انواع ترس و روش های مقابله با آن

درمان ترس

راه های مقابله با ترس

همه ما برای یک بار هم که شده به این موضوع فکر کرده ایم که افراد موفق دنیا اعتماد به نفس بالایی دارند و از انجام کار ها و نتایج کارهای خود ترسی ندارند. اما حقیقت این است که آن ها یاد گرفته اند که با نشان ندادن ترس خود به دیگران، به مرور زمان بر ترس های خود غلبه کنند و یکی از راه های مقابله با ترس که اقدام به عمل است، را همواره در زندگی خود داشته باشند.

ترس

ترس یک واکنش زنجیره ای در مغز است که با یک محرک استرس زا شروع می شود و با آزاد شدن مواد شیمیایی که باعث تپش قلب، تنفس سریع و انقباض عضلات می شود، به پایان میرسد.

مغز عضوی پیچیده است. بیش از 100 میلیارد سلول عصبی یک شبکه پیچیده از ارتباطات را تشکیل می دهند که نقطه شروع هر کاری است که احساس می کنیم ، فکر می کنیم و انجام می دهیم. برخی از این ارتباطات منجر به اندیشه و عمل آگاهانه در فرد می شود ، در حالی که برخی دیگر عکس العمل هایی کاملا غیر اختیاری انجام میدهند .

ترس های غیر اختیاری

شب است و شما در خانه تنها هستید و مشغول تماشای تلویزیون، بجز صدای تلویزیون صدای دیگری در خانه وجود ندارد و تمام حواس شما به برنامه ای که میبینید جمع شده است.

ناگهان درب ورودی خانه شروع به لرزیدن می کند گویی که کسی قصد وارد شدن به خانه شما را دارد.

تنفس شما سرعت میگیرد.

قلب شما به سرعت می تپد .

درست چند ثانیه بعد متوجه می شوید که دلیل لرزش درب خانه چیزی جز باد نبوده است و کسی قصد وارد شدن به خانه شما را نداشته است.

فقط در همان چند ثانیه شما به طرزی ترسیده بودید که حس می کردید جان شما در خطر افتاده است، اما در اصل هیچ خطری شما را تهدید نمی کرد.

احساسی که باعث شده بود شما چنین واکنش هایی را از خود نشان دهید، “ترس” است. ترس ناخودآگاه باعث شد که شما چنین احساساتی را تجربه کنید. تقریبا راهی برای مقابله با ترس های غیر اختیاری وجود ندارد و آن ها کاملا طبیعی هستند.

درمان ترس

علائم ترس غیر اختیاری

عضلات بدن شخص ترسیده برای اینکه از خودش محافظت کند منقبض میشوند.

فردی که ترسیده است دست های خود را بهم میزند اینکار را بعنوان نوعی مکانیزم دفاعی انجام میدهد که در برابر دنیای خارجی از خود دفاع کند و فاصله ای بین خودشو محیط بیرون به وجود بیاورد.

ترس میتواند باعث شود که بیشتر پلک بزنید، اما اگه شدت این ترس خیلی زیاد تر شود شخص ترسیده اصلا پلک هم نمیزند ودلیل این عکس العمل هم این است که عامل ترس را دیده و برآن کاملا مسلط شود با این کار از جنگ یا گریز برای مقابله با ترس خود کمک بگیرد.

در کل فردی که ترسیده است حرکات کوتاه وسریع و البته نامنظم انجام می دهد ولی زمانی که ترس خیلی شدید باشد کاملا خشکش زده و بی حرکت می شود.

ترس های آگاهانه

ترس هایی هستند که ما روزانه با آن ها درگیر هستیم، این ترس ها کاملا آگاهانه و مبتنی بر انتظارات و برداشت های ما ایجاد شده اند. بعد از بررسی انواع ترس، راه های مقابله با ترس را با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

ترس از ازدواج

ترس خوب یا ترس بد (مقابله با ترس)

اشکالی ندارد که قبل از مصاحبه شغلی کمی عصبی باشید. این ترس خوبی است.

اگر اجازه دهید ترس شما جلوی درخواست شغل و پیشرفت شغلی را بگیرد ترس بدی است و باید در رابطه با روش ها و راه های مقابله با ترس اطلاعاتی را کسب کنید.

  • عصبی شدن در روز عروسی اشکالی ندارد. این ترس خوبی است.
  • این ترس بدی است که شما خطر نمی کنید که برای زندگی شخصی خود متعهد شوید. بهترین راه مقابله با ترس خودتان است.
  • اشکالی ندارد که قبل از به اشتراک گذاشتن ایده ها و نظرات خود در جلسه ای که می دانید همه با شما موافق نیستند تردید کنید. این ترس خوبی است.
  • این ترس بدی است که احساس می کنید نمی توانید نظر خود را بدهید.
ترس های بد باعث از بین رفتن فرصت ها می شوند.

نلسون ماندلا: “من فهمیدم که شجاعت، نبود ترس نیست ، بلکه پیروزی بر آن است. مرد شجاع کسی نیست که احساس ترس نکند ، بلکه کسی است که این ترس را فتح می کند. “

از بزرگترین ترس های همه انسان ها این است که آیا اقداماتی که انجام می دهیم، دقیقا نتایج مورد نظر را به ما می دهد یا خیر؟

دلیل بروز ترس آگاهانه این است که ذهن فرد به عدم دستیابی به نتایج مورد نظر متمرکز میشود. در صورتی که اعتماد به نفس از آگاهی از تمامی حقایق و اعتقاد به نتیجه مثبت ایجاد می شود.

غلبه بر ترس

پنج مرحله راهبردی برای مقابله با ترس

  • ترس هرگز از بین نمیرود.

