سایت دکتر روانشناس در تهران

اگر به دنبال سایت دکتر روانشناس هستید که از داخل آن به متخصص موردنظر خود دست پیدا کنید. با سایت کلینیک ذهن آرا و متخصصین ذهن آرا همراه شوید. در زیر و صفحه روانشناسان شما می توانید اسامی روانشناسان و تخصص و رزونه آنها را مشاهده و از بین آنها دکتر روانشناس خود را انتخاب کنید.

صفحه روانشناسان

شاید لازم باشد قبل از انتخاب روانشناس از سایت دکتر روانشناس کمی با رویکردها و گرایش ها و حوزه های روانشناسی انشا شوید تا در این بازار شلوغ روانشناسی کسی جرات کلاه برداری از شما نداشته باشد.

سایت دکتر روانشناس – شاخه های مختلف روانشناسی

روانشناسان چه انواعی دارند و در انواع شاخه های روانشناسی دقیقا چه می کنند؟ هنگامی که مردم اصطلاح روانشناس را می شنوند، بسیاری بلافاصله مرد یا زنی را تصور می کنند که در دفتری نشسته و در حالی که مراجع روی یک مبل چرمی در حال غش نشسته است، یادداشت هایی را خط خطی می کند. مطمئناً، روانشناسان زیادی هستند که در این نوع گفتار درمانی فعالیت می کنند، اما افرادی که در زمینه روانشناسی کار می کنند، کارهای مختلف دیگری نیز انجام می دهند.

آیا می دانستید که روانشناسانی هستند که نحوه کار و تعامل افراد با ابزارهای موجود در محیط خود را مطالعه می کنند؟ یا اینکه برخی از روانشناسان راه هایی برای کمک به کاهش گرمایش جهانی ارائه می کنند؟ در زیر فهرستی از برخی از حوزه های تخصصی و وظایف مرتبطی که شامل می شوند آورده شده است. جهت مراجعه به بهترین دکتر روانشناس زن می توانید به مرکز تخصصی روانشناسی ذهن آرا مراجعه کنید.

روانشناسی زیستی

این روانشناسان را گاهی روانشناس زیستی یا روانشناس فیزیولوژیک نیز می نامند. آنها در مورد مغز و رفتار مطالعه و تحقیق می کنند. با بررسی پایه های عصبی رفتار، روانشناسان زیستی قادر به درک عوامل مختلف بیولوژیکی هستند که ممکن است بر نحوه تفکر، احساس و عمل افراد تأثیر بگذارند.

این نوع روانشناس همچنین ممکن است چگونگی تأثیر بیماری و آسیب مغزی بر رفتار را بررسی کند. با درک بهتر اینکه چگونه افراد تحت تأثیر چنین آسیب‌ها و بیماری‌هایی قرار می‌گیرند، محققان همچنین می‌توانند راه‌های جدیدی برای پیشگیری، درمان و مدیریت بیماری‌های مغزی و تروماهای جدی پیدا کنند.

روانشناسی بالینی – دکتر روانشناس تهران

روانشناسان بالینی افراد مبتلا به اختلالات روانی و بیماری روانی را ارزیابی، تشخیص و درمان می کنند. آنها همچنین روان درمانی انجام می دهند و برنامه های درمانی را توسعه می دهند.

روانشناسان بالینی اغلب در بیمارستان ها، کلینیک های سلامت روان و مطب خصوصی کار می کنند. آنها در انواع تکنیک های درمانی آموزش دیده اند، اما ممکن است در درمان برخی اختلالات یا کار با جمعیت های خاصی تخصص داشته باشند. به عنوان مثال، یک روانشناس بالینی ممکن است در زمینه هایی مانند درمان سوء مصرف مواد، سلامت روان کودک، سلامت روان بزرگسالان یا سلامت روان سالمندان تخصص داشته باشد.

در حالی که روانشناسان بالینی اغلب در محیط های پزشکی کار می کنند، آنها پزشک نیستند و در بیشتر موارد نمی توانند دارو تجویز کنند.

روانشناسی شناختی

روانشناسان شناختی نحوه تفکر افراد را بررسی می کنند، از جمله موضوعاتی مانند تصمیم گیری و حل مسئله. این نوع روانشناس به نحوه پردازش، یادگیری، ذخیره، شناسایی و استفاده از اطلاعات توسط مغز علاقه مند است.

روانشناسان شناختی ممکن است در محیط‌های مختلفی از جمله دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، مراکز توانبخشی، بیمارستان‌ها، سازمان‌های دولتی و در بخش خصوصی کار کنند. متخصصان در این زمینه اغلب وظایف مختلفی مانند انجام تحقیقات و کار با بیماران را انجام می دهند.

