اختلال اسکیزوفرنی چیست؟ تعریف آن

اختلال اسکیزوفرنی یک اختلال روانی است که بسیاری از مردم در رابطه با آن شنیده اند، اما بسیاری از آنها (حتی متخصصین هم) کاملاً آن را درک نکرده اند.

اختلال اسکیزوفرنی چیست؟​

“اسکیزوفرنی اختلالی است که بر ادراک تأثیر می گذارد و بخشی از مغز ما را که در تشخیص واقعیت دخیل هست را تضعیف می کند.” -دکتر. آر. داگلاس فیلدز

روانپزشکان، متخصصان مغز و اعصاب و سایر متخصصین با تحقیق و مشاهده علمی به این نتیجه رسیده اند که اسکیزوفرنی یک اختلال مغزی، و یک بیماری روانشناختی و روانپریشی است.

اسکیزوفرنی به عنوان یک اختلال مغزی، به طور قابل توجهی افکار، احساسات، گفتار و رفتار افراد را مختل می کند. این امر همچنین بر ادراک و چگونگی تأثیر پذیری، تفسیر و تعامل افراد با جهان پیرامون تأثیر می گذارد.

انجمن روانشناسی آمریکا، در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی چاپ پنجم (DSM-5) تلاش می کند اسکیزوفرنی را با جزئیات بیشتری توضیح دهد.

اسکیزوفرنی در DSM-5

تعریف DSM-5 از اسکیزوفرنی به اندازه توصیف نشانه های آن ساده نبوده. به دلیل پیچیدگی اسکیزوفرنی، تعریف واحد و رسمی از اسکیزوفرنی وجود ندارد.

اسکیزوفرنی یک بیماری پیچیده مغز است که بسیار فردی است. یعنی برای هر شخصی که با آن زندگی می کند متفاوت تجربه می شود. پیچیدگی بیشتر این است که اسکیزوفرنی دارای پنج زیرگروه (پارانوئید، بی نظم، کاتاتونیک، تمایز نیافته و باقیمانده) است و هر یک از این موارد به طور منحصر به فرد توسط افراد تجربه می شود.

این اختلال روانی و پزشکی علائم، ویژگی ها و تشخیصی مشخصی دارد. علائم آن به علائم مثبت، منفی، علائم شناختی و رفتاری تقسیم می شود.

رویکرد DSM-5 به اسکیزوفرنی اینگونه است که به اختلال اسکیزوفرنی به عنوان یک مجموعه علائم نگاه می کند. بعلاوه، نشانه های اسکیزوفرنی در یک طیف قرار می گیرند و شدت علائم از فردی به فرد دیگر و حتی در یک فرد در طول زمان متفاوت است.

اسکیزوفرنی در DSM-5 توصیف شده است که دارای این صفات است:

• علائم مثبت مانند توهم و هذیان
  • علائم منفی مانند کاهش بیان و احساسات
  • علائم شناختی مانند کاهش توانایی حل مسئله، تفکر و استدلال، گفتار بی نظم، رفتار نابسامان یا کاتاتونیک، کاهش عملکرد در موقعیت های مختلف زندگی، مشکلات احتمالی عصبی مانند مهارت های حرکتی ضعیف، ادغام حواس و موارد دیگر
  • نشانه های رفتاری مانند غر زدن زیاد در جمع، انجام کارهایی که در دنیای درونی شخص منطقی است اما در دنیای واقعی نه

DSM-5 تاکید می کند که این علائم اسکیزوفرنی باید بیش از شش ماه وجود داشته باشد، مجموعه علئم وجود داشته باشند (وجود توهم به تنهایی، نشانه اسکیزوفرنی نیست) و محصول جانبی اختلال یا مصرف مواد دیگر نباشد.

