درمان بی حوصلگی در روانشناسی

تعریف بی حوصلگی

بی حوصلگی یک احساس مشترک در بین تمامی افراد است و همیشه هم نیازی به درمان بی حوصلگی نیست. احساس عدم رضایت از فعالیتی، یا عدم علاقه به آن می تواند منجر به بی حوصلگی در فرد شود. بی حوصلگی ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که انرژی شما افزایش یافته است اما جایی برای تخلیه انرژی خود ندارید. همچنین ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که در تمرکز روی یک کار مشکل داشته باشید. بی حوصلگی شکایتی شایع در بین کودکان و نوجوانان است.

نشانه ها و علائم بی حوصلگی

احساس خستگی با احساس پوچی و همچنین احساس ناامیدی از علائم بی حوصلگی است. وقتی حوصله تان سر رفته باشد ، ممکن است تمرکز خود را از دست بدهید و به اتفاقاتی که پیرامون شما رخ می دهند علاقه ای نشان ندهید. ممکن است احساس بی حسی ، خستگی و یاعصبانیت داشته باشید.

دلایل بروز بی حوصلگی

  •  خواب نامناسب یا تغذیه نامناسب
  •   نداشتن فعالیت های ذهنی
  •   عدم کنترل فعالیت های روزمره و برنامه نداشتن درباره هریک
  •   عدم وجود علایق و تفریحات متنوع
  •   نداشتن درک درستی از زمان

تقریباً هر کس گاهی بی حوصلگی و کسالت را تجربه می کند.اما در بعضی از گروه های سنی ممکن است بیشتر این احساس کسالت دیده شود.

نوجوانان غالباً بیشتر بی حوصلگی را تجربه می کنند. در حالی که به آن ها آزادی بیشتری داده شده است تا انتخاب کنند که با زمان خود چه کاری انجام دهند و بیشتر زمانشان تماما به خود آن ها اختصاص دارد. آن ها هنوز در مورد خود و علایق خود می آموزند. ندانستن در رابطه با اینکه باید کجا تمرکز کرد می تواند منجر به بی حوصلگی شود.

علت بی حوصلگی دائمی

تا بحال فکر کرده اید که علت بی حوصلگی دائمی شما چیست؟ بعضی مواقع علت بی حوصلگی و عصبی بودن اتفاقاتی است که در درون مغز میفتد.افراد کسالت و بی حوصلگی را به شکل های متفاوتی تجربه می کنند. علت بی حوصلگی و عصبی بودن ممکن است بخاطر مسائل زیر ایجاد شود:

1. تغذیه ناسالم

2. استراحت ناکافی و خواب نامنظم

3. عدم انتخاب و کنترل روی فعالیت های روزانه

4. نداشتن برنامه های تفریحی

5. ترس از اشتباه کردن

6. عدم علاقه به کار

7. کارهای روتین و خسته کننده

8. احساس ناتوانی برای تست کردن چیزهای جدید

9. افسردگی و اضطراب

10. بیکاری

بی حوصلگی

درمان بی حوصلگی

برای درمان بی حوصلگی هیچ درمان پزشکی خاصی وجود ندارد. با این حال ، اگر بی حوصله هستید. برای رفع این مشکل راه حل های زیادی وجود دارد.

به عنوان مثال ، ممکن است بخواهید برخی از سرگرمی های جدید یا سایر فعالیت های متنوع را امتحان کنید. عضویت در یک باشگاه می تواند راه خوبی برای از بین بردن بی حوصلگی و کسالت در شما باشد. باشگاه ها ، گروه های سرگرمی یا گروه های ورزشی همه مکان های عالی برای شروع هستند.

شما می توانید به کودک خود کمک کنید تا در هنگام بروز احساس بی حوصلگی با آن کنار بیاید. وقتی از بی حوصلگی شکایت دارند ، آن ها را به برقراری ارتباط با دیگران تشویق کنید. احساسات آن ها را بدون زیر سوال بردن اعتبار احساساتشان برطرف کنید. برای کمک به آن ها در شناسایی دلایل خستگی و یافتن راه حل های خلاقانه وقت بگذارید.

درمان بی حوصلگی در کودک

  • برای درمان کم حوصلگی در کودک هیچ گاه از فرزند خود نپرسید که بی حوصله است یا نه.
  • با بی صبری یا اضطراب از پاسخ گویی به شکایات فرزندتان در مورد بی حوصلگی خودداری کنید.
  • تشخیص دهید که شکایت از بی حوصلگی فرزند شما ممکن است روشی باشد که او سعی در جلب توجه شما دارد یا درخواست شرکت در یک فعالیت است.
  • به کودک خود کمک کنید هر مسئله عاطفی یا احساسی دیگری را که ممکن است خسته کننده باشد شناسایی کند.
  • به کودک خود کمک کنید تا فعالیت جذاب یا فعالیتی را پیدا کند که می توانید با هم در آن شرکت کنید.

اگر بی حوصلگی بخشی از مشکلات بزرگتر مانند افسردگی باشد، باید حتما با کمک یه روانشناس نسبت به درمان بی حوصلگی در خود اقدام کنید. صحبت با پزشک در مورد احساسات به او کمک می کند تا نیازهای شما را درک کند بهترین راه درمانی را برای شما در نظر بگیرد.

جلوگیری از بروز بی حوصلگی

شرایط و موقعیت هایی را که در آن خسته می شوید را یادداشت کنید. با گذشت زمان و مکان و فعالیت هایی را که بعد از آن بی حوصلگی به سراغ شما آمده است را خواهید فهمید و می توانید بهتر با آن مقابله کنید.

