مرکز درمان اضطراب پس از سانحه

درمان PTSD

اضطراب پس از سانحه یا ptsd یک نوع اختلال اضطرابی است که معمولا پس از یک واقعه تهدید آمیز یا ترسناک به وجود می آید. حتی اگر حادثه وحشتناک به شما آسیبی وارد نکرده باشد اما شوک ناشی از آن می تواند به حدی باشد که زندگی عادی را برای شما دچار مشکل کند. موثرترین درمان ptsd چیست؟ دارو درمانی و روان درمانی راه هایی برای درمان اضطراب پس از سانحه هستند.

افراد مبتلا به اضطراب پس از سانحه می توانند دچار بی خوابی، بازگشت به گذشته، کمبود اعتماد به نفس و بسیاری از مشکلات روحی و روانی دیگر شوند. ممکن است این سانحه در ذهن شما به طور متعدد تکرار شود یا برعکس به طور کلی حافظه خودتان را از دست بدهید.

وقتی که دچار اختلال PTSD هستید ممکن است احساس کنید که هیچگاه به زندگی گذشته خود بر نخواهید گشت اما بهتر است بدانید که PTSD یا اضطراب پس از سانحه کاملا قابل درمان است. رواندرمانی کوتاه مدت و بلند مدت و همچنین دارو درمانی از روش های موثر بر درمان PTSD هستند که البته غالبا هردوی آن ها با هم برای بیماران تجویز می شوند.

درمان اضطراب پس از سانحه

درمان PTSD معمولا سه هدف اصلی را دنبال می کند

  1. بهبود علائم
  2. آموزش مهارت های مقابله ای
  3. بازیابی اعتماد به نفس

بیشتر روش های درمانی PTSD از زیرمجوعه های درمان شناختی رفتاری به حساب می آیند و ایده آن ها این است که الگوهای فکری مخرب که آشفتگی ایجاد می کنند را تغییر دهید. این کار می تواند با صحبت کردن درباره سانحه یا تمرکز کردن روی منبع به وجود آمدن ترس ها صورت گیرد.

جلسات درمانی اضطراب پس از سانحه یا PTSD بسته به شرایط شخص می تواند به صورت فردی، خانوادگی و یا گروهی برگزار شود.

درمان پردازش شناختی

درمان پردازش شناختی یا CPT یک دوره درمانی 12 هفته ای است که در هر هفته بین 60 تا 90 دقیقه جلسه درمانی مورد نیاز است.

در ابتدا با درمانگر درباره اتفاق ناخوشایند رخ داده و تاثیر افکار آزاردهنده ناشی از آن برروی زندگی روزمره خود صحبت می کنید. سپس اتفاقی که رخ داده است را با جزییات روی کاغذ می نویسید. این فرایند به شما کمک می کند تا بتوانید نحوه تفکر خود نسبت به این موضوع را بررسی کنید و راه های جدیدی برای کنار آمدن با آن پیدا کنید.

به عنوان مثال ممکن است شما خودتان را مقصر موضوع پیش آمده بدانید. در مرکز درمان PTSD درمانگر به شما کمک می کند تا تمام مواردی که از عهده شما خارج بوده اند را درنظر بگیرید و متوجه شوید که این اتفاق در باطن تقصیر شما نبوده است و کارهای شما به تنهایی باعث به وجود آمدن این اتفاق نشده اند.

مرکز درمان PTSD

درمان طولانی مدت اضطراب پس از سانحه

اگر تاکنون از چیزهایی که شما را یاد سانحه می انداخته اند دوری می کردید، درمان PE می تواند به شما برای حل این مشکل کمک کند. روش درمان PE در مراکز درمان اضطراب پس از سانحه معمولا بین 8 تا 15 جلسه به طول می انجامد که هر جلسه آن نزدیک به 90 دقیقه است.

در جلسات اولیه، درمانگر به شما تکنیک های تنفس صحیح را برای کاهش اضطراب به شما آموزش می دهد. سپس از شما می خواهد که لیستی از مواردی که از آن ها اجتناب کرده اید را تهیه کرده و نحوه مواجهه با آن ها را یک به یک به شما آموزش خواهد داد. در جلسه ای دیگر، تجربه خود از واقعه و سانحه استرس زا را برای درمانگر تعریف کرده و ضبط می کنید. سپس به خانه رفته و این فایل ضبط شده را گوش می دهید. این تکالیف به شما کمک می کند تا به مرور زمان علائم استرس زا را کاهش دهید.

