تست استعدادیابی برای انتخاب رشته، نوجوانان و بزرگسالان

همه ما انسان ها دارای اشتراکات و تفاوت هایی هستیم. در واقع همین تفاوت هایمان است؛ که ما را از دیگران متمایز می کند.استعداد و توانمندی های هر فرد از جمله این تفاوت هاست. استعداد مجموعه ای از توانمندی و مهارت هایی هستند؛ که اگر به درستی شناخته و پرورش داده شود می تواند رضایتمندی و احساس خشنودی را در طول زندگی برای فرد  به ارمغان آورد.

استعداد چیست؟

استعداد به معنای توانایی فرد، در انجام کار و یا کار هایی که می تواند آن ها سریع تر و با دقت و علاقه بیشتری انجام دهد. استعداد امری ذاتی بوده ؛ و نمی توان آن را به وجود آورد. بلکه می‌توان آن را پیدا و کشف کرد؛ و در مسیر درست پرورش داد. این به این معناست که هر فرد دارای توانایی ها و مهارت های ذاتی بوده؛ که می توان با استفاده درست از آن مسیر موفقیت را سریعتر طی کرد. این توانایی ها در هر کس متفاوت است. و هر فرد توانایی ها و استعداد منحصر به فرد خود را داراست.

امروزه یکی از راه های ساده و قابل دسترس در شناسایی و تشخیص استعداد، استفاده از تست ها و آزمون های مختلف استعداد یابی است. که می توان به کمک این تست ها به درک بهتری از خود و توانایی‌هایمان دست پیدا کنیم؛ و در نتیجه مسیر تحصیلی و شغلی متناسب با استعدادهایمان را شناخته و بهترین گزینه را برگزینیم.

تاثیرگذاری تشخیص استعداد

هنگامی که شما با توجه به استعداد در رشته تحصیلی یا شغل مورد علاقه خود فعالیت می کنید: دستیابی شما به موفقیت در زندگی چندین برابر می شود. در نتیجه اعتماد به نفس شما بالا رفته؛ و رضایتمندی شما از خودتان و محیط تان بیشتر می شود. این مسئله باعث می‌شود که انگیزه شما نیز  افزایش پیدا کند. و در نهایت با توجه به تجربه و دست آورد های موفق گذشته تان، در راستای اهداف بزرگتری در آینده قدم بردارید. بر اساس تحقیقات و پژوهش های انجام شده؛ بیش از ۹۰ درصد افراد از استعدادها و توانایی ذاتی خود بی‌خبرند یا آگاهی کافی نسبت به آن ندارند. در دنیای پیشرفته امروز، و با توجه به قابل دسترس بودن بسیاری از تست ها می توان از  دوران نوجوانی استعدادهای خود را شناسایی کنید. و از همان ابتدا مسیر و رشته تحصیلی مناسب خود را پیدا کرده؛ و در ادامه در دوران بزرگسالی با پرورش استعدادهای شناخته شده خود، شغل مورد علاقه خود را انتخاب کنید؛ و به موفقیت برسید.

اهمیت استعدادیابی در بزرگسالان و رابطه آن با موفقیت شغلی

یکی از قسمت های مهم زندگی هر فرد در دوران بزرگسالی، شغل اوست. بر اساس تعریف ها و چارچوپ های جامعه، شغل هر فرد نشان دهنده جایگاه اجتماعی در جامعه است. حال ممکن است؛ فردی در جامعه از لحاظ شغلی جایگاه اجتماعی بالایی داشته باشد. اما احساس رضایت و خشنودی نسبت به شغل خود نداشته باشد. چرا که ویژگی های شخصی او متفاوت با شغل اش بوده در نتیجه به مرور زمان این امر باعث سرخوردگی فرد می شود. این موضوع که ما در دنیای مدرن و شلوغ امروز سعی کنیم؛ خودمان و قسمت های مختلف شخصیتی مان را بشناسیم؛ از مهم ترین جنبه های زیستن ما در این جهان است. چرا که این شناخت باعث می شود؛ تا ما بتوانیم جایگاه خود و قسمتی ار هویت خود را پیدا کنیم و با امید و انگیزه بیشتری هدف گذاری کنیم. و به سوی آن ها قدم برداریم.

