فوبیاهای عجیب جهان و معروف ترین ترس ها

عجیب ترین فوبیاهای جهان

لیست عجیب ترین و خاص ترین انواع فوبیا در دنیا و فوبیا های عجیب! فوبیا ترسی است بسیار شدید و به صورت بیمارگونه که باعث می شود که فرد از کارهای روزمره و زندگی عادی دور شود. فوبیاها انواع مختلفی دارند که بسیاری از آن ها را شنیده اید. فوبیاهایی مانند فوبیای مرگ، فوبیای ارتفاع، فوبیای گربه، فوبیا پرنده، فوبیای فضاهای بسته و غیره. اما فوبیاهای زیادی هم وجود دارند که از انواع عجیب فوبیا به حساب می آیند و چون نادر هستند اسم این فوبیاهای عجیب را احتمالا نشنیده اید. در این مطلب و ویدیو، تعدادی از عجیب ترین فوبیاهای جهان را معرفی می کنیم.

عجیب ترین انواع فوبیا در دنیا

اراکیبوتیروفوبیا – ترس از چسبیدن کره بادام زمینی به سقف دهان

اراکیبوتیروفوبیا که در این لیست، عجیبت ترین فوبیای جهان نام گرفته است ترس و وحشت بیش از اندازه از چسبیدن کره بادام زمینی به سقف دهان است. این حالت برای همه احساس ناخوشایندی است اما ترس از چسبیدن کره ی بادام زمینی به سقف دهان برای برخی افراد یک فوبیای واقعی است.

بعضی از این افراد مشکلی با مقدار کمی از آن ندارند اما تعدادی از آن ها به کلی از خوردن محصولاتی که در آن ها بادام زمینی وجود دارد مثل سس ها و بستنی های کره ی بادام زمینی، پرهیز می کنند. این مسأله می تواند ریشه در فوبیایی وسیع تر مثل ترس از بافت های چسبنده و خفقان آور داشته باشد، یا می تواند مستقلا رخ دهد.

اراکیبوتیروفوبیا - ترس از چسبیدن کره بادام زمینی به سقف دهان

جینیوفوبیا – ترس از چانه (فوبیا های عجیب)

ممکن است عاشق یا متنفر از شکل پا باشید، بینی دکمه‌ای را ترجیح دهید یا آرزو داشته باشید پوستتان با افزایش سن شل و آویزان نشود، اما بین ترجیح چیزی که به نظرتان درباره خودتان و دیگران جالب است (یا جالب نیست) و داشتن ترس شدید از آن تفاوت وجود دارد.

ترس از چانه یکی از عجیب ترین این ترس‌ها است. منظور ترس از پیدا کردن غبغب نیست، بلکه ترس از نگاه کردن به چانه و لمس کردن این بخش از بدن است، خواه بدن خودتان باشد یا یک غریبه. ممکن است عجیب به نظر برسد اما افرادی که از این فوبیا رنج می‌برند می‌دانند که این ترس غیرمنطقی است. خوشبختانه درمان‌هایی مانند صحبت درمانی، درمان مواجهه‌ای و داروها می‌توانند به بیماران کمک کنند بر این فوبیا غلبه کنند.

جینیوفوبیا – ترس از چانه

جنیوفوبیا – ترس از زانو

ترس از زانو یا جنیوفوبیا یکی از عجیب ترین فوبیاهای دنیا و یک مورد نسبتا نادری می باشد.
جنیوفوبیا همانند سایر فوبیاها، از نظر شدت در سطح گسترده ای متغیر می باشد. برخی از افراد از اینکه به صورت تنها زانوهای بدون پوشش را ببینند، می ترسند؛
در حالیکه سایر افراد از دیدن زانوهای لخت، حتی در فیلم ها، می ترسند. افراد دچار شده به این فوبیا از زانوهای سایر افراد یا فقط زانوی خودشان می ترسند. برخی افراد از زانو زدن ترس دارند.

جنیوفوبیا – ترس از زانو

هگزکوسویو هگزکونتا هگزافوبیا – ترس از عدد 666

هگزکوسویو هگزکونتا هگزافوبیا ترس از تعداد “666.” این مسئله مربوط به triskaidekaphobia یا ترس از شماره 13 است که این ترس از ریشه در هر دو باور مذهبی و خرافات دارد.
این فوبیا با این که از عجیب ترین فوبیاهای جهان است اما ناشناس ترین آنها نیست. یکی از معروف ترین نمونه هایی از ترس از شماره 666 تغییر نام یک بزرگراه معروف در جنوب غربی آمریکا است. بزرگراه 666 آمریکا توسط انجمن های دولتی بزرگراه های دولتی آمریکا در سال 1926 با توجه به دستورالعمل های نامگذاری رسمی نامگذاری شد، چرا که این ششمین جایی است که توسط بزرگراه 66 ایالات متحده (خط Route 66) ساخته شده است.

