نوروفیدبک برای درمان اضطراب

اضطراب و اختلالات اضطرابی نوعی بیماری روانی هستند. اضطراب زندگی روزمره را دشوار می سازد و فرد مضطرب علائمی مانند عصبانیت، وحشت، ترس، عرق کردن و ضربان قلب سریع را تجربه می کنند. درمان های مختلفی برای اختلالات اضطرابی از جمله دارو و روان درمانی وجود دارد. در این نوشته به بررسی یک درمان نوین و بسیار کاربردی برای اختلالات اضطرابی می پردازیم. نوروفیدبک برای درمان اضطراب می تواند بسیاری از علائم را در فرد تحت درمان کاهش دهد و هیچ گونه عوارض جانبی به همراه ندارد.

اضطراب چیست؟

انجمن روانشناسی آمریکا (APA) اضطراب را به عنوان “احساسی که با احساس تنش، افکار نگران کننده و تغییرات جسمی مانند افزایش فشار خون مشخص می شود” تعریف می کند.

اضطراب پاسخ طبیعی بدن به استرس است. اضطراب احساس ترس و دلهره نسبت به واقع آینده است. اولین روز مدرسه، مصاحبه شغلی یا سخنرانی باعث ترس و دلهره در افراد می شود.

اما اگر احساس اضطراب شدید است، بیش از شش ماه طول می کشد و در زندگی شما اختلال ایجاد می کند، ممکن است برای شما تخشیص اختلالات اضطرابی داده شود.

طبیعی است که افراد هنگام نقل مکان به خانه جدید، شروع یک کار جدید یا شرکت در یک آزمون مضطرب شوند. این نوع اضطراب ناخوشایند است، اما ممکن است در ما انگیزه ای برای انجام کارها به شکلی بهتر ایجاد کند. اضطراب معمولی احساسی است که می آید و می رود، اما در زندگی روزمره اختلال ایجاد نمی کند.

ااما زمانی که فردی مبتلا به اختلالات اضطرابی باشد، احساس ترس و اضطراب را در بیشتر شرایط تجربه می کند. این احساس اضطراب شدید و ناتوان کننده است.

اضطراب

این اضطراب زندگی روزمره افراد را دچار اختلال می کند. در شدیدترین حالت فرد کراهایی مانند ورود به آسانسور، عبور از خیابان یا حتی خروج از خانه را انجام نمی دهد. اختلالات اضطرابی اگر درمان نشوند، شرایط پیچیده تر می شود. نوروفیدبک برای درمان اضطراب یکی از نوین ترین و کاربردی ترین روش های درمانی اختلالات اضطرابی است.

اختلالات اضطرابی شایع ترین شکل اختلال عاطفی است و می تواند هر فردی را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. به گفته انجمن روانپزشکی آمریکا، زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به اختلال اضطراب هستند.

انواع اختلالات اضطرابی

مقاله مرتبط: درمان اختلال استرس پس از سانحه با ACT

نشانه های اختلالات اضطرابی

نشانه های اضطراب در هر فردی متفاوت تجربه می شود. برخی احساس دلشوره عجیب همراه با ضربات قلب تند و تیز دارند و برخی دیگر احساس می کنند از کنترل خود خارج شده و جایی میان زمین و آسمان هستند.

کابوس‌های شبانه، حملات پانیک، و افکار یا خاطرات دردناک غیر قابل کنترل از جمله نشانه های اضطراب است.

علائم عمومی اضطراب عبارتند از:

• افزایش ضربان قلب
  • تنفس سریع و پی در پی
  • بی قراری
  • مشکل در تمرکز
  • مشکل در به خواب رفتن

علائم اضطراب هر فردی ممکن است کاملاً متفاوت از علائم اضطراب شخص دیگری باشد. بنابراین برای تشخیص دقیق می بایست به روانشناس متخصص مراجعه نمایید.

