روانشناس کودک تهران، مشاور خوب کودکان

بهترین روانشناس کودک در تهران کیست؟ آیا شما تجربه مراجعه به روانشناس کودک را داشته اید؟ آیا از او راضی بودیه اید؟ آیا او توانسته است با کودک شما ارتباط خوبی بگیرد؟ بسیاری از متخصصان کودک که سال ها در این حوزه فعالیت داشته اند براین باورند که مشاوره با کودکان فعالیتی بسیار پیچیده و حرفه ای می باشد. به طوری که شخصیت و خصوصیات فردی مشاور، آموزش های حرفه ای او تاثیر مهمی بر روابط مشاور با کودک و متعاقبا بر نتایج جلسات مشاوره دارد. گروه روانشناسی ذهن آرا همراه با کادری مجرب و با استفاده از بهترین روانشناس کودک در تهران آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد. این مرکز علاوه بر داشتن بهترین دکترهای روانشناس کودک دارای فضایی مجهز جهت بازی کودکان و نوروفیدبک می باشد. شما می توانید در یک کلینیک مشاوره کودک تمامی موارد نامبرده را به صورت تخصصی در اختیار داشته باشید. بنابراین تفاوتی ندارد در شرق تهران هستید یا غرب تهران، به دنبال تخصص یک روانشناس باشید نه مسافتی که باید طی شود؟

روانشناس کودک؛ اهداف

مشاور کودک خوب

دکتر مژگان سلطانی، روانشناس کودک گروه روانشناسی ذهن آرا در تهران در این رابطه می گوید: روانشناسی کودک به عنوان یکی از زیر‌مجموعه‌ های «روان شناسی رشد» با هدف نگاه دقیق و علمی به کودک و نیازهای او و یافتن شیوه‌ های صحیح پرورشی و آموزشی کودک از اولین سال های تاسیس روان شناسی علمی مورد توجه بوده است. (البته موضوع کودک و مسائل مربوط به او همیشه مورد توجه بوده است). در طول این سال ها روانشناسان زیادی نظیر ژان پیاژه، استانلی هال به مطالعه و تحقیق در مورد جنبه‌های مختلف رشد کودک پرداخته‌ اند.

اهداف اصلی مشاوره و روانشناسی کودک را می توان در دسته های زیر و به ترتیب مورد بررسی قرار داد:

  • شناخت علمی کودکان در حوزه های مختلف فیزیکی، اجتماعی، اخلاقی و روانی
  • شناخت نیازها، مشکلات و خواسته های اساسی کودک
  • کمک و یاری رساندن به کودک در جهت حل مشکلات و تامین نیازهای او
  • اتخاذ روش ها و راه های مناسب در جهت برخورد مطلوب و در خور شأن با کودک
  • دستیابی به یک سری اصول مطلوب و منسجم برای موضوع تربیت کودک و تنظیم سیاست های تربیتی کودکان
  • ارائه کمک به کودک در مسائل و مشکلات
  • یاد دادن واقع بینی به کودکان

روانشناس کودک چرا مهم است؟/کلینیک روانشناسی کودک در تهران

همه می‌خواهند فرزندشان رشد سالمی داشته باشد، اما همیشه مشخص نیست که آیا رفتار کودک نشانه‌ای از مرحله طبیعی رشد است یا نشانه‌ای از یک ناهنجاری. دکتر روانشناس کودک می تواند به شما در درک این تفاوت کمک کنند. درک الگوهای روانشناختی طبیعی و غیرعادی کودک می تواند به والدین کمک کند تا بفهمند چگونه می توانند به بهترین شکل با کودک خود ارتباط برقرار کنند، مکانیسم های مقابله ای برای مدیریت احساسات را به کودک آموزش دهند و به پیشرفت و شکوفایی فرزندشان در هر مرحله جدید رشد کمک کنند.

