کلینیک مشکلات زناشویی، مشاوره حل اختلاف

یکی از تکنیک های مقابله با اختلاف زناشویی که در مشاوره حل اختلاف زناشويی در کلینیک مشلکلات زناشویی هم استفاه می شود، این است که بپذیریم مشکلات زناشویی همیشه می تواند وجود داشته باشد. نمی توان آن را قطع کرد؛ تنها باید مهارت مقابله کردن با آن را یاد گرفت. مشکلات بین زوجین سبب می گردد که آسایش و شادی از زندگی مشترک رخت بربندد. اگر زوج دارای فرزند نیز باشند این اختلافات و مشکلات بین زوجین در روحیه آنها بسیار اثر سوء می گذارد. پس توصیه ما این است که پیش از آن که مشکلات زوجین رو به وخامت برود، برای بهبود آن به مشاوره زناشویی و کلینیک مشکلات زناشویی رو آورند. با ذهن آرا همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

اختلافات زناشویی – مشاوره حل اختلاف زناشويی

اختلافات زناشویی در هر دوره‌ ای از زندگی زوجین رخ می‌ دهند. معمول‌ ترین این اختلافات در سال‌ های ابتدایی و در سال‌ های ابتدایی دهه دوم زندگی مشترک است.

در سال‌ های اول زوجین شناخت کافی از هم ندارند و طبیعی است که اختلافاتی داشته باشند، اگر آنها را با هوشمندی و آگاهی حل کنند بخش بزرگی از راه را رفته‌ اند. در سال‌ های پایانی دهه اول زوجین باید عشق خود را بازسازی کنند زیرا احساسات آنها تا حدودی تغییر کرده است و اگر به فکر ایجاد تنوع نباشند ممکن است پیوندهای عاطفی خود را آسیب‌ پذیر ببینند.

راه‌ حل اختلافات زناشویی – مشاوره حل اختلاف زناشویی

راه‌ حل‌ هایی که با وجود شخص سومی آغاز می‌ شود، همان‌ قدر که می‌ تواند مفید باشد خطرناک نیز است. اگر فرد سوم، انسانی متخصص، مانند یک مشاور کار کشته باشد شاید بتواند با شناخت خصوصیات و ویژگی‌ های زوجین راه‌ حل‌ های مفیدی را پیشنهاد کند. اما چنانچه فرد سوم از این درجه تخصص و حسن‌ نیت برخوردار نباشد و خصوصاً اگر جانب‌ دارانه برخورد کند و حق را به یکی از دو طرف بدهد ممکن است اختلافات را عمیق‌ تر کند.

یادگیری مهارت های زندگی کردن می تواند به شما در مقابله کردن با این اختلافات کمک کند و رضایت زناشویی را افزایش دهد.

رضایت زناشویی و مهارت­‌های زندگی

به جهت اهمیت مهارت­‌های زندگی که در تعاملات روزمره و همچنین ارتباطات و رضایت زناشویی به کار می­‌آید و در مشاوره حل اختلاف زناشويی نیز بر آن تاکید می شود، لیستی از این موارد به اختصار تهیه شده که با مروری گذرا بر هر کدام بتوانیم به جمع‌بندی نکات مورد نظر بپردازیم.

مهارت ارتباطی

خوب گوش کردن، آغازگر ارتباط بودن، فرستادن پیام‌­های بدنی، کلامی و لمسی خوب، آگاهی از مسائل بین‌فرهنگی، غلبه بر کمرویی، آگاهی از نقش جنسی، مدیریت خشم، برقراری ارتباط جنسی، مدیریت اختلافات و تعارض، مهارت دوست‌یابی، ابراز وجود، قاطعیت در رفتار، ابراز احساسات به صورت مناسب، آشنایی با پل­‌ها و موانع، مهارت مکالمه و انتخاب دقیق کلمات در جریان ارتباط.

مهارت بهداشتی

تغذیه­ مناسب، اجتناب از سیگار و مواد مخدر، مدیریت استرس، داشتن تناسب اندام، آشنایی با خطرات در کمین سلامتی، ایجاد تعادل مناسب بین کار، روابط، خانواده و مهارت خودمراقبتی.

مهارت یادگیری

تنظیم اهداف، مهارت­‌های خواندن، مدیریت زمان، مهارت­‌های تفکر، مهارت حافظه، مهارت حل مسأله، مدیریت استرس، مهارت یادداشت‌برداری و مهارت مطالعه.

