قرص ریتالین برای درمان بیش فعالی

درمان بیش فعالی

وقتی والدین به فکر مصرف قرص ریتالین برای کودکان و درمان بیش فعالی فرزند خود می افتند، غالباً نگران می شوند. اما شما تنها والدینی نیستید که مصرف قرص ریتالین به فرزند آن ها پیشنهاد می شود، زیرا این قرص یکی از اولین داروهای درمان بیش فعالی است (داروهای آمفتامین). مصرف ریتالین از دهه 1950 برای درمان ADHD استفاده می‌شده‌است.

قرص ریتالین برای کودکان و درمان بیش فعالی

ریتالین (نام عمومی متیل فنیدیت) یک محرک سیستم عصبی مرکزی است که برای درمان کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی و نقص توجه یا ADHD استفاده می شود. همچنین برای معالجه بیماران مبتلا به نارکولپسی هم استفاده می شود.

از آن جایی که ریتالین اغلب به عنوان یک اصطلاح عمومی برای کل داروهای بیش فعالی استفاده می شود ، گاهی اوقات افراد هر چیز منفی که در مورد درمان های بیش فعالی شنیده اند را به ریتالین نسبت می دهند. این جای تأسف دارد زیرا ریتالین سابقه خوبی در کمک به بسیاری از کودکان مبتلا به بیش فعالی دارد.

مصرف قرص ریتالین، معایب مصرف قرص ریتالین

ریتالین در دوره های کوتاه مدت، متوسط و طولانی مدت در دسترس است. فوکالین (دگزمتیل فنیدیت) و فوکالین XR فقط از یک قسمت یا ایزومر ریتالین ساخته می شوند. این داروها قسمت دیگری را نیز کنار می گذارند که غیرفعال است و ممکن است به عوارض جانبی منجر شود.

دوزهای محرک معمولاً به وزن کودک بستگی ندارد، بنابراین متخصص اطفال معمولاً مصرف قرص ریتالین را  با دوز کم شروع می کند و سپس به سمت دوز بالا پیش می رود تا اینکه معمولاً نتیجه بخش واقع شود یا عوارض جانبی ایجاد کند.

درمان بیش فعالی با نوروفیدبک

امروزه برای درمان کودکان بیش فعال از نوروفیدبک استفاده می شود. بیش از ۷۵ درصد کودکان مبتلا به بیش فعالی به وسیله نورو فیدبک بهبودی می یابند.

باید به خاطر داشت که نوروفیدبک در واقع نوعی یادگیری است، و مغز یاد می گیرد که چطور به تنظیم خود پرداخته و نقائص عملکرد خود را برطرف کند. مانند هر درمانی کامل کردن دوره درمان با نوروفیدبک بسیار مهم است و ناقص گذاشتن درمان سبب عود علائم می گردد.

در نورو فیدبک به مغز آموزش خود تنظیمی داده می شود ، بنابراین هیچ گونه عوارض و خطری به دنبال ندارد.بنابراین بهتر است در ابتدای کار برای درمان کودک بیش فعال از مراکز نوروفیدبک و راه های غیر دارویی کمک بگیرید و در صورتی که این روش های درمانی پاسخگو نبودند با مشورت روانپزشک خود از دارودرمانی کمک بگیرید

بیش فعالی

مصرف قرص ریتالین برای درمان بیش فعالی، انواع قرص های ریتالین

مصرف قرص ریتالین با تاثیر کوتاه مدت

ریتالین با اثر کوتاه مدت در 5، 10 و 20 میلی گرم قرص موجود است که معمولاً دو یا سه بار در روز مصرف می شود. هر دوز سه تا پنج ساعت طول می کشد.

ریتالین با عملکرد متوسط

متیلین (قرص های جویدنی)

اثر مصرف قرص ریتالین با عملکرد متوسط، یک دوز 3 تا 8 ساعته می باشد.

ریتالین طولانی مدت

ریتالین SR/Metadate ER/متیلین ER

یک دوز از این داروها 8-12 ساعت طول می کشد ، به این معنی که کودک فقط باید یک دوز در روز مصرف کند. اگرچه فرم های Ritalin، معمولاً بسیار گران تر از متیل فنیدیت عمومی هستند.

نوروفیدبک

عوارض جانبی مصرف قرص ریتالین برای کودکان

  • عصبی بودن و بی خوابی (مشکل خواب) .
  • حساسیت بیش از حد
  • بی اشتهایی
  • حالت تهوع
  • سرگیجه
  • تپش قلب
  • سردرد
  • فشار خون و تغییرات نبض
  • آریتمی قلبی
  • درد شکم و کاهش وزن

بسیاری از عوارض جانبی مصرف قرص ریتالین را می توان با کاهش دوز کنترل کرد. اما در صورت ادامه بروز عوارض مصرف، از پزشک فرزند خود در مورد تغییر مصرف دارو و یا جایگزین کردن با دارویی دیگر مشورت کنید.

افرادی که نباید قرص ریتالین مصرف کنند

اگرچه اکثر کودکان مصرف قرص ریتالین را به خوبی تحمل می کنند، بعضی از افراد هستند که نباید ریتالین مصرف کنند ، از جمله مواردی که بیماری های دیگری دارند، مانند:

  • اضطراب ، تنش و تحریک مشخص شده است
  • تیک های حرکتی ، سندرم تورت یا سابقه خانوادگی سندرم تورت
  • حساسیت بیش از حد به ریتالین
  • ریتالین همچنین برای کودکان زیر 6 سال یا افرادی که از مهارکننده های MAO استفاده می کنند مورد تایید نیست مصرف قرص ریتالین برای زنان باردار توصیه نمی شود.

پیدا کردن روانپزشک خوب و حرفه‌ای و مرکز مشاوره‌ای که بهترین خدمات را در زمینه روانشناسی کودک و اختلال بیش فعالی به شما ارائه دهد می‌تواند معضل بزرگی باشد. خصوصا اگر برای بار اول می‌خواهید به روان درمانگر مراجعه کنید. شما می‌توانید برای مشورت و کسب اطلاعات بیشتر درمورد مراکز مشاوره خوب در شمال و شرق تهران در زمینه درمان بیش فعالی با قرص ریتالین و نوروفیدبک با کلینیک ذهن آرا تماس بگیرید.

آیا فرزند شما بیش فعال است؟

در صورتی که فرزندتان بیش فعال است، قبل از دارودرمانی از روان درمانی کمک بگیرید. کلینیک روانشناسی ذهن آرا تخصصی ترین مرکز خدمات روانشناختی در تهران با بیش از 30 متخصص درمانگر دکتری و فوق دکتری در حوزه های مختلف روانشناسی می تواند شما را در این امر یاری دهد.

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0