روانشناسان کودک همچنین می توانند رفتارهای غیرعادی را زود تشخیص دهند، به شناسایی ریشه مسائل رفتاری رایج مانند مسائل یادگیری، بیش فعالی یا اضطراب کمک کنند و به کودکان کمک کنند تا از آسیب های اولیه دوران کودکی عبور کنند. آنها همچنین می توانند به پیشگیری، ارزیابی و تشخیص تاخیرهای رشدی یا ناهنجاری هایی مانند اوتیسم کمک کنند.

روانشناسی کودک چند حوزه اصلی رشد را مطالعه می کند:

حوزه های اصلی رشد در روانشناسی کودک

رشد فیزیکی

رشد فیزیکی و جسمی در کودکان معمولاً یک توالی قابل پیش بینی از رویدادها است. فرزند شما به ترتیب سرش را بالا گرفته، غلت می زند، می خزد، راه می رود و می دود. روانشناس کودک شما می تواند به متخصص اطفال شما کمک کند تا رشد جسمانی کودک شما را مشاهده کند و در صورت وجود هر گونه ناهنجاری که می تواند نشان دهنده بی نظمی رشد باشد، سریع شناسایی شود. تأخیر عمده در رشد جسمانی ممکن است بر سایر مسائل جسمانی دیگر و همچنین مسائل روانشناختی بعدی اثرگذار باشد.

رشد شناختی

درک علم از رشد شناختی دوران کودکی در سال های اخیر به شدت تغییر کرده است. ما اکنون می دانیم که حتی نوزادان تازه متولد شده از محیط خود آگاه هستند و به آن علاقه مند هستند، حتی قبل از اینکه زبانی برای بیان آن داشته باشند.

رشد شناختی به یادگیری و فرآیندهای ذهنی کودک اشاره دارد. این فرایندها شامل مشاهده و درک دنیای اطراف، یادگیری زبان، حافظه، تصمیم گیری، حل مسئله، نحوه استفاده کودک از تخیل و نحوه استفاده کودک از استدلال اساسی است. همه این عوامل تحت تأثیر ژنتیک و محیط کودک است.

رشد عاطفی (اجتماعی)

رشد عاطفی و اجتماعی عمیقاً در هم تنیده هستند. رشد عاطفی به چگونگی احساس، درک و ابراز احساسات کودک اشاره دارد. رشد عاطفی در کودکان خردسال از طریق بیان احساسات اساسی مانند ترس، شادی، خشم و غم بیان می شود. همانطور که کودک رشد می کند، احساسات پیچیده تری مانند اعتماد به نفس، امید، احساس گناه و غرور ظاهر می شود. رشد عاطفی همچنین شامل توانایی کودک برای احساس و درک احساسات دیگران از طریق همدلی است. یادگیری تنظیم و بیان مناسب احساسات برای بسیاری از کودکان دشوار است. کمک به کودکان برای درک زودهنگام احساسات خود می تواند تأثیر قدرتمندی بر رشد عاطفی فعلی و آینده داشته باشد. یک روانشناس کودک می تواند به کودک شما کمک کند تا احساسات خود را به شیوه ای سالم و مثبت بیان کند.

رشد عاطفی به شدت به رشد اجتماعی کمک می کند. این درست است زیرا روشی که کودک احساس می کند، درک می کند و احساسات خود را بیان می کند، تأثیر مستقیمی بر نحوه تعامل آنها با افراد دیگر دارد. رشد اجتماعی در این مورد است که چگونه کودک ارزش ها، آگاهی ها و مهارت های اجتماعی لازم را برای ارتباط با افراد اطراف خود پرورش می دهد. والدین، همسالان، شخصیت های معتبر و حیوانات آنها. روابط اولیه کودک می تواند تأثیر زیادی بر رشد مهارت های اجتماعی متناسب با سن آنها داشته باشد. اعتماد، دوستی، مدیریت تعارض و احترام به اقتدار نمونه هایی از توسعه اجتماعی هستند.

