علت و درمان جویدن ناخن در کودکان

جویدن ناخن در کودکان

آیا درمان جویدن ناخن کودک ممکن است ؟ دیدن کودکی که دست در دهان کرده و ناخن خودش را می جود، برای انسان خوشایند نیست و اگر شما والدین آن کودک باشید، بهتر است برای سلامتی کودکتان نگران شده و به دنبال علت و درمان جویدن ناخن در کودکتان باشید. البته واکنش منفی نشان دادن و دعوا کردن کودک، تاثیر کاملا معکوس خواهد گذاشت و هرچه کودک را بیشتر از این کار منع کنید، بیشتر به این کار کشیده خواهد شد. اما چه باید کرد؟

اول از همه، برای این که بتوانید عادت جویدن ناخن در کودک را ترک دهید، باید بدانید که علت این کار چیست و بر اساس آن، بهترین راه حل را برای حل این مشکل پیدا کنید.

علت جویدن ناخن در کودکان

ابتدا بهتر است بدانید که بر اساس آمار، نزدیک به 40 درصد از کودکان بین 4 تا 6 سال، ناخن می جوند. پس وضعیت شما وضعیت بحرانی ای نیست. نکته دوم این است که نباید توقع داشته باشید که کودک این عادت را یکی دو روزه ترک کند و جویدن ناخن می تواند تا سال ها زمان ببرد.

بیشتر روانشناسان معتقدند که ناخن جویدن کودکان و همچنین نوجوانان، به دلیل فشار عصبی و مشکلات روزمره انجام می شود. عصبانیت بیش از حد، اضطراب، تسکین ناراحتی، دلواپسی، تضاد فکری، بلاتکلیفی، امتحان، استرس درس، دیدن فیلم های ترسناک، تقلیدن کردن و همچنین هیجان بیش از حد از عوامل دیگر ناخن جویدن به حساب می آید.

عادت جویدن ناخن ها، در بین دختران و پسران به میزان متفاوتی شیوع دارد. بیشترین میزان ناخن جویدن در پسران در سنین 13 تا 14 سال رخ می دهد درحالی که دختران در سن 11 سالگی اوج این عادت را تجربه می کنند. نوجوانان پس از این سنین نیز کماکان می توانند با این مشکل دست و پنجه نرم کنند به طوری که 10 الی 20 درصد این افراد در بزرگسالی نیز عادت جویدن ناخن را ادامه می دهند.

مشکل وقتی شدید تر می شود که جویدن ناخن به حدی زیاد شده که منجر به خونریزی می شود و پوست را در تماس مستقیم با میکروب ها قرار می دهد. همچنین میکروب هایی که در ناخن جمع می شود با جویدن به دستگاه گوارش فرد وارد می شود و سلامتی او را تهدید می کنند.

مضرات و درمان جویدن ناخن

ساده ترین ضرری که خوردن ناخن برای فرد دارد، نامناسب شدن شکل ظاهری انگشتان است که در این مورد، فقط جنبه زیبایی مطرح است. البته وقتی این کار شدید تر شود کیفیت زندگی فرد را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

همچنین، ناخن جویدن از نظر دیگران رفتار زشت و ناهنجاری دیده می شود که باعث می شود به فرد مبتلا به این عارضه، به چشم تحقیر نگاه کنند که خود این قضیه باعث سرکوب های احساسی و آسیب های اجتماعی در فرد می شود.

در برخی موارد خاص، فرد به جویدن ناخن رضایت نداده و ناخن را کنده و قورت می دهد. این کار پیامد های شدیدی از نظر سلامتی برای فرد به همراه دارد. پیامد هایی مثل درد معده یا خونریزی معده. همچنین بیماری هایی مثل پارونیشیا، عفونت باکتریایی ثانویه و ویروس هرپس سیمپلکس هم از ناخن خوردن می توانند در فرد ایجاد شوند.

آبسه لثه، یکی دیگر از آسیب هایی است که ناخن خوردن برای افراد ایجاد می کند. با خوردن ناخن، باکتری ها از راه ناخن به دهان و درنتیجه به بدن منتقل می شوند.

درمان جویدن ناخن در کودکان

ناخن جویدن به خودی خود یک وضعیت بحرانی و نگران کننده به حساب نمی آید و در موارد ساده، این موضوع با گذشت زمان از بین می رود اما اگر شدت این کار از حدی بیشتر بود باید به دنبال درمان اختلال ناخن جویدن کودک باشید. در این بخش راهکارهایی را برای درمان ناخن جویدن و ترک کردن آن به شما آموزش می دهیم.

