چاقی در کودکان و نتایج روحی و روانی

چاقی در کودکان می تواند پیامد های روانی بسیاری برای آنان ایجاد کند. به دلیل مختصات رفتاری کودکان در این سن، مشکلات وزنی می تواند عاملی باشد که در سال های پیش رو برای این کودکان ایجاد دردسر نماید. در این مطلب به والدین خطرات و تاثیرات روانشناختی چاقی در کودکان را توضیح می دهیم تا بتوانند به فرزندشان کمک کنند که در برابر چالش ها و مشکلات روانی چاقی مبارزه کنند.

چاقی در کودکان

مشکلات اعتماد به نفس ​

چاقی در کودکان و اعتماد به نفس

چاقی در کودکان بیش از یک مشکل جسمی است. کودکان نسبت به نحوه ی نگاه کردن دیگران به آن ها بسیار حساس هستند. به همین علت، چاق بودن برای کودکان مساله ای آزار دهنده به حساب می آید که می تواند آن ها را به سوی تنهایی و گوشه گیری سوق دهد. کودکان در این سن مقایسه های اجتماعی زیادی انجام می دهند. مقایسه هایی نظیر لباس پوشیدن، زیبایی ظاهری و به ویژه وزن. بنابراین کودک چاق می تواند در بین همسالان خود احساس دور افتادگی کند.
محققان در تحقیقی، میزان اعتماد به نفس کودکان را با وزن آن ها مقایسه کردند. این محققین دریافتند که کودکان چاق بین 9 تا 12 سال، دچار مشکلات اعتماد به نفس شدیدی هستند که فراتر از ارزش های جسمانی آن ها ست. به عبارت دیگر، کودکان چاق نه فقط از لحاظ ظاهری، که از بسیاری جهات از خودشان احساس نارضایتی داشتند.

افسردگی در کودکان چاق

چاقی در کودکان و افسردگی

سال های دبیرستان، به خودی خود دوران بسیار دشواری هستند اما برای کودکان مبتلا به چاقی، این دشواری دو چندان برابر است. علاوه بر مقایسه های اجتماعی، کودکان به دید دیگران به خودشان نیز توجه زیادی دارند. و متاسفانه، کودکان و نوجوانان چاق، واکنش های منفی بسیار بیشتری دریافت می کنند.
همسالان، نقش مهمی در زندگی کودکان دارند. به همین دلیل، داشتن تعاملات اجتماعی مثبت برای سلامت روان دانش آموزان لازم و ضروری است. متاسفانه افسردگی در کودکان و نوجوانان چاق به شکل ملموسی بیشتر گزارش می شود.

چاقی در کودکان

دیگر مشکلات رفتاری

تقریبا همه ی نوجوانان در مواقعی رفتارهای نابهنجار از خودشان بروز می دهند اما والدین کودکان چاق به نسبت دیگر کودکان بیشتر با مشکلات رفتاری از طرف فرزند خود دست و پنجه نرم می کنند.

درون ریزی و برون ریزی

بر اساس گفته های والدین، کودکان چاق بیشتر با مشکل درون ریزی روبرو هستند. یعنی خشم و عصبانیت خودشان را در خودشان می ریزند که باعث می شود به شکل اضطراب، افسردگی یا اختلالات خوردن خود را نشان دهد. گاهی هم این کودکان دچار مشکلات برون ریزی می شوند که در این حالت عصبانیت را به سمت بیرون هدایت می کنند و در نتیجه ی آن پرخاشگری، خشونت طلبی و درگیری های لفظی از آن ها دیده می شود.

مشکلات با مدرسه و دوستان

بسیاری از کودکان چاق از شرکت کردن در رقابت ها، چه رقابت های درسی و چه فعالیت های اجتماعی واهمه دارند و به همین علت، مردودی، نمرات پایین، قبول نشدن در دانشگاه و مشکلات اجتماعی در بین کودکان و نوجوانان چاق، به خصوص دختران بیشتر دیده می شود.

اختلال خوردن (چاقی در کودکان)

چاقی یک عامل خطر برای اختلالات خوردن محسوب می شود. چه پرخوری، چه بی اشتهایی عصبی و چه بولیمیا. این به دلیل آن است که تلاش کودک چاق برای لاغر شدن به سادگی می تواند به سمت روش های ناسالم مانند اعتصاب غذا یا ورزش های شدید و غیر استاندارد منحرف شود. به علاوه، اگر کودکان چاق از طرف هم سن و سالان خود مسخره شوند، می تواند آن ها را آسیب پذیر تر کرده و در نتیجه پرخوری را در آن ها تشدید کند. اعتماد به نفس پایین که در کودکان چاق بیشتر مشاهده می شود نیز یکی دیگر از عوامل خطر برای اختلال خوردن محسوب می شود.

نقش والدین کودکان چاق در مشکلات روانی آن ها چیست

چاقی در کودکان می تواند عوامل جسمی داشته باشد یا عوامل روحی یا حتی ترکیبی از عوامل جسمی و روحی. اما صرف نظر از عامل به وجود آورنده ی آن، چاقی می تواند خودش عامل به وجود آورنده ی مشکلات روحی در آینده باشد. پس شما به عنوان والدین اگر می خواهید به کودک خود کمک کنید که با چاقی مبارزه کند ابتدا باید بدانید که دلیل چاقی فرزند شما روحی است یا جسمی. برای این کار هم بهتر است با پزشک کودک مشورت کنید و با انجام آزمایشات متوجه شوید که آیا مشکل او جسمی و تغذیه ای است یا نیاز به بررسی های روانشناختی دارد.

امتیاز دهید.
نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0