روانشناس خوب کودک در تهران؛ چه زمانی کودکمان را نزد روانشناس کودک ببریم؟

دکتر روانشناس کودک در تهران

اکثر والدین در تربیت فرزندان گاهی دچار مشکلاتی می شوند و بسیاری از آنها تصور می کنند که نیازی به مشاوره ندارند و به تنهایی می توانند از پس مشکلات کودک خود بربیایند.

درست است که برخی از مشکلات بدون نیاز به مشاوره کودک قابل حل است اما گاهی در دوران کودکی برای فرزندتان مسایلی پیش می آید که نیاز به مراقبت هایی تخصصی تر است و اگر در چنین شرایطی دیر اقدام شود و به متخصص روانشناس کودک مراجعه نشود ممکن است فرصت های کمک به کودک را از دست دهید. کودکان دارای نیازهای متفاوتی هستند و در سنین مختلف یکی یا چند مورد از این نیازها در مقایسه با سایر نیازها در الویت قرار می گیرد. اغلب کودکان در نوزادی نیاز به مراقبت دارند و در دوران نوجوانی نیاز به استقلال.

گاهی این تفاوت ها در کودکان موجب می شود مشکلاتی در بین والدین و کودکان پیش آید که در این شرایط بهتر است به یک متخصص روانشناس کودک مراجعه کنید.

روانشناس خوب کودک چه می کند؟

روانشناسان کودک هنگام کار با کودکان و نوجوانان از طیف وسیعی از رویه ها و مهارت ها استفاده می کنند، از جمله:

  • ارزیابی مسائل روانی، فکری، شناختی و رفتاری با آزمون و ارزشیابی.
  • استفاده از مداخلاتی مانند روان درمانی (گفتار درمانی) و مدیریت رفتار.
  • تدوین برنامه های پیشگیری مانند پیشگیری از قلدری، اعتیاد، بارداری نوجوانان و غیره.
  • مشاوره با سایر متخصصان و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی که با کودکان کار می کنند.
  • روانشناسان کودک اغلب در مراقبت جامع از کودکان مبتلا به مشکلات پزشکی قرار می گیرند. به عنوان مثال، آنها ممکن است به کودکان مبتلا به مشکلات خواب یا درد مزمن یا کسانی که با یک بیماری مزمن کنار می آیند کمک کنند.
  • شرایط عاطفی، ذهنی و رفتاری که کودکان را تحت تأثیر قرار می‌دهند، اغلب به دلیل تفاوت در سن، سطوح شناختی و بلوغ، متفاوت از بزرگسالان درمان می‌شوند. به همین دلیل، روانشناسان کودک می توانند از انواع مختلف تکنیک های درمانی بر اساس سن و موقعیت منحصر به فرد کودک شما استفاده کنند. بسته به سن و نیازهای فرزندتان، روانشناسان کودک ممکن است صرفاً با شما (یا سرپرستان) برای کمک به مهارت‌های فرزندپروری یا نحوه رسیدگی به بهترین رفتارهای فرزندتان همکاری کنند.

این درمان ها عبارتند از:

هنر درمانی
رفتار درمانی
بازی درمانی کودک محور
درمان رابطه کودک و والدین
درمان مدیریت خشم کودک
تروما درمانی کودک
درمان شناختی رفتاری (CBT)
رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT)
درمان عاطفی متمرکز
گروه درمانی یا خانواده درمانی
موسیقی درمانی
کار درمانی
درمان تعامل والد-کودک

روانشناس کودک چه اختلالات و مشکلاتی را درمان می کند؟

روانشناسان کودک می توانند انواع مختلفی از مسائل رفتاری، عاطفی، اجتماعی و سلامت روان را در کودکان و نوجوانان درمان کنند. آنها همچنین می توانند به کودکان با استرس ها و مسائل در مدرسه، خانواده و به طور کلی در زندگی کمک کنند.

