مرکز مشاوره تحصیلی، مشاوره تحصیلی دبیرستان، کنکور و دانشگاه

مشاوره تحصیلی، مشاوره تحصیلی دبیرستان، مشاوره کنکور

مشاوره تحصیلی چیست؟ چرا مراجعه به مرکز مشاوره تحصیلی اهمیت دارد؟ بهترین مشاور تحصیلی در تهران

مشاوره تحصیلی چیست؟

مشاوره به طور کلی تسهیل تغییرات رفتاری، افزایش توانایی فرد در ایجاد و حفظ رابطه با دیگران، بالا بردن اثربخشی و توانایی سازگاری، بهبود فرآیند تصمیم‌گیری، تسهیل شکوفایی استعداد‌های بالقوه و … می باشد. اما در این میان مشاوره تحصیلی که در مرکز مشاوره تحصیلی انجام می گیرد، بسیار پراهمیت است و اهمیت مرکز مشاوره تحصیلی در تهران، با توجه به جمعیت زیاد و رقابت بر سر منابع ارزشمند، شاید بیشتر از سایر نقاط ایران باشد.

در کتاب برنامه‌ریزی تحصیلی و شغلی که کتاب درسی انتخابی سال اول دوره‌ی آموزش فنی و حرفه‌ای است، درباره‌ی مشاوره تحصیلی آمده ‌است:

مشاوران تحصیلی می‌کوشند تا با ایجاد رابطه‌ای صمیمانه و دو جانبه به دانش‌آموزان در بررسی مشکلاتشان از جوانب و دیدگاه‌های مختلف کمک کنند، تا ضمن یادگیری فرآیند مشکل‌گشایی، بتوانند با بینشی وسیع و همه‌جانبه به مسائل نگریسته، موفق به اخذ تصمیمات مناسب گردند.

به گفته دکتر حمید احدی روانشناس شناختی، تحصیلی و شغلی، مشاوره تحصیلی و به دنبال آن مشاوره شغلی طیف وسیعی از افراد و موضوعات را در بر می گیرد. مشاوره تحصیلی از ابتدای گذار کودک به پیش دبستانی و مدرسه که مشکلاتی مانند اضطراب جدایی رخ می دهد، تا گذار کودک به مقاطع تحصیلی مختلف، بلوغ، دانشگاه و پس از آن پیدا کردن شغل مناسب و موفقیت در شغل و حتی گذار از کار به خانه ( بازنشستگی) را شامل می شود. کار مشاور شغلی و تحصیلی خوب تسهیل فرایند موفقیت و هموار کردن این مسیر برای افراد است.

مشاوره تحصیلی در چه زمینه هایی می تواند کمک کند؟

اهم فعالیت های مشاور تحصیلی به طور خلاصه بصورت زیر است:

درمان اختلالات یادگیری

اختلال یادگیری، یک اصطلاح عام و کلی برای توصیف انواع مشکلات یادگیری در کودکانی است که در مدرسه از نظر توانایی های تحصیلی با وجود هوش متوسط یا حتی بالا با مشکلات اساسی روبرو هستند. این کودکان در توانایی های شناختی پایه مانند توجه، تمرکز، دانش کمی و حافظه و انواع حافظه با مشکلاتی روبرو هستند.

مشاوره تحصیلی در زمینه بررسی افت تحصیلی

برخی از دانش آموزان ممکن است دچار افت تحصیلی شوند. برخی از این دانش آموزان خود به مشاوره تحصیلی مراجع می‌کنند و برخی توسط مسئولین مدرسه به مشاور مدرسه معرفی می‌شوند.

شناخت و پیدا کردن علت افت تحصیلی در گام اول قرار دارد. بعد از پیدا کردن علت، مشاور به کمک دانش آموز و در صورت لزوم خانواده او و مسئولین مدرسه به رفع آن علت اقدام می‌کنند. یا اینکه راهنمایی هایی به دانش آموزان برای رفع علت ارائه می‌شود و پیشرفت او مورد پیگیری قرار می‌گیرد. از جمله این راهنمایی شامل شیوه افزایش انگیزش دانش آموز، آموزش شیوه‌های صحیح مطالعه، آموزش شیوه‌های مواجهه با تغییرات اساسی و غیره خواهد بود.

مشاوره تحصیلی در زمینه شیوه‌های صحیح مطالعه و بهسازی حافظه

برخی از دانش آموزان با وجود اینکه افت تحصیلی نشان نمی‌دهند، اما ممکن است نیاز به آموزش شیوه‌های صحیح مطالعه و روش های بهسازی حافظه داشته باشند. آموزش چنین روشهایی می‌تواند به جلوگیری از اتلاف وقت دانش آموز و بالا بردن بهره وری او کمک کند. برنامه ریزی برای مطالعه، رعایت اصول یادگیری در برنامه ریزی برای مطالعه، رعایت ویژگی های حافظه‌های مختلف می‌تواند به دانش آموز کمک کند تا روش مطالعه صحیحی داشته باشد و نتیجه بهتری کسب نماید.

توانبخشی و آموزش کارکردهای اجرایی

دکتر احدی در این رابطه می گوید، مهارت های اجرایی همانطور که از نامش پیداست تمامی کارکردها و اعمالی که از زمان تعیین هدف تا رسیدن به هدف لازم است، کارکردهای اجرایی است. این کارکردها شامل تعیین هدف، هدف گذاری کوتاه مدت، برنامه ریزی، مدیریت زمان، الویت بندی، انعطاف پذیری و کنترل تکانه، مدیریت توجه را شامل می شود.

