

به حرف های همسرتان گوش دهید.

اگرچه احساس آسیب، غرق شدن، خیانت، عصبانیت و یا غم و اندوه بعد از خیانت امری طبیعی است اما گوش دادن به حرف های همسرتان که به شما خیانت کرده می تواند موثر باشد. شنیدن حرف های او ممکن است در تصمیم گیری ماندن و یا ترک رابطه به شما کمک کنند. شاید آمادگی لازم برای شنیدن صحبت های همسرتان را نداشته باشید اما اگر می خواهید به سمت جلو قدمی بردارید بهتر است با او اجازه بدهید تا احساسات خودش را ابراز کند.

هر روز ارتباط خود را بهبود بخشید.

 هنگامی که شما و همسرتان در مورد خیانت حرف هایتان را به یکدیگر زدید می توانید در بهبود روابط خود با هم صحبت کنید. اگر چه صحبت کردن در مورد کاری که همسرتان با شما کرده سخت و غیرممکن است اما این تنها کاری است که برای برقراری ارتباط به یکدیگر انجام دهید. هر روز یک جلسه بگذارید و بیشتر در مورد حال و آینده صحبت کنید. بهتر است با همسر خود در ارتباط باشید تا ببینید که او چه احساسی دارد. اگر نتوانید ارتباط محکم و درستی برقرار کنید به طور حتم حرکت به سمت جلو برایتان سخت و دشوار خواهد بود. بهتر است برای بیان احساسات خود به جای استفاده از کلمه شما از من استفاده کنید.

خیانت کردن

تصمیم گیری در مورد ماندن و یا رفتن

بعد از صحبت با همسر خود در مورد خیانتی که اتفاق افتاده در نهایت می توانید در مورد ماندن و ادامه روابط و بخشیدن همسر خیانتکار خود و یا رفتن و ترک روابط تصمیم گیری کنید. مهمترین موضوع در تصمیم گیری موفق این است که با خودتان صادق باشید و به این فکر کنید آیا رابطه شما ارزش ماندن را دارد یا ندارد. قبل از هر تصمیم گیری عجولانه، زمان و مکان مناسب برای تصمیم گیری را درنظر بگیرید. برخی از افراد در این شرایط واقعا نمی دانند که بهترین تصمیم چیست و باید چه کاری انجام دهند و در تصمیم گیری بین بخشیدن و نبخشیدن گیر می کنند.

برای تصمیم گیری بهتر می توانید جواب خودتان را به سوالات زیر در نظر بگیرید:

  • چه مدت شخص را می شناسید؟
  • آیا این رابطه ارزش بخشیدن را دارد؟
  • آیا فرد خیانت کار، خیانت خودش را قبول دارد؟
  • آیا رفتار او عمدی بوده یا از روی غفلت و ناآگاهی انجام داده است؟
  • آیا با شخص صحبت کرده اید و مسئولیت کار خودش را پذیرفته است؟
  • آیا به نظر می رسد اگر فرد در موقعیت مشابه قرار بگیرد دیگر خیانت نمی کند؟
  • آیا فرد خیانت کار به اشتباه خود اعتراف و از شما معذرت خواهی کرده است؟
  • برای قبول کردن معذرت خواهی، فرد باید قول بدهد که رفتارش را تکرار نمی کند.
  • آیا فرد تلاش می کند رفتار خودش را تغییر بدهد و یا نه دوباره احتمال دارد تکرار کند؟
  • آیا خیانت کردن برای او، رفتاری معمولی است یا برای اولین بار این خطا را انجام داده است؟
نباید های مقابله با همسر خیانتکار
  • خیانت را توجیه نکنید.
  • خودتان را سرزنش نکنید.
  • همسر خود را تنبیه نکنید.
  • به فکر انتقام گرفتن نباشید.
  • بدون فکر کردن هیچ اقدامی نکنید.
  • به فکر دوستان و خانواده خود نباشید.
  • نسبت به شخص سوم حساس نشوید.
  • جریان خیانت را برای همه تعریف نکنید.
باید های مقابله با همسر خیانتکار
  • صبور باشید.
  • تست پزشکی بدهید.
  • احساسات خود را بروز دهید.
  • سوالات زیاد جزئی نپرسید.
  •  خواسته های خود را مطرح کنید.
  •  هر روز ارتباط خود را بهبود بخشید.
  • به حرف های همسرتان گوش دهید.

منابع:

https://www.wikihow.com/Deal-With-a-Cheating-Spouse

4/5 - (1 امتیاز)

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0