مار هراسی، ترس از مار یا اوفیوفوبیا

اوفیدیوفوبیا چیست؟

اوفیدیوفوبیا یک ترس شدید و زیاد از مارها است. این اختلال فوبیای خاص (ترس) نامیده می شود که نوعی اختلال اضطرابی است. اوفیدیوفوبیا ممکن است با هرپتوفوبیا، که ترس از همه خزندگان است، همراه باشد. بسیاری از مردم تا حدودی از مار می ترسند. اما اوفیدیوفوبیا آنقدر شدید است که در زندگی، رفاه یا احساس امنیت فرد اختلال ایجاد می کند.

اوفیدیوفوب ها (افرادی که فوبیا دارند) ممکن است:

• به دلیل فوبیا در فعالیت های اجتماعی، آموزشی یا حرفه ای عجیب رفتار کنید.
  • از رفتن به خانه‌های دوستان، فروشگاه‌های حیوانات خانگی، باغ‌وحش‌ها و سایر مکان‌هایی که ممکن است مارها در آن حضور داشته باشند، خودداری کنید.
  • وقتی چیزی را می بینند یا می شنوند که ممکن است مار باشد (مثل طناب) دچار حمله پانیک شوید.
  • صرفاً از کلمه مار اضطراب شدید داشته باشید.
  • برای دوری از مارها اقدامات شدیدی انجام دهید، مانند انتخاب محل زندگی یا خودداری از بیرون رفتن.
  • یک فرد مبتلا به اوفیدیوفوبیا ممکن است درک کند که ترس بیش از حد است اما نمی تواند آن را کنترل کند.

ترس شدید از مار چقدر رایج است؟

مار هراسی، ترس از مار یا اوفیوفوبیا

مارها می توانند برای مردم مضر باشند و داستان ها و فیلم ها اغلب مارها را به عنوان تهدید کننده و خطرناک نشان می دهند. بنابراین، ترس عمومی از مارها بسیار رایج است. از هر 10 بزرگسال آمریکایی یک نفر و از هر 5 نوجوان 1 نفر در مقطعی از زندگی خود با یک اختلال فوبیای خاص مواجه می شوند و اوفیدیوفوبیا یکی از رایج ترین فوبیاهای خاص است.

اوفیدیوفوبیا می تواند افراد را در هر سنی، از دوران کودکی یا بزرگسالی، تحت تاثیر قرار دهد.

آیا ترس های دیگری در ارتباط با اوفیدیوفوبیا وجود دارد؟

افرادی که از مار می ترسند ممکن است فوبیای مرتبطی نیز داشته باشند، از جمله:

• هرپتوفوبیا یا به طور کلی ترس از خزندگان
  • Ranidaphobia، ترس از قورباغه
  • تاناتوفوبیا، ترس از مرگ، که برخی ممکن است آن را با نیش مار مرتبط کنند

علائم و علل ترس از مار

چه چیزی باعث ترس از مار می شود؟

روانشناسان و روانپزشکان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث فوبی های خاص، مانند اوفیدیوفوبیا می شود. اما اکثر متخصصان سلامت روان معتقدند که اغلب به دلیل ترکیبی از موارد زیر ایجاد می شود:

ژنتیک: برخی افراد دارای سابقه خانوادگی اختلالات اضطرابی و ترس های خاص هستند.

رفتار آموخته شده: اگر یکی از دوستان نزدیک یا خویشاوندانش ترس شدیدی از مار داشته باشد، احتمال ابتلای فرد به اوفیدیوفوبیا بیشتر است.

خرافات و معانی فرهنگی: بسیاری از داستان ها و باورهای فرهنگی در ایجاد اپیدیوفوبیا نقش دارند. به عنوان مثال، مارها اغلب با دروغ، شر، وسوسه و بت پرستی همراه هستند. به عنوان مثال می توان به مدوسا از اساطیر یونانی اشاره کرد که مارهایی برای مو داشت و مردم را به سنگ تبدیل می کرد و مار در باغ عدن.

تجربیات تروماتیک مرتبط با مارها: افراد ممکن است پس از گزش توسط مار یا دیدن یک فیلم ترسناک شامل حمله مار دچار اپیدیوفوبیا شوند.

علائم فوبیای مار چیست؟

فرد مبتلا به افیدیوفوبیا علائم اضطراب یا هراس را در زمان های زیر تجربه می کند:

• با یک مار روبرو شوید.
  • صدایی را بشنوید که فکر می کنند می تواند یک مار باشد.
  • بشنوید که کسی در مورد یک مار صحبت می کند.
  • تصویری از یک مار حتی یک نسخه کارتونی را ببینید.
  • به مارها فکر کنید.