EMDR یا حساسیت‌زدایی توسط حرکت چشم و پردازش مجدد

در روش درمانی EMDR شما نیاز نیست که واقعه را برای درمانگر بازگو کنید در عوض هنگامی که آن ها شی خاصی را جلوی شما حرکت می دهند یا صدای خاصی را تولید می کنند شما باید روی سانحه مورد نظر تمرکز کنید.

هدف این درمان این است که وقتی به سانحه فکر می کنید، به چیز مثبتی تمرکز کنید و آن را جایگزین خاطرات ناخوشایند از سانحه کنید. جلسات EMDR به طور میانگین هفته ای یک بار و در مدت 3 ماه انجام می شود.

آموزش تلقیح استرس یا SIT

SIT یک نوع درمان CBT است که می توانید به تنهایی یا در گروه آن را انجام دهید. نیازی نیست که وارد جزئیات سانحه شوید، هدف این است که بتوانید نحوه تعامل با اضطراب ناشی از آن را تغییر دهید.

در این جلسات راه های آرام شدن و دور کردن تفکرات منفی را آموزش می بینید تا بدن و ذهن خود را آرامش ببخشید. بعد از حدود 3 ماه، باید توانایی کاهش استرس را به توانایی های خود اضافه کرده باشید.

دارو درمانی

مغز هر شخص به شکل متفاوتی با قضیه PTSD برخورد می کند و این به آن دلیل است که تعادل مواد شیمیایی انتقال دهنده ها در مغز به هم می خورد و مغز به وضعیت “جنگ یا فرار” می رود. تلاش فرد برای سرکوب کردن این وضعیت هم می تواند باعث سرد شدن احساسات یا از بین رفتن آن شود.

دارو درمانی به شما کمک می کند که کمتر درمورد اتفاق افتاده فکر کنید و کابوس دیدن ها را و بازگشت به عقب ها را متوقف کنید. همچنین دارو ها می توانند به شما کمک کنند تا دیدگاه بهتری نسبت به زندگی پیدا کنید و عادی تر شوید.

روانپزشکان معمولا داروهای زیر را برای درمان ترس و اضطراب ناشی از PTSD تجویز می کنند:

  • فلوکستین
  • پاروکستین
  • سرترالین
  • ونلافاکسین

سازمان غذا و داروی آمریکا FDA فقط استفاده از پاروکستین و سرترالین را برای درمان PTSD تایید کرده است.

البته به دلیل واکنش متفاوت بدن هر کس و همچنین تمایز علائم PTSD در افراد مختلف، روانپزشک شما ممکن است داروی متفاوتی را برای درمان اضطراب پس از سانحه تجویز کند.

البته به علت وجود عوارض جانبی مختلف و متعدد، استفاده از این داروها بدون نسخه روانپزشک ممنوع بوده و به هیچ عنوان توصیه نمی شود. همچنین در صورت نیاز، روانپزشک پس از تجویز دارو، دوره های آزمایش برای شما تجویز می کند تا از سلامت اعضای مختلف بدن به خصوص کبد اطمینان حاصل کند.

پیدا کردن مشاور خوب و حرفه‌ای مرکز مشاوره‌ای که بهترین خدمات را در زمینه اضطراب پس از سانحه به شما ارائه دهد می‌تواند معضل بزرگی باشد. خصوصا اگر برای بار اول می‌خواهید به روان درمانگر مراجعه کنید. شما می‌توانید برای مشورت و کسب اطلاعات بیشتر درمورد مراکز مشاوره خوب در شمال و شرق تهران در زمینه درمان اختلال اضطراب پس از سانحه با کلینیک ذهن آرا تماس بگیرید.

این مقاله می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد: ویژگی‌های یک مرکز مشاوره خوب

ما اینجا هستیم تا شما را به بهترین متخصصین مربوط به مشکل شما را چه در مرکز مشاوره ذهن آرا و چه در کلینیک‌های دیگر ارجاع دهیم.

برای درمان اضطراب پس از سانحه نیاز به مشاوره روانشناسی دارید؟

کلینیک روانشناسی ذهن آرا تخصصی ترین مرکز خدمات روانشناختی در تهران با بیش از 30 متخصص درمانگر دکتری و فوق دکتری در حوزه های مختلف روانشناسی می تواند به شما برای درمان اضطراب پس از سانحه کمک کند.

3/5 - (2 امتیاز)
نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0