درمان اختلال اضطراب اجتماعی

درمان اختلال اضطراب اجتماعی

درمان اضطراب اجتماعی

آیا شما هم به درمان اختلال اضطراب اجتماعی نیاز دارید؟ اگر از قضاوت دیگران می ترسید، در موقعیت های اجتماعی خودآگاه هستید و مراقب اید که دقیقا چه کارهایی انجام می دهید که دیگران شما را قضاوت نکنند و اگر از ملاقات با افراد جدید پرهیز می کنید و حداقل شش ماه است که چنین احساساتی دارید و این احساسات انجام کارهای روزمره را برای شما سخت می کند – مانند گفتگو با افراد در محل کار یا مدرسه – ممکن است دچار اختلال اضطراب اجتماعی باشید.

اختلال اضطراب اجتماعی (که فوبیای اجتماعی و جمع هراسی نیز نامیده می شود) یک وضعیت بهداشت روان است. این یک ترس شدید و مداوم از دیده شدن و قضاوت شدن توسط دیگران است.

این ترس می تواند بر روی کار ، مدرسه و سایر فعالیت های روزمره شما تأثیر بگذارد. حتی می تواند در روابط عاطفی شما خلل وارد کند. اما اختلال اضطراب اجتماعی لازم نیست مانع رسیدن شما به توانایی های بالقوه شود، چرا که شما می توانید با درمان اختلال اضطراب اجتماعی در خود این مشکلات را حل کنید.

 تعریف اختلال اضطراب اجتماعی

اختلال اضطراب اجتماعی نوع متداولی از اختلال اضطراب است. فرد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی علائم اضطراب یا ترس را در برخی شرایط خاص اجتماعی مانند ملاقات با افراد جدید ، قرار ملاقات ، مصاحبه شغلی ، پاسخ دادن به سوالات در کلاس احساس می کند.

انجام کارهای روزمره در مقابل مردم – مانند خوردن یا آشامیدن در مقابل دیگران یا استفاده از سرویس بهداشتی عمومی – نیز باعث اضطراب یا ترس در این افراد می شود. فرد می ترسد که مورد تحقیر ، قضاوت و طرد شدن از طرف دیگران قرار گیرد.

ترسی که افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی در موقعیت های اجتماعی دارند آنقدر شدید است که احساس می کنند کنترل آن فراتر از توانایی آن ها است. در نتیجه، این اختلال روانی مانع رفتن به محل کار ، تحصیل در مدرسه یا انجام کارهای روزمره می شود.

افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی ممکن است از روز ها و یا هفته ها قبل از وقوع اتفاقی نگرانی را در خود احساس کنند. گاهی اوقات ، آن ها در نهایت از مکان ها یا رویدادهایی که فکر می کنند ممکن است مجبور به انجام کاری شوند که باعث خجالت آن ها شود فاصله، می گیرند.

برخی از افراد مبتلا به این اختلال در موقعیت های اجتماعی اضطراب ندارند اما در عوض اضطراب عملکردی دارند. آن ها علائم جسمی اضطراب را در موقعیت هایی مانند سخنرانی ، انجام یک بازی ورزشی یا رقص یا نواختن ساز روی صحنه احساس می کنند.

مرکز روانشناسی

چگونگی بروز اختلال اضطراب اجتماعی

“در مدرسه ، من همیشه می ترسیدم که مرا صدا کنند ، حتی وقتی جواب ها را می دانستم. نمی خواستم مردم فکر کنند من احمق یا کسل کننده هستم. قلبم می تپید و احساس سرگیجه و مریضی می کردم.

وقتی شغلی پیدا کردم ، از دیدار با رئیسم یا صحبت در یک جلسه متنفر بودم. من نمی توانستم در جشن عروسی دوست صمیمی ام شرکت کنم زیرا می ترسیدم که با افراد جدیدی ملاقات کنم. “

برای درمان اختلال اضطراب اجتماعی توصیه می شود حتما از یک مرکز روانشناسی خوب کمک های لازم را دریافت کنید، زیرا قطعا این اختلال بر روند زندگی شما از جوانب مختلف تاثیر منفی خواهد گذاشت.

شیوع اختلال اضطراب اجتماعی

اختلال جمع هراسی معمولاً در دوران جوانی در افرادی که بسیار خجالتی هستند شروع می شود. اختلال جمع هراسی غیر معمول نیست ؛ تحقیقات نشان می دهد که حدود 7 درصد از آمریکایی ها مبتلا به این اختلال هستند. عدم درمان اختلال اضطراب اجتماعی ، این اختلال روانی می تواند سال ها یا یک عمر طول بکشد و از دستیابی فرد به تمام توانایی هایش جلوگیری کند.

اضطراب

علائم و نشانه های اختلال جمع هراسی

افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی هنگامی که مجبور به اجرای برنامه در مقابل دیگران هستند یا در کنار آن ها هستند، علائم زیر را خواهند داشت:

  • سرخ شدن
  • تعریق
  • لرزیدن
  • ضربان قلب سریع
  • احساس “خالی شدن تمام مطالب و نکته ها در ذهن” آن ها
  • احساس تهوع یا مریضی
  • نشان دادن حالت بدنی سفت و سخت
  • برقراری تماس چشمی کم با دیگران
  • صحبت کردن بسیار آهسته
  • با حضور در کنار دیگران ، مخصوصاً افرادی که از قبل آن ها را نمی شناسند، برای آن ها ترسناک و دشوار است ، با این که ممکن است تمایل زیادی به برقراری ارتباط با دیگران داشته باشند.
  • از قضاوت دیگران در مورد خود اضطراب زیادی دارند.
  • از مکان های شلوغ فراری هستند.

