مشکلات کودک همسری و پیامدهای آن از نظر روانشناسی

مشکلات کودک همسری

کودک همسری چیست؟ کودک همسری از نظر روانشناسی، کودک همسری چه مشکلاتی دارد و چرا کودک همسری شیوع پیدا می کند؟

ازدواج زود هنگام و کودک همسری نقض حقوق بشر کودکان به حساب می آید. علی رغم این که در قوانین بین المللی ممنوع است، همچنان سرقت میلیون ها دختر زیر 18 سال در سراسر جهان ادامه دارد.

ازدواج زود هنگام در دختران، حق دختران را در تصمیم گیری های اساسی در مورد سلامت جنسی و بهزیستی آن ها سلب می کند. این افراد آن ها را از تحصیل و از زندگی در آینده دور می کند، و خطرات بیشتری نظیر خشونت، سوءاستفاده، مشکلات سلامتی و یا مرگ زود هنگام را افزایش می دهد.

کجای جهان بیشتر کودک همسری اتفاق می افتد؟

بر اسس آمار یونیسف، شیوع ازدواج کودکان در سطح جهان رو به کاهش است، بیشترین پیشرفت در یک دهه گذشته در جنوب آسیا دیده می شود، جایی که خطر ازدواج اجباری در دختران در دوران کودکی بیش از یک سوم کاهش یافته است، یعنی از نزدیک به 50 درصد به 30 درصد کاهش!

ازدواج زودهنگام و یا کودک همسری بیشتر در کشورهای جنوب صحرای آفریقا وجود دارد که در آن 38٪ دختران در کودکی به اجبارعروس می شوند.

در میان دخترانی که در جنوب آسیا هستند، 30٪ آن ها ازدواج زودهنگام را تجربه می کنند، در حالی که 25٪ از آمار ها نشان می دهد که در آمریکای لاتین و کارائیب هستند. نرخ ها در خاورمیانه و شمال آفریقا 17 درصد و در اروپای شرقی و آسیای میانه 11 درصد است.

چرا کودک همسری اتفاق می افتد؟

ازدواج كودكان ریشه در نابرابری جنسیتی دارد و عقیده این است كه دختران و زنان به نوعی نسبت به پسران و مردان در جامعه جایگاه خاصی ندارند.

کودک همسری یک مسئله پیچیده است. فقر، عدم آموزش، اقدامات فرهنگی و….

دیدگاه افراد در یک جامعه با جامعه دیگر متفاوت است و ممکن است این شیوه ها در مناطق و کشورها با یکدیگر و یا حتی در مناطق متفاوت از یک کشور فرق داشته باشد.

نابرابری جنسیتی؛ از دلایل کودک همسری

در بسیاری از جوامع که کودک همسری انجام می شود، دختران به اندازه پسران ارزش ندارند – آنها به عنوان یک فشار بر خانواده خود تلقی می شوند. شوهر دادن دختران در سنین جوانی می تواند به عنوان راهی برای کاهش مشکلات اقتصادی با انتقال این بار( دختر) به خانواده همسرش تلقی شود.

ازدواج كودكان نيز به واسطه ارزش هاي پدرسالارانه و تمايل به كنترل جنسيت زنانه انجام مي شود، براي مثال، يك دختر چگونه بايد رفتار كند، چگونه لباس بپوشد و ….

خانواده ها با این کار از ناموس خانواده محافظت کرده و از نزدیکی جنسی و حفظ بکارت دختران مراقبت می کنند. دخترانی که رابطه خارج از ازدواج دارند و باردار می شوند، شرم آورند و خانواده خود را تحقیر می کنند.

فقر، از دلایل کودک همسری

بیش از نیمی از دختران از فقیرترین خانواده های جهان برای رهایی از وضعیت نابسامان خود به این نوع ازدواج تن می دهند. در شرایطی که فقر حاد است، خانواده ها و بعضی اوقات خود دختران معتقدند که ازدواج راه حلی برای تأمین آینده آن ها خواهد بود.

ازدواج دختر به والدین این امکان را می دهد که هزینه خانواده برای یک فرد از جمله هزینه تغذیه، لباس پوشیدن و آموزش کاسته شده است. در بعضی موارد ازدواج دختر راهی برای بازپرداخت بدهی ها، مدیریت اختلافات یا حل و فصل اتحادهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است.