علائم اضطراب یا هراس ممکن است شامل نوارد زیر باشد:

• دهان خشک
  • احساس شدید ترس یا وحشت
  • حالت تهوع، استفراغ یا اسهال
  • تعریق زیاد
  • تنفس سریع و ضربان قلب
  • لرزش یا لرزش
  • اصرار به فرار و پنهان شدن دارد

چگونه اوفیدیوفوبیا تشخیص داده می شود؟

هیچ آزمایشی برای تشخیص اوفیدیوفوبیا وجود ندارد. ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما می‌تواند این بیماری را بر اساس گفتگو با شما در مورد موارد زیر تشخیص دهد:

• علائم شما
  • چه مدت است که آنها اتفاق می افتد.
  • این که آیا ترس در زندگی شما اختلال ایجاد کرده است.
  • اوفیدیوفوبیا یک تشخیص خاص است و فراتر از ترس عمومی از مار است.
  • به محض اینکه به مار فکر می کنید یا با یک مار روبرو می شوید باعث اضطراب شدید می شود.
  • منجر به استرس قابل توجهی می شود یا بر زندگی روزمره شما تأثیر می گذارد.
  • حداقل شش ماه است که این اتفاق افتاده است.
  • با خطر واقعی تناسب ندارد.
  • باعث می شود از موقعیت های خاص دوری کنید.
  • علائم فیزیکی اضطراب یا حملات پانیک را ایجاد می کند.

مدیریت و درمان مارهراسی

چگونه بر ترس از مارها غلبه کنم؟

اگر افیدیوفوبیا خفیف دارید، ممکن است نیازی به درمان نداشته باشید. اما اگر ترس باعث علائم فیزیکی یا کابوس می شود، یا اگر در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد کند، درمان های ممکن عبارتند از:

درمان شناختی رفتاری (CBT): CBT روان درمانی ساختاری است که می تواند به شما در درک و کنترل افکار و احساسات کمک کند. این گفتار درمانی می تواند به شما کمک کند افکار منفی را که در هنگام فکر کردن به مارها اتفاق می افتد، بیاموزید.

مواجهه درمانی: مواجهه درمانی، که گاهی اوقات حساسیت زدایی نامیده می شود، به شما کمک می کند به تدریج با ترس های خود مقابله کنید. به مرور زمان در یک محیط کنترل شده در معرض ایده مارها قرار می گیرید. برای مثال، مواجهه درمانی ممکن است با چیزی کمتر ترسناک شروع شود، مانند تصویر یک مار کارتونی. در نهایت، ممکن است از شما خواسته شود که یک مار واقعی را تصور کنید یا به یک مار زنده در قفس نگاه کنید. از طریق افزایش قرار گرفتن در معرض، ممکن است یاد بگیرید که اوفیدیوفوبیا را مدیریت کنید.

هیپنوتیزم درمانی: هیپنوتراپی می تواند شما را در حالت خلسه مانند اما متمرکز قرار دهد. در هیپنوتیزم، شما نسبت به پیشنهاد و تغییر پذیراتر هستید. یک هیپنوتیزم کننده ممکن است بتواند شما را متقاعد کند که کمتر از مارها می ترسید.

داروها: انواع داروهای ضداضطراب می توانند اضطراب و علائم فیزیکی اضطراب را کاهش دهند. آنها می توانند در موقعیت های خاص برای افرادی که مبتلا به اوفیدیوفوبیا هستند مفید باشند. به عنوان مثال، آنها می توانند اضطراب را کاهش دهند تا بتوانید در یک عروسی در فضای باز شرکت کنید یا با بچه های خود به کمپینگ بروید.

پیشگیری از ترس از مار

چگونه می توانم خطر ابتلا به اوفیدیوفوبیا را کاهش دهم؟

هیچ راه اثبات شده ای برای جلوگیری از فوبیا از مار وجود ندارد. اما بسیاری از افراد با یک ترس خاص دچار اختلالات اضطرابی متعدد مانند اختلال هراس یا اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD) می شوند.

این مهم است که یاد بگیرید چگونه علائم ترس اول را قبل از ایجاد اضطراب اضافی مدیریت کنید.

آیا اوفیدیوفوبیا قابل درمان است؟

کودکان و نوجوانان ممکن است از اوفیدیوفوبیا عبور کنند. اما ترس ممکن است تا بزرگسالی ادامه یابد.

اوفیدیوفوبیا را نمی توان درمان کرد، اما می توانید ترس و علائم را مدیریت کنید. مواجهه درمانی و سایر تکنیک ها بسیار موثر هستند. درمان به اکثر افرادی که به طور منظم آموخته‌های خود را تمرین می‌کنند یا طبق دستور دارو مصرف می‌کنند، کمک می‌کند.

زندگی با ترس

چگونه می توانم به بهترین شکل یاد بگیرم که با ترس از مار کنار بیایم؟
بسیاری از افراد می‌توانند با تکنیک‌هایی برای مدیریت اضطراب، ترس از مار و دیگر ترس‌های خاص را مدیریت کنند، مانند:

• تمرینات تنفسی
  • آرامش عضلانی
  • مراقبه
  • یوگا

یادداشتی از کلینیک ذهن آرا

بسیاری از مردم از مار می ترسند. اما اوفیدیوفوبیا یک ترس شدید و طاقت فرسا از مارها است که در احساس امنیت و زندگی روزمره شما اختلال ایجاد می کند. اوفیدیوفوبیا یک فوبی خاص رایج است، اما درمان هایی مانند مواجهه درمانی و درمان شناختی رفتاری وجود دارد که می تواند به شما در مدیریت علائم کمک کند.

4/5 - (1 امتیاز)

CAPTCHA ImageChange Image