مرکز درمان اختلال رفتاری کودک

درمان اختلال رفتاری در کودک

مرکز درمان اختلال رفتاری کودک

روانشناسی کودک

درمان اختلال رفتاری کودک | اختلال رفتاری کودک چیست؟

اختلال رفتاری کودک به هر انحرافی در رفتار که ماهیتی پرخاشگرانه یا مخل داشته باشد و همچنین بیش از شش ماه ادامه داشته باشد گفته می‌شود و نیاز به درمان اختلال رفتاری کودک دارد.

اکثریت قریب به اتفاق کودکان طیف وسیعی از مشکلات رفتاری مانند غر زدن یا نافرمانی را از خود نشان می دهند. با این حال ، برخی از کودکان مشکلات رفتاری شدیدتری را نشان می دهند که به عنوان اختلالات رفتاری شناخته می شوند.

همیشه در مورد مسئله ای که به اختلال تبدیل می شود اتفاق نظر وجود ندارد . معمولاً کمتر رفتار و تناسب بیشتر رفتار برای کودک در سن خاصی باعث می شود که یک مشکل رفتاری به یک اختلال رفتاری تبدیل شود. سطح رشد کودک در ارزیابی و درمان اختلال رفتاری کودک مهمترین نکته است.

مدل های آسیب شناسی روانی بزرگسالان ممکن است برای تشخیص های کودکی مهم نباشد . با این حال ، بسیاری از مشکلات بزرگسالان ناشی از اختلالات دوران کودکی است و بسیاری از اختلالات دوران کودکی عواقب مادام العمر را در فرد به همراه دارند. بنابراین بهتر است به دنبال یک مرکز درمان اختلال رفتاری کودک خوب باشید و کودک خود را از صدمات احتمالی این اختلالات در آینده حفظ کنید.

درمان اختلال رفتاری کودک | دلایل بروز اختلال رفتاری کودک

اختلالات رفتاری در كودكان از علل مختلفی ناشی می شود ، از جمله عوامل ژنی چندزده ای (شامل بیش از یك ژن) و عوامل عصبی ، خلق و خوی نوزاد ، روابط خانوادگی (از جمله مسائل دلبستگی و فرزندپروری) ، مسائل روانشناختی در والدین و فرزند و عوامل اجتماعی.

 برنامه ها برای درمان اختلال رفتاری کودک باید متنوع باشند و نتایج را تشخیص دهند. حمایت از كودكان تشخیص داده شده و در معرض خطر ابتلا به اختلالات رفتاری ممكن است زندگی آن ها را در كودكی و بزرگسالی بهبود بخشد. پس در انتخاب مرکز درمان اختلال رفتاری کودک دقت کنید.

زمان مناسب برای تشخیص وجود اختلال رفتاری کودک | درمان اختلال رفتاری کودک

برآوردها نشان می دهد که 10 تا 20 درصد کودکان در هر زمان دارای یک اختلال رفتاری ، عاطفی یا یادگیری هستند. این اختلالات رشدی غالباً وقتی کودک در سن مدرسه است، تشخیص داده می شود.

کودکان در این زمان از نظر جسمی ، روانی و شناختی دچار تغییر سریع می شوند و رفتار آن ها باید در یک زمینه رشد، ارزیابی شود و با رفتارهای همسالان مقایسه شود. برای تعیین این که آیا رفتار آن ها نوعی رشد است یا آسیب شناختی به سن کودک ، به دفعات و شدت رفتار و محیط کلی بستگی دارد . به عنوان مثال ، ضربه زدن برای حل اختلاف ، خلق و خوی یا خیس شدن در رختخواب در دو سالگی غیرمنتظره نیست اما در سن 12 سالگی نامناسب تلقی می شود.

برخلاف بزرگسالانی که ممکن است برای خودشان از متخصص کمک بگیرند ، کودکان معمولاً توسط والدین برای ارزیابی توسط روانشناس کودک معرفی می شوند. حالات عاطفی والدین و تحمل رفتارهای مختل کننده در ارجاع آن ها تأثیر دارد. بعلاوه ، هرچه کودک کوچکتر باشد ، اطلاعات، بیشتر از والدین در مورد کودک به دست می آید ، نه مستقیماً از خود کودک.