حملات اضطرابی

اضطراب عبارت است از احساس جنگ یا گریز که ناشی از یک تهدید قابل درک در ذهن است. به طور کلی در زمان استرس احساس اضطراب می‌کنید. این احساس ترش می تواند مربوط به مدرسه، کار یا سایر زمینه های زندگی شخصی شما باشد. این ترس‌ها گاها طبیعی هستند اما حمله اضطراب زمانی رخ می‌دهند که از ترس اینکه اتفاق بدی رخ دهد نگرانی شدیدی را احساس کنید.
افرادی که با حمله اضطراب دست به گریبانند در خوابیدن مشکل دارند و یا مشکلات معده دارند. خبر بدتر این است که وقتی چیزی استرس زا در زندگی شما رخ می دهد، این علائم می توانند خیلی شدید بروز کنند. در هنگام حمله ، ممکن است علائم اضطراب شدید را از چند دقیقه تا چند هفته احساس کنید. این علائم معمولاً قابل شناسایی هستند و از نظر شدت می توانند بسیار متفاوت باشند.

اضطراب فراگیر
پنیک اتک با حمله اضطراب تفاوت‌های اساسی دارد به این معنا که تقریباً همیشه ناگهانی هستند و ظاهراً از ناکجاآباد می‌آیند. اگرچه ممکن است بسیاری از علائم اضطراب را احساس کنید، اما ممکن است برخی از تأثیرات چشمگیر دیگری مانند احساس و ترس مرگ را نیز احساس کنید. احساس اینکه هیچ چیز واقعی نیست!

ممکن است این مقاله مفید باشد: تفاوت حمله اضطراب و پنیک اتک چیست؟

درمان اضطراب

هنگام اضطراب در فردی تشخیص داده شود، گزینه های درمانی مناسب با توجه به شرایط منحصر به فرد مراجع ارائه می شود. دارودرمانی، تغییر سبک زندگی، نوروفیدبک برای درمان اضطراب و روان درمانی از جمله انواع درمان اختلال اضطرابی می باشند.

درمان اختلالت اضطرابی به فرد مبتلا کمک میکند تا علائم و نشانه ها را کاهش داده و کنترل بیشتری بر زندگی روزمره خود داشته باشد.

نوروفیدبک برای درمان اضطراب

همانطور که ذکر کردیم، اضطراب نشانه های فیزیکی نیز دارد. زمانی که فرد دچار اضطراب یا ترس شدید می شود، ضربان قلب بالا رفته، تنفس شدید می شود، دهان فرد مضطرب خشک شده و عمل هضم کند می شود. این نشانه ها برخی از پاسخ های سیستم عصبی سمپاتیک برای “جنگ یا فرار” هستند.

هنگامی که احساس اضطراب از بین می رود، سیستم عصبی پاراسمپاتیک کنترل می شود و بدن را برای استراحت و بهبودی آرام می کند.

اما اگر مغز شما دائماً در حالت نگرانی باشد، چه اتفاقی می افتد؟ اگر امواج مغزی شما نامتعادل باشد، حالت جنگ یا گریز به حالت طبیعی شما تبدیل می شود. مبتلایان به اضطراب معمولا افکار منفی و تکراری دارند که حالت مزمن اضطراب یا ترس ایجاد می کند. این نوع فعالیت امواج مغزی معمولاً به فعالیت بیش از حد امواج مغزی بتا در سمت راست مغز مربوط می شود. در نوروفیدبک برای درمان اضطراب فعالیت مغزی بتا را با استفاده از QEEG (الکتروانسفالوگرام کمی) اندازه گیری می شود. این اندازه گیری همان نقشه مغز را نشان می دهد.

دارو یا روان درمانی از جمله روش های مرسوم برای درمان اضطراب بوده اند. داروهای ضد اضطراب می توانند در کاهش علائم اضطراب موثر باشند.

با این حال، اثرات این نوع درمان موقتی است و ممکن است عوارض جانبی شدیدی به همراه داشته باشد. جلسات روان درمانی نیز ممکن است سال ها طول بکشد و برای تغییر احساس به زمان زیادی نیاز است. افرادی که از عوارض جانبی دارو ها نگران هستند و به دنبال یک راه درمانی سریع می گردند، نوروفیدبک برای درمان اضطراب را بهترین درمان می دانند.