در جوامعی که مهریه یا “قیمت عروس” پرداخت می شود، خانواده های فقیر اغلب از کودک همسری استقبال می کنند. در قومیت هایی که خانواده داماد به عروس مهریه می پردازند، اگر عروس سن بالا و بی سواد باشد، باید پول کمتری بپردازند.

سنت؛ از دلایل کودک همسری

كودك همسری روشی سنتی است، كه در بسیاری از مناطق صرفاً به این دلیل اتفاق می افتد كه نسل ها اتفاق افتاده است. در بعضی از جوامع، وقتی در دختران قاعدگی شروع می شود، از نظر جامعه تبدیل به زن می شوند. بنابراین ازدواج، قدم بعدی در جهت رسیدن مقام دختر به همسر و مادر است.

روشه ای سنتی مضر می توانند به یکدیگر پیوند بخورند. به عنوان مثال، در اتیوپی جنوبی، ازدواج کودکان معمولاً از عمل مثله زنی / برش دستگاه تناسلی زنان شروع می شود.

شیوه های سنتی غالباً مورد تردید قرار می گیرند زیرا مدت ها بخشی از زندگی و هویت یک جامعه بوده اند. اما همانطور که گراسا ماچل، بیوه نلسون ماندلا می گوید، سنت ها توسط مردم انجام می شود – و مردم می توانند آن ها را رها کنند.

ناامنی، از دلایل کودک همسری

بسیاری از والدین دخترانشان را به ازدواج مجبور می کنند، زیرا احساس می کنند این کار به نفع خودآن هاست، در مناطقی که دختران در معرض خطر آزار و تعرض جسمی یا جنسی قرار دارند. اغلب برای تأمین امنیت، آن ها را به کودک همسری وامی دارند.

ازدواج کودکان ممکن است در بحران های بشردوستانه مانند درگیری یا پس از یک فاجعه طبیعی افزایش یابد. هنگامی که خانواده ها با سختی های بیشتری روبرو هستند، ممکن است ازدواج کودکان را در مقابل فقر و خشونت به عنوان مکانیسم مقابله قلمداد کند. از بین ده کشوری که بالاترین میزان کودک همسری را دارد، کشورهای شکننده ای در جهان شناخته شده اند.

جوانان زیادی برای پایان دادن به ازدواج کودکان اقدامات موثری انجام می دهند.

پیامدهای کودک همسری و ازدواج کودکان چیست؟

حاملگی زودرس یکی از خطرناک ترین دلایل و پیامدهای کودک همسری است است. دختران متاهل در اوایل ازدواج احتمالاً خشونت، سوءاستفاده و روابط جنسی اجباری ( تجاوز) را تجربه خواهند کرد. آن ها در برابر عفونت های مقاربتی از جمله (ایدز) HIV نسبت به هم سن و سال های خود آسیب پذیرتر می شوند.

رفتن به مدرسه برای دختران فرصت های متفاوتی را در زندگی ایجاد می کند و به آن ها اجازه می دهد تا در اجتماعات خود نقش فعالی داشته وبرای نابودی چرخه فقر وشکستن آن قدم های مفیدی بردارند. درصورتی که دخترانی که ازدواج کرده اند احتمالا دیگر به مدرسه نمی روند و از ادامه تحصیل بازمی مانند. آموزش برای دختران ضروری است چرا که بتوانند نسبت به سلامت جنسی و بهزیستی خود تصمیمات آگاهانه ای بگیرند و مستقل رفتار کنند.

برنامه بین المللی برای پایان دادن به کودک همسری

برنامه بین المللی جهانی، براب پایان دادن به ازدواج کودکان یا کودک همسری وازدواج اجباری در سطح محلی، ملی و بین المللی در حال فعالیت است، تا میلیون ها دختر را که قادربه ماندن در مدرسه و تصمیم گیری در مورد خود و آینده و ازدواج خود هستند، از ازدواج در سنین پایین، جلوگیری کند. این برنامه از یک رویکرد جامع، برای شناسایی دلایل اصلی این سنت مضر و شناسایی و یافتن فرصت های تغییر استفاده می کند.

برنامه بین المللی به کودکان و جوانان و همچنین والدین، رهبران جامعه و دولت ها کمک می کند تا شیوه های مضر را شناسایی، درک و خاتمه دهند. از همه مهم تر، ما اطمینان می دهیم که کودکان – به ویژه دختران – در این برنامه بین المللی شرکت می کنند و این توانایی را دارند که حقوق خود را مطالبه کنند.

4.3/5 - (3 امتیاز)
نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0