مانند سایر زمینه های روانشناسی، روانشناسان شناختی اغلب در زمینه خاصی مانند حافظه، رشد زبان، توجه، حل مسئله یا ناتوانی های یادگیری تخصص می گیرند.

روانشناسی جامعه

این نوع روانشناس در مورد مسائل مربوط به سلامت جامعه تحقیق می کند. آنها همچنین به دنبال آموزش جامعه و توسعه برنامه های پیشگیری هستند. این متخصصان بر کمک به ایجاد تغییرات مثبت در سطح فردی و اجتماعی متمرکز هستند.

ممکن است روانشناسان جامعه را در طیف وسیعی از موقعیت ها در دانشگاه ها، سازمان های دولتی، سازمان های اجتماعی و مشاغل خصوصی به عنوان استاد، مشاور، مشاور سیاست گذاری، مدیر برنامه و محقق بیابید.

تحقیقات در این زمینه بسیار عمل محور است و بر توسعه راه حل های دنیای واقعی متمرکز است که می تواند بلافاصله عملی شود. روانشناسان جامعه برای رسیدگی به مشکلات اجتماعی، ارتقای سلامت و تندرستی و وضع سیاست هایی که زندگی مردم را بهبود می بخشد، کار می کنند.

روانشناسی تطبیقی

روانشناسان تطبیقی ​​رفتار گونه های مختلف، به ویژه نحوه رفتار حیوان و انسان را مطالعه می کنند.

متفاوت است. چرا حیوانات را مطالعه می کنیم؟ زیرا در حالی که آشکارا تفاوت‌های عمده وجود دارد، فرض بر این است که برخی چیزها ممکن است برای همه گونه‌ها صادق باشد.

بنابراین مطالعه رفتارها و واکنش های حیواناتی مانند موش ها و سگ ها می تواند بینشی در مورد رفتارهای انسان نیز ارائه دهد. چنین مشاهداتی در طول بسیاری از تاریخ روانشناسی اهمیت داشته اند.

کار ثورندایک با گربه‌ها، کار پاولوف با سگ‌ها و کار اسکینر با کبوترها تنها نمونه‌هایی از روان‌شناسی تطبیقی ​​هستند که در آن رفتار حیوانات می‌تواند بینشی در مورد رفتار انسان ارائه دهد.

روانشناسی رفتار مصرف کننده

روانشناسان مصرف کننده که به عنوان روانشناسان بازاریابی نیز شناخته می شوند، در مورد رفتار مصرف کننده تحقیق می کنند و استراتژی های بازاریابی را برای ترویج کسب و کار توسعه می دهند. این نوع روانشناس در کمک به کسب و کارها در درک بهتر آنچه باعث می شود مصرف کنندگان محصولات و خدمات را خریداری کنند، نقش دارد. آنها در مورد چگونگی پاسخ خریداران به پیام های بازاریابی، تجزیه و تحلیل استراتژی های تصمیم گیری، و بررسی نقش احساسات در انتخاب خرید تحقیق می کنند.

این متخصصان به کسب‌وکارها کمک می‌کنند پیام‌های بازاریابی را توسعه دهند، مخاطبان هدف را شناسایی کنند، محصولاتی را توسعه دهند که برای مشتریان خاص جذاب باشد، و در مورد چگونگی شکل‌گیری و تغییر نگرش نسبت به برندها و محصولات بیاموزند. آنها این وظایف را از طریق استفاده از نظرسنجی‌های تحقیقات بازار، آزمایش‌ها، مشاهدات طبیعی و گروه‌های تمرکز مصرف‌کننده انجام می‌دهند.

روانشناسی مشاوری

روانشناسان مشاوره برای افرادی که اختلالات روانی، مشکلات رفتاری، مشکلات عاطفی، استرس و مسائل مرتبط را تجربه می کنند، روان درمانی ارائه می دهند. این متخصصان وجوه مشترک زیادی با روانشناسان بالینی دارند.

روانشناسی بین فرهنگی

روانشناسان بین فرهنگی به چگونگی تفاوت افراد در فرهنگ ها و چگونگی تأثیر وابستگی های فرهنگی بر رفتار نگاه می کنند. آنها اغلب بررسی می کنند که چگونه جنبه های مختلف رفتار ممکن است جهانی باشد یا در فرهنگ های مختلف متفاوت باشد.

به عنوان مثال، روانشناسان بین فرهنگی ممکن است بررسی کنند که چگونه سبک های فرزندپروری بین فرهنگ های جمع گرا در مقابل فرهنگ های فردگرا و همچنین چگونه این تفاوت ها در تربیت بر رفتار بزرگسالان تأثیر می گذارد.

