یادگیری نهفته در روانشناسی

یادگیری

در روانشناسی، یادگیری نهفته به دانشی اطلاق می شود که فقط زمانی مشخص می شود که شخص انگیزه ای برای نمایش آن داشته باشد. به عنوان مثال ، كودك ممكن است بیاموزد كه چگونه یك مسئله ریاضی را در كلاس به اتمام برساند ، اما این یادگیری خود را بلافاصله به نمایش نمی گذارد. کودک زمانی این یادگیری خود را نشان می دهد، که به کودک نوعی محرک برای حل مشکل داده شود.

دلیل اهمیت یادگیری نهفته در روانشناسی

یادگیری نهفته به این دلیل اهمیت دارد که در بیشتر موارد اطلاعاتی که یاد گرفته ایم همیشه قابل تشخیص نیستند تا لحظه ای که نیاز به نمایش آن ها داشته باشیم. اگرچه شما ممکن است با تماشای آماده سازی شام توسط والدین خود یاد گرفته باشید که چگونه یک کباب بپزید ، این یادگیری ممکن است تا زمانی که خودتان مجبور شوید یک غذا را به تنهایی طبخ کنید ، آشکار نخواهد شد.

وقتی به فرایند یادگیری فکر می کنیم ، غالباً فقط بر یادگیری تمرکز می کنیم که بلافاصله آشکار است. ما با ارائه پاداش برای پاسخ های صحیح ، به یک موش یاد می دهیم که در پیچ و خم قرار بگیرد. ما با ارائه تعریف و تمجید از رفتارهای مناسب ، دانش آموزی را آموزش می دهیم تا در کلاس دست خود را بلند کند. اما همه یادگیری ها بلافاصله آشکار نمی شوند.

بعضی اوقات یادگیری فقط زمانی آشکار می شود که نیاز به استفاده از آن داشته باشیم. به گفته روانشناسان، این نوع یادگیری به عنوان یادگیری نهفته شناخته می شود.

یادگیری

کشف یادگیری نهفته

اصطلاح یادگیری نهفته توسط روانشناس ادوارد تولمان در طی تحقیقات خود با موش ها ابداع شد ، اگرچه اولین مشاهدات این پدیده قبلاً توسط محقق هیو بلودت انجام شد. در آزمایشاتی که شامل گروه های موش صحرایی بود، موش هایی در ابتدا دوره ها را بدون دریافت پاداش گذراندند.

پس از معرفی و نشان دادن پاداش به موش ها ، موش ها توانستند از “نقشه شناختی” دوره خود استفاده کنند. این مشاهدات نشان داد که یادگیری می تواند انجام شود حتی اگر ارگانیسم آن را بلافاصله نمایش ندهد.

به عنوان مثال ، دانش خود را از مسیرهای مختلف در زادگاه خود در نظر بگیرید. شما هر روز مسیرهای مختلفی را طی می کنید و مکان مشاغل مختلف در شهر خود را یاد می گیرید.

با این حال ، این یادگیری نهفته است زیرا شما بیشتر اوقات از آن استفاده نمی کنید. تنها در مواردی است که شما باید مکان خاصی مانند نزدیکترین کافی شاپ یا ایستگاه اتوبوس را پیدا کنید که باید یاد بگیرید و آموخته های خود را نشان دهید.

روانشناسی

مشاهدات یادگیری نهفته در روانشناسی

نویسنده David Hothersall در كتاب History of Psychology توضیح داد كه گرچه در ابتدا پیرامون این پدیده اختلاف نظر وجود داشت ، بسیاری از محققان همچنین گزارش دادند كه موش های آزمایشگاهی حتی با نبود پاداش هم یاد می گیرند.

این تصور بسیاری از باورهای رفتارگرایان را به چالش کشید ، این است که یادگیری فقط با تقویت امکان پذیر است. در نتیجه ، برخی از رفتارگرایان ریشه دارتر، اظهار داشتند که باید در طول آزمایش های غیر پاداش نوعی انگیزه وجود داشته باشد، حتی اگر آن انگیزه بلافاصله مشخص نباشد.

تحقیقات نشان داده است که پدیده یادگیری نهفته ، همانطور که هاترزال توضیح داد ، “قابل اعتماد و نیرومند” است.

موش هایی که در پیچ و خم قرار می گیرند ممکن است مسیری را که باید برای دریافت پاداش غذایی طی کنند ، بیاموزند ، اما تحقیقات نشان داده است که موش ها همچنین تمام پیچ و خم ها را نیز یاد می گیرند.

چگونه محققان نشان می دهند که این یادگیری نهفته انجام شده است؟ وقتی آزمایشگران مسیر آموخته شده را مسدود می كنند ، موش ها از كوتاه ترین مسیر بعدی برای رسیدن به غذا استفاده می كنند. به منظور انجام این کار ، حیوانات بقیه پیچ و خم را نیز یاد گرفتند ، حتی اگر چنین یادگیری بدون انگیزه انجام شود.

این یافته ها حاکی از آن است که یادگیری در حالی که پیش می رویم اتفاق می افتد ، غالباً به طور تصادفی ، اما فقط به دلیل مشوق ها و پاداش ها نیست. بنابراین چگونه چنین یادگیری نهفته ای اتفاق می افتد؟

برخی از کارشناسان اظهار می دارند که برآورده ساختن کنجکاوی ما اغلب به منزله پاداش یادگیری است.

یادگیری نهفته با بسیاری از توانایی های ذهنی سطح بالاتر مانند حل مسئله و برنامه ریزی برای آینده ارتباط دارد.

اگر دانشجویان اکنون چیزی یاد بگیرند ، ممکن است در آینده با نمرات خوب ، معدل بالا و قبولی در کالج مورد علاقه خود پاداش بگیرند. جوایز این یادگیری ممکن است آشکار یا فوری نباشد ، اما این یادگیری ممکن است با پیش بینی دریافت پاداش در آینده صورت بگیرد.

2/5 - (3 امتیاز)
نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0