کاربرد انواع روانشناسی

درمان

انواع روانشناسی و کاربردها

آیا روانشناسی انواع مختلف دارد؟ وقتی مردم اصطلاح روانشناس را می شنوند، خیلی ها بلافاصله تصور می كنند كه زن یا مردی در مطب نشسته اند و در حالی كه بیمار روی یك کاناپه چرمی نشسته، مشغول نوشتن یادداشت های خطی است. اما باید بدانیم که در جوامع انواع روانشناسی وجود دارد.

مطمئناً، روانشناسان زیادی هستند که به این نوع گفتاردرمانی مشغول هستند، اما افرادی که در زمینه روانشناسی کار می کنند کارهای مختلف دیگری نیز انجام می دهند در ادامه انواع روانشناسی برای شما معرفی خواهد شد.

کاربرد انواع روانشناسی

کاربرد انواع روانشناسی

انواع روانشناسی، روانشناسی بالینی

یکی از انواع روانشناسی، روانشناسان بالینی هستند، افرادی را که دچار پریشانی روانی و بیماری روانی هستند ارزیابی، تشخیص و معالجه می کنند. آن ها همچنین روان درمانی می کنند و برنامه های درمانی را تدوین می کنند.

روانشناسان بالینی غالباً در بیمارستان ها، کلینیک های روانشناسیی کار می کنند. آن ها انواع تکنیک های درمانی را آموزش دیده اند اما ممکن است در درمان برخی اختلالات خاص تخصص داشته باشند.

به عنوان مثال، یک روانشناسی بالینی ممکن است در زمینه ای مانند درمان سومصرف مواد، روانشناسی کودک، سلامت روان بزرگسالان یا بهداشت روان سالمندان تخصص داشته باشد.

در حالی که روانشناسان بالینی غالباً در محیط پزشکی کار می کنند، پزشک نیستند و در بیشتر موارد نمی توانند دارو تجویز کنند.

انواع روانشناسی، روانشناسی شناختی

روانشناسان شناختی یکی از انواع روانشناسان هستند که چگونگی تفکر افراد را بررسی می کنند  از جمله موضوعاتی مانند تصمیم گیری و حل مسئله. این نوع روانشناسی به چگونگی پردازش، یادگیری، حافظه، شناسایی و استفاده از اطلاعات در مغز می پردازند.

روانشناسان شناختی به عنوان یکی از انواع روانشناسی ممکن است در محیط های مختلفی از جمله دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی، مراکز توان بخشی، بیمارستان ها، سازمان های دولتی و در کلینیک های روانشناسیی کار کنند. افراد حرفه ای در این زمینه اغلب طیف وسیعی از وظایف مانند انجام تحقیق و کار با بیماران را انجام می دهند.

همانند سایر انواع روانشناسی، روانشناسان شناختی نیز غالباً در زمینه خاصی مانند گفتاردرمانی، تمرکز، حل مسئله یا اختلال یادگیری تخصص دارند.

انواع روانشناسی، روانشناسی جامعه

از دیگر انواع روانشناسی روانشناسی جامعه است که درباره موضوعات بهداشت جامعه تحقیق می کند. آن ها همچنین به دنبال آموزش جامعه و توسعه برنامه های پیشگیرانه هستند. این متخصصان بر کمک به ایجاد تغییرات مثبت در سطح فردی و جامعه متمرکز شده اند.

ممکن است روانشناسان جامعه را در زمینه های مختلفی در دانشگاه ها، سازمان های دولتی، سازمان های اجتماعی و مشاغل خصوصی به عنوان استاد، مشاور، مشاور سیاست، مدیران برنامه و پژوهشگران پیدا کنید.

تحقیقات در این زمینه بسیار عمل گرا و میدانی است و بر توسعه راه حل های دنیای واقعی متمرکز شده است. روانشناسان جامعه برای رفع مشکلات اجتماعی، ارتقا سلامت افراد فعالیت می کنند.

درمانگر

انواع روانشناسی، روانشناسی مقایسه ای­ (روانشناسی تجربی)

روانشناسان مقایسه ای رفتار گونه های مختلف، به ویژه تفاوت رفتار حیوانات و انسان را مطالعه می کنند. چرا حیوانات را مطالعه کنیم؟

زیرا اگرچه تفاوت های عمده ای میان انسان ها و حیوانات وجود دارد، اما فرض بر این است که برخی ویژگی ها ممکن است در همه گونه ها مشابه باشد.

بنابراین مطالعه رفتارها و واکنش های حیواناتی مانند موش و سگ می تواند بینشی در مورد رفتارهای انسان نیز فراهم کند. چنین مشاهداتی در بیشتر تاریخ روانشناسیی مهم بوده است.