روانشناسی رشد

روانشناسان رشدی در مورد رشد انسان در کل طول عمر تحقیق می کنند. برخی بر دوره خاصی مانند دوران کودکی، نوجوانی، بزرگسالی یا پیری تمرکز می کنند. این متخصصان ممکن است وظایفی مانند ارزیابی کودکانی که ممکن است دارای تاخیر رشد یا ناتوانی هستند، بررسی مسائل مرتبط با افزایش سن، و مطالعه چگونگی کسب مهارت های زبانی انجام دهند.

برخی از روانشناسان رشد ممکن است بر روی تحقیق تمرکز کنند و به درک ما از مسائل رشدی که در طول زندگی ایجاد می شود اضافه کنند. سایر متخصصان ممکن است با مشتریانی که برای مقابله با مسائل رشدی به کمک نیاز دارند، کار کاربردی انجام دهند.

روانشناسی تربیتی

این روانشناسان نحوه یادگیری افراد و فرآیند آموزشی را مطالعه می کنند. این ممکن است شامل توسعه راهبردهای آموزشی و تکنیک های آموزشی باشد. برخی از روانشناسان تربیتی استعدادهای درخشان یا ناتوانی های یادگیری را مطالعه می کنند.

این نوع روانشناس به چگونگی تأثیر عوامل اجتماعی، شناختی و عاطفی بر فرآیند یادگیری می پردازد. برخی از متخصصان در این زمینه در شناسایی و مقابله با مشکلات احتمالی که ممکن است در نحوه یادگیری کودکان اختلال ایجاد کند، تخصص دارند. برخی دیگر در تحقیق در مورد فرآیند یادگیری تخصص دارند، در حالی که برخی ممکن است در عوض بر طراحی مواد آموزشی تمرکز کنند که نتایج یادگیری را به حداکثر می‌رساند.

روانشناسی مهندسی

روانشناسان مهندسی بر کشف راه هایی برای افزایش توانایی های انسان از طریق بهبود ماشین آلات، تجهیزات، فناوری و محیط های کاری متمرکز هستند. در حالی که برخی ممکن است بر تحقیقات پایه ای تر تمرکز کنند، این اغلب یک زمینه بسیار کاربردی است. روانشناسان مهندسی برای حل مشکلات دنیای واقعی و توسعه راه حل هایی کار می کنند که می توانند کاربردهای عملی در زندگی روزمره داشته باشند.

روانشناسان مهندسی ممکن است وظیفه توسعه فناوری را داشته باشند که می تواند در صنعت مراقبت های بهداشتی برای کمک به بهبود سریعتر بیماران استفاده شود. آنها همچنین به طراحی و اصلاح محصولاتی که مردم هر روز از آنها استفاده می کنند، از جمله تلفن های همراه و وسایل نقلیه موتوری کمک می کنند.

روانشناسی محیطی

روانشناسان محیطی به بررسی رابطه بین افراد و محیط اطرافشان از جمله محیط های طبیعی و همچنین محیط های ایجاد شده می پردازند. این ممکن است شامل کار بر روی پروژه‌های حفاظتی، کمک به حفاظت از گونه‌های در خطر انقراض و بررسی راه‌هایی برای متوقف کردن این گیاه باشد.

این متخصصان ممکن است به عنوان محقق برای مطالعه تأثیری که انسان بر محیط خود می‌گذارد کار کنند. برخی از روانشناسان محیطی نیز در دولت برای شکل دادن به سیاست های محیطی کار می کنند.

روانشناسی قانونی

روانشناسان قانونی بر رابطه بین روانشناسی و قانون تمرکز می کنند. این ممکن است شامل عمل به عنوان مشاور در پرونده های جنایی یا اختلافات مدنی، انجام ارزیابی های حضانت کودک، و ارائه خدمات روان درمانی به قربانیان جرم باشد.

به لطف تصاویر محبوب در فیلم ها و برنامه های تلویزیونی، علاقه به این رشته در سال های اخیر به شدت افزایش یافته است. در حالی که این تصویرهای فرهنگ عامه اغلب روانشناس قانونی را به عنوان کاراگاهی که برای دستگیری مجرمان کار می کند به تصویر می کشد، روانشناسان واقعی پزشکی قانونی معمولا وظایفی مانند ارزیابی مجرمان نوجوان و بزرگسال از نظر خطر تکرار جرم، کار با شاهدان کودک، ارزیابی شایستگی برای محاکمه، و ارائه حرفه ای انجام می دهند.

روانشناسی سلامت

روانشناسان سلامت بر چگونگی تأثیر روانشناسی، زیست شناسی، گروه های اجتماعی و رفتار بر سلامتی، بیماری و سلامت کلی تمرکز دارند. آنها برای کمک به حداکثر رساندن رفاه و بهبود سلامت روانی و جسمی با مشتریان کار می کنند.

