درمان زوال عقل، علل و راه های درمان

آلزایمر

زوال عقل چیست؟

زوال عقل اصطلاحی گسترده است که به زوال عملکرد شناختی اشاره دارد. شامل مشکلات تفکر، یادآوری، یادگیری، قضاوت، استدلال و زبان است. بهتر است که در زمان مناسب نسبت به درمان زوال عقل اقدام کنید.

اگرچه زوال عقل در بسیاری از موارد بخشی از روند پیری را نشان می دهد، اما  یک فرد مبتلا به زوال عقل بیش از سن طبیعی اش نشان داده می شود. هر چه بیشتر عمر کنید، احتمال این که نوعی زوال عقل داشته باشید بیشتر است. ممکن است نیمی از افراد بالای 85 سال نوعی زوال عقل داشته باشند.

علائم دمانس یا زوال عقل

علائم زوال عقل بسته به نوع خاص و پیشرفت آن بیماری متفاوت است. در اوایل بیماری، علائم اغلب جزئی و با شروع تدریجی مشاهده می شوند. به همین دلیل، زوال عقل ممکن است توسط دوستان یا خانواده مورد توجه قرار نگیرد.

با پیشرفت کاهش شناختی، علائم بیشتر مورد توجه قرار می گیرند و انجام کارهای معمول مانند مراقبت از خود دشوارتر می شود و در نهایت منجر به سخت شدن  ادامه زندگی روزمره و عملکرد مستقل فرد می شود.

علائم رایج زوال عقل یا دمانس

• فراموشی
  • از دست دادن حافظه
  • تغییرات خلق و خوی
  • مشکل در تمرکز
  • مشکلات استدلال و قضاوت
  • در مورد زمان و مکان گیج شدن
  • فراموش کردن نام افراد خانواده و دوستان نزدیک
  • مشکل در انجام کارهای روزمره
  • مشکلات زبان، مشکل در یافتن کلمات مناسب در حین مکالمات روزمره
  • کناره گیری از معاشرت با دیگران
  • تغییر در عملکرد اجرایی (مشکل در انجام مراحل مختلف یا برنامه ریزی امور شخصی)

علائم زوال عقل می تواند به دلیل شرایطی مانند افسردگی، کمبود ویتامین B12، اختلالات تیروئید، سندرم ورنیک-کورساکوف، هیدروسفالی تحت فشار طبیعی یا مصرف برخی داروها ایجاد شود. اما برخلاف آلزایمر و سایر بیماری های پیشرونده مغزی، این علل علائم زوال عقل ممکن است برگشت پذیر باشد.

زوال عقل

علت بروز دمانس یا زوال عقل

هیچ دلیلی برای دمانس وجود ندارد. همانطور که گفته شد، انواع زوال عقل از آسیب سلول های مغزی ناشی می شود. علاوه بر این، هر نوع زوال عقل ممکن است با آسیب های مختلف و مناطق مختلف مغز همراه باشد. به طور کلی، آسیب به سلول های مغزی در توانایی آن ها برای برقراری ارتباط با یکدیگر اختلال ایجاد می کند، که منجر به مشکلات رفتار و تفکر می شود.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها می گویند قوی ترین عامل خطر ابتلا به دمانس افزایش سن است. بسیاری از علائم با افزایش سن در افراد شایع است، با این حال، آن ها می گویند بیشتر موارد زوال عقل افراد 65 سال به بالا را درگیر می کند.

علاوه بر این، آن ها سابقه خانوادگی، مشکل در سلامت قلب، آسیب های مغزی / قومیت را از عواملی عنوان می کنند که خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می دهد. این که علت ایجاد چه چیزی باشد، برای درمان زوال عقل بسیار مهم است.

علائم بالقوه برگشت پذیر زوال عقل

انواع مختلفی از دمانس وجود دارد. موارد زیر معمول ترین است.

بیماری آلزایمر

این 60 تا 80 درصد موارد را شامل می شود، یک بیماری پیشرونده مغزی است که بر حافظه، روند فکر، رفتار و توانایی به خاطر آوردن اطلاعات تازه آموخته شده تأثیر می گذارد.

دمانس عروقی

زوال عقل عروقی در نتیجه جریان خون ناکافی به مناطق مختلف مغز اتفاق می افتد. این نوع زوال عقل مهارت های تفکر را تغییر می دهد، خصوصاً به دنبال سکته مغزی. تخمین ها زوال عقل عروقی را بعد از آلزایمر به عنوان دومین نوع شایع زوال عقل نشان می دهد که 5 تا 10 درصد موارد را تشکیل می دهد.

زوال عقل

انواع زوال عقل

زوال عقل طیف گسترده ای از شرایط پزشکی خاص از جمله آلزایمر – که رایج ترین شکل زوال عقل است – را پوشش می دهد.

1. زوال عقل بدن لوئی
  2. زوال عقل عروقی
  3. زوال عقل پیش از تمپورال
  4. زوال عقل مختلط، که ترکیبی از دو یا چند نوع زوال عقل است.

زوال عقل بدن لوئی

زوال عقل بدن لوئی ناشی از رسوبات غیر طبیعی میکروسکوپی است که به مرور زمان به سلول های مغز آسیب می رساند.

