روان درمانی، انواع درمان های روانشناسی

درمان مشکلات رفتاری

انواع روش های روان درمانی

روان درمانی، گروهی از درمان های روانشناختی برای مشکلات روحی و روانی مانند استرس، اضطراب و افسردگی است و روش های روان درمانی به روش های انجام این روند توسط روانشناس گفته می شود. گفتار درمانی انواع مختلفی دارد ، که در همه آن ها باید از یک درمانگر با تجربه برای رسیدن به نتیجه بهتر کمک گرفت.

ممکن است این روش های روان درمانی از طریق، گروه درمانی، گفتار درمانی آنلاین و یا صحبت کردن با نزدیکان شما باشد.

درمانگر به شما کمک می کند تا پاسخی سازنده برای مشکلاتی که با آن روبرو هستید پیدا کنید. برای برخی از مشکلات و شرایط، ممکن است یک نوع گفتگو درمانی از نوع دیگر بهتر باشد که تشخیص این که کدام راه برای چه شخصی کمک کننده است با روانشناس می باشد.

روش های روان درمانی، انواع روش های رواندرمانی

خدمات درمانی روانشناختی به عنوان بهبود دسترسی به خدمات درمان روانشناختی (IAPT) نیز شناخته می شود.

رفتار درمانی شناختی (CBT)

هدف CBT کمک به شما در کشف و تغییر نحوه فکر کردن در مورد زندگی خود و رهایی از الگوهای رفتاری مفید نیست.

شما با درمانگر خود هدف تعیین می کنید و ممکن است بین جلسات وظایفی برای شما تعیین شود که انجام دهید.

یک دوره روان درمانی معمولاً حدود 12 تا 20 جلسه را شامل می شود.

نشان داده شده است که CBT که یکی از روش های روان درمانی معتبر است، برای انواع مشکلات بهداشت روان کاربرد دارد، از جمله:
  • افسردگی
  • اضطراب
  • حملات پانیک
  • فوبیا
  • اختلال وسواس اجباری (OCD)
  • اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
  • برخی از اختلالات خوردن ، به ویژه پرخوری عصبی

همچنین کتاب هایی برای کمک به خود و دوره های رایانه ای مبتنی بر CBT وجود دارد که به شما کمک می کند تا از مشکلات رایج مانند افسردگی عبور کنید.

خودیاری هدایت شده، روش های روان درمانی

خودیاری با راهنما به عنوان درمانی برای افسردگی، اضطراب و اختلال پانیک توصیه می شود. درمانگر برای درک مشکلات شما و ایجاد تغییرات مثبت در زندگی، با شما همکاری می کند.

خودیاری هدایت شده با هدف ارائه ابزارها و تکنیک های مفیدی به شما ارائه می شود که می توانید پس از پایان دوره استفاده کنید. در طول دوره ، درمانگر شما با قرار مشاوره حضوری یا مشاوره آنلاین از شما پشتیبانی می کند.

اختلالات شخصیتی

روش های روان درمانی، مشاوره و روان درمان

مشاوره نوعی روان درمانی است که در آن شما با اعتماد به نفس با یک مشاور صحبت می کنید. آن ها به شما کمک می کنند راه هایی برای کنار آمدن با مشکلات زندگی خود پیدا کنید.

مشاوره برای درمان افسردگی

مشاوره برای درمان افسردگی به ویژه برای کمک به مردم در درک دلایل اصلی افسردگی ایجاد شده است. مشاوره برای افسردگی از طریق خدمات درمانی روانشناختی در دسترس است.

این روش درمانی معمولاً به افرادی که افسردگی خفیف تا متوسط دارند و قبلاً درمان های دیگری مانند کمک به خود هدایت شده را نیز انجام داده اند ، ارائه می شود.

فعال سازی رفتاری، روش های روان درمانی

فعال سازی رفتاری یکی از روش های روان درمانی است که هدف آن کمک به افراد مبتلا به افسردگی است تا گام های ساده و عملی در جهت لذت بردن از زندگی دوباره بردارند. هدف این است که به شما انگیزه ایجاد تغییرات کوچک و مثبت در زندگی خود را بدهیم.

شما همچنین مهارت های حل مسئله را یاد خواهید گرفت تا به شما کمک کند تا با مشکلاتی که در روحیه شما تأثیر می گذارد مقابله کنید. معمولاً حدود 16 تا 20 جلسه به شما پیشنهاد می شود.