جمع هراسی

دلایل بروز فوبیای اجتماعی

محققان دریافته اند که چندین قسمت از مغز درگیر ترس و اضطراب هستند. برخی از محققان تصور می کنند که سو برداشت از رفتار دیگران ممکن است در ایجاد یا بدتر شدن اضطراب اجتماعی در افراد نقش داشته باشد. به عنوان مثال، ممکن است فکر کنید که مردم دائما، به شما خیره می شوند یا حتی به شما اخم می کنند.

نداشتن مهارت های برقراری روابط اجتماعی یکی دیگر از عوامل موثر در بروز اضطراب اجتماعی است. به عنوان مثال، اگر در برقراری ارتباط با دیگران، مشکل داشته باشید، ممکن است پس از صحبت با مردم دلسرد شوید و از تکرار کردن تلاش برای برقراری رابطه با دیگران فرار کنید

درمان اختلال اضطراب اجتماعی

اولین قدم برای درمان اختلال اضطراب اجتماعی این است که توسط روانشناس، تشخیص داده شود. در صورتی که تشخیص به درستی انجام شود، مراحل درمان آغاز می شود. لذا انتخاب یک روانشاس خوب بسیار در روند درمان اختلال اضطراب اجتماعی تاثیر گذار خواهد بود.

فوبیای اجتماعی به طور کلی با روان درمانی، دارو یا ترکیبی از هر دو درمان می شود. که درمانگر بعد از صحبت با شما در مورد روش های درمان اختلال اضطراب تصمیم خواهد گرفت.

روان درمانی برای درمان اختلال اضطراب اجتماعی

نوعی روان درمانی به نام درمان شناختی رفتاری (CBT)، به ویژه برای درمان اختلال اضطراب بسیار مفید است. CBT روش های مختلف تفکر ، رفتار و واکنش به موقعیت هایی را که به شما کمک می کند کمتر احساس اضطراب و ترس کنید ، به شما می آموزد. همچنین می تواند به شما در یادگیری و تمرین مهارت های اجتماعی کمک کند.

دارودرمانی

سه نوع دارو برای کمک به درمان اختلال اضطراب اجتماعی وجود دارد:
  1. داروهای ضد اضطراب
  2. داروهای ضد افسردگی
  3. مسدود کننده های بتا

درمان اختلالات روانشناسی

داروهای ضد اضطراب

داروهای ضد اضطراب قوی هستند و بلافاصله شروع به کار می کنند تا احساس اضطراب را در شما کاهش دهند. با این حال ، این داروها معمولاً برای مدت طولانی مصرف نمی شوند. اگر افراد در مدت طولانی از این داروها استفاده کنند و به دوزهای بالاتر و بالاتر نیاز پیدا می کنند. حتی ممکن است بعضی از افراد به آن ها اعتیاد پیدا کنند. برای جلوگیری از این مشکلات ، پزشکان معمولاً داروهای ضد اضطراب را برای دوره های کوتاه تجویز می کنند .

داروهای ضد افسردگی

داروهای ضد افسردگی عمدتا برای درمان افسردگی استفاده می شوند ، اما برای کنترل و درمان اختلال اضطراب نیز مفید هستند. بر خلاف داروهای ضد اضطراب ، ممکن است چندین هفته طول بکشد تا شروع به کار کنند.

عوارض جانبی مصرف داروهای ضدافسردگی

داروهای ضد افسردگی همچنین ممکن است عوارض جانبی مانند سردرد ، حالت تهوع ایجاد کنند. این عوارض جانبی معمولاً برای اکثر افراد شدید نیستند ، خصوصاً اگر دوز کم شروع شود و با گذشت زمان به آرامی افزایش یابد. در مورد هرگونه عوارض جانبی با پزشک خود صحبت کنید.

مسدود کننده های بتا

بتا بلاکرها داروهایی هستند که می توانند به جلوگیری از برخی علائم جسمی اضطراب در بدن مانند افزایش ضربان قلب ، تعریق یا لرزش کمک کنند. بتا-بلاکرها معمولاً داروهای انتخابی برای نوع ”اضطراب عملکرد” اضطراب اجتماعی هستند.

پزشک شما برای یافتن بهترین دارو ، دوز و مدت زمان درمان با شما کار خواهد کرد. بسیاری از افراد برای درمان اختلال اضطراب اجتماعی با ترکیبی از دارو و CBT یا سایر روان درمانی ها بهترین نتیجه را کسب می کنند.

برای درمان اختلال اضطراب اجتماعی صبور باشید، روان درمانی و دارو می توانند مدتی طول بکشد تا کار کنند. یک سبک زندگی سالم همچنین می تواند به مقابله با اضطراب کمک کند. حتماً به اندازه کافی بخوابید و ورزش کنید ، یک رژیم غذایی سالم داشته باشید.

پیدا کردن مشاور خوب و حرفه‌ای مرکز مشاوره‌ای که بهترین خدمات را در زمینه درمان اختلال اضطراب اجتماعی به شما ارائه دهد می‌تواند معضل بزرگی باشد. خصوصا اگر برای بار اول می‌خواهید به روان درمانگر مراجعه کنید. شما می‌توانید برای مشورت و کسب اطلاعات بیشتر درمورد مراکز مشاوره خوب در شمال و شرق تهران در زمینه درمان اختلال اضطراب اجتماعی با کلینیک ذهن آرا تماس بگیرید.

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0