مهارت ابراز احساسات در مسائل زناشویی

اهمیت دادن به احساسات، آگاهی و باز بودن نسبت به احساسات، آگاهی ازخواسته‌­ها و آرزوها، آگاهی از حس‌های بدنی، ظرفیت تجربه احساسات و کنکاش احساسات.

مهارت تفریحی

توانایی ارزش‌دهی زمان تفریح، آگاهی از علایق و فعالیت‌­های پاداش‌دهنده­ شخصی، مهارت­‌های جمع‌آوری اطلاعات، مهار‌ت‌های تصمیم‌گیری، مهارت برنامه‌ریزی، جدا کردن تفریح از کار و داشتن تعطیلات مناسب و لذت‌بخش.

مهارت شغلی

تعیین دقیق ارزش‌­ها، تعیین دقیق علایق، ارزیابی توانایی و مهارت­‌ها، آگاهی از فرصت‌­ها، تصمیم‌گیری، مهارت ابراز خود از طریق نوشتن، مهارت­‌های مصاحبه­ شغلی، مهارت­‌های مربوط به پول و تجارت، مهارت­‌های کار گروهی و مهارت در نقش­‌های خاص مثل مدیریت و نظارت.

مهارت تصمیمگیری

شناسایی احساسات، شناسایی مشکل، طرح‌ریزی و انتخاب هدف، ارائه فرضیه‌­ها و گزینه­‌ها، تفکر در مورد پیامد، انتخاب یک راه حل، به‌کارگیری راه حل انتخابی، مشاهده­ پیامد و ارزیابی نتایج.

مهارت همدردی

توانایی گوش دادن و درک نیاز و وضعیت دیگران، ابراز درک دیگران، حساسیت داشتن به احساسات دیگران، توجه نشان دادن، حمایت کردن و اجتناب از پیش‌داوری. این مهارت در مشاوره مشکلات زناشویی بسیار حیاتی است.

مهارت شهروندی

نشان دادن مسؤولیت­‌های فردی، درک و ارتقای اصول دمکراتیک، آزادی و عدالت و تساوی، شرکت در فعالیت­‌هایی که منافع عمومی را بهبود بخشد، نشان دادن رفتارهای اجتماعی و شهروند جهانی بودن.

مهارت اداره­ زندگی

مشاوره حل اختلاف زناشويی

مدیریت امور مالی خود، اداره­ امور منزل، خرید و علاقه به لباس مناسب پوشیدن، نحوه­ خرید و مصرف کردن، چگونگی پس‌انداز، چگونگی استفاده از چک و…

مهارت پدری و مادری

نحوه تشکیل خانواده و انتخاب همسر، شناخت حقوق خود و کودکان، قبول مسؤولیت در برابر خانواده، ایجاد تعادل بین کار در منزل و بیرون و تربیت فرزندان.

مهارت زناشویی و حل مشکلات روابط زناشویی

اطلاعات در مورد جنسیت، آموزش هویت جنسی، رفتارهای جنسی وابسته به سن و جنس، بالا بردن عزت نفس، بینش نسبت به روابط بین دو جنس، درک وظایف و مسؤولیت­‌ها نسبت به جنس مخالف، بسط مهارت­‌های میان‌فردی، ارزش‌های دینی، ارزش‌های اخلاقی و ارزش‌­های اجتماعی .

مهارت ارتباط بین فردی

همکاری و مشارکت با دیگران، دوست­‌یابی و نگهداری دوستان، برقراری روابط صمیمی با دیگران، بیان واضح و روشن تفکرات، درک دیگران، احترام به افراد با دیدگاه‌­ها، نژادها و مذاهب مختلف، رعایت جنبه‌­های اخلاقی، اعمال جنسی، تحسین کردن و پذیرش تحسین دیگران، خودگشودگی، همدلی با دیگران و انتقادپذیری و انتقاد کردن.

بهبود مهارت­‌های ذکر شده، در افزایش رضایت زناشویی مؤثر است.

کلینیک مشکلات زناشویی ذهن آرا

کلینیک روانشناسی ذهن آرا با در اختیار داشتن متخصصین زبده در زمینه مشاوره مشکلات زناشویی، مشاوره خانواده و مشاوره زوج و ازدواج تلاش دارد تا زوجین و خانواده ها را در مسیر زندگی مشترک توام با موفقیت و آرامش روان برساند. برای ارزیابی و پلن درمانی و مشاوره درست حتما با روانشناسان ذهن آرا در ارتباط باشید.

 

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0