درمان بین فردی (IPT)، از دیگر روش های روان درمانی

IPT یک روش روان درمانی است که به افراد مبتلا به افسردگی کمک می کند مشکلات روابط خود با خانواده ، شرکا و دوستانشان را شناسایی و برطرف کنند.

ایده این روش از روان درمانی این است که روابط ضعیف با افراد زندگی شما می تواند احساس افسردگی در شما ایجاد کند. افسردگی می تواند به نوبه خود روابط شما با دیگران را بدتر کند.

اگر مبتلا به افسردگی شدید یا هر نوع افسردگی هستید که به درمان های دیگر ، مانند CBT پاسخ نداده است ، ممکن است IPT به شما پیشنهاد شود. IPT معمولاً طی 16 تا 20 جلسه ارائه می شود.

حساسیت زدایی و پردازش مجدد حرکت چشم (EMDR)، روش های روان درمانی جدید

EMDR روان درمانی دیگری است که برای کمک به افرادی که دچار اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) هستند، ساخته شده است. افرادی که مبتلا به PTSD هستند ممکن است افکار ، خاطرات ، کابوس های شبانه یا بازگشت به عقب از حوادث آسیب زا در گذشته خود را تجربه کنند.

EMDR به مغز کمک می کند تا خاطرات یک رویداد آسیب زا را دوباره پردازش کند تا بتواند آن ها را رها کند. EMDR می تواند یک روند ناراحت کننده باشد ، بنابراین اگر قصد دارید آن را امتحان کنید ، مطمئن شوید که نزدیکانتان از شما حمایت می کنند. یک دوره درمانی احتمالاً 8 تا 12 جلسه است.

شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی (MBCT)

روان درمانی

روش های درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی به شما کمک می کنند تا بر فکرها و احساسات خود همانطور که لحظه به لحظه اتفاق می افتند، تمرکز کنید. می توان از آن ها برای کمک به درمان افسردگی و اعتیاد استفاده کرد. شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی (MBCT) ترکیبی از تکنیک های ذهن آگاهی مانند مراقبه و تمرینات تنفسی با شناخت درمانی است. MBCT یکی از گزینه هایی است که ممکن است بعد از دوره درمان افسردگی برای جلوگیری از بروز دوباره افسردگی در شما انجام شود.

باورهای غلط درمورد روان درمانی که احتمالا نمی دانستید!

طبق تجربه مرکز مشاوره ذهن آرا در با مشاوره با بیمارانی که در نظر دارند برنامه‌ای برای بهبود سلامت روان خود روان درمانی را دنبال کنند باورهای غلط درمورد روان درمانی بسیار موثر هستند.

گاهی اوقات نگرانی یک دوست، شریک زندگی یا یکی از اعضای خانواده است که نقطه اوج کمک برای یک فرد است. در موارد دیگر یک معلم مدرسه، همکار یا کارفرما اصرار دارند که نیازهای بهداشت روانی بیش از هر چیز دیگری در اولویت باشد تا فرد بتواند با پایه روانشناختی بهتر به مدرسه (یا کار) برگردد.

باورهای غلط درمورد روان درمانی

غالباً، بزرگسالان خود از راههایی كه دوست دارند روابطشان بهتر شود، از روحیه و اضطراب خود برای كنترل بیشتر یا رفتارهای خاصی كه می خواهند به آنها كمك كند آگاه هستند و استفاده می‌کنند. در این موارد، افراد به دنبال رشد شخصی، کاهش علائم و بهبود کلی کیفیت زندگی به دنبال درمان می روند.

باورهای غلط درمورد روان درمانی؛ چرا تصورات غلطی در مورد روان درمانی وجود دارد؟

اگر در زمینه بهداشت روان کار نمی کنید، ممکن است از بهبود سواد سلامت روان خود (به عنوان مثال دانش در مورد اختلالات روانی) بهره مند شوید. این قطعاً منطقی است و منحصر به حوزه بهداشت روان نیست.

در دسترس ترین اطلاعات در مورد روان درمانی از تصاویر رسانه ای به دست می آید. تحقیقات نشان داده است که افراد براساس تصویرگری که در تلویزیون و فیلم می بینند، مفهوم سازی و انتظارات از روان درمانی را شکل می دهند و به دنبال آن باورهای غلط درمورد روان درمانی به وجود می‌آیند. گرچه ممکن است بتوانید تصویرسازی خیالی، گاه آسیب زننده از سایر افراد حرفه ای مانند پزشکان یا معلمان را با تجربه واقعی خود از دریافت مراقبت های پزشکی یا آموزش و پرورش متعادل کنید، شاید مقابله با کلیشه های پزشکان بهداشت روان یا به طور کلی چالش برانگیزتر باشد.