مقاله مرتبط: درمان اختلالات خواب با نوروفیدبک

نوروفیدبک چیست؟

نوروفیدبک، یک نوعی از بیوفیدبک، با اندازه گیری فعالیت الکتریکی در مغز از طریق EEG غیر تهاجمی آغاز می شود. نوروفیدبک یا الکتروانسفالوگرافی (EEG) در اصطلاح پزشکی، روشی غیرتهاجمی برای کنترل و اندازه گیری امواج مغزی است. متخصص نوروفیدبک اطلاعاتبه دست آمده را تجزیه و تحلیل می‌کند و یک هدف آموزشی را در رایانه برنامه‌ریزی می‌کند و سپس یک بازی ویدیویی را برای شرکت‌کننده اجرا می‌کند. هدف بازی ممکن است سرعت بخشیدن به مغز، در مورد فردی که افسرده است، یا کندتر عمل کردن، در صورتی که فرد از اضطراب رنج می برد، باشد.

درمان افسردگی با نوروفیدبک

هر زمان که مغز “بازیکن” به آن فرکانس هدف می رسد، حتی برای یک لحظه، با یک بوق یا یک چراغ چشمک زن پاداش می گیرد. با کمک این پاداش ها و با تکرار، مغز یاد می گیرد که چگونه در سطح مطلوب عمل کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، بسیاری از علائم آزاردهنده ناشی از مغزی که قبلاً تنظیم نشده بود، از بین می رود.
در نوروفیدبک ذهن می آموزد که امواج و فعالیت های مغز که به طور طبیعی و خودکار انجام می شوند را کنترل کند. در حقیقت فرد به طور ارادی امواج مغزی خود را استفاده از بازخوردی که دریافت می کند تغییر دهد. درمان نوروفیدبک، ابزاری است برای کنترل، تغییر و اصلاح امواج مغزی در جهت کاهش علائم بیماری و افزایش سطح سلامت جسمانی و روانی.

درمان اضطراب با نوروفیدبک در کلینیک ذهن آرا

در طول یک جلسه درمان نوروفیدبک، روانشناس و فرد متخصص از EEG برای مشاهده فعالیت امواج مغزی و مصاحبه برای تشخیص و شناسایی علائم استفاده می کند. این فعالیت امواج مغزی به عنوان یک نشانگر بیولوژیکی در نظر گرفته می شود که اطلاعاتی درباره ی عوامل ایجاد اضطراب در اختیار درمانگر قرار می دهد. این امواج سرعت متفاوتی دارند و با فعالیت های مختلفی مانند حل مسئله گرفته و خواب مرتبط هستند. بسیاری از بیماران مبتلا به اضطراب امواج بتا سریعی را نشان می دهند که زمینه ساز احساس ترس، ناامنی و وحشت هستند.

نوروفیدبک می تواند به کاهش این امواج بتا کمک کند و امواج آلفا مرتبط با آرامش و مدیتیشن را تقویت سازد. وقتی فعالیت امواج مغزی فرد مبتلا به اضطراب به حالت سالم‌تری می‌رود، مغز با یک ویدیوی دلپذیر و موسیقی یا لحن نشاط‌آور پاداش می‌گیرد. این نوع تمرین به عنوان شرطی سازی عامل شناخته می شود و شبیه نحوه پاداش دادن به رفتار مثبت هنگام آموزش حیوانات است. مغز ما، درست مانند حیوانات، دائماً به دنبال پاداش است. در طول یک جلسه نوروفیدبک، به مغز فرصت های متعددی داده می شود تا خود را اصلاح کرده و پاداش دریافت کند.

کلینیک روانشناسی ذهن آرا، یکی از تخصصی ترین مراکز مشاوره و روانشناسی در تهران، با فراهم کردن بهترین تجهیزات روز دنیا در زمینه ی درمان های تکنولوژیک و همچنین گرد هم آوردن بهترین متخصصین در حوزه های مختلف از جمله متخصص نوروتراپیست و درمان با نوروفیبدبک، سعی در ارائه خدمات مناسب و کاربردی به مراجعین خود داشته و دارد و اکنون به عنوان بهترین مرکز نوروفیدبک در تهران بین مردم شناخته می شود.

امتیاز دهید.