مشاوره انتخاب رشته پایه نهم به دهم

مشاوره انتخاب رشته پایه نهم به دهم

انتخاب رشته نهم، برای انتخاب رشته تحصیلی در مقطع دبیرستان یا همان پایه دهم به بعد، یکی از پایه های اصلی برای ورود موفق به دانشگاه است که می تواند روی زندگی تحصیلی و به تبع آن زندگی شما در بزرگسالی تاثیر زیادی داشته باشد. به همین علت، استفاده از یک مشاوره انتخاب رشته پایه نهم به دهم خوب در این دوره حساس، می تواند یک انتخاب بسیار هوشمندانه باشد.

بهترین مشاور انتخاب رشته دبیرستان در تهران

معمولا کسانی که مشاوره انتخاب رشته می دهند در این زمینه آموزش آکادمیک ندیده اند و صرفا بر اساس تجربه و آزمون و خطا، اطلاعاتی که بدست آورده اند را در اختیار دانش آموزانی که در پایه نهم و در انتظار انتخاب رشته هستند قرار می دهند. اما چه باید کنیم؟
در برخی مراکز مشاوره و کلینیک های روانشناسی، مشاوره خاصی توسط متخصص مشاوره تحصیلی ارائه می شود به نام مشاوره انتخاب رشته پایه نهم به دهم.

در این مشاوره خاص، دکتر متخصص که دوره مشاوره آموزشی و تحصیلی را در دانشگاه گذرانده است، با استفاده از دانش تئوری و داشته های تجربی، به مراجعه کنندگان درباره این انتخاب سرنوشت ساز مشاوره می دهد.

برای پایه دهم چه رشته ای انتخاب کنم؟

ریاضی؟ تجربی؟ انسانی؟ معارف اسلامی؟ کاردانش؟ فنی حرفه ای؟ همه این ها رشته هایی است که به عنوان یک دانش آموز پایه نهم، می توانید به عنوان پایه دهم تحصیلی یا همان دبیرستان آنها را انتخاب کنید.

اما 4 نکته اصلی وجود دارد که بایستی رشته تحصیلی خود را بر اساس آن ها انتخاب کنید.

1- ویژگی های فردی و اهمیت آن در انتخاب رشته

این مورد کاملا به خود شخص بستگی دارد. برخی افراد در درس های مفهومی و استدلالی توانایی بیشتری دارند که در نتیجه، احتمال موفقیت آن ها در رشته ریاضی بیشتر خواهد بود.

یا به عنوان مثال، کسی که در درس زیست شناسی خودش را قابل می داند، بهتر است رشته تجربی را انتخاب کند و یا کسانی که در حفظیات قوی تر هستند، رشته های علوم انسانی می تواند بیشتر به درد آن ها بخورد.

البته فقط بر اساس ویژگی های فردی نباید انتخاب کنید. بهتر است ویژگی فردی را به عنوان یک فاکتور مهم درنظر داشته باشید اما پس از بررسی سه نکته مهم دیگر اقدام به انتخاب رشته برای پایه دهم کنید.

2- بازار کار رشته انتخاب شده مهم است

اگرچه از مهمترین فاکتورها برای انتخاب رشته در دوره دبیرستان، فاکتور علاقه و ویژگی های فردی خود دانش آموز است اما بازار کار رشته انتخابی نیز می تواند روی زندگی آینده شما تاثیر بگذارد. بهتر است با فارغ التحصیلان رشته های مختلف در دوستان و آشنایان صحبت کنید و در زمینه بازار کار و درآمد هر رشته اطلاعاتی به دست بیاورید.

یا سری به سایت ها و مراکز کاریابی بزنید تا به طور ملموس متوجه شوید که چه کارفرمایان بیشتر نیاز به چه رشته هایی دارند تا بتوانید یک انتخاب رشته هوشمندانه برای پایه نهم به دهم داشته باشید.

3- ظرفیت پذیرش رشته ها

قبل از اینکه رشته مورد نظر خود را برای پایه دهم انتخاب کنید، بهتر است سری به سایت دانشگاه های مختلف بزنید تا با ظرفیت پذیرش آن ها آشنا شوید.