باورهای غلط درمورد روان درمانی | چه چیزی را نباید از روان درمانی انتظار داشت؟

در اینجا چند نکته مهم وجود دارد که باید در مورد روان درمانی درک کرده و چندین مورد از انتظارات متداول اما نادرست را که باید سعی کنید قبل از ورود به جلسه را درب منزل فراموش کنید کنید:

باورهای غلط درمورد روان درمانی: انتظار رفع سریع مشکل نداشته باشید!

باورهای غلط درمورد روان درمانی

تعداد بسیار محدودی از مشکلات وجود دارد که در آن یک جلسه روان درمانی، تمام درمان مورد نیاز خواهد بود (موارد استثنائی ممکن است شامل درمان در معرض یک جلسه برای برخی از فوبیاهای خاص در بزرگسالان، نوجوانان و کودکان باشد.)

روان درمانی می تواند یک تعهد کوتاه مدت یا بلند مدت باشد.

چند قرار ملاقات اول معمولاً برای شما و درمانگر شما مورد استفاده قرار می گیرد تا تعیین کند (یا چه نوع درمانی) می تواند مفید باشد. از شما خواسته می شود در مورد نگرانی های خاصی که شما را به دنبال مراقبت سوق داده است و همچنین عناصری از سابقه پزشکی، اجتماعی و خانوادگی گسترده تر که به درمانگر کمک می کند شما را بهتر بشناسد صحبت کنید.

برای برخی از افراد صحبت کردن در مورد علائم و سابقه آنها کاملاً ناخوشایند است. برای دیگران، این به خودی خود یک تجربه تسکین دهنده قدرتمند است. صرف نظر از این، بعید است که یک تغییر معنادار، پایدار یا قطعنامه برای الگوهای طولانی مدت تفکر، رابطه یا رفتار بتواند به تعداد کافی در انتصابات حاصل شود.

در بیشتر موارد، روند کار آسان نخواهد بود!

روان درمانی کار دشواری است. اما شما در این کار تنها نخواهید بود. درمانگر شما نیز برای شما سخت کار خواهد کرد.

شما با هم همکاری خواهید کرد تا آگاهی بیشتری در مورد دقیقاً آنچه باعث ایجاد مشکلی در شما ایجاد می شود (به عنوان مثال روشهای خاص تفکر، راههایی که از مواجهه با نگرانی های خود، ابراز یا کنار آمدن با احساسات مختلف یا سبک ارتباطی جلوگیری می کنید) ) درک کنید که الگوهای فعلی شما چگونه خوب و نه چندان خوبی به شما خدمت می کنند و روش‌های مختلف تفکر، کار، رابطه و کنار آمدن را آزمایش کنید.

گزارش درمانی چیست؟

باورهای غلط درمورد روان درمانی

در طول مسیر، احتمالاً لحظاتی پیش می آید که قبل از بهتر شدن احساس بدتری نسبت به قبلتان داشته باشید. به عنوان مثال صحبت در مورد تجربه های آسیب زا ممکن است خواب را مختل کند. رویارویی با روشی که دیگران با شما رفتار ناخوشایند دارند یا اینکه با دیگران بدرفتاری کرده اید، می تواند منجر به غم و عصبانیت شود. این یکی دیگر از باورهای غلط درمورد روان درمانی است که می‌گوید مراجعه به متخصص بهداشت روان حال شما را بدتر خواهد کرد.

باورهای غلط درمورد روان درمانی؛ صحبت با درمانگر شما همان صحبت با یک دوست نیست!

رابطه درمانی با سایر روابط متفاوت است. این کار متقابل نیست، یک “خیابان دو طرفه” نیست. شما احتمالاً جزئیات صمیمی خود را با پزشک خود در میان خواهید گذاشته و او پاسخی غیرعادی نخواهد داشت. این هدف خشن یا ممانعت کننده نیست و همچنین هیچ نوع شاخص اعتماد یا دوست داشتن شما نسبت به پزشک نیست.

در عوض، درمانگر شما محدودیت هایی را تعیین می کند اگر آنها اطلاعات شخصی را به اشتراک بگذارند تا بتوانند در هرجایی که لازم باشد – روی شما و اهداف شما – تمرکز داشته باشند و همچنین در برخی از انواع روش های درمانی، به شما کمک می کند مفروضات (یا پیش بینی ها) خود را درک کنید.