بلوغ و دوران نوجوانی

بلوغ و دوران نوجوانی دوران بسیار سختی هم برای نوجوانان و هم برای والدین آنها است. در این دوران به طور طبیعی نوجوانان با خانواده دچار مشکل شده و دچار افت تحصیلی می شوند. کار زمانی بدتر می شود که خانواده ها از ویژگی های نوجوانان و طرز رفتار صحیح با نوجوان اطلاعی نداشته باشند. کمک به نوجوان و آموزش والدین برای مدیریت دوران نوجوانی یکی از وظایف مشاوران تحصیلی است.

انتخاب رشته تحصیلی

دکتر حمید احدی مشاور تحصیلی و شغلی در این رابطه می گوید، انتخاب نوجوانان در دوران ابتدایی بلوغ عموما تحت تاثیر پرستیژ و نگرش جامعه و خانواده به مشاغل است. و نوجوان رشته ای را انتخاب می کند که به اصطلاح پرستیژ داشته باشد. وظیفه مشاور کمک به دانش آموزان برای شناخت خصوصیات درونی خود است. همچنین رسالت خانواده و مشاور این است که کودکان را با حیطه های مختلف، رشته های دانشگاهی و مشاغل آشنا کنند.

مشاوره کنکور رشته های انسانی، تجربی و ریاضی و …

وقتی می خواهید نتیجه ای متفاوت از سایر رقبا در گنکور بگیرید، باید متفاوت باشید. این جمله به این معناست که برای موفقیت در کنکور باید متفاوت عمل کرد. آموزش و درکنار دانش آموز بودن در مسیر کنکور یکی از اهداف مشاوران تحصیلی است تا دانش آموزان از بالاترین ظرفیت های خود برای موفقیت در کنکور استفاده کنند.

مشاوره تحصیلی در زمینه کاهش اضطراب امتحان

اغلب افراد در جلسه امتحان و یا قبل از آن درجاتی از اضطراب را دارا هستند. داشتن مقداری اضطراب در شرایط امتحانی کاملا طبیعی و گاهی حتی ضروریست. چون موجب بالا نگه داشته شدن سطح انگیختگی فرد شده و عملکرد او را بهبود می‌بخشد. اما در صورتی که میزان این اضطراب از حد طبیعی بالا برود باعث مختل شدن عملکرد فرد خواهد شد. بنابراین مشاور تحصیلی تلاش می‌کنند با آموزش شیوه صحیح مطالعه، بالا بردن کارآیی حافظه و استفاده بهینه از زمان، دانش آموز اطمینان و یقین نسبت به خود پیدا کند.

به عبارتی تلاش می‌کند اعتماد به نفس او را بالا ببرد تا از پیدا شدن افکاری که باعث اضطراب در او می‌شوند جلوگیری کند.

مشاور تحصیلی چه کار می کند؟

با فکر کردن به یک مشاور، تصویری از فردی خوش صحبت، خوش اخلاق و با انگیزه بالا در ذهن ما ظاهر می شود. اهمیت راهنماهای شغلی به حدی افزایش یافته است که مدارس و کالج ها سلول های مشاوره اختصاصی برای دانش آموزان ایجاد کرده اند. علاوه بر این، یک مشاور در سیستم آموزشی مدرن نقش های متعددی را ایفا می کند. این متخصصان به شما کمک می‌کنند تا در مهم‌ترین نقطه اتصال شغلی خود تصمیم بگیرید، علاوه بر اینکه به شما کمک می‌کنند بفهمید در چه چیزی بهترین هستید. مشاور تحصیلی کسی است که احساسات پیچیده شما را درک می کند و به شما کمک می کند افکار خود را به سمتی هدایت کنید که بتوانید تصمیمی برای تغییر زندگی بگیرید.

بهترین مرکز مشاوره تحصیلی در تهران

مرکز خدمات روانشناسی ذهن آرا با در اختیار داشتن متخصصین باتجربه و متعد در زمینه های مختلف آماده ارائه خدمات مشاوره و روانشناسی می باشد. در زمینه مشاوره تحصیلی، دکتر حمید احدی، دکتری روانشناسی شناختی، مدرس دوره های موفقیت و مشاوره تحصیلی و شغلی، می تواند به شما عزیزان کمک شایانی کند.

دکتر حمید احدی، روانشناس

سوالات متداول در زمینه مشاوره تحصیلی و کنکور

مرکز مشاوره تحصیلی ذهن آرا در کجا قرار دارد؟

مرکز فوق تخصصی ذهن آرا، تخصصی ترین مرکز خدمات روانشناختی در شمال تهران است. آدرس مرکز روانشناسی ذهن آرا، خیابان شریعتی، دوراهی قلهک، اول خیابان بصیری، پلاک 17

چرا نباید با رتبه های برتر مشاور کرد؟

یک قانون در روانشناسی وجود دارد و آن تفاوت های فردی است. مشاوره می بایست بر اساس توانایی ها و ویژگی های شخصیتی فرد و همچنین قوانین حاکم بر مغز فرد انجام گیرد نه تجربیات اتفاقی و شانسی

آیا می توان مشاوره تحصیلی تلفنی یا آنلاین داشت؟

بله، مشاوره با دکتر حمید احدی از سه طریق مشاوره حضوری، مشاوره تلفنی و مشاوره آنلاین بصورت ویدئویی انجام می گیرد. روال وقت گیری در هر سه مورد به یک صورت است.

هزینه مشاوره تحصیلی و کنکور چقدر است؟

هزینه مشاوره تحصیلی با توجه به تجربه متخصص، تحصیلات و موقعیت جغرافیایی محل فعالیت متخصص می تواند متفاوت باشد.

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0