برخی از رشته ها با این که بازار کار مناسبی دارند و با ویژگی های فردی شما سازگار هستند، اما به دلیل ظرفیت پذیرش بسیار کم و متقاضی بالا، شانس قبول شدن شما در آن ها بسیار کم است.

مثلا اگر به قصد ورود به رشته پزشکی، قصد دارید در سال نهم رشته تجربی را انتخاب کنید، به خاطر داشته باشید که درصد بسیار کمی از کسانی که در رشته تجربی کنکور می دهند در رشته پزشکی وارد دانشگاه می شوند.

4- مشاوره انتخاب رشته

بهتر است از مشاور باتجربه و خبره در زمینه مشاوره انتخاب رشته کمک بگیرید تا دید شما را کمی باز تر کند. ممکن است در شرایط حساسی که شما در آن قرار دارید نتوانید به صورت کلی به مساله نگاه کنید یا به دلیل تجربه کم شما در این حوزه، نتوانید بهترین تصمیم را اتخاذ کنید.

پس بهتر است ریسک نکنید و این انتخاب مهم را با مشورت یک مشاورخوب و با تجربه انجام دهید. در صورتی که مشاور مدرسه خودتان مشاوره انتخاب رشته مناسبی ارائه می دهد به او مراجعه کنید و درباره مواردی که گفته شد با او مشورت کنید. در غیر این صورت می توانید از خدمات مشاوره انتخاب رشته در مراکز مشاوره معتبر استفاده کنید.

میزان اهمیت هرکدام از فاکتورهای انتخاب رشته

  • نمرات دروس مختلف
  • آزمون های مشاوره انتخاب رشته
  • علایق دانش آموز
  • مشاوره معلم ها
  • نظر مشاور تحصیلی
  • نظر و مشاروه والدین

مشاوره انتخاب رشته انسانی در پایه نهم

انتخاب رشته در پایه نهم برای انتخاب رشته تحصیلی در مقطع دبیرستان یا همان پایه دهم به بعد، یکی از پایه های اصلی برای ورود موفق به دانشگاه است که می تواند روی زندگی تحصیلی و به تبع آن زندگی شما در بزرگسالی تاثیر زیادی داشته باشد.

به همین علت، استفاده از یک مشاوره انتخاب رشته پایه نهم به دهم خوب در این دوره حساس، می تواند یک انتخاب بسیار هوشمندانه باشد.

معمولا کسانی که مشاوره انتخاب رشته می دهند در این زمینه آموزش آکادمیک ندیده اند و صرفا بر اساس تجربه و آزمون و خطا، اطلاعاتی که بدست آورده اند را در اختیار دانش آموزانی که در پایه نهم و در انتظار انتخاب رشته هستند قرار می دهند. اما چه باید کنیم؟

در برخی مراکز مشاوره و کلینیک های روانشناسی، مشاوره خاصی توسط متخصص مشاوره تحصیلی ارائه می شود به نام مشاوره انتخاب رشته پایه نهم به دهم. در این مشاوره خاص، دکتر متخصص که دوره مشاوره آموزشی و تحصیلی را در دانشگاه گذرانده است، با استفاده از دانش تئوری و داشته های تجربی، به مراجعه کنندگان درباره این انتخاب سرنوشت ساز مشاوره می دهد.

برای انتخاب رشته انسانی، قوی بودن در دروس ادبیات و عربی از مهمترین فاکتور ها می باشد. همچنین دانش آموزان برای اینکه رشته انسانی را انتخاب کنند، بهتر است که در درس های حفظی قوی باشند و به آن علاقه مند باشند.

مهارت هایی که در رشته های دانشگاهی دروس علوم انسانی مورد نیاز هستند مهارت های روابط عمومی، سخنوری، حفظیات و مهارت های اجتماعی است که بهتر است فرد به یادگیری آن ها علاقه مند باشد.

شرایط پذیرش رشته انسانی پایه نهم

  • معدل بالاتر از 14
  • مجموع نمرات سه درس: “مطالعات اجتماعی”، “زبان و ادبیات فارسی” و درس “عربی” در سه پایه دوره دبیرستان –هفتم، هشتم و نهم- از 42 کمتر نباشد.

