درمان آلزایمر و فراموشی

درمان آلزایمر

آلزایمر چیست؟

بیماری آلزایمر یک بیماری عصبی است که در آن مرگ سلول های مغزی باعث از دست دادن حافظه و کاهش شناختی می شود و هنوز به طور قطعی برای درمان آلزایمر راهی وجود ندارد.این بیماری رایج ترین نوع زوال عقل است که حدود 60-80٪ موارد زوال عقل را تشکیل می دهد.این بیماری معمولاً افراد 65 سال به بالا را درگیر می کند ، فقط 10٪ موارد در افراد کمتر از این سن رخ می دهد.

آلزایمر بیماری است که بر مغز تأثیر می گذارد. علائم در ابتدا خفیف بوده و با گذشت زمان شدیدتر می شوند. نام این بیماری به نام دکتر آلوئیس آلزایمر که اولین بار در سال 1906 این بیماری را معرفی کرد، نامگذاری شده است .علائم رایج بیماری آلزایمر شامل از دست دادن حافظه ، مشکلات زبان و رفتار تکانشی یا غیرقابل پیش بینی است.یکی از اصلی ترین ویژگی های این بیماری وجود پلاک و پیچ در پیچی در مغز است. ویژگی دیگر از بین رفتن ارتباط بین سلول های عصبی یا نورون های مغز است.این ویژگی ها به این معنی است که اطلاعات نمی توانند به راحتی بین مناطق مختلف مغز یا بین مغز و عضلات یا اندام ها عبور کنند.با بدتر شدن علائم ، به یاد آوردن وقایع اخیر، استدلال و شناخت افرادی که می شناسند برای افراد دشوارتر می شود. سرانجام ، یک فرد مبتلا به بیماری آلزایمر ممکن است به کمک تمام وقت نیاز داشته باشد. از این رو بهتر است در صورتی که علائم این بیماری را در خود مشاهده کردید، نسبت به مدیریت و درمان آلزایمر در خود یا عزیزان خود اقدامات لازم را انجام دهید.

براساس موسسه ملی پیری ، بیماری آلزایمر ششمین علت اصلی مرگ و میر است. با این حال ، برآوردهای اخیر دیگری نشان می دهد که ممکن است سومین علت اصلی مرگ ، درست قبل از بیماری های قلبی و سرطان باشد.

بیماری آلزایمر

علائم آلزایمر

بیماری آلزایمر یک بیماری پیش رونده است ، به این معنی که علائم با گذشت زمان بدتر می شوند. از دست دادن حافظه یکی از ویژگی های اصلی است و این یکی از اولین علائمی است که ایجاد می شود.علائم به تدریج ، طی ماه ها یا سال ها ظاهر می شوند. اگر بیش از چند ساعت یا چند روز ایجاد شود ، ممکن است فرد نیاز به مراقبت پزشکی داشته باشد ، زیرا می تواند باعث سکته مغزی شود.

از دست دادن حافظه

ممکن است فردی در گرفتن اطلاعات جدید و به خاطر سپردن اطلاعات با مشکل روبرو شود. که می تواند منجر به موارد زیر شود:

• تکرار سوال یا مکالمه
  • گم کردن اشیا
  • فراموش کردن رویدادها یا قرارها
  • سرگردانی یا گم شدن

نقایص شناختی

فرد ممکن است در استدلال ، کارهای پیچیده و قضاوت با مشکل روبرو شود. که می تواند منجر به موارد زیر شود:

• درک کمتری از ایمنی و خطرات
  • مشکل با پول یا پرداخت قبض
  • مشکل در تصمیم گیری
  • مشکل در انجام کارهایی که دارای چندین مرحله است ، مانند لباس پوشیدن

مشکلات در تشخیص

در یک فرد مبتلا به آلزایمر احتمال دارد توانایی تشخیص چهره یا اشیا در او کاهش یابد یا کمتر بتواند از ابزارهای اساسی استفاده کند. در نظر داشته باشید که این مسائل به دلیل مشکلات بینایی نیست.