برخی از متخصصان در این زمینه کارهای بالینی را انجام می دهند که در آن مراجعانی را که به دنبال کمک با انواع مسائل بهداشتی هستند، ارزیابی و درمان می کنند. این ممکن است شامل ارائه روان‌درمانی، انجام ارزیابی‌های روان‌شناختی مختلف، آموزش روش‌های مقابله‌ای مختلف به افراد و آموزش رفتارهای سالم به مراجعان باشد.

روانشناسی صنعتی-سازمانی

روانشناسان I-O رفتارهای محل کار مانند نحوه انتخاب بهترین کارمندان برای مشاغل خاص و نحوه افزایش بهره وری کارگران را مطالعه می کنند. یک روانشناس I-O ممکن است از دانش خود در مورد اصول روانشناختی برای طراحی ارزیابی هایی برای غربالگری نامزدها برای نقش های شغلی خاص استفاده کند.

همچنین ممکن است به منظور افزایش دانش، به حداکثر رساندن کارایی و به حداقل رساندن آسیب، برنامه‌های آموزشی برای کارکنان فعلی ایجاد کنند. همچنین اغلب از روانشناسان I-O خواسته می شود تا کسب و کارها را در سطح سازمانی ارزیابی کنند و به دنبال راه های جدیدی برای کاهش هزینه ها، بهبود کارایی و افزایش رضایت و حفظ کارکنان باشند.

روانشناسی نظامی

روانشناسان نظامی روانشناسی را در یک محیط نظامی انجام می دهند. این می تواند شامل مواردی مانند درمان سربازانی باشد که دارای بیماری روانی یا ناراحتی عاطفی هستند، تحقیق در مورد جنبه های مختلف زندگی نظامی و کمک به سربازان برای بازگشت به زندگی غیرنظامی.

برخی از روانشناسان نظامی بر انجام روان درمانی در شاخه های مختلف ارتش تمرکز می کنند، در حالی که برخی دیگر دانش خود را از ذهن و رفتار انسان در جهت استخدام، مبارزه با استرس، آموزش، تصمیم گیری و رهبری به کار می گیرند.

روانشناسی شخصیت

روانشناسان شخصیت جنبه های مختلف شخصیت و چگونگی تأثیر ویژگی های فردی بر زندگی و رفتار افراد را مطالعه می کنند. محققان در زمینه روانشناسی شخصیت به طیف گسترده ای از موضوعات علاقه مند هستند که می توانند در زندگی روزمره کاربرد داشته باشند.

برای مثال، آنها ممکن است بررسی کنند که شخصیت چگونه شکل می گیرد و آیا می توان آن را تغییر داد. آنها همچنین ممکن است بررسی کنند که آیا ویژگی‌های شخصیتی خاص با بیماری‌ها یا اختلالات خاص مرتبط هستند، چگونه شخصیت بر تصمیماتی که افراد می‌گیرند تأثیر می‌گذارد و عوامل متعددی که در رشد شخصیت نقش دارند.

روانشناسی مدرسه

روانشناسان مدرسه به کودکان کمک می کنند تا با مشکلات عاطفی، تحصیلی، اجتماعی و رفتاری در محیط های مدرسه کنار بیایند. متخصصانی که در این زمینه روانشناسی کار می کنند، نقش حیاتی در سیستم آموزشی ایفا می کنند و معمولاً با والدین، معلمان، دانش آموزان و سایر کارکنان مدرسه همکاری می کنند تا اطمینان حاصل کنند که محیط آموزشی سالم، ایمن، حمایت کننده و سازنده است.

کودکانی که با نوعی مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند، چه ماهیتی رفتاری، عاطفی یا تحصیلی داشته باشد، می‌توانند با روان‌شناس مدرسه همکاری کنند تا برنامه‌ای مؤثر برای مقابله با این مشکل ارائه دهند. روان‌شناسان مدرسه مداخله مستقیم یا رفتاری را ارائه می‌کنند. مدیریت در صورت نیاز، یا ممکن است به سادگی به دانش آموزانی که نیاز به صحبت کردن با کسی دارند، حمایت و مشاوره ارائه دهند.

روانشناسی اجتماعی

روانشناسان اجتماعی رفتار گروه ها را مطالعه می کنند، از جمله اینکه افراد چگونه در محیط های اجتماعی رفتار می کنند و چگونه گروه ها بر رفتار فردی تأثیر می گذارند. یک روانشناس اجتماعی ممکن است طیف وسیعی از موضوعات از جمله نگرش ها، تعصبات، ارتباطات، روابط بین فردی، پرخاشگری و متقاعدسازی را بررسی کند.

برای برخی از متخصصان، این تا حد زیادی مستلزم انجام تحقیقات اساسی است که برای افزودن به درک ما از رفتار اجتماعی طراحی شده است. در موارد دیگر، روانشناسان اجتماعی از مهارت ها و دانش خود برای تأثیرگذاری بر رفتار انسان به منظور پرورش گروه های سالم تر و مولدتر استفاده می کنند.

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0