هگزکوسویو هگزکونتا هگزافوبیا – ترس از عدد 666

پلادوفوبیا – ترس از افراد طاس

این فوبیا، نقطه مقابل تریکوفوبیا است. در تریکوفوبیا، فرد از مو وحشت دارد ولی در پلادوفوبیا، فرد مبتلا نسبت به آدم های طاس دچار وحشت و فوبیا می شود. ترس از افراد طاس می تواند زندگی فرد را دچار اختلال کند زیرا ممکن است در هرجایی از جامعه یک فرد طاس رویت شود.

پلادوفوبیا - ترس از افراد طاس

فالاکروفوبیا – ترس از طاس شدن (فوبیا های عجیب)

از عجیب ترین فوبیاهای جهان ممکن است ترس از طاس شدن ترس عجیبی نباشد زیرا همه ی انسان ها به نوعی از کچل شدن یا از دست دادن موهایشان وحشت دارند اما این ترس زمانی فوبیا به حساب می آید که حتی فکر کردن به آن نیز به انسان اضطراب و ترس بدهد. افراد مبتلا به فالاکروفوبیا، به طرز بیمارگونه ای نسبت به طاس شدن وحشت دارند و زندگی برایشان مشکل می شود.

فالاکروفوبیا – ترس از طاس شدن

کالجینفوبیا – ترس از زنان زیبا

این فوبیای عجیب که با عنوان ونوسترافوبیا (Venustraphobia) هم شناخته می شود، فراتر از احساس اضطراب یا وحشت در نزدیکی یک شخص زیبا است. افراد مبتلا به این فوبیا با دبدن زنان جذاب، دچار احساس درد در ناحیه ی قفسه ی سینه یا احساس کرخی می شوند و یا حتی ممکن است بیهوش شوند.

کالجینفوبیا – ترس از زنان زیبا

پدوفوبیا – ترس از کودکان

پدوفوبیا، ترس غیر طبیعی از اطفال یا دوران کودکی شخص است که با نامهای پدافوبیا یا پیدیافوبیا نیز شناخته می شود. هنوز علت این فوبیا مشخص نیست اما دانشمندان احتمال می دهند که پدوفوبیا به مشکلات نهادی دوران کودکی باز می گردد که از عجیب ترین فوبیاهای جهان است.

پدوفوبیا – ترس از کودکان

کلروفوبیا – ترس از دلقک ها

کلروفوبیا یکی از رایج‌ترین انواع هراس‌ها است و معمولا در میان کودکان رواج دارد. دلقک های ترسناک در داستان‌های مختلفی مصور شده‌اند،‌برای مثال شخصیت جوکر در داستان بتمن. از میان مشهورترین افراد مبتلا به این فوبیا می‌توان به جانی دپ و دانیل راد‌کلیف،‌هنرپیشه نقش هری پاتر اشاره کرد.

دپ درباره این هراس شدیدش می‌گوید: به لطف لبخند‌ی که برروی صورت آنها نقاشی شده،‌نمی‌توان تشخیص داد که آیا آنها شاد هستند و یا می‌خواهند صورتت را ببلعند.

کلروفوبیا – ترس از دلقک ها

پوتوفوبیا – ترس از الکل

پوتوفوبیا که به نام متیفوبیا نیز شناخته می شود ترس از الکل و نوشیدنی های الکلی است. شخص مبتلا به پوتوفوبیا نه تنها از مصرف الکل واهمه دارد بلکه از دیدن کسی که درحال مصرف مشروبات الکلی است یا حتی از فکر کردن به آن نیز وحشت می کند

پوتوفوبیا – ترس از الکل

هتروفوبیا – ترس از جنس مخالف (فوبیاهای عجیب)

هتروفوبیا که درواقع ترس از جنس مخالف است به دو معنی استفاده می شود. معنی اول ترس از خود جنس مخالف است که به عنوان مثال ترس مردان از زنان و مورد دوم ترس از افرادی است که به جنس مخالف گرایش دارند که این مورد در افراد همجنسگرا قابل رویت است.