زوال عقل پیش از تمپورال

این سومین نوع شایع زوال عقل پس از آلزایمر و زوال عقل عروقی است. علائم شامل تغییر در تفکر و استدلال، گیجی، کندی، اختلالات خواب و موارد دیگر است.

فراموشی پیشانی گیجگاهی

این به گروهی از اختلالات اشاره دارد که در اثر از دست دادن پیشرونده سلول عصبی در لوب های پیشانی یا گیجگاهی مغز ایجاد می شود. علائم شامل زوال رفتار و شخصیت و دشواری زبان، هم تولید و هم درک است.

زوال عقل مخلوط

این ترکیبی از دو یا چند نوع زوال عقل است که در افراد مسن شایع است. شخصی که مبتلا به آلزایمر و زوال عقل است، نمونه ای از زوال عقل مخلوط است.

تشخیص و درمان زوال عقل

از آن جا که زوال عقل یک اصطلاح است که کاهش عملکرد شناختی را توصیف می کند. هیچ آزمایشی برای تعیین این که آیا کسی به این بیماری مبتلا است وجود ندارد.

دکتر شما یک معاینه کامل فیزیکی که همچنین شامل تاریخ در عمق پزشکی، تست های آزمایشگاهی، و اسکن مغز مثل یک CT یا MRI برای تعیین این که آیا علائم در شما وجود دارد انجام می دهد.

بسته به آموزش پزشک، آن ها ممکن است برای درمان زوال عقل، ارزیابی های بیشتری را برای تعیین نوع زوال عقل انجام دهند. در غیر این صورت، ممکن است لازم باشد شما را به متخصصی مانند متخصص مغز و اعصاب ارجاع دهند که بتواند تشخیصی دقیق و در نهایت راهکاری برای درمان زوال عقل پیشنهاد دهند.

دارودرمانی برای درمان زوال عقل

درمان زوال عقل

درمان زوال عقل به نوع و علت اصلی آن بستگی دارد. متأسفانه، برای چندین شکل دمانس، مانند آلزایمر، هیچ درمانی شناخته نشده است. با این حال، مداخلاتی وجود دارد که پزشک می تواند به شما توصیه کند، مانند داروهایی که ممکن است به طور موقت از شدت علائم، روان درمانی و تغییر سبک زندگی بکاهند.

دارو برای درمان زوال عقل

چندین داروی مورد تأیید FDA برای درمان زوال عقل به ویژه در بیماری آلزایمر موجود است. برای آلزایمر خفیف تا متوسط، دکتر شما ممکن است داروهایی مانند Razadyne® (گالانتامین)، Exelon® (ریواستیگمین) و Aricept® (دونپزیل) برای کمک به کاهش علائم و کنترل رفتار را توصیه کند.

با پیشرفت بیماری، پزشک ممکن است دارویی به نام Namenda® (ممانتین) را برای درمان زوال عقل در موارد متوسط تا شدید آلزایمر توصیه کند. این دارو ممکن است به کاهش علائم کمک کند و به شما امکان دهد عملکردهای روزمره را بیشتر از آنچه بدون دارو انجام می دهید، حفظ کنید.

روان درمانی برای درمان زوال عقل

پزشک شما همچنین ممکن است مراقبت تسکینی، روان درمانی یا مشاوره را برای کمک به شما در تشخیص و یادگیری روش های جدید برای مقابله با آن، توصیه کند. هدف از این نوع درمان زوال عقل بهبود کیفیت زندگی شما است.

مراقبت از حافظه

هنگامی که زوال عقل به شدیدترین مرحله خود می رسد، ممکن است خانواده ها نیاز به در نظر گرفتن محل دائمی در یک مرکز مراقبت از حافظه داشته باشند.

این امر معمولاً هنگامی اتفاق می افتد که مراقبت از شخص در خانه دشوار شود. مراقبت از حافظه می تواند در یک واحد تخصصی در یک مرکز کمک به زندگی یا در محل اقامت یک شخص ماهر انجام شود که فقط افراد مبتلا به انواع شدید زوال عقل مانند بیماری آلزایمر را در خود جای دهد.

کنار آمدن با زوال عقل

درمان زوال عقل

اگر شما یا کسی که دوستش دارید با علائم زوال عقل روبرو هستید، بسیار مهم است که مراقبت از خود را انجام دهید و به دنبال کمک باشید.

اگرچه انواع خاصی از زوال عقل، مانند زوال عقل نورودژنراتیو، هیچ درمانی ندارند، اما ممکن است پزشک برای درمان موقت علائم و کمک به زندگی روزمره، درمان های دارویی و سایر اصلاحات سبک زندگی را امتحان کند.پس بهتر است برای درمان زوال عقل اقدام کنید.

برای تقویت حافظه خود نیاز به درمانگر دارید؟

کلینیک روانشناسی ذهن آرا تخصصی ترین مرکز خدمات روانشناختی در تهران با بیش از 30 متخصص درمانگر دکتری و فوق دکتری در حوزه های مختلف روانشناسی می تواند شما را برای جلو گیری از مبتلا شدن و یا درمان زوال عقل کمک کند.