تشخیص اختلال رفتاری کودک

یکی از پرکاربردترین ابزارها برای طبقه بندی اختلالات دوران کودکی ، چک لیست رفتار کودک که توسط روانشناس آمریکایی توماس ام آچنباخ تهیه شده است. دو عامل در این مقیاس در اکثر اختلالات رفتاری دخیل هستند.

  1. رفتار بیرونی

مانند پرخاشگری و بیش فعالی

  1. رفتار درونی

مانند افسردگی و اضطراب. این روش مبتنی بر داده های هنجاری در مقیاس بزرگ است و مقیاس های رتبه بندی برای والدین ، معلمان و جوانان در دسترس است.

اختلالات روانی در کودکان

انواع اختلال رفتاری کودک

چندین طبقه گسترده از اختلالات دوران کودکی از نظر بالینی شناخته می شوند. به عنوان مثال می توان به مشکلات فکری مانند تأخیر در رشد اشاره کرد. مشکلات رشد ، مانند اوتیسم ؛ مشکلات رفتاری ، مانند اختلال سلوک ؛ مشکلات عاطفی ، مانند اضطراب ؛ و مشکلات جسمی ، مانند خیس شدن در رختخواب. مشکلات رفتاری کودک ممکن است به تنهایی یا با مشکلات دیگری وجود داشته باشد.

یکی از شایع ترین اختلالات رشد است کمبود توجه / اختلال بیش فعالی (ADHD). از آنجا که ممکن است نظم در کودکان مبتلا به ADHD دشوار باشد ، ممکن است والدین تحت تأثیر آن ها قرار بگیرند.

اختلالات اضطرابی نیز شایع است ، اضطراب جدایی مخصوص کودکان است. اختلالات رفتاری برهم زننده شامل پرخاشگری ، رفتار و اختلال سرکشی مخالف است. اختلالات خلقی ، از جمله افسردگی ، در کودکان کمتر دیده می شود اما در دوران بلوغ افزایش می یابد. سایر دسته های اصلی شامل اختلالات خواب ، غذا خوردن و تیک هستند.

درمان اختلال رفتاری در کودک

درمان اختلال رفتاری کودک

درمان شناختی-رفتاری به نوعی بیشترین استفاده و موثرترین روش درمانی برای درمان اختلال رفتاری کودک است. در بسیاری از مواقع این والدین هستند که تصمیم می گیرند از این تکنیک استفاده کنند و موفقیت برای درمان اختلال رفتاری کودک تا حدود زیادی به تمایل والدین برای مشارکت فعال بستگی دارد.

به دلیل عوامل خطر ناشناخته ، به استثنای درمان تحریک کننده برای اختلالات توجه، از داروها ، کمتر در درمان اخالال رفتاری کودک استفاده می شود – که در صورت ترکیب با مداخلات رفتاری ، بسیار موثر است. از روش های درمانی روانکاوی ، از جمله گفتاردرمانی ، به استثنای بازی درمانی ، کمتر استفاده می شود.

والدین عزیز باید به این نکته توجه داشته باشند که برای جلوگیری از بروز مشکلات روانی کودک در آینده، باید از مرکز مشاوره خوب کمک بگیرند.

کلینیک روانشناسی ذهن آرا با داشتن متخصصان با تجربه می تواند شما را در درمان اختلال رفتاری کودک تان یاری دهد.

پیدا کردن مشاور خوب و حرفه‌ای مرکز مشاوره‌ای که بهترین خدمات را در زمینه درمان اختلال رفتاری کودک به شما ارائه دهد می‌تواند معضل بزرگی باشد. خصوصا اگر برای بار اول می‌خواهید به روان درمانگر مراجعه کنید. شما می‌توانید برای مشورت و کسب اطلاعات بیشتر درمورد مراکز مشاوره خوب در شمال و شرق تهران در زمینه درمان و تربیت کودک و نوجوان با کلینیک ذهن آرا تماس بگیرید.

ما اینجا هستیم تا شما را به بهترین متخصصین مربوط به مشکل شما را چه در مرکز مشاوره ذهن آرا و چه در کلینیک‌های دیگر ارجاع دهیم.

امتیاز دهید.
نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0