چرا شکست عشقی یک شکست نیست؟

شکست در رابطه عشقی

5 درس مهم از شکست در روابط عاطفی

ترجمه از کلینیک روانشناسی ذهن آرا


بهتر است که عشق بورزیم و شکست بخوریم تا این که اصلا عاشق نشویم.
لرد آلفرد تنیسون

از من می پرسید که چرا شکست عشقی را یک شکست نمی‌نامم؟ من همیشه عاشق عشق بوده ام. عاشق آرامشی که در صمیمیت وجود دارد و ماجراجویی در زندگی با دیگران. از سال ها پیش و در دوران جوانی هم به روابط عاطفی علاقه مند بودم و اگرچه زیبایی هایی در مجردی و تنهایی دیدم اما همیشه شیفته عشق بودم.
تا سن 30 سالگی هم که نامزد شدم نتوانسته بودم شخص مناسبی را پیدا کنم که همین موضوع نشان می دهد که تجربه شکست عشقی را هم کم نداشته ام. وقتی که یک رابطه عاشقانه به شکست می رسد اندوه و غم به سراغ ما می آید و حتی مشکلات جسمی مثل دل درد و سردرد نیز به آن ها اضافه می شود. در این مقاله قصد نداریم مشکلات شکست عشقی را بررسی کنیم بلکه سوال ما این است که آیا شکست عشقی واقعا یک شکست است؟
در فرهنگ لغت، شکست به معنای نرسیدن به هدف و مقصود از کاری است. اگر هدف ما از رابطه عاطفی با هم بودن تا پایان عمر است پس بله شکست عشقی یک شکست به حساب خواهد آمد.
اما اگر هدف از رابطه این نباشد چه؟ شاید بتوانیم هنوز به دنبال عشق با دوامی باشیم که مشکلات رابطه های قبلی را نداشته باشند.

شکست در رابطه عشقی

درس های شکست عشقی

آن چه در این مقاله می خوانیم مجموعه درس هایی است که نویسنده این مقاله از شکست های عشقی خودش گرفته است و به این نتیجه رسیده است که شکست عشقی یک شکست نیست.

1- رابطه عاطفی ما را با خودمان آشنا می کند

معمولا پایان روابط عاطفی من به خاطر پیدا کردن ناسازگاری ها و تفاوت ها بود. ناسازگاری چه در موضوعات کوچکی مثل انتخاب رستوران برای ناهار یا چه موضوعات بزرگی مثل تمایل برای بچه دار شدن یا نشدن.

البته این ناسازگاری ها به خاطر طرف مقابل نبود بلکه خودم داشتم خودم را می شناختم. وقتی که با یک ملحد خداناباور وارد رابطه شدم متوجه شدم که چقدر به خدا اعتقاد دارم. وقتی با کسی دوست شدم که همیشه تمایل داشت در خانه بماند متوجه شدم که چقدر دوست دارم اجتماعی باشم. اگرچه این مشکلات و ناسازگاری ها در زمان خودشان دشوار و سخت بودند اما از دور که به این برهه ها نگاه می کنم آن ها را به شکل پازلی می بینم که به پیدا کردن خودم منتهی می شدند.

2-روابط عاطفی به ما می آموزند کجا می توانیم رشد کنیم

رابطه می تواند به ما کمک کند که مشکلات خودمان را بفهمیم. وقتی که در روابطی قرار می گرفتم که نقاط ضعف من تحریک می شد متوجه می شدم که در زمینه ای ضعف دارم که تاکنون از آن آگاه نبودم.

مثلا، وقتی با کسی دوست شدم که دوستان زیادی از جنس مخالف داشت متوجه شدم که چقدر عزت نفس پایینی دارم. البته در ابتدا حس می کردم که مشکل از طرف مقابل است ولی با گذشت زمان دریافتم که این عزت نفس من است که نیاز به رشد و توجه دارد.

از طریق بررسی این نقاط ضعف و بهبود آن ها توانستم که برای زندگی بهتر و عاشقانه تری خودم را مجهز کنم.

3-شکست عشقی تمرین آسیب پذیری است

خیلی ترسناک است که قلب خود را برای کس دیگری باز کنیم. بعلاوه هیچ کدام از ما از آینده خبر نداریم و نمی دانیم که سرنوشت روابط ما به کجا خواهد رفت. هرچه بیشتر دل داده شویم ترس ما بیشتر هم خواهد شد. درک می کنم که چه احساسی دارد وقتی قلب خود را بی دفاع در اختیار کسی می گذارید که ممکن است آن را با ضربه ای نابود و پاره پاره کند. اگرچه احتیاط برای اتفاق نیفتادن چنین شرایطی عاقلانه است اما رخ دادن این اتفاق می تواند یک تجربه ارزشمند برای ما باشد.

بهتر است احتیاط کنید تا آسیب های شکست عشقی کم شود اما اگر شکست خوردید و آسیب دیدید به خاطر داشته باشید که به هیچ عنوان به این رابطه به عنوان شکست یا اتلاف وقت نگاه نکنید زیرا این تجربه یک آجر در ساختن زندگی شما است.