برای محاسبه این امتیاز باید ضرایب زیر را رعایت کنید:

نمره زبان و ادبیات فارسی: ضریب 4

نمره مطالعات اجتماعی: ضریب 3

نمره عربی: ضریب 2

مشاوره انتخاب رشته تجربی در پایه نهم

مشاوره انتخاب رشته

رشته تجربی، چه در دوره دبیرستان و چه در کنکور سراسری، متقاضی بیشتری دارد و علاقه مندان بیشتری در بین دانش آموزان داشته و دارد. اگر می خواهید رشته تجربی را برای پایه نهم به دهم انتخاب کنید بهتر است بدانید که باید در درس های زیست شناسی، ریاضی و شیمی قوی باشید و به آن ها علاقه داشته باشید. همچنین تا حدودی به حفظیات علاقه داشته باشید. همچنین باور اشتباه این که رشته تجربی نیاز به دانش ریاضی ندارد را دور بیندازید.

شرایط پذیرش رشته تجربی پایه نهم

  • معدل بالاتر از 14
  • مجموع نمرات دو درس ریاضی و علوم تجربی در سه پایه متوسطه کمتر از 42 نباشد.

ضرایب دروس ریاضی و علوم تجربی ضریب 3 می باشد.

مشاوره انتخاب رشته ریاضی و فیزیک در پایه نهم

همان طور که از اسم این رشته مشخص است برای تحصیل و پذیرش در این رشته نیاز به توانایی و علاقه به دروس ریاضی و فیزیک دارید. همچنین دانش آموزان موفق در رشته ریاضی، باید قدرت تجسم بالایی داشته باشند که این ویژگی می تواند به آینده تحصیلی و شغلی آن ها کمک کند.

مشاوره انتخاب رشته ریاضی و فیزیک در پایه نهم

مشاوره انتخاب رشته

همان طور که از اسم این رشته مشخص است برای تحصیل و پذیرش در این رشته نیاز به توانایی و علاقه به دروس ریاضی و فیزیک دارید. همچنین دانش آموزان موفق در رشته ریاضی، باید قدرت تجسم بالایی داشته باشند که این ویژگی می تواند به آینده تحصیلی و شغلی آن ها کمک کند.

شرایط پذیرش رشته ریاضی و فیزیک پایه نهم

  • معدل بالاتر از 14
  • مجموع نمرات دو درس ریاضی و تجربی در سه پایه متوسطه کمتر از 42 نباشد.

ضرایب دروس ریاضی و علوم تجربی ضریب 3 می باشد.

مشاوره انتخاب رشته فنی حرفه ای در پایه نهم

مشاوره انتخاب رشته

رشته فنی و حرفه ای دارای 4 زیرگروه هنر، مدیریت، صنعت و کشاورزی می باشد. اگرچه با انتخاب رشته فنی و حرفه ای در پایه نهم می توانید در کنکور به رشته های ریاضی و فیزیک راه پیدا کنید اما شانس قبولی شما در یک دانشگاه خوب و درجه یک در این رشته ها کمتر خواهد بود.

البته دانش آموختگان رشته های فنی و حرفه ای شانس بیشتری برای ورود به بازار کار دارند. اگر به کارهای عملی و خلاقانه علاقه دارید و دوست دارید زودتر وارد بازار کار شوید رشته فنی و حرفه ای یکی از بهترین گزینه ها برای تحصیل شما در پایه نهم به دهم می باشد.

شرایط پذیرش رشته فنی و حرفه ای پایه نهم

  • معدل بالاتر از 12
  • داشتن نمره حداقل 10 ریاضی در اول متوسطه
  • مجموع نمرات سه درس ریاضی و علوم تجربی و حرفه و فن در سه پایه متوسطه کمتر از 30 نباشد.

مشاوره انتخاب رشته کار و دانش در پایه نهم

مشاوره انتخاب رشته

رشته کار و دانش از بسیاری از جهات به رشته فنی و حرفه ای شباهت دارد با این تفاوت که رشته های ارائه شده در کار و دانش، جزئی تر از رشته های فنی و حرفه ای تر هستند. البته دانش آموختگان رشته فنی و حرفه ای ساده تر وارد بازار کار می شوند و درس های رشته فنی و حرفه ای سخت تر است اما رشته کار و دانش بیشتر عملی بوده و واحدهای کارگاهی بیشتری دارد.

