علائم اختلال دوقطبی را بشناسید!

۱۴ نشانه مهم اختلال دوقطبی که نباید آن‌ها را نادیده گرفت!

اختلال دوقطبی چیست؟ علائم اختلال دوقطبی را چگونه بشناسیم؟

اختلال دو قطبی یک بیماری روانی است و علائم اختلال دوقطبی با تغییرات شدید در خلق و خو از بالا به پایین و از پایین به بالا مشخص می‌شوند. (دوره های افسردگی و شیدایی) این تغییرات خلقی حتی ممکن است با هم ترکیب شده و به شما احساس پیچیده‌ای از نشاط و افسردگی کنید.

اختلال دوقطبی تا چه حد رایج است؟

اختلال دو قطبی یک مشکل نادر نیست. مطالعه‌ای در سال 2005 نشان داد که 2.6 درصد جمعیت ایالات متحده یا بیش از 5 میلیون نفر، با نوعی اختلال دوقطبی زندگی می کنند. علائم اختلال دوقطبی در اواخر نوجوانی یا اوایل بزرگسالی فرد ظاهر می شود، اما ممکن است در کودکان نیز وجود داشته باشد. زنان بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا هستند، اگرچه دلیل این امر هنوز مشخص نیست.

مرکز درمان اختلال دوقطبی

تشخیص اختلال دو قطبی دشوار است، اما علائم یا نشانه‌هایی وجود دارد که می‌توانید بدنبال آن‌ها باشید.

علائم اختلال دوقطبی چیست؟

علائم اختلال دوقطبی متنوع و گسترده و همچنین پیچیده است. بسیاری از این علائم همچنین می تواند به دلیل شرایط دیگری ایجاد شود و تشخیص این وضعیت را سخت می کند.

علائم اختلال دوقطبی را می توان به طور کلی به علائم مانیا و علائم افسردگی تقسیم کرد.

علايم اختلال دوقطبی؛ شیدایی یا مانیا

شیدایی می تواند علائم دیگری را نیز ایجاد کند، اما هفت مورد از علائم اصلی این مرحله از اختلال دوقطبی به شرح زیر است:

• برای مدت طولانی احساس بیش از حد خوشحال بودن می‌کنید
  • نیازتان به خواب و استراحت به طرز عجیبی کم شده است
  • بسیار سریع و پشت سر هم صحبت می‌کنید و از موضوعی به موضوع دیگر می‌پرید
  • احساس بی قراری یا تکانشگری شدید دارید
  • به راحتی حواستان پرت می شود
  • اعتماد به نفس بیش از حد در توانایی های خود دارید
  • کارهای خطرناک انجام می‌دهید
  • قمار یا ولخرجی می‌کنید
  • روابط جنسی پرخطر برقرار می‌کنید

مقاله مرتبط: ده نشانه بارز اختلال دوقطبی!

علايم اختلال دوقطبی؛ افسردگی

مانند شیدایی، افسردگی می تواند علائم دیگری غیر از علائم اختلال دوقطبی را نیز ایجاد کند، اما در اینجا هفت مورد از علائم اصلی افسردگی ناشی از اختلال دوقطبی وجود دارد:

• برای مدت طولانی احساس غم یا ناامیدی می کنید
  • از دوستان و خانواده کناره گیری می‌کنید
  • علاقه‌تان به فعالیت‌هایی که زمانی از آنها لذت می بردید را از دست داده اید
  • تغییر قابل توجهی در اشتهایتان به وجود آمده است
  • احساس خستگی شدید یا کمبود انرژی دارید
  • با مشکلات حافظه، تمرکز و تصمیم گیری دست به گریبانید
  • فکر کردن یا اقدام به خودکشی یا مشغله مرگ رهایتان نمی‌کند

انواع و علائم اختلال دوقطبی

به طور کلی طبق آخرین چهار نوع اختلال دو قطبی وجود دارد، اما دو نوع از آن تشخیص داده می‌شوند.

دوقطبی نوع اول

این شکل کلاسیک از اختلال دو قطبی قبلا “افسردگی جنون یا افسردگی-شیدایی” نامیده می شد. در نوع اول اختلال دوقطبی، مراحل شیدایی روشن است. رفتار و تغییر روحیه فرد بسیار شدید است و رفتار او به سرعت بالا می رود تا زمانی که کنترل از دست او خارج شود. در صورت عدم درمان ممکن است فرد به دلیل این تغییرات شدید مدتی در اورژانس تحت مراقبت قرار بگیرد.