مشکلات آگاهی فضایی

ممکن است فردی در تعادل خود دچار مشکل شود ، به عنوان مثال در هنگام پوشیدن در جهت دهی لباس به بدن خود مشکل داشته باشد. مشکلات در صحبت کردن ، خواندن یا نوشتن . فرد ممکن است در ادای کلمات متداول دچار مشکل شود ، یا ممکن است در گفتار ، هجی یا نوشتن بیشتر اشتباه کند.

• تغییر شخصیت یا رفتار
  • یک شخص ممکن است تغییراتی در شخصیت و رفتار او ایجاد کند که شامل موارد زیر است:
  • بیشتر از قبل ناراحت ، عصبانی یا نگران شود
  • از دست دادن علاقه یا انگیزه برای فعالیت هایی که معمولاً از آن ها لذت می برد
  • از دست دادن همدلی
  • رفتاری اجباری ، وسواسی یا اجتماعی نامناسب
  • در سال 2016 ، محققان یافته هایی را منتشر کردند که نشان می دهد تغییر در شوخ طبعی فرد ممکن است از علائم اولیه آلزایمر باشد.

مراحل پیشرفت بیماری آلزایمر

بیماری آلزایمر ممکن است از خفیف تا شدید باشد. این مقیاس قبل از رسیدن به افت شدید شناختی ، از یک حالت اختلال خفیف ، تا اختلال متوسط است.در بخش های زیر مراحل آلزایمر و برخی از علائم مشخصه آن آورده شده است.

بیماری آلزایمر خفیف

افراد مبتلا به بیماری آلزایمر خفیف دچار مشکلات حافظه و مشکلات شناختی می شوند که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• طولانی تر از حد معمول برای انجام کارهای روزمره
  • مشکل در اداره پول یا پرداخت قبض ها
  • سرگردانی و گم شدن
  • تغییر شخصیت و رفتار، مانند ناراحتی یا عصبانیت بیش از حد

بیماری آلزایمر متوسط

در بیماری آلزایمر متوسط ، قسمت هایی از مغز که مسئول زبان ، حواس ، استدلال و هوشیاری هستند ، آسیب می بینند. که می تواند منجر به علائم زیر شود:

• از دست دادن حافظه و گیجی بیشتر
  • مشکل در شناخت دوستان یا خانواده
  • ناتوانی در یادگیری چیزهای جدید
  • مشکل در انجام کارها با چندین مرحله ، مانند لباس پوشیدن
  • مشکل کنار آمدن با شرایط جدید
  • رفتار تکانشی
  • توهم ، هذیان ، یا پارانویا

بیماری آلزایمر شدید

در بیماری آلزایمر شدید، پلاک و گرفتگی در سراسر مغز وجود دارد و باعث می شود بافت مغز به طور قابل توجهی کوچک شود. که می تواند منجر به موارد زیر شود:

• ناتوانی در برقراری ارتباط
  • وابستگی به دیگران برای مراقبت
  • شروع زودهنگام بیماری آلزایمر

اگرچه سن عامل اصلی خطر ابتلا به بیماری آلزایمر است ، این فقط یک بیماری نیست که بزرگسالان مسن را درگیر می کند. طبق انجمن آلزایمر ، بیماری آلزایمر زودرس حدود 200000 بزرگسال زیر 65 سال ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد . بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری 40 یا 50 سال دارند.

بیماری آلزایمر خانوادگی

در بسیاری از موارد ، پزشکان نمی دانند چرا افراد جوانتر به این بیماری مبتلا می شوند. چندین ژن نادر می توانند باعث ایجاد این بیماری شوند. وقتی علت ژنتیکی وجود داشته باشد ، به عنوان بیماری آلزایمر خانوادگی شناخته می شود.

اوتیسم

بیماری آلزایمر در مقابل انواع دیگر زوال عقل

زوال عقل یک چتر برای طیف وسیعی از شرایط است که شامل از دست دادن عملکرد شناختی است. بیماری آلزایمر رایج ترین نوع زوال عقل است. شامل پلاک ها و گرفتگی هایی است که در مغز تشکیل می شود. علائم به تدریج شروع می شود و به احتمال زیاد شامل کاهش عملکرد شناختی و توانایی زبانی است.