با افزودن یک عنصر منحصر به فرد ، کارهای معمول را جالب تر کنید. به عنوان مثال ، زمان بندی کارها را شروع کنید تا ببینید چقدر سریع می توانید آن ها را انجام دهید.

چندین کار تکراری را با هم ترکیب کنید تا بتوان آن ها را با هم انجام داد.

کارهای بزرگتر را به کارهای کوچکتر تقسیم کنید و در نقاط عطف مهم، شکست ها یا پاداش ها را برنامه ریزی کنید.

لیستی از فعالیت ها را برای امتحان کردن خستگی ایجاد کنید. اگر فرزند شما احساس بی حوصلگی می کند ، این لیست را با هم ایجاد کنید.

یک منطقه خاص ایجاد کنید که در آن شما یا فرزندتان می توانید فعالیت های اختصاص داده شده برای مبارزه با خستگی را انجام دهید.

راهکارهایی که به کمک آن می توانید به درمان کم حوصلگی بپردازید

1. به خود یادآوری کنید که چرا کاری را انجام می دهید

مانند همه احساسات، بی حوصلگی به هر آنچه در حال حاضر فکر می کنید، مربوط است .ایجاد یادآوری های ساده، مانند یادداشت روی یخچال، یا مدیتیشن صبحگاهی، می تواند به ما کمک کند تا تصویر بزرگ را ببینیم و به احساسی که اکنون داریم یا کاری که از آن حوصله مان سر رفته است توجه نکنیم. توجه داشته باشید که بی برنامگی مهم ترین عامل ایجاد کم حصولگی است و داشتن برنامه به درمان بی حوصلگی کمک خواهد کرد.

2. کارهای جدیدی را امتحان کنید

انجام کارهای جدید نه تنها به درمان بی حوصلگی کمک می کنند، بلکه به کسب مهارت و دانش جدیدی نیز منتهی می شوند که در طولانی مدت خستگی را برطرف می کند. پس توجه داشته باشید که روی آوردن به کاری جدید و به دست آوردن تجربه های جدید می تواند تا حد زیادی به کاهش کم حوصلگی شما کمک نماید.

3. به کارهایتان تنوع دهید

برای درمان بی حوصلگی کارهای بزرگتر را به کارهای کوچکتر تقسیم کنید و در نقاط عطف مهم، شکست ها یا پاداش ها را برنامه ریزی کنید. همچنین شما می توانید اوقات فراغت خود را با کارهای جذاب و جدیدی جایگزین کنید تا احساس تنوع باعق کم شدن بی حوصلگی و کم حوصلگی شما گردد.

4. فعالیت های خود را فشرده کنید

داشتن برنامه ای باز با وقت بسیار زیاد برای انجام هر کدام از آن ها باعث می شود که انرژی شما به مراتب کم تر و کم تر گردد و در نهایت کم حوصلگی را به سراغ شما بفرستد. فشرده سازی برنامه در بعضی اوقات باعث می شود که انرژی انجام کار در شما افزایش پیدا کند و دغدغه انجام به موقع کارها ، شما را به انجام کار های خود وا دارد. انجام این کار ها به مرور احساس مفید بودن را به شما القی می کند و به رفع کم حوصلگی و درمان بی حوصلگی کمک خواهد کرد.

5. سفر کنید

گشت و گذار، پیاده روی، ماجراجویی و سفرهای کوتاه یک روزه یا چنده روزه می تواند به درمان بی حوصلگی کمک کند. اگر فرصت سفر رفتن را ندارید سعی کنید به همراه خانواده یا دوستان خود برای گردش به بیرون رفته و مدتی را خارج از خانه سپری کنید. به طور معمول خانه و فضای بسته در افزایش کم حوصلگی تاثیر زیادی دارد.

6. مطالعه کنید

خواندن داستان یا کتاب برای گسترش ذهن و ایجاد ایده و فعال نگه داشتن تخیل بسیار مفید است و نتیجه تمام این موارد می تواند کاهش بی حوصلگی در شما باشد. حرکت در داستان کتاب های مختلف و یا خواندن داستان های هیجانی باعث افزایش ضربان قلب و در نهایت انرژی شما می شود و به درنهایت به خوبی به رفع بی حوصلگی شما کمک خواهد کرد.

7. ورزش کنید

برای داشتن جسمی سالم و جذاب، برای سلامت روان و نظم داشتن در زندگی ورزش کردن بسیار مفید است. همچنین برای درمان بی حوصلگی ، ورزش می تواند انرژی شما را در مسیر درستی هدایت کند.

8. خرید کنید

اگر بودجه کافی دارید و می توانید به خرید بروید این کار انجام دهید چرا که خریدن و آوردن وسایل جدید به خانه می تواند به شما تا حد زیادی در رفع بی حوصلگی کمک کند. برای مثال می توانید وسیله ای که مدت هاست قصد خرید آن را دارید تهیه نمایید و این موضوع می تواند انگیزه شما را افزایش داده و به درمان بی حوصلگی کمک کند.

نتیجه گیری

بی حوصلگی در همه سنین معمول است و برخی از بی حوصلگی ها اجتناب ناپذیر است. با این حال ، یادگیری نحوه کنار آمدن و درمان بی حوصلگی می تواند به شما کمک های ارزشمندی کند.

درمان بی حوصلگی

4.3/5 - (16 امتیاز)

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0