مهم‌ترین علامت دوقطبی نوع اول شیدایی‌ست. برای اینکه یک دوره شیدایی تلقی شود، باید:

• شامل تغییر در خلق و خو یا رفتارهایی باشد که برخلاف رفتار معمول فرد نیست
  • در بیشتر قسمت‌های روز، یا تقریباً هر روز مشاهده شود
  • حداقل یک هفته طول بکشد یا آنقدر شدید باشد که فرد به مراقبت فوری در بیمارستان نیاز پیدا کند

توجه کنید افراد مبتلا به دو قطبی نوع اول نیز معمولاً دارای دوره های افسردگی هستند، اما برای تشخیص دو قطبی نوع اول به یک دوره افسردگی نیاز نیست.

دوقطبی نوع دوم

دو قطبی نوع دوم شایعتر از دو قطبی نوع اول است. علائم اختلال دوقطبی نوع دوم شامل علائم افسردگی است، اما برخلاف دوقطبی نوع اول علائم شیدایی آن بسیار کمتر است. این نشانه‌ها علائم هیپومانیک نیز نامیده می شوند. هیپومانیا اغلب بدون درمان بدتر می شود و فرد می تواند به شدت مانیک یا افسرده شود.

انواع نادرتر اختلال دو قطبی

نوع سوم اختلال دوقطبی؛ اختلال سیکلوتیمیک یا سیکلوتایمیک

دو نوع دیگر از این اختلال وجود دارد که کمتر از دو قطبی I و II شایع است. اختلال سیکلوتایمیک شامل تغییر در خلق و خو و جابجایی هایی مشابه دو قطبی I و II است، اما شیفت ها اغلب ماهیت چشمگیری ندارند. یک فرد مبتلا به اختلال سیکلوتیمیک اغلب می تواند بدون دارو عملکرد طبیعی داشته باشد، هرچند ممکن است سخت باشد. با گذشت زمان، تغییرات خلقی فرد ممکن است به تشخیص دو قطبی I یا II تبدیل شود.

نوع چهارم

اختلال دو قطبی که در غیر این صورت مشخص نشده است، یک دسته کلی برای شخصی است که فقط برخی علائم اختلال دو قطبی را دارد. این علائم برای تشخیص یکی از سه نوع دیگر کافی نیست.

تشخیص و درمان اختلال دوقطبی

اگرچه تشخیص اختلال دوقطبی دشوار است، اما پس از شناسایی می توان آن را درمان کرد.

تشخیص از علائم اختلال دوقطبی
تا زمانی که شیدایی شدید نداشته باشید، تشخیص علائم اختلال دو قطبی به سختی ممکن است. افرادی که هیپومانیا دارند ممکن است احساس انرژی بیش از حد معمول داشته باشند، اعتماد به نفس بیشتری داشته و پر از ایده باشند و همچنین خواب کمتری داشته باشند.

درمان اختلال دو قطبی

پس از تشخیص، پزشک در مورد یک برنامه درمانی که برای شما بهتر باشد تصمیم می گیرد. درمان اختلال دو قطبی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

1. دارو
  2. رفتار درمانی
  3. الکتروشوک درمانی

درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش

یک روانپزشک مجاز معمولاً درمان شما را مدیریت می کند. همچنین ممکن است یک مددکار اجتماعی، روانشناس یا پرستار روانپزشکی درگیر مراقبت های شما باشد.

سخن پایانی

اگر فکر می کنید که شما یا یکی از عزیزانتان علائم یا نشانه هایی از اختلال دو قطبی را دارید، اولین قدم شما باید صحبت با پزشک خود باشد. فقط یک متخصص پزشکی آموزش دیده می تواند این اختلال را تشخیص دهد و به شما در شناسایی علائم اختلال دوقطبی کمک کند. تشخیص کلید اصلی درمان مناسب است. در صورتی که نیاز به کمک بیشتر یا مشورت درمورد خود یا عزیزی دارید می‌توانید همه روزه با کلینیک روانشناسی ذهن آرا مرکز فوق تخصصی تشخیص و درمان اختلال دوقطبی در تماس باشید. پزشکان حاضر در این کلینیک با روش‌ها و متد روز دنیا به شما در درمان با دارو یا بدون دارو کمک خواهند کرد.