انواع دیگر زوال عقل شامل بیماری هانتینگتون ، پارکینسون و بیماری کروتسفلدت-یاکوب است . یک فرد می تواند بیش از یک نوع زوال عقل داشته باشد.

تشخیص و درمان آلزایمر

برای تشخیص آلزایمر، فرد دچار کاهش حافظه، کاهش شناختی یا تغییرات رفتاری می شود که بر توانایی عملکرد وی در زندگی روزمره تأثیر می گذارد.دوستان و خانواده ممکن است علائم زوال عقل را قبل از خود شخص متوجه شوند.هیچ آزمایش واحدی برای تشخیص بیماری آلزایمر وجود ندارد. اگر یک پزشک به وجود این بیماری مشکوک باشد ، از فرد – و گاهی خانواده یا مراقبان آن ها – در مورد علائم ، تجربیات و سابقه پزشکی وی سوال می کند.

آزمون های شناختی و حافظه، برای ارزیابی توانایی فکر کردن و به یاد آوردن فرد

• آزمایش عملکرد عصبی ، برای آزمایش تعادل ، حواس و بازتاب آن ها
  • آزمایش خون یا ادرار
  • سی تی اسکن و یا اسکن MRI از مغز
  • آزمایش ژنتیک
  • تعدادی ابزار ارزیابی برای ارزیابی عملکرد شناختی در دسترس است.

در برخی موارد ، آزمایش ژنتیکی ممکن است مناسب باشد ، زیرا علائم زوال عقل می تواند به یک بیماری ارثی مانند بیماری هانتینگتون مرتبط باشد.برخی از اشکال ژن APOE e4 با احتمال بیشتری برای ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط است. آزمایش زود هنگام ژن های مربوطه می تواند احتمال ابتلای فرد یا ابتلا به آن را نشان دهد. با این حال، این آزمون بحث برانگیز است و نتایج کاملاً قابل اعتماد نیستند.

راه های درمان آلزایمر

برای درمان آلزایمر راه دقیقی  شناخته نشده است. برگشت سلول های مغزی امکان پذیر نیست.

با این حال، راه های درمان آلزایمر می توانند علائم آن را برطرف کرده و کیفیت زندگی فرد و خانواده و مراقبان او را بهبود بخشند.

داروهای درمان آلزایمر

هیچ دارویی برای درمان آلزایمر در دسترس نیست، اما برخی از گزینه ها ممکن است علائم را کاهش دهند و به بهبود کیفیت زندگی کمک کنند.داروهایی به نام مهارکننده های کولین استراز می توانند علائم شناختی را کاهش دهند، از جمله از دست دادن حافظه ، گیجی ، تغییر روند فکر ، و مشکلات قضاوت. آن ها ارتباطات عصبی در سراسر مغز را بهبود می بخشند و روند پیشرفت این علائم را کند می کنند.

سه داروی رایج با تأیید سازمان غذا و دارو (FDA) برای بهبود و درمان آلزایمر:

• donepezil (Aricept) ، برای درمان آلزایمر در تمام مراحل
  • گالانتامین (Razadyne) ، برای درمان آلزایمر در مراحل خفیف تا متوسط
  • ریواستیگمین (Exelon) ، برای درمان آلزایمر در مراحل خفیف تا متوسط
  • داروی دیگری بنام ممانتین (Namenda) دارای مجوز برای درمان آلزایمر متوسط تا شدید است. ترکیبی از memantine و donepezil (Namzaric) نیز موجود است.

درمان بیماری آلزایمر

درمان های عاطفی و رفتاری آلزایمر

تغییرات احساسی و رفتاری مرتبط با بیماری آلزایمر برای مدیریت و درمان آلزایمر آن می تواند چالش برانگیز باشد. افراد ممکن است به طور فزاینده ای تحریک پذیری ، اضطراب ، افسردگی ، بی قراری ، مشکلات خواب و سایر مشکلات را تجربه کنند.درمان علل اصلی این تغییرات می تواند مفید باشد. برخی از آنها ممکن است عوارض جانبی داروها ، ناراحتی از سایر شرایط پزشکی یا مشکلات شنوایی یا بینایی باشد.شناسایی آنچه باعث این رفتارها شده و اجتناب یا تغییر این موارد می تواند به مردم کمک کند تا با تغییرات مقابله کنند. راه اندازها ممکن است شامل تغییر محیط ، مراقبان جدید یا درخواست استحمام یا تغییر لباس باشد. برای حل موانع و افزایش راحتی ، امنیت و آرامش خاطر شخص اغلب می توان محیط را تغییر داد.

