علل و درمان اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

خرافات در اختلال اسکیزوتایپال

اختلال شخصیت اسکیزوتایپال با الگوی فراگیر نقایص اجتماعی و بین فردی، مشخص می شود. افرادی که این اختلال شخصیتی را دارند، بسیار خرافاتی بوده و از تمامی وقایع برداشت شخصی می کنند.

آن ها غالباً غیر عادی یا عجیب هستند. آن ها ممکن است نسبت به دیگران مشکوک و پارانوئید باشند. افرادی که دارای اختلال شخصیت اسکیزوتایپال هستند، معمولا بسیار سرد رفتار می کنند و زمانی که وارد جمعی می شوند خیلی دیر با افراد ارتباط برقرار می کنند.

علائم اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

• افراد مبتلا به اختلالات شخصیت اسکیزوتایپال در تعاملات بین فردی اصلا موفق نیستند.
  • برخلاف اختلال اضطراب اجتماعی، که افراد با گذشت زمان با دیگران راحت تر ارتباط برقرار می کنند، افراد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوتایپال حتی اگر بار ها با افراد خاصی در ارتباط باشند، ولی باز هم نمی توانند صمیمیتی ایجاد کنند.
  • این اختلال همچنین شامل تفکر تحریف شده و رفتارهای غیر عادی است که فرد تمایل دارد از مردم دور بماند.

اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

اعتقادات خرافی در افراد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

• بعضی اوقات، افراد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوتایپال، خرافاتی بوده یا مشغول پدیده های ماوراء الطبیعه هستند که خارج فرهنگ آن ها می باشد.
  • آن ها ممکن است فکر کنند که دارای قدرت های ویژه و یا داشتن توانایی کنترل جادویی بر دیگران می باشند. آن ها همچنین ممکن است اعتقاد داشته باشند که رفتارشان می تواند بر نتیجه عملی که اصلا به آن ها مربوط نیست، تاثیرگذار باشد.
  • مانند فکر کردن به این موضوع که می توان با قرار دادن یک شیء در مکانی خاص از وقوع اتفاقات بد جلوگیری کرد.
  • گفتار آن ها ممکن است گاهی اوقات مبهم یا ناهماهنگ باشد. آن ها ممکن است از عبارات عجیب و غریب استفاده کنند یا به روشی صحبت کنند که دیگران را گیج کند.

رفتار های عجیب شخص مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

• افراد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوتایپال ممکن است محدود به نظر برسند و در تعاملات خود احساسات کمی نشان دهند. آن ها ممکن است دارای شیوه های غیرمعمول، در زندگی خود باشند.
  • فرد مبتلا به این اختلال ممکن است لباس نامناسب و یا ترکیب های عجیب و غریب لباس (چکمه های زمستانی با شلوارک) بپوشد و ممکن است نتواند در یک مکالمه طبیعی و عادی شرکت کند.
  • افرادی که اختلال شخصیتی اسکیزوتایپی دارند، گاها از نداشتن روابط صمیمی با دیگران ابراز ناراحتی می کنند ، در عین حال رفتارشان به گونه ای است که نشان می دهند تمایلی به برقراری ارتباط با دیگران ندارند و تنها زمانی با دیگران تعامل برقرار می کنند که مجبور باشند.

درمان اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

معیارهای تشخیصی اختلالات روانی

افراد باید حداقل پنج مورد از علائم زیر را داشته باشند، که تشخیص داده شود دارای اختلالات شخصیتی هستند:

علائم اختلال شخصیت اسکیزوتایپال در بزرگسالان
  • داشتن ایده های مرجع (تفسیر نادرست از حوادث به طور کاملا غیر معمول)
  • عقاید عجیب و غریب یا تفکرات خرافاتی که بر رفتار وی تأثیر می گذارد و با هنجارها فرهنگی مغایرت دارد.
  • تجارب ادراکی غیرمعمول ، از جمله توهمات بدنی
  • تفکر و گفتار عجیب
  • سوء ظن و ایده پردازی پارانوئید
  • تأثیرات نامناسب و محدود شده
  • رفتار یا ظاهری عجیب
  • فقدان دوستان صمیمی یا محرمانه به غیر از اقوام درجه یک
  • اضطراب بیش از حد اجتماعی که بعد از آشنایی هم کم نمی شود .