شرایط و موقعیت هایی که روانشناس کودک می تواند به درمان کمک کند عبارتند از:

  • سوء استفاده، از جمله آزار جسمی، عاطفی و جنسی یا بی توجهی به کودک.
  • مسائل خشم
  • کنار آمدن با یک تشخیص جدید یا زندگی با یک بیماری مزمن.
  • کنار آمدن با طلاق یا سایر مسائل خانوادگی.
  • تفاوت های رشدی و یادگیری، از جمله اختلال نقص توجه/بیش فعالی (ADHD)، ناتوانی ذهنی، اختلال طیف اوتیسم، نارساخوانی و
  • اختلالات ارتباطی.
  • اختلالات رفتار مخرب، از جمله اختلال سلوک و اختلال نافرمانی مقابله ای.
  • اختلالات خوردن، از جمله بی اشتهایی، پرخوری عصبی و اختلال پرخوری.
  • اندوه و فقدان.
  • مسائل مربوط به هویت و عزت نفس، از جمله اختلال بدشکلی بدن و نارسایی جنسیتی.
  • شرایط سلامت روان، از جمله افسردگی، اضطراب، فوبیا، اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD) و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD).
  • مشکلات در زمینه های اجتماعی
  • اختلالات خواب، از جمله بی خوابی، کابوس و اضطراب خواب.
  • استرس مربوط به تغییرات بزرگ زندگی است.

چگونه می توانم بفهمم فرزندم نیاز به مراجعه به روانشناس کودک دارد؟

درمان ابزاری ارزشمند است که فضای امنی را برای بزرگسالان و کودکان فراهم می‌کند تا از طریق آن با استرس‌هایی که زندگی به سمت ما پرتاب می‌کند، صحبت کنند و با آن‌ها مقابله کنند – چه شرایط سلامت روانی باشند و چه موقعیت‌های موقتی.

شما فرزندتان را بهتر از هر کس دیگری می شناسید. اگر احساس می کنید فرزندتان با مسائلی مانند مدرسه، روابط، مدیریت احساسات، رفتار و/یا یادگیری دست و پنجه نرم می کند، ممکن است از مراجعه به روانشناس کودک بهره مند شود.

در اینجا چند موقعیت و رفتار کلی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید که می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا و چه زمانی فرزند شما می تواند از مراجعه به روانشناس کودک سود ببرد:

فرزند شما با یک تغییر بزرگ یا یک موقعیت استرس زا، مانند قلدری، وضعیت سلامتی، طلاق یا نقل مکان به یک شهر یا مدرسه جدید دست و پنجه نرم می کند.
به نظر می رسد مشکلات ذهنی، عاطفی و/یا رفتاری فرزند شما به جای بهتر شدن، با گذشت زمان بدتر می شود.
فرزند یا خانواده شما ضربه روحی مانند مرگ، تصادف یا آزار را تجربه کرده است.
متوجه تغییرات بزرگ شخصیتی و/یا رفتاری در فرزندتان می شوید.
دوست داشتن و حفظ دوستان برای فرزند شما دشوار است.
نمرات فرزند شما در حال کاهش است یا اغلب با رفتار خود در مدرسه مشکل دارند

روانشناس کودک در تهران

بهترین دکتر روانشناس کودک

اگر ساکن جنوب تهران، غرب تهران، شمال تهران یا شرق تهران هستید و به دنبال بهترین روانشناس کودک در تهران هستید، پیشنهاد ما به شما مرکز روانشناسی ذهن آرا می باشد. گروه روانشناسی ذهن آرا با در اختیار فضای بزرگ و مناسب درمانی و تجهیزات به روز روانشناختی آماده ارائه خدمات تشخیصی و روانشناختی در حیطه کودک و نوجوان به شما عزیزان می باشد. کافیست با ما در تماس باشید.

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0