در برخی موارد ، پزشک ممکن است داروهایی را برای این علائم توصیه کند ، مانند:

• داروهای ضد افسردگی ، برای داشتن روحیه بهتر
  • داروهای ضد اضطراب
  • داروهای ضد روان پریشی ، برای توهم ، توهم یا پرخاشگری

علل بیماری آلزایمر

مانند همه انواع زوال عقل ، آلزایمر به دلیل مرگ سلول های مغزی ایجاد می شود. این یک بیماری تخریب عصبی است ، به این معنی که مرگ سلول مغزی با گذشت زمان اتفاق می افتد.در یک فرد مبتلا به آلزایمر، بافت مغز سلول های عصبی و اتصالات کمتری دارد و رسوبات ریز، معروف به پلاک و گرفتگی در بافت عصبی ایجاد می شود.پلاک هایی بین سلول های مغزی در حال مرگ ایجاد می شوند. آن ها از پروتئینی ساخته می شوند که به عنوان بتا آمیلوئید شناخته می شود. در هم آمیخته ، در سلولهای عصبی رخ می دهد. آن ها از پروتئین دیگری به نام تاو ساخته می شوند.محققان به طور کامل دلیل وقوع این تغییرات را درک نمی کنند. عوامل مختلفی ممکن است در این امر دخیل باشد.

افرادی که بیشتر در معرض بیماری آلزایمر هستند:

• سالخورده بودن فرد
  • داشتن سابقه خانوادگی بیماری آلزایمر
  • داشتن ژن های خاص

عوامل دیگری که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد عبارتند از:

تکرر صدمات ناشی از ضربه مغزی و قرار گرفتن در معرض برخی از آلاینده های زیست محیطی، مانند فلزات سمی، آفت کش ها، و مواد شیمیایی صنعتی.

• جلوگیری از آلزایمر
  • ورزش منظم
  • پیروی از یک رژیم غذایی متنوع و سالم
  • حفظ سیستم قلبی عروقی سالم
  • مدیریت خطر بیماری های قلبی عروقی ، دیابت ، چاقی و فشار خون بالا
  • فعال نگه داشتن مغز در طول زندگی

همان طور که گفته شد برای درمان آلزایمر راهی وجود ندارد، اما داروها و سایر روش های درمانی می توانند به کاهش یا کاهش علائم شناختی ، عاطفی و رفتاری کمک کرده و کیفیت زندگی فرد را بهبود بخشند.

پیدا کردن مشاور خوب و حرفه‌ای مرکز مشاوره‌ای که بهترین خدمات را در زمینه کنترل و درمان آلزایمر به شما ارائه دهد می‌تواند معضل بزرگی باشد. خصوصا اگر برای بار اول می‌خواهید به روان درمانگر مراجعه کنید. شما می‌توانید برای مشورت و کسب اطلاعات بیشتر درمورد مراکز مشاوره خوب در شمال و شرق تهران در زمینه آلزایمر با کلینیک ذهن آرا تماس بگیرید.

5/5 - (2 امتیاز)
1 نظر
  1. نیما می گوید

سلام وقت بخیر
    مادر من یه مدتی هست که آلزایمر گرفته اما کوتاه مدت یعنی مثلا غذا رو میذاره روی گاز اما فراموش میکنم بهش سر بزنه و هر روز غذا میسوزه یا مثلا یه وسیله ای رو میذاره جایی دو روز بعد کامل فراموش میکنه که کجا گذاشته علت این الزایمر چی هستش و چرا انقدر زود یادش میره البته این مورد رو هم بگم که موارد خیلی قدیمی رو هنوز هم یادشه ولی این فعالیت هایی که گفتم رو نه.
    برای درمان آلزایمر برای تمرین ها ذهنی انجام بده یا داروی الزایمر استفاده بکنه؟؟