4-هیچ عشقی هدر نمی رود

وقتی که درگیر روابط دوستی و عشقی هستیم قلب ما نه تنها برای طرف مقابل، بلکه برای آینده مشترکی که با او برنامه ریزی کرده ایم می تپد و سخت ترین چیز در پایان یک رابطه، همین از دست دادن آینده ای است که دیگر آن را نمی بینید.

وقتی که آینده را از دست رفته می بینیم، معمولا به عقب بر می گردیم و با افسوس خاطرات مشترکمان را دوره می کنیم. اما اگر بدانیم که این دو موضوع هیچ ارتباطی با هم ندارند می توانیم درک بهتری از شرایط پیدا کنیم.

ما به عنوان انسان، همیشه چشم به نقطه پایان داریم و فراموش می کنیم که این سفر و مسیری که برای رسیدن به هدف داریم همان چیزی است که شخصیت ما را شکل می دهد. در این مسیر عشق ورزیدیم، صمیمیت داشتیم و مهربانی دیده ایم. همانطور که در نقل قول ابتدای مطلب آمده است: ” بهتر است که عشق بورزیم و شکست بخوریم تا این که اصلا عاشق نشویم.”

5-عشق گذشته نقش مهمی در زندگی آینده ما خواهد داشت

کسی که در کنار ما در این مسیر حرکت می کند نه تنها روی شکل دهی شخصیت ما تاثیر گذار است بلکه روی زندگی آینده ما نیز اثر خواهد گذاشت.

من و عشق اولم به شهری دیگر مهاجرت کردیم تا به اهدافمان برسیم. اگرچه این رابطه دوام نیاورد اما در همان دوران سخت و دلهره آور، توانسته بودیم پناهگاهی برای یکدیگر باشیم.

از آن سو، روابطی که در ظاهر کاملا مضر و ناسالم هستند هم به ما کمک می کنند تا در انتخاب شریک زندگی در آینده هوشمندانه تر عمل کنیم.

اگرچه درس گرفتن از تجربیات دیگران کار عاقلانه ای است اما بیشتر ما دوست داریم از طریق آزمون و خطا تجربه کسب کنیم. به همین خاطر شکست های عشقی که در طول زمان با آن مواجه شدیم، حتی سخت ترین آن ها کمک بزرگی است برای فهمیدن این که چه کسی می خواهیم باشیم و دوست داریم با چه کسی در آینده باشیم.

برخی از جدایی ها انکار ناپذیر هستند. مثبت اندیشی در مورد شکست های عشقی به این معنی نیست که این روابط تاثیر منفی روی زندگی ما نداشته اند بلکه به این معنی است که ما ترجیح می دهیم روی نکات مثبت و آموزه هایی که از آن گرفته ایم تمرکز کنیم: چشم انداز، قدرت و تجربه.
اگر شکست را به عنوان نرسیدن به هدف ببینیم، بهتر است هدف را تنها رشد فردی تعیین کنیم و موفقیت را در اعطای عشق ببینیم زیرا عشق هرگز از بین نمی رود بلکه تغییر شکل می دهد و به نوعی به ما باز خواهد گشت.

پیدا کردن مشاور خوب و حرفه‌ای مرکز مشاوره‌ای که بهترین خدمات را در زمینه شکست عشقی و درمان مسائل و فشارهای عاطفی به شما ارائه دهد می‌تواند معضل بزرگی باشد. خصوصا اگر برای بار اول می‌خواهید به روان درمانگر مراجعه کنید. شما می‌توانید برای مشورت و کسب اطلاعات بیشتر درمورد مراکز مشاوره خوب در شمال و شرق تهران در این زمینه با کلینیک ذهن آرا تماس بگیرید.

ما اینجا هستیم تا شما را به بهترین متخصصین مربوط به مشکل شما را چه در مرکز مشاوره ذهن آرا و چه در کلینیک‌های دیگر ارجاع دهیم.

چرا مرکز مشاوره ذهن آرا

تخصص روانشناسان و روانپزشکان: پزشکان مرکز روانپزشکی و روانشناسی ذهن آرا، هریک در زمینه بخصوصی تخصص و تجربه چندین ساله داشته و مشکلاتی مثل افسردگی، اختلال دوقطبی، مشکلات طلاق و دیگر مشکلات روانپزشکی و روانشناسی را درمان می کنند.

کارگروه های تخصصی: کلینیک روانشناسی و روانپزشکی ذهن آرا، به دلیل داشتن بیش از 30 درمانگر در حوزه های تخصصی متعدد برای موارد خاص، کارگروه های تخصصی تشکیل داده و با توجه به نیاز مراجع، اقدام درمانی متناسب تجویز می کند.

متدهای درمانی روز: کلینیک ذهن آرا، همیشه درمانگران خود را ملزم به مطالعه و بررسی آخرین دستاورد های علم روانشناسی و روانپزشکی می داند و همیشه تکنولوژی های روز در این حیطه را استفاده می کند.مرکز روانشناسی ذهن آرا، مرکز مشاوره، مرکز روانشناسی، کلینیک روانشناسی، دکتر روانشناس

برای دریافت خدمات مشاوره روابط عاطفی ذهن آرا با ما تماس بگیرید

امتیاز دهید.
نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0