آیا می توانید با درمانگر خود دوست باشید؟

درمانگر شما معمولاً به شما نمی گوید دقیقاً چه کاری باید انجام دهید! از آنجا که درمانگر شما به طور مستقیم از عواقب انتخاب شما پیروی نخواهد کرد ، او معمولاً از آموزش آشکار خودداری خواهد کرد. مطمئناً استثنائاتی در این مورد وجود دارد – یعنی اگر نگران ایمنی شما یا دیگران باشید – که ممکن است باعث شود درمانگر شما بیش از حد معمول صادقانه رفتار کند.

اگر در یک بازه زمانی طولانی با همان درمانگر کار می کنید، ممکن است درمانگر شما بتواند تصمیمات قبلی (و عواقب آن) را به شما یادآوری کند یا الگوهای مکرر را پرچم گذاری کند. این ممکن است نحوه عملکرد شما در تصمیم فعلی پیش رو یا نحوه کنار آمدن با نتیجه آن را به شما اطلاع دهد.

یافتن بهترین درمانگر برای شما

بهترین درمانگر برای افراد مختلف متفاوت است، اما سوالات زیر را به عنوان یک شروع مفید در ارزیابی یک درمانگر خوب برای خود در نظر بگیرید:

  1. آیا درمانگر به سوالات شما در مورد تشخیص شما، تجربه بالینی آنها و اینکه چه درمانی می تواند رضایت داشته باشد، پاسخ داده است؟
  2. آیا درمانگر حرفه ای بودن را (در مکالمه، در محیط مطب، در توصیف سیاست های عملی مربوط به لغو، شرایط اضطراری و غیره) منتقل می کند؟
  3. آیا درمانگر سوالات متفکرانه ای می پرسد؟
  4. با توجه به چالش هایی که در شروع روان درمانی برای شما وجود دارد ، چقدر احساس راحتی می کنید که با درمانگر صحبت کنید؟
  5. آیا سبک آنها، از جمله میزان تعامل با شما، استفاده از شوخ طبعی، توانایی درک و رسیدگی به وضعیت عاطفی خود را در طول جلسه دوست دارید؟

دلایل وجود باور های غلط روان درمانی

چرا باور های غلط روان درمانی وجود دارند؟ اگر اگر در زمینه بهداشت روان بیگانه هستید، بهتر است با خواندن این مقاله و با شرکت در جلسات روان درمانی به بهبود سلامت روان خود کمک کنید.

در دسترس ترین اطلاعات در مورد روان درمانی از تصاویر رسانه ای به دست می آید . تحقیقات نشان داده است که افراد براساس تصویرگری های تلویزیون و فیلم، انتظارات خود را از روان درمانی شکل می دهند.

انتظارات و باور های غلط روان درمانی

  • انتظار رفع سریع مشکل و اختلال را نداشته باشید.

تعداد بسیار محدودی از مشکلات وجود دارد که در یک جلسه روان درمانی به طور کامل مشکل فرد برطرف شود. (مخصوصا برخی فوبیاهای خاص در بزرگسالان ، نوجوانان و کودکان).

روان درمانی روان پویایی و روانکاوی ، که بر کاوش خواسته ها و فرایندهای ناخودآگاه متمرکز است ، به احتمال زیاد به زمان بیشتری نیاز دارد.

  • روان درمانی می تواند یک تعهد کوتاه مدت یا بلند مدت باشد.

چندین قرار ملاقات معمولاً برای شما و درمانگر در نظر گرفته می شود، تا تعیین کند (با چه نوع درمانی) می توان مشکل شما حل شود.

از شما خواسته می شود در مورد نگرانی ها و مشکلاتی که شما را به فکر درمان انداخته است، صحبت شود. همچنین در رابطه با سوابق پزشکی شما، خانواده و نزدیکانتان سوال پرسیده می شود تا مشکل شما ریشه یابی شود و روان درمانی آغاز شود.

برای برخی از افراد صحبت کردن در مورد علائم و اختلالاتی شخصیتی آن ها کاملاً ناخوشایند است. درمقابل برای برخی، صحبت کردن در رابطه با مشکلی که دارند، بسیار تسکین دهنده است و به آن ها آرامش می دهد.

رواندرمانگر

وظائف درمانگر در جلسات روان درمانی

در بیشتر موارد، روند درمان آسان نخواهد بود، اما شما باید در نظر داشته باشید که شما در تمامی مراحل درمان تنها نخواهید بود و درمانگر در کنار شما خواهد بود تا مشکلتان درمان شود.