هتروفوبیا – ترس از جنس مخالف

گاموفوبیا – ترس از ازدواج

از آشناترین فوبیاها در لیست عجیب ترین فوبیاهای جهان، ترس از ازدواج یا گاموفوبیا است. ترس از تعهد یا گاموفوبیا نوعی ترس غیرواقعی از پیمان بستن، تعهد دادن و پذیرا شدن التزام برای باقی ماندن در یک ارتباط ثابت و صادقانه در کنار یک شخص دیگر برای همیشه است. گاموفوبیا اصطلاحی است که برای توصیف ترس‌های غیرعادی از تعهد و ازدواج به کار می‌رود.

گاموفوبیا – ترس از ازدواج

اتیفالوفوبیا – ترس از نعوظ

ایتفالوفوبیا “Ithyphallophobia” نوعی از فوبیا است که فرد مبتلا به آن به شدت از تماشا و فکر کردن به نعوظ آلت مردانه وحشت دارد این ترس تا حدی شدید است که گاها منجر به غش کردن و تشنج فرد می شود. مردانی که به این اختلال مبتلا هستند حتی از نعوظ آلت خودشان نیز وحشت می کنند!

اتیفالوفوبیا – ترس از نعوظ

تراتوفوبیا – ترس از بدنیا آوردن فرزند نابهنجار

در این نوع از عجیب ترین فوبیاهای جهان، فرد مدام به این فکر می کند که نکند یک فرزند نابهنجار به دنیا بیاورد یا نکند که فرزندش هیولا متولد شود. این ترس باعث می شود که زندگی فرد مبتلا به این فوبیا، در طول دوران حاملگی دچار آسیب شود.

تراتوفوبیا – ترس از بدنیا آوردن فرزند نابهنجار

لاچانوفوبیا – ترس از سبزیجات

برخی از افراد به این فوبیا دچار نیستند اما شدیداً از سبزیجات وحشت دارند. آن‌هایی که حقیقتاً از سبزیجات می‌ترسند از خرید و خوردن غذا در بیرون از منزل وحشت دارند. آن‌ها درصورت مواجهه با سبزیجات به تنفس مقطع و تهوع دچار می‌شوند.

افرادی که به این فوبیا دچار هستند نمی‌توانند رژیم غذایی سالمی داشته باشند زیرا بیشتر از غذاهای حاوی قند و نشاسته استفاده می‌کنند. اگرچه پاستا و کیک از سبزیجات خوشمزه‌تر هستند اما عدم استفاده از سبزیجات به کمبود ویتامین و پروتئین منجر می‌شود، درنتیجه خطر این فوبیا از عجیب ترین فوبیاهای جهان بیشتر است.

لاچانوفوبیا – ترس از سبزیجات

فاسمو فوبیا – ترس از روح

روح هراسی یا ترس از ارواح یکی دیگر از عجیب ترین فوبیاهای جهان است که در بسیاری از فرهنگهای بشری مبتنی بر این باور است که برخی از ارواح ممکن است نسبت به مردم بدخواه بوده و برای آن‌ها خطرناک باشند.

( گستره‌ای از انواع نگرش‌ها ممکن است نسبت به این موضوع وجود داشته باشد، از جمله نگرش شیطنت‌آمیز، نگرش مهربانانه، نگرش بی تفاوت، و غیره).

ترس از ارواح که گاهی اوقات با عنوان فاسموفوبیا phasmophobia به آن اشاره می‌شود، به غلط با عنوان اسپکتروفوبیا spectrophobia یا آئینه هراسی نیز خوانده شده‌است، در حالیکه کلمه اخیر یک لغت تثبیت و تعیین شده (پذیرفته شده) برای ترس از آینه‌ها یا ترس از بازتاب تصویر فرد می‌باشد.

فاسمو فوبیا – ترس از روح

پیدا کردن مشاور خوب و حرفه‌ای مرکز مشاوره‌ای که بهترین خدمات را در زمینه فوبیا به شما ارائه دهد می‌تواند معضل بزرگی باشد. خصوصا اگر برای بار اول می‌خواهید به روان درمانگر مراجعه کنید. شما می‌توانید برای مشورت و کسب اطلاعات بیشتر درمورد مراکز مشاوره خوب در شمال و شرق تهران در زمینه درمان اختلال ترس شدید و فوبیا با کلینیک ذهن آرا تماس بگیرید.

3.9/5 - (8 امتیاز)
نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0