همه چیز درمورد افسردگی | هر آن چه باید درمورد افسردگی بدانید!

همه چیز درمورد افسردگی

همه چیز درمورد افسردگی | افسردگی چیست؟

همه چیز درمورد افسردگی؛ علائم، عوامل، پیشگیری و درمان این سرماخوردگی روانی! اگر خود یا یکی از عزیزانتان با مشکل افسردگی دست و پنجه نرم می‌کنید یا مطمئن نیستید که درگیر این اختلال باشید یا خیر، این مقاله مخصوص شماست! همراه تیم ذهن آرا باشید تا با هم همه چیز درمورد افسردگی را به دقت بررسی کنیم.

افسردگی در اصل به عنوان یک اختلال خلقی طبقه بندی می شود. افسردگی ممکن است به همراه احساس غم و اندوه، از دست دادن یا عصبانیت توصیف شود که در فعالیت های روزمره فرد اختلال ایجاد می کند. همچنین خوب است بدانید که اختلال افسردگی نسبتاً رایج است.

منبع معتبر مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) تخمین می زند که ۸/۱ درصد بزرگسالان آمریکایی ۲۰ سال به بالا در هر دوره ۲ هفته ای از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ افسردگی داشته اند. افراد افسردگی را به طرق و گونه‌های مختلفی تجربه می‌کنند. به عنوان مثال افسردگی ممکن است در کار روزانه شما تداخل ایجاد کند و در نتیجه زمانتان از دست رفته و بهره وری کمتری ایجاد می شود. افسردگی همچنین می تواند بر روابط و برخی شرایط سلامتی تأثیر فراوانی بگذارد.

همه چیز درمورد افسردگی

همه چیز درمورد افسردگی | شرایطی که با افسردگی تشدید می‌شوند:

•  آرتروز
  • آسم
  • بیماری قلبی و عروقی
  • سرطان

همه چیز درمورد افسردگی | آیا هر احساس ضعف و یأسی افسردگی محسوب می‌شود؟

مهم است که درک کنیم گاهی اوقات احساس ضعف جزئی طبیعی از زندگی است. حوادث غم انگیز و ناراحت کننده برای همه اتفاق می افتد. عزیزانتان را از دست می‌دهید. از کار بی‌کار می‌شوید. فرزندتان شما را ترک می‌کند و حتی از جانب یک دوست طرد می‌شوید. احساس غم و اندوه و خشم در بسیاری از موارد یک واکنش و احساس کاملا طبیعی‌ست. اما، اگر به طور منظم احساس ضعف و ناامیدی می کنید، ممکن است دچار افسردگی یا اختلالات روانی دیگر شده باشید.

اگر بخواهید همه چیز درمورد افسردگی را بدانید یکی از نکات مهم این است که علی‌رغم این که افسردگی یک بیماری جدی محسوب می‌شود اما درمان آن به ساده‌ترین شکل ممکن در دسترس است. دقت کنید که افسردگی می‌تواند بدون درمان مناسب و به موقع بدتر شود. خبر بهتر این که کسانی که به دنبال درمان افسردگی هستند و زوند را دنبال می‌کنند، فقط در طی چند هفته بهبود علائمشان را به چشم مشاهده می کنند.

همه چیز درمورد افسردگی | چه علائمی خبر از افسردگی می‌دهند؟

افسردگی می تواند چیزی بیش از یک حالت ثابت غم یا احساس اندوه همیشگی باشد. افسردگی شدید می تواند علائم مختلفی ایجاد کند. برخی از علائم و عوارض بیماری افسردگی بر روحیه شما تأثیر می‌گذارند و برخی دیگر بر بدن و سلامت جسم شما.

مدت زمان افسردگی | آیا همیشه افسرده خواهیم بود؟

افسردگی در هر کس مختص خودش و به شکل مخصوص خودش اتفاق می‌افتد. در برخی از افراد علائم ممکن است برای سالها بدون وقفه ادامه داشته باشد، یا ممکن است بیایند و بروند. همچنین علائم افسردگی را می‌توان در مردان، زنان و کودکان به طور متفاوتی تجربه کرد.

