هرزه خواری یا اختلال پیکا و روش های درمان آن

اختلال پیکا

اختلال پیکا یا هرزه خواری و روش های درمان آن

افراد مبتلا به اختلال پیکا یا هرزه خواری به صورت اجباری چیزهایی را می خورند که هیچ ارزش غذایی ندارد. فرد مبتلا به پیکا ممکن است وسایل نسبتاً بی ضرری مانند یخ بخورد. یا ممکن است موارد خطرناکی را بخورد، مانند خوردن تکه های فلز.

این اختلال می تواند عواقب جدی مانند مسمومیت با سرب را به دنبال داشته باشد.

اختلال هرزه خواری اغلب در کودکان و زنان باردار اتفاق می افتد. معمولاً موقتی است. اگر شما یا فرزندتان تمایل دارید اجسامی را که در حقیقت غذا نیستند را بخورید، حتما به روانشناسی مراجعه کنید. درمان اختلال پیکا می تواند به شما کمک کند از عوارض جانبی جدی برای بدن خود جلوگیری کنید.

اختلال پیکا در افرادی که دارای نقص ذهنی هستند، نیز وجود دارد. این اختلال اغلب در افرادی که دچار ناتوانی در رشد شدید هستند، شدیدتر و طولانی تر است.

علائم شخص مبتلا به اختلال پیکا (Pica)

افراد مبتلا به بیماری پیکا مرتباً از مواد غیر غذایی استفاده می کنند. این رفتار باید حداقل یک ماه ادامه یابد تا روانشناسان به این نتیجه برسند که فرد مبتلا به اختلال هرزه خواری می باشد.

اگر مبتلا به بیماری پیکا باشید، می توانید مرتباً تمایل به خوردن موارد زیر داشته باشید:
  • یخ
  • صابون
  • دکمه
  • خاک رس
  • مو
  • خاک
  • شن
  • باقیمانده سیگار که استفاده نشده است
  • خاکستر سیگار
  • رنگ
  • چسب
  • گچ
  • مدفوع

اختلال هرزه خواری

علت بروز اختلال هرزه خواری

هیچ دلیل خاصی برای بروز اختلال پیکا وجود ندارد. در برخی موارد، کمبود آهن، روی یا ماده مغذی دیگر ممکن است دلیلی باشد که فرد را به پیکا مبتلا می کند. به عنوان مثال، کم خونی، معمولاً ناشی از کمبود آهن، ممکن است دلیل اصلی ایجاد پیکا در زنان باردار باشد.

هوس های غیرمعمول شما ممکن است نشانه این باشد که بدن شما تلاش می کند تا کمبود مواد مغذی را جبران کند.

افراد مبتلا به برخی بیماری های روانی مانند اسکیزوفرنی و وسواس فکری عملی ممکن است به عنوان مکانیسم مقابله، به اختلال پیکا مبتلا شوند.

رژیم غذایی و سوتغذیه می توانند منجر به اختلال هرزه خواری در افراد شود. در این موارد، خوردن مواد غیرغذایی ممکن است به احساس سیری در شما کمک کند.

پیکا ژئوفاژی

برخی از افراد ممکن است از بافت یا طعم برخی مواد غیرغذایی لذت ببرند و هوس کنند. به عنوان مثال در برخی فرهنگ ها، خوردن خاک رس یک رفتار پذیرفته شده است. به این شکل پیکا ژئوفاژی گفته می شود.

تشخیص اختلال هرزه خواری

هیچ آزمایشی برای تشخیص اختلال هرزه خواری (Pica) وجود ندارد. پزشک شما این بیماری را براساس سابقه و چندین عامل دیگر تشخیص می دهد.

باید درمورد مواد غیر غذایی که خورده اید با پزشک خود صادق باشید. این کار به آن ها کمک می کند تا یک تشخیص داشته باشند.

اگر به آن ها نگویید چه خورده اید تشخیص این که آیا شما مبتلا به اختلال هرزه خواری هستید یا خیر، برای آن ها دشوار خواهد شد. این مورد در مورد کودکان یا افراد دارای معلولیت ذهنی نیز صادق است.

پزشک ممکن است خون شما را آزمایش کند تا ببینید آیا سطح روی یا آهن کم در بدن شما کم است یا خیر. این می تواند به پزشک شما کمک کند تا در صورت کمبود عناصر غذایی مانند کمبود آهن بداند. چرا که کمبود مواد مغذی ممکن است گاهی اوقات از دلایل اصلی بروز هرزه خواری در افراد باشد.

بیماری پیکا

عوارض اختلال هرزه خواری درافراد

  • مسمومیت، مانند مسمومیت با سرب
  • عفونت های انگلی
  • انسداد روده
  • خفگی

درمان اختلال هرزه خواری

پزشک شما احتمالاً با درمان هرگونه عارضه ای که از خوردن مواد غیر غذایی به دست آورده اید شروع خواهد کرد. به عنوان مثال، اگر در اثر خوردن تراشه های رنگ مسمومیت شدید با سرب دارید، ممکن است پزشک برای شما شیمی درمانی تجویز کند. در این روش به شما دارویی داده می شود که به سرب متصل می شود. با این کار سرب را از طریق ادرار دفع خواهید کرد. ممکن است پزشک داروهای کلاتاسیون وریدی برای مسمومیت با سرب مانند اسید اتیلن دی آمین تترا استیک (EDTA) تجویز کند.

اگر پزشک شما فکر می کند اختلال هرزه خواری در شما ناشی از عدم تعادل مواد مغذی است، ممکن است مکمل های ویتامین یا مواد معدنی برای شما تجویز کند. به عنوان مثال، در صورت تشخیص کم خونی و فقر آهن، آن ها توصیه می کنند مکمل های آهن را به طور منظم مصرف کنید.

پزشک شما همچنین ممکن است ارزیابی روانشناختی را برای تعیین این که آیا شما OCD یا بیماری روانی دیگری دارید تعیین کند. بسته به تشخیص روانشناسی که به آن مراجعه می کنید، ممکن است دارودرمانی و یا روان درمانی یا این که ترکیبی از هر دو برای درمان اختلال هرزه خواری در شما تجویز شود.

یک مکمل مولتی ویتامین ساده ممکن است در بعضی موارد برای درمان بیماری پیکا موثر باشد.

اگر فرد مبتلا به پیکا دارای ناتوانی ذهنی یا بیماری روانی باشد، داروهایی برای مدیریت مشکلات رفتاری نیز می توانند به کاهش یا از بین بردن میل وی به خوردن مواد غیر مغذی کمک کنند.

چشم انداز افراد مبتلا به پیکا

در کودکان و زنان باردار، پیکا اغلب در طی چند ماه بدون درمان از بین می رود. اگر کمبود تغذیه ای باعث ایجاد پیکا شده است، درمان و رفع مشکلات تغذیه ای باید علائم هرزه خواری را کاهش دهد.

پیکا همیشه از بین نمی رود. خصوصاً در افرادی که دارای معلولیت ذهنی هستند می تواند سال ها ادامه داشته باشد. روانشناس به شما کمک می کند، که برای کمک به مدیریت بیماری چه کاری می توانید انجام دهید.

3/5 - (1 امتیاز)
نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0