این علائم ممکن است در دوران کودکی یا بزرگسالی شروع شود. علائم مشهود در دوران کودکی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

علائم اختلال شخصیت اسکیزوتایپال در کودکی
  1.            ضعیف بودن روابط فرد با هم سن و سال هایش
  2.            اضطراب اجتماعی ، انزوا
  3.          کمرنگ بودن در فعالیت های گروهی در مدرسه
  4.          حساس بودن
  5.          افکار و زبان عجیب و غریب
  6.          خیالات عجیب و غریب

اختلالات شخصیتی

علل بروز اختلال شخصیت اسکیزوتایپال در افراد

در مطالعات جامعه، شیوع اختلال شخصیت اسکیزوتایپال از 6/6 درصد جمعیت در نروژ تا 6/4 درصد در نمونه های گرفته شده در ایالات متحده متغیر است.

هیچ علت مشخصی برای اختلال شخصیت اسکیزوتایپ پیدا نشده است. به نظر می رسد که ممکن است به ژنتیک افراد مرتبط باشد.

افرادی که بستگان بیولوژیکی درجه اول آن ها به اسکیزوفرنی مبتلا هستند، به احتمال زیاد به اختلال شخصیت اسکیزوتایپال مبتلا می شوند.

راه های تشخیص اختلال شخصیت اسکیزوتایپی

کسی که عموما دوستان کمی دارد، لزوماً مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوتایپال نیست. برای این که این اختلال در فرد تشخیص داده شود، علائم باید در عملکرد اجتماعی، شغلی یا تحصیلی فرد تاثیر منفی گذاشته باشند.

برای تشخیص و درنهایت درمان اختلالات شخصیتی آزمایش وجود ندارد. اما رواندرمانگر می تواند با گذراندن جلسات مشاوره آنلاین و یا حضوری و ارزیابی تاریخچه علائم در فرد، وجود اختلالات شخصیتی در افراد را بررسی کند.

اختلالات دیگر

قبل از درمان اختلال اسکیزوتایپال، روانشناس باید تمامی علائم را به درستی بررسی کند، دلیل این کار هم این است که اختلالاتی مانند اسکیزوفرنی، اختلال دو قطبی، اختلالات روانی، اختلالات عصبی رشد و سایر اختلالات شخصیتی دارای علائمی مانند اختلال اسکیزوتایپی می باشند و ممکن است با آن ها اشتباه گرفته شود.

مرکز روانشناسی خوب در تهران

درمان اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

مانند سایر اختلالات شخصیتی، درمانی قطعی و با سرعت برای اختلال شخصیت اسکیزوتایپال وجود ندارد. مانند همه اختلالات شخصیتی ، علائم احتمالاً در تمام طول عمر تداوم خواهد یافت.

اما این بدان معنا نیست که شما نمی توانید شدت علائم را کاهش داده یا عملکرد خود را بهبود بخشید.

درمان اختلال شخصیت اسکیزوتایپال ممکن است ترکیبی از روان درمانی و دارو باشد.

خانواده درمانی نیز ممکن است برای کمک به اعضای خانواده در درک علائم و کمک به برقراری ارتباط و حمایت از فرد به کار رود.

در حالی که دارویی خاص برای درمان اختلال شخصیت اسکیزوتایپال وجود ندارد، ممکن است از داروهایی برای رفع افسردگی، اضطراب یا علائم روانی دیگر استفاده شود.

مقابله و درمان اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

تجربه های مثبت در زندگی می تواند برای مقابله و درمان اختلال شخصیت اسکیزوتایپال مهم باشد. برقراری و ایجاد روابط  حتی اگر دشوار باشد، می تواند پریشانی ناشی از اختلال شخصیت اسکیزوتایپال را کاهش دهد.

به وجود آمدن حس پیشرفت و مفید بودن می تواند علائم فرد را کاهش دهد. بنابراین توصیه می شود که فرد حتما در جامعه فعالیت هایی را انجام دهد.

چرا مرکز مشاوره خانواده ذهن آرا

تخصص روانشناسان روانپزشکان: پزشکان مرکز روانپزشکی و روانشناسی ذهن آرا، هریک در زمینه بخصوصی تخصص و تجربه چندین ساله داشته و مشاوره هایی مثل مشاوره مشکلات زوج، مشاوره طلاق، مشاوره پیش از ازدواج و مشاوره مسائل خانوادگی را انجام می دهند.

کارگروه های تخصصی: کلینیک روانشناسی و روانپزشکی ذهن آرا، به دلیل داشتن بیش از 30 درمانگر در حوزه های تخصصی متعدد برای موارد خاص، کارگروه های تخصصی تشکیل داده و با توجه به نیاز مراجع، اقدام درمانی متناسب تجویز می کند.

متدهای درمانی روز: کلینیک ذهن آرا، همیشه درمانگران خود را ملزم به مطالعه و بررسی آخرین دستاورد های علم روانشناسی و روانپزشکی می داند و همیشه تکنولوژی های روز در این حیطه را استفاده می کند.

امتیاز دهید.