تمامی افراد دنیا، از جمله همه افرادی که موفقیت های زیادی کسب کرده اند، در مراحل مختلف زندگی خود ترس را تجربه کرده اند. اما تفاوت افراد موفق و ناموفق در این است که افراد موفق توانسته اند بر ترس خود غلبه کنند و برای مقابله با ترس خود را آماده می کنند و میتوانند با تبدیل آن به شجاعت به موفقیت دست یابند ولی افراد ناموفق همواره از ترس خود فرار کرده اند و با عدم پذیرش آن نتوانسته اند گامی به سمت جلو بردارند.

  • ترس خود را بشناسید.

برای مقابله با ترس خود، باید بدانید که دقیقا از چه چیزی میترسید، اگر از ترس خود فرار کنید و تلاش کنید که آن را نپذیرید، نمی توانید از آن برای یادگیری غلبه بر ترس کمک بگیرید و تا آخر عمر از آن خواهید ترسید.

  • ترس را احساس کنید.

برای مقابله با ترس بزرگترین اشتباهی که افراد در برابر ترس خود انجام میدهند این است که سعی میکنند به ترس خود فکر کنند، آن را تجزیه تحلیل کنند و پیش بینی میکنند که به هنگام ترس چه عکس العملی باید نشان دهند. این کار نه تنها ترس را کاهش نمیدهد بلکه باعث افزایش آن نیز میشود. به جای این کار ها بهتر است کاری را که احساس میکنید از آن میترسید انجام دهید و اجازه دهید که خودتان دقیقا آن را احساس کنید، در این صورت است که می توانید به مرحله بعدی بروید.

  • با ترس خود روبرو شوید.

آیا تا به حال این احساس را داشته اید که شخصیتی تاریک و ترسناک شما را تعقیب می کند؟ همیشه این گونه است که اگر فرار کنید وضعیت بدتر میشود و ترسناک تر از قبل به نظر میرسد، اما اگر برگردید و با آن روبرو شوید، تقریبا همیشه اتفاقات خوبی رخ میدهد. تقریبا تمامی ترس هایی که در زندگی ما وجود دارد هم به همین صورت است. مقابله با ترس، از بهترین راه هایی است که به شما کمک میکند که بر ترس خود غلبه کنید.

  • مقابله با ترس را تمرین کنید.

سعی کنید به عنوان یک مهارت غلبه بر ترس را درخود تقویت کنید. مانند بازی پینگ پنگ یا هر مهارت دیگری. تمرین کنید و مهارت پیدا کنید، این کار باعث میشود که ترس شما کمرنگ شود و به مرور زمان احساس کنترل بیشتری بر آن خواهید داشت و با اعتماد به نفس بیشتری ادامه خواهید داد.

وحشت

روش ارل میلر برای برای مقابله با ترس

ارل میلر( متخصص شناخت و استاد علوم اعصاب) تحقیقاتی را در رابطه با راه های غلبه بر آن انجام داد که به یک مورد بسیار مهم دست یافت که با کمک آن می توان بر ترس های خود غلبه کرد.

ارل میلر بعد از تحقیقات خود به این نتیجه رسید که مغز ما میتواند آگاهانه و همزمان فقط بر یک موضوع تمرکز داشته باشد. برای غلبه بر ترس باید بطور آگاهانه در رابطه با کاری که میخواهید انجام دهید و از آن می ترسید فکر کنید، تحقیق  کنید و سپس دست به عمل بزنید.

اقدام به عمل باعث از بین رفتن ترس آگاهانه می شود.

هما نطور که گفته شد مغز میتواند آگاهانه و همزمان بر روی یه عمل تمرکز داشته باشد، بنابراین برای اقدام به عملی که از آن می ترسید و کمرنگ کردن ترس خود ( تمرکز بر انجام عمل و فراموش کردن ترس از عمل)، باید از تعهد کمک بگیرید.

تعهد تصمیم گیری نیست، ترجیحی نیست، بلکه قوی تر وعمیق تر و غیر قابل جابجایی است. اگر شما به عمل کردن به کاری متعهد شوید، هیچ چیز دیگری مانند ترس نمیتواند شما را از انجام کار بازدارد. زیرا عملی همراه با تعهد در حال انجام است و مغر شما نمی تواند بر چیزدیگری تمرکز کرده و ترس به مرور زمان محو می شود.

این یک چرخه است، اقدام به عمل موفقیت را به همراه دارد و موفقیت اعتماد به نفس ایجاد میکند.

پس اگر اعتماد به نفس نداشته و میترسید، اقدام کنید، تا اعتماد به نفس در شما ایجاد شود. با اعتماد به نفس، موفقیت و انجام عمل، ترس در شما ایجاد نخواهد شد. این نحوه کار مغز است.

پیدا کردن مشاور خوب و حرفه‌ای مرکز مشاوره‌ای که بهترین خدمات را در زمینه ترس و مقابله با ترس به شما ارائه دهد می‌تواند معضل بزرگی باشد. خصوصا اگر برای بار اول می‌خواهید به روان درمانگر مراجعه کنید. شما می‌توانید برای مشورت و کسب اطلاعات بیشتر درمورد مراکز مشاوره خوب در شمال و شرق تهران با کلینیک ذهن آرا تماس بگیرید.

ما اینجا هستیم تا شما را به بهترین متخصصین مربوط به مشکل شما را چه در مرکز مشاوره ذهن آرا و چه در کلینیک‌های دیگر ارجاع دهیم.

نیاز به مشاوره دارید؟

کلینیک روانشناسی ذهن آرا با بیش از 30 متخصص درمانگر دکتری و فوق دکتری در حوزه های مختلف روانشانسی می تواند با ارائه روش هایی مخصوص به خودتان شما را برای مقابله با ترس هایتان آماده کند.

با ما در تماس باشید.

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0