علائم افسردگی در مردان:

• تغییرات خلق و خوی مانند عصبانیت، پرخاشگری، تحریک پذیری، اضطراب، بی قراری
  • احساس پوچی، غم، ناامیدی
  • از دست دادن علاقه به فعالیت‌های که سابقا از آن لذت می‌بردند
  • خستگی و بی‌حوصلگی شدید و طولانی مدت
  •  فکر خودکشی
  • نوشیدن بیش از حد الکل و یا استفاده از مواد مخدر
  • انجام فعالیت های پر خطر جنسی
  • کاهش میل جنسی
  • عدم توانایی در تمرکز
  • دشواری در انجام کارها
  • تأخیر در پاسخ ها هنگام مکالمات
  • مشکلات مربوط به الگوی خواب مانند بی خوابی، خواب ناآرام، خواب آلودگی بیش از حد، نخوابیدن در طول شب
  • سردرد و مشکلات گوارشی

همه چیز درمورد افسردگی | علائم افسردگی در زنان

• تغییرات خلق و خوی، مانند تحریک پذیری
  • احساس غم یا پوچی
  • اضطراب یا ناامیدی
  • رفتارهایی مانند از دست دادن علاقه به فعالیت ها، کناره گیری از مشارکت‌های اجتماعی، افکار خودکشی
  • کاهش سطح کیفیت توانایی‌های شناختی ، مانند فکر کردن یا صحبت کندتر
  • تغییرات طولانی مدت در الگوی خواب؛ مانند مشکل خوابیدن در طول شب، بیدار شدن زود هنگام، خواب زیاد
  • مشکلات جسمانی مانند کاهش انرژی، خستگی بیشتر، تغییر در اشتها، تغییر وزن، سردرد، گرفتگی عضلات

علائم افسردگی در کودکان و نوجوانان

• تغییرات و نوسانات اخلاقی مانند عصبانیت شدید، تحریک پذیری و گریه کردن
  • احساس بی لیاقتی (به عنوان مثال “من نمی توانم کاری درست انجام دهم”) یا ناامیدی، گریه، غم شدید
  • رفتارهایی مانند مشکل در درس و رفتن به مدرسه یا امتناع از رفتن به مدرسه، اجتناب از معاشرت و بازی با دوستان و همسالان
  • فکر مرگ یا خودکشی، سوال‌های عجیب و بی‌سابقه درمورد مردن
  • مشکل در تمرکز، تغییر در نمرات
  • تغییر الگوهای خواب، مانند کم خوابیدن یا خواب زیاد
  • از دست دادن انرژی
  • مشکلات گوارشی
  • تغییر در اشتها؛ کاهش یا افزایش وزن

فراموش نکنید ما همه چیز را درمورد افسردگی نمی‌دانیم. علائم افسردگی می‌تواند فراتر از ذهن و تصور شما باشد.

همه چیز درمورد افسردگی | چرا افسرده می‌شویم؟

علل شایع افسردگی عبارتند از:

سابقه خانوادگی

اگر سابقه خانوادگی افسردگی یا اختلالات روانی خلقی دیگری داشته باشید، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به افسردگی قرار دارید.

مشکلات و ضربه‌های دوران کودکی

برخی از رویدادها بر نحوه واکنش بدن شما در برابر ترس و موقعیت های استرس زا تأثیر می گذارند. بسیاری از اختلالات و مشکلات روانی که تجربه می‌کنید تنها بر اثر یک حادثه یا اتفاق تلخ کودکی در شما پدید آمده و رشد کرده‌اند.

ساختار مغز

اگر لوب پیشانی مغز شما فعالیت کمتری داشته باشد، خطر افسردگی بیشتر است. با این حال، دانشمندان نمی دانند این اتفاق قبل یا بعد از شروع علائم افسردگی رخ می دهد.

شرایط پزشکی و جسمانی

برخی شرایط و بیماری‌های جسمانی ممکن است شما را در معرض خطر بیشتری قرار دهد. خصوصا بیماری‌های صعب العلاج یا مزمن.

استعمال مواد مخدر یا نوشیدن الکل

سابقه سو مصرف مواد مخدر یا الکل می تواند خطر ابتلای شما به افسردگی را شدیدا تحت تأثیر قرار دهد. حدود ۲۱ درصد افرادی که مشکل مصرف مواد دارند افسردگی را نیز تجربه می کنند.

آیا این همه چیز درمورد افسردگی است؟‌

معلوم است که نه! شاید خیلی عوامل و دلایل دیگر در ابتلا و تشدید افسردگی موثر باشند. اما به هر حال علاوه بر این علل، سایر عوامل خطر افسردگی عبارتند از:

• عزت نفس پایین یا انتقاد از خود
  • سابقه شخصی بیماری روانی
  • مصرف داروهای خاص
  • وقایع استرس زا، مانند از دست دادن عزیزان، مشکلات اقتصادی یا طلاق

همه چیز درمورد افسردگی | آیا درمان افسردگی ممکن است؟

زندگی با افسردگی ممکن است دشوار باشد، اما درمان و قرار گرفتن در مسیر بهبودی می تواند به کیفیت زندگی شما کمک فراوانی کند.