معرفی انواع تست های استعداد یابی انتخاب رشته و شغل

با پژوهش های فراوانی که در طی سال های اخیر بر روی شناخت رفتار انسان انجام شده؛ و با توسعه علم روانشناسی تست های مختلفی در زمینه استعداد یابی طراحی شده است.  البته این تست ها در دسته بندی های متفاوتی از هم قرار می گیرند. در ادامه به برخی از تست های متداول و مناسب در زمینه استعدادیابی برای انتخاب رشته در نوجوانان و انتخاب شغل در دوران بزرگسالی اشاره می کنیم .

تست MBTI

این تست از پرکاربردترین تست های شخصیت شناسی است؛ که توسط مایرز بیگرز طراحی شده است. این تست 16 تیپ شخصیتی را معرفی می کند. با انجام این تست متوجه می شوید؛ که در کدام یک از تیپ های شخصیتی قرار می گیرد. و علایق و مشاغل مناسب برای شما با توجه به نتیجه به دست آمده از تست چه چیزی است.

تست جان هالند

این تست توسط جان هالند روانشناس معروف آمریکایی طراحی شده. این تست به فرد کمک می کند. تا شناسایی استعداد های خود، رشته تحصیلی و دانشگاهی  مناسب با روحیات خود را پیدا کرده؛ و همچنین متوجه شود؛ در آینده کدام یک از مشاغل و حرفه های اجتماعی برای او مناسب است.

تست نئو (NEO)

این تست در سال 1970 توسط افرادی چون،کوستا جونیو و رابرت آر مک کری طراحی شده است. البته در طی سال ها تغییراتی زیادی بر روی این تست صورت گرفت. تا در نهایت در سال 2005 به شکل تکمیلی خود رسید. این تست از جمله تست های پرکاربرد در استخدام  مشاغل می باشد. این آزمون به 5 ویژگی مهم که در استخدام موثر است: اشاره می کند. و بر اساس این این ویژگی ها افراد را در هر یک از مشاغل مناسب قرار می دهد. این عوامل و ویژگی های مهم شامل: وظیفه شناسی، حس خوشایندی، برون گرایی، گشودگی و روان رنجوری دسته بندی می شود. که هر کدام از این 5 عامل خود 6 زیر گروه را در بر میگیرند.

تست استعداد یابی جانسون اُکانر

تست استعدادیابی جانسون اوکانر کاربرد فراوانی در زمینه کشف و شناخت استعداد های نهان در نوجوانان و بزرگسالان در حتی کودکان دارد. آزمون استعدادیابی اُکانر، با روش روانسنجی در راستای یافتن استعدادهای افراد طراحی شده است. این تست به شناخت توانمندی ها و علایق فرد و در نهایت کشف استعدادهای او با تمرکز بر روی شخصیت فرد می پردازد. شناخت شخصیتی شامل : انعطاف پذیری، هوش هیجانی، نحوه برقراری ارتباط با دیگران، چگونگی کنترل اضطراب و استرس و خلاقیت است.

این تست 12 مورد را در بر میگیرد. با بررسی هر کدام یک از این موارد استعداد های افراد شناسایی می شود. این ۱۲ مورد شامل:

استعداد کار با انگشتان دست، استعداد تجسم فضایی و درک ساختار ها، استعداد تشخیص صدا و موسیقی، استعداد ایده پردازی، استعداد رنگ شناسی و تفکیک رنگ، استعداد تحلیل و استدلال، استعداد محاسباتی، استعداد سیلو گرام، استعداد حافظه طراحی، استعداد استقرایی، استعداد آینده نگری و  استعداد تند خوانی است.

برای سنجش استعداد کودکان و بزرگسالان به مرکز استعدادیابی کودکان ذهن آرا مراجعه نمایید.

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0