کوتاه کردن ناخن ها

ناخن های کوتاه تر برای جویدن جذابیت کمتری دارند. پس سعی کنید چند روز یک بار ناخن ها بگیرید و حتی سوهان نیز بزنید تا تکه های کوچک ناخن هم به دندان کودک نیایند. این یک راه خوب برای درمان جویدن ناخن است.

علت را بیابید

یافتن علت باعث می شود بتوانید به صورت ریشه ای به درمان جویدن ناخن برسید. البته پرسیدن از خود کودک کمکی به شما نمی کند. باید بررسی کنید که کودک در چه مواردی این عمل را انجام می دهد. به عنوان مثال، کودکی ممکن است در هنگام تماشای فیلم ترسناک اقدام به جویدن ناخن کند یا وقتی می خواهد صحبت مهمی کند ناخن خودش را بخورد. حالت استرس زای کودک را پیدا کنید و سعی کنید او را در این حالت قرار ندهید.

تنبیه نکردن

به هیچ عنوان کودک را به خاطر جویدن ناخن هایش دعوا نکنید. کودک وقتی تحقیر یا تهدید شود، اضطراب بیشتری پیدا می کند و عادت جویدن ناخن در او تشدید خواهد شد. حتی ممکن است اختلالات دیگری نیز پیدا کند. بهتر است به جای این کار اعتماد به نفس کودک را تقویت کنید.

پرت کردن حواس کودک

وقتی کودک درحال جویدن ناخن های خودش است، سعی کنید با پیشنهاد کارهایی که با دست انجام می شود مثل کاردستی یا نقاشی، حواس او را پرت کنید.

چسب زدن به انگشت

تهدید به پاشیدن فلفل یا چیزهای بد مزه، نه تنها برای کودک موثر نیست بلکه با ایجاد حس گناه، اضطراب او را بیشتر کرده و باعث می شود که این کار را بیشتر تکرار کند. بهترین روش این است که بجای فلفل زدن، چسب زخم رنگی روی ناخن های کودک بچسبانید.

مقایسه

می توانید از ناخن آسیب دیده عکس بگیرید و با ناخن سالم مقایسه کنید یا وقتی در حال جویدن ناخن است، از او فیلم بگیرید و بعدا به او نشان دهید. می توانید کودک را به دیدن دست های زیبا تشویق کنید تا این دست ها را با دست خودش مقایسه کند.

درمان جویدن ناخن

در مراکز مشاوره و روانشناسی، متخصصین برای یافتن دلیل ناخن جویدن کودک، رفتار والدین را نیز بررسی می کنند زیرا عملکرد والدین و اطرافیان، می تواند یکی از اصلی ترین دلایل به وجود آمدن این عادت در کودکان باشد. بهتر است والدین اضطراب به کودک وارد نکنند و مشکلات شخصی یا خانوادگی را جلوی کودک مطرح نکنند. همچنین در هنگام مواجه شدن با عادت کودک در ناخن جویدن، او را قضاوت نکنید و با همدلی، درباره حل این مشکل با او صحبت کنید. در صورتی که نیاز به مشاوره و درمان در زمینه جویدن ناخن در کودکان یا دیگر مشکلات اضطرابی کودک دارید، می توانید با مرکز مشاوره ذهن آرا تماس بگیرید.

پیدا کردن مشاور خوب و حرفه‌ای مرکز مشاوره‌ای که بهترین خدمات را در زمینه درمان جویدن ناخن به شما ارائه دهد می‌تواند معضل بزرگی باشد. خصوصا اگر برای بار اول می‌خواهید به روان درمانگر مراجعه کنید. شما می‌توانید برای مشورت و کسب اطلاعات بیشتر درمورد مراکز مشاوره خوب در شمال و شرق تهران در زمینه مشاوره و روانشناسی کودک با کلینیک ذهن آرا تماس بگیرید.

این مقاله می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد: ویژگی‌های یک مرکز مشاوره خوب

ما اینجا هستیم تا شما را به بهترین متخصصین مربوط به مشکل شما را چه در مرکز مشاوره ذهن آرا و چه در کلینیک‌های دیگر ارجاع دهیم.

تماس با مرکز مشاوره ذهن آرا

مشاوره تخصصی در حوزه اختلالات روانشناسی و اضطرابی

5/5 - (1 امتیاز)
نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0