این ها نشانه های توصیف اسکیزوفرنی بود. اما اسکیزوفرنی یعنی چه؟

معنی اسکیزوفرنی: آیا یعنی “ذهن جداشده”؟

کلمه اسکیزوفرنیا از کلمه یونانی به معنای “ذهن بریده” یا “ذهن جدا شده” گرفته شده است. این کلمه اشاره دارد به:

• تکه تکه شدن عملکرد ذهنی
  • جدایی بین تفکر و احساس
  • شکافی بین آنچه واقعی است و آنچه نیست

متأسفانه، “ذهن قطع شده” یا “ذهن جداشده” باعث سردرگمی و برداشت های غلط شده است. مردم مفاهیم را با معنای “چند شخصیتی” یا “شخصیت جدا شده” اشتباه گرفته اند. در صورتی که اختلال شخصیت تجزیه ای یا هویت تجزیه ای با اسکیزوفرنی به شدت متفاوت است و ارتباطی با هم ندارند.

یک برداشت غلط دیگر از کلمه “اسکیزوفرنی” این است که از قدیم به عنوان ترسناک و اغلب خشونت آمیز تعبیر می شود. DSM-5 برای تغییر این انگ و برچسب که اسکیزوفرنی یک بیماری خشن است، کار می کند و به وضوح بیان می کند که اکثر افراد مبتلا به اسکیزوفرنی پرخاشگر نیستند و بیشتر قربانی خشونت می شوند.

معنی اسکیزوفرنیگرچه گیج کننده است، اما می توان اطمینان داشت که اسکیزوفرنی به معنای خشونت نیست.

اختلال اسکیزوفرنی یک بیماری روانی جدی است

یک تعریف از اسکیزوفرنی یک بیماری جدی روانی (serious mentel illness) است که با ادراک، افکار، احساسات، پردازش شناختی و رفتار عجیب مشخص می شود. برخی از متخصصان ترجیح می دهند از اصطلاح SMI استفاده کنند تا اسم رسمی اسکیزوفرنی.

برخی اصطلاح SMI را واضح تر و منطقی تر می دانند.

• “اسکیزوفرنی” در واقع مجموعه ای از علائم و ویژگی ها است تا یک بیماری منفرد
  • این اختلال مختص هر فرد است – هیچ دو نفری یکسان آن را تجربه نمی کنند.

چیزی که در رابطه با اسکیزوفرنی برای همه کسانی که با آن زندگی می کنند مشترک این است که: اسکیزوفرنی در زندگی خلل ایجاد می کند. اسکیزوفرنی عملکرد افراد را در یک یا چند زمینه زندگی مانند موارد زیر تحت تاثیر قرار می دهد:

• کار
  • مدرسه
  • روابط
  • فعالیت های اجتماعی
  • خودمراقبتی

این اختلال در واقع بسیار جدی و مخل است. بنابراین، برای یافتن راه هایی برای کاهش تأثیر آن بر افراد، محققان در این زمینه به کشف های جدید ادامه می دهند. همانطور که علم خود را رابطه با اسکیزوفرنی افزایش می دهیم، احتمال داروهای جدید و درمان اسکیزوفرنی نیز افزایش پیدا می کند.

منبع APA:

Peterson, T. (2018, March 28). What Is Schizophrenia? Definition, DSM-5 , HealthyPlace. Retrieved on 2020, October 1

پیدا کردن مشاور خوب و حرفه‌ای مرکز مشاوره‌ای که بهترین خدمات را در زمینه اختلال اسکیزوفرنی به شما ارائه دهد می‌تواند معضل بزرگی باشد. خصوصا اگر برای بار اول می‌خواهید به روان درمانگر مراجعه کنید. شما می‌توانید برای مشورت و کسب اطلاعات بیشتر درمورد مراکز مشاوره خوب در شمال و شرق تهران در زمینه درمان اسکیزوفرنی با کلینیک ذهن آرا تماس بگیرید.

این مقاله می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد: ویژگی‌های یک مرکز مشاوره خوب

ما اینجا هستیم تا شما را به بهترین متخصصین مربوط به مشکل شما را چه در مرکز مشاوره ذهن آرا و چه در کلینیک‌های دیگر ارجاع دهیم.

آیا کسی از نزدیکان شما از اختلال اسکیزوفرنی رنج می برد؟

کلینیک روانشناسی ذهن آرا تخصصی ترین مرکز خدمات روانشناختی در تهران با بیش از 30 متخصص درمانگر دکتری و فوق دکتری در حوزه های مختلف روانشناسی می تواند به شما برای درمان  لکنت زبان فرزندتان کمک کند.

1/5 - (1 امتیاز)