ما همه چیز درمورد افسردگی را نمی‌دانیم، برای درمان چه کنیم؟

در مورد گزینه های احتمالی با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود صحبت کنید. اگر هنوز پزشک ندارید می‌توانید از طریق سایت ذهن آرا با مرکز مشاوره ما در تماس باشید.

داروهای ضد افسردگی، ضد اضطراب و داروهای ضد روان پریشی

هر نوع دارویی که برای درمان افسردگی استفاده می شود دارای مزایا و خطرات بالقوه ای است. به هیچ عنوان خودسر دارو مصرف نکنید و از پیشنهاد کردن داروهای تجویزی به دیگران حتی اعضای درجه یک خانواده جدا خودداری کنید.

روان درمانی

صحبت با یک درمانگر می تواند به شما در یادگیری مهارت های کنار آمدن با احساسات منفی کمک کند. همچنین ممکن است روانشناس به شما پیشنهاد دهد از از جلسات خانوادگی یا گروه درمانی استفاده کنید.

نور درمانی

قرار گرفتن در معرض دوزهای نور سفید می تواند به تنظیم خلق و خوی شما و بهبود علائم افسردگی کمک کند. نور درمانی معمولاً در اختلال عاطفی فصلی به کار می رود، که امروزه اختلال افسردگی اساسی با الگوی فصلی نامیده می‌شود.

درمان‌های جایگزین

همه چیز درمورد افسردگی در علوم تجربی و پزشکی نمی‌گنجد! در مورد طب سوزنی یا مدیتیشن از ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود سوال کنید. برخی از مکمل های گیاهی نیز برای درمان افسردگی استفاده می شوند، مانند گیاه خار مریم یا روغن ماهی. قبل از مصرف مکمل یا ترکیب مکمل با داروهای تجویز شده با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود صحبت کنید زیرا برخی از مکمل ها می توانند با داروهای خاص واکنش نشان دهند. برخی از مکمل ها نیز ممکن است افسردگی را بدتر کرده و یا اثربخشی دارو را کاهش دهند.

ورزش و فعالیت منظم بدنی

۳ تا ۵ روز در هفته را برای ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی در نظر بگیرید. ورزش می تواند تولید اندورفین در بدن را افزایش دهد؛ هورمون هایی که باعث بهبود روحیه شما می شوند.

از مصرف الکل و مواد مخدر خودداری کنید

نوشیدن الکل یا سو مصرف از مواد مخدر ممکن است موقتا کمی حالتان را بهتر کند. اما در طولانی مدت، این مواد علائم افسردگی و اضطراب را بسیار بدتر می‌کنند.

یاد بگیرید چگونه نه بگویید

احساس خستگی مفرط می تواند علائم اضطراب و افسردگی را بدتر کند. تعیین مرزهایی در زندگی شغلی و شخصی می تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید.

مراقب خودتان باشید!

با مراقبت از خود می توانید علائم افسردگی را نیز بهبود ببخشید. این خود مراقبتی شامل خواب کافی، داشتن رژیم غذایی سالم، پرهیز از معاشرت افراد منفی و شرکت در فعالیت های لذت بخش است.

گاهی افسردگی به دارو پاسخ نمی دهد. در صورت عدم بهبود علائم، ارائه دهنده خدمات بهداشتی درمانی شما ممکن است گزینه های درمانی دیگری را نیز توصیه کند. این موارد شامل الکتروشوک درمانی (ECT) یا تحریک مغناطیسی (rTMS) برای درمان افسردگی و بهبود روحیه شما است.

پیدا کردن مشاور خوب و حرفه‌ای مرکز مشاوره‌ای که بهترین خدمات را در زمینه همه چیز درمورد افسردگی به شما ارائه دهد می‌تواند معضل بزرگی باشد. خصوصا اگر برای بار اول می‌خواهید به روان درمانگر مراجعه کنید. شما می‌توانید برای مشورت و کسب اطلاعات بیشتر درمورد مراکز مشاوره خوب در شمال و شرق تهران در زمینه درمان اختلال افسردگی با کلینیک ذهن آرا تماس بگیرید.

این مقاله می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد: ویژگی‌های یک مرکز مشاوره خوب

ما اینجا هستیم تا شما را به بهترین متخصصین مربوط به مشکل شما را چه در مرکز مشاوره ذهن آرا و چه در کلینیک‌های دیگر ارجاع دهیم.