دلیل همکاری شما و درمانگر در جلسات روان درمانی

آگاهی بیشتری راجع به مشکل و اختلال شما و دلایل ایجاد آن به دست آورید. (به عنوان مثال ، طرز تفکر صحیح، رفتارهای اجتنابی، ابراز یا کنار آمدن با احساسات مختلف یا سبک ارتباطی).

درک این مطلب که می توانید با الگو قرار دادن افراد درست و راهکارهای منطقی روند بهبود خود را تسریع ببخشید.

شما با همکاری با درمانگر منتخب خود، روش های مختلف تفکر، کار، رابطه و کنار آمدن با مشکلات و در نهایت رفع آن ها را یافته و به کار می گیرید.

سختی های موقت رواندرمانی در مسیر بهبود اختلالات شخصیتی

در طول مسیر درمان، احتمالاً لحظاتی پیش می آید که  حتی نسبت به قبل  نه تنها احساس بهبود نمی کنید بلکه حس می کنید که روند درمان شما کاملا نزولی است.

به عنوان مثال صحبت کردن در مورد تجربه های دردناک با درمانگر ممکن است خواب را مختل کند. ممکن است به شما روشی پیشنهاد شود که دیگران با انجام آن احساس ناخوشایندی داشته باشند.

روبرو شدن با چیزی که از آن می ترسید

چه زمانی که مجبورید دستتان را در کلاس بالا بیاورید و چه تصمیم به طلاق بگیرید. می تواند در کوتاه مدت اضطراب بیشتری را در شما ایجاد کند. در این لحظات به یاد داشته باشید که تمامی افرادی که تجربه مشابه شما را داشته اند، مانند شما بوده اند و با گذشت زمان این لحظات سخت جای خود را به چیزهای بهتری می دهند.

باور های غلط در رابطه با روان درمانی

باور های غلط در رابطه با روان درمانی | صحبت با درمانگر در جلسات روان درمانی مانند صحبت با یک دوست نیست.

رابطه درمانگر با بیمار با سایر روابط متفاوت است. این رابطه متقابل نیست، یک “خیابان دو طرفه” نیست. شما به احتمال زیاد جزئیات روابط و مشکلات خود را با پزشک خود در میان خواهید گذاشت.

درمانگر شما محدودیت هایی را در مورد این که چه زمانی چه اطلاعاتی را با او در میان بگذارید تعیین می کند تا بتواند در جایی که لازم است – روی شما و اهداف شما – تمرکز داشته باشد. همچنین در برخی از انواع روش های روان درمانی، بتواند به شما کمک کند که  مفروضات خود را درک کنید.

ارائه راهکار توسط درمانگر

PSYCHOtherapy

درمانگر شما معمولاً به شما نمی گوید دقیقاً چه کاری باید انجام دهید ، چه تصمیمی بگیرید یا اینکه انتخاب “درستی” کرده اید.

درمانگر شما احتمالا به طور مستقیم از عواقب انتخاب شما پیروی نخواهد کرد، او معمولاً از آموزش آشکار خودداری می کند. (مطمئناً استثنائاتی در این مورد وجود دارد )

درمانگر در جلسات روان درمانی به جای این که به شما بگوید که دقیقا چه کاری انجام دهید، با پرسیدن سوالات متعددی به شما کمک می کند بهترین راه را با صلاح دید خود انتخاب کنید.

درمانگر گزینه های انتخابی شما را از ابعاد مختلف بررسی می کند و به شما بازمیگرداند، این کار باعث می شود که نظریات خود را از دیگری شنیده و با دیدگاه دیگری آن را تحلیل کنید.

درمانگر ممکن است شما را راهنمایی کند تا گزینه های دیگری را که به ذهن شما نرسیده است را در نظر بگیرید یا به عواقب مثبت و منفی  آن ها فکر کنید.

پیدا کردن مشاور خوب و حرفه‌ای مرکز مشاوره‌ای که بهترین خدمات را به شما ارائه دهد می‌تواند معضل بزرگی باشد. خصوصا اگر برای بار اول می‌خواهید به روان درمانگر مراجعه کنید. شما می‌توانید برای مشورت و کسب اطلاعات بیشتر درمورد مراکز مشاوره خوب در شمال و شرق تهران در زمینه روان درمانی با کلینیک ذهن آرا تماس بگیرید.

این مقاله می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد: ویژگی‌های یک مرکز مشاوره خوب

ما اینجا هستیم تا شما را به بهترین متخصصین مربوط به مشکل شما را چه در مرکز مشاوره ذهن آرا و چه در کلینیک‌های دیگر ارجاع دهیم.

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0