کار تورندایک با گربه ها، کار پاولوف با سگ ها و کار اسکینر با کبوترها تنها برخی از نمونه های روانشناسیی مقایسه ای است که در آن رفتار حیوانات می تواند بینشی در مورد رفتار انسان ارائه دهد.

انواع روانشناسی، روانشناسی مصرف کننده

یکی از انواع روانشناسی، روانشناسان مصرف کننده که به روانشناسان بازاریابی نیز معروف هستند، در مورد رفتار مصرف کننده تحقیق می کنند و استراتژی های بازاریابی را برای ارتقا مشاغل توسعه می دهند.

این نوع روانشناسی کمک می کند درک بهتری از محصولات و خدمات به صاحبان مشاغل ارائه شود که در ارائه خدمات بهترین بازخورد ایجاد شود.

این روانشناسان تحقیق می کنند که چگونه خریداران به پیام های بازاریابی پاسخ می دهند، استراتژی های تصمیم گیری را تجزیه و تحلیل می کنند و نقشی را که احساسات در انتخاب خرید دارند، بررسی می کنند.

این متخصصان به مشاغل کمک می کنند تا پیام های بازاریابی را توسعه دهند، مخاطبان هدف را شناسایی کنند، محصولی را تولید کنند که مورد توجه مصرف کنندگان خاص قرار گیرد و در مورد نحوه شکل گیری و تغییر نگرش به مارک ها و محصولات اطلاعات کسب کنند.

آن ها این کارها را با استفاده از نظرسنجی های تحقیقات بازار، آزمایشات، مشاهدات طبیعت گرایانه و گروه های تمرکز مصرف کننده انجام می دهند.

روانشناسی مشاوره

روانشناسان مشاوره، روان درمانی را به افرادی که دارای اختلالات روانشناختی، مشکلات رفتاری، مشکلات عاطفی، استرس و مسائل مربوط به آن هستند، ارائه می دهند. این متخصصان اشتراکات بسیاری با روانشناسان بالینی دارند.

روانشناسی بین فرهنگی

روانشناسان بین فرهنگی چگونگی تفاوت افراد در فرهنگ ها و تأثیر وابستگی های فرهنگی بر رفتار افراد را بررسی می کنند.

به عنوان مثال، روانشناسان بین فرهنگی ممکن است چگونگی تفاوت سبک های فرزندپروری بین فرهنگ های جمع گرایانه در مقابل فرهنگ های فردگرایانه و همچنین تأثیر این تفاوت ها در تربیت را در رفتار بزرگسالان بررسی کنند.

روانشناسی رشد

روانشناسان رشد یکی دیگر از انواع روانشناسی هستند که در مورد پیشرفت انسان در کل طول عمر تحقیق می کنند. برخی بر روی یک دوره خاص از زندگی انسان مانند اوایل کودکی، نوجوانی، بزرگسالی یا پیری تمرکز می کنند.

این متخصصان ممکن است وظایفی مانند ارزیابی کودکانی که ممکن است دارای معلولیت یا ناتوانی باشند، بررسی مسائل مرتبط با پیری و مطالعه چگونگی کسب مهارت های زبانی را انجام دهند.

درمان

انواع روانشناسی، روانشناسی تربیتی

این روانشناسان نحوه یادگیری و روند آموزشی افراد را مطالعه می کنند. ممکن است شامل تدوین استراتژی های آموزشی و تکنیک های آموزش باشد. برخی از روانشناسان آموزشی استعدادهای درخشان یا اختلالات یادگیری را مطالعه می کنند.

یکی از انواع روانشناسی، روانشناسی تربیتی است که به چگونگی تأثیر عوامل اجتماعی، شناختی و عاطفی بر روند یادگیری می پردازد. برخی از متخصصان در این زمینه در شناسایی و مقابله با مشکلات بالقوه ای که ممکن است در یادگیری کودکان تداخل داشته باشد تخصص دارند.

برخی دیگر در تحقیق در مورد فرآیند یادگیری تخصص دارند، در حالی که برخی ممکن است در عوض بر روی طراحی مطالب آموزشی تمرکز کنند که نتایج یادگیری را به حداکثر برسانند.

روانشناسی محیط زیست

روانشناسان محیطی یکی دیگر از انواع روانشناسی است که رابطه بین مردم و محیط اطراف آن ها، از جمله محیط های طبیعی و همچنین محیط های ایجاد شده را بررسی می کنند. ممکن است شامل کار بر روی پروژه های حفاظت، کمک به حفاظت از گونه های در معرض خطر و بررسی راه های متوقف کردن گرم شدن کره زمین باشد.