شرایط پذیرش رشته کار و دانش پایه نهم

  • معدل بالاتر از 12
  • مجموع نمرات دو درس ریاضی و کار و فن آوری در سه پایه متوسطه کمتر از 36 نباشد.

ضریب درس ریاضی 2 می باشد

ضریب در کار و فن آوری 3 می باشد.

مشاوره انتخاب رشته علوم و معارف اسلامی در پایه نهم

مشاوره انتخاب رشته

اگر به موضوعات فقه، تفسیر قرآن و عربی علاقه دارید، می توانید در انتخاب رشته پایه نهم، رشته علوم و معارف اسلامی را انتخاب کنید. برای این رشته نیز باید در حفظیات قوی باشید.

شرایط پذیرش رشته علوم و معارف اسلامی پایه نهم

  • معدل بالاتر از 14
  • مجموع نمرات سه درس مطالعات اجتماعی، زبان و ادبیات فارسی و عربی در سه پایه متوسطه کمتر از 42 نباشد.

ضریب درس زبان و ادبیات فارسی 4 می باشد.

ضریب درس مطالعات اجتماعی 3 می باشد.

ضریب درس عربی 2 می باشد.

خدمات مشاوره انتخاب رشته پایه نهم در ذهن آرا

در مرکز مشاوره ذهن آرا، مراجعین مشاوره انتخاب رشته پایه نهم، در ابتدا نیازسنجی می شوند و همچنین استعدادیابی دانش آموزان از نظر هوش، شخصیت و استعداد صورت می گیرد.

در مرحله بعد، مشاور سعی می کند که آرامش روانی را به دانش آموز تزریق کند تا بتواند در شرایط بهتر و با قدرت تصمیم گیری بالاتری اقدام به انتخاب رشته برای پایه نهم به دهم کند.

همچنین مشاور انتخاب رشته، با تسلط بر رشته ها و دانشگاه ها و با تحلیل شخصیت دانش آموز، می تواند رشته های مناسب برای هر دانش آموز را به او پیشنهاد داده و اطلاعات مرتبط درباره آینده شغلی هر رشته را برای او توضیح دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مشاوره انتخاب رشته پایه نهم به دهم می توانید با مرکز مشاوره تحصیلی ذهن آرا تماس بگیرید.مرکز روانشناسی ذهن آرا، مرکز مشاوره، مرکز روانشناسی، کلینیک روانشناسی، دکتر روانشناس

4 نظرات
  1. ممم می گوید

    سلام وقت بخیر
    من علاقه زیادی به بازیگری دارم و می‌خوام بزنم هنر تا از این راه وارد این حرفه بشم اما وقتی با دیگران مشورت می کنم میگن که بزنم ادبیات چون هنر آینده ای نداره
    بنظر شما چیکار کنم

    1. گروه روانشناسی ذهن آرا می گوید

      سلام خدمت شما لزوما اسم رشته نشاندهنده آینده اون رشته نیست و همچنین اینکه بازار کار هر دو رشته ای که فرمودید تقریبا یکشان هستند و جزء رشته های پردرآمد نیستند. میتونین این موضوع به به طور تفصیلی توسط مشاورین ما بررسی کنید.

  2. ناشناس می گوید

    هفتم=ریاضی،۱۷ علوم،۲۰ معدل ۱۸.۹۶
    هشتم= ریاضی،۲۰ علوم،۲۰ معدل ۱۹.۹۶
    نهم=ریاضی، ۱۸.۵ علوم ۱۱.۵معدل ۱۷.۹۰
    می توانم تجربی یا ریاضی بروم؟؟؟؟؟

  3. zeynab می گوید

    سلام من درس حفظیاتم خیلی خوبه ولی بین رشته ی انسانی و تجربی موندم چون قبلا علاقه به تجربی داشتم ولی الان علاقه ی بیشتری به انسانی دارم میترسم اگه انسانی بردارم پشیمون بشم
    بع نظرتون چکار کنم

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0