این متخصصان ممکن است به عنوان محقق برای مطالعه تأثیر انسان بر محیط خود کار کنند. برخی از روانشناسان محیط زیست نیز در دولت کار می کنند تا سیاست های محیطی را شکل دهند.

روانشناسی قانونی

روانشناسان دادگستری بر رابطه بین روانشناسیی و قانون تمرکز دارند. ممکن است شامل نقش مشاور در پرونده های جنایی یا اختلافات مدنی، انجام ارزیابی های حضانت کودک و ارائه خدمات روان درمانی به قربانیان جرم باشد.

روانشناسی بهداشت

روانشناسان بهداشت در محور چگونه روانشناسیی، زیست شناسی، گروه های اجتماعی، و رفتار سلامتی نفوذ، بیماری، و سلامت کلی. آن ها برای کمک به حداکثر رفاه و بهبود سلامت روحی و جسمی با بیماران کار می کنند.

برخی از متخصصان در این زمینه کارهای بالینی را انجام می دهند و بیمارانی را که به دنبال کمک با انواع مسائل بهداشتی هستند ارزیابی و درمان می کنند. ممکن است شامل ارائه روان درمانی، انجام ارزیابی های مختلف روانشناختی، آموزش افراد در مورد روش های مختلف کنار آمدن و آموزش رفتارهای سالم به بیماران باشد.

انواع روانشناسی، روانشناسی صنعتی – سازمانی

روانشناسان IO رفتار در محل کار مانند نحوه انتخاب بهترین کارمندان برای مشاغل خاص و چگونگی افزایش بهره وری کارگران را مطالعه می کنند. یک روانشناسی IO ممکن است از دانش خود در زمینه اصول روانشناسیی برای طراحی ارزیابی برای غربالگری نامزدها برای نقشهای شغلی خاص استفاده کند.

همچنین وظیفه آن ها این است که به منظور افزایش دانش، به حداکثر رساندن کارایی و به حداقل رساندن آسیب، برنامه های آموزشی، برای کارمندان موجود ایجاد کنند. همچنین از روانشناسان IO به طور مكرر خواسته می شود كه مشاغل را در سطح سازمانی ارزیابی كنند و به دنبال راه های جدید برای كاهش هزینه ها، بهبود كارایی و افزایش رضایت و نگهداری كارمندان باشند.

روانشناسی شخصیت و کاربرد روانشناسی شخصیت

روانشناسان شخصیت جنبه های مختلف شخصیت و چگونگی تأثیر صفات فردی بر زندگی و رفتار فرد را بررسی می کنند. محققان در زمینه روانشناسیی شخصیت به طیف گسترده ای از موضوعات علاقه مند هستند که می توانند در زندگی روزمره کاربردهایی داشته باشند.

به عنوان مثال، آن ها نحوه شکل گیری شخصیت و تغییر آن را مطالعه کنند. آن ها همچنین ممکن است بررسی کنند که آیا برخی از ویژگی های شخصیتی با بیماری های خاص یا اختلالات مرتبط است، چگونه شخصیت بر تصمیمات افراد تأثیر می گذارد.

روانشناسی مدرسه

یکی از انواع روانشناسی، روانشناسان مدرسه هستند که به کودکان کمک می کنند تا در محیط مدرسه با مشکلات عاطفی، تحصیلی، اجتماعی و رفتاری کنار بیایند. متخصصانی که در این زمینه از روانشناسیی فعالیت می کنند، نقشی حیاتی در سیستم آموزشی ایفا می کنند، به طور معمول با والدین، معلمان، دانش آموزان و سایر کارکنان مدرسه همکاری می کنند تا اطمینان حاصل شود که محیط یادگیری سالم و ایمن است.

کاربرد روانشناسی اجتماعی

روانشناسان اجتماعی یکی دیگر از انواع روانشناسی است که رفتار گروه ها را مطالعه می کنند، از جمله چگونگی رفتار افراد در محیط های اجتماعی و تأثیر گروه ها بر رفتار فردی. یک روانشناسی اجتماعی ممکن است طیف گسترده ای از موضوعات، از جمله نگرش، تعصب، ارتباطات، روابط بین فردی، پرخاشگری و اقناع را بررسی کند.

نیاز به روانشناس دارید؟

کلینیک روانشناسی ذهن آرا با بیش از 30 متخصص درمانگر دکتری و فوق دکتری در حوزه های مختلف روانشانسی می تواند بهترین راه های درمانی را به شما ارئه دهد.

5/5 - (1 امتیاز)
نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0