مرکز تخصصی درمان پانیک و حمله پنیک

بهترین دکتر برای درمان پانیک، بهترین مرکز درمان پنیک در تهران، مرکز تخصصی درمان پانیک

تمامی دکترهای خوب درمان پانیک می دانند که تجربه حمله پانیک یا حمله وحشت زدگی چقدر تجربه دردناکی است! لذا تمام کسانی که حمله های پنیک را تجربه می کنند در قدم اول پس از بهبودی نسبی سعی می کنند اطلاعاتی در رابطه با این اختلال یا این تجربه کسب کنند و در صدد پیدا کردن بهترین دکتر برای پانیک هستند. گروه روانشناسی ذهن آرا تجربه های موفق زیادی در زمینه درمان اختلال پانیک دارد و خالی از لطف نیست که بگوییم بیش از هزاران نفر از کسانی که تجربه حملات پنیک داشته اند در گروه روانشناسی ذهن آرا درمان شده اند و توانسته اند مشکل خود را مدیریت کنند.

درمان پانیک چقدر طول میکشد

تشخیص بیماری و اختلال پانیک

نشانه ها، تشخیص و مراحل درمان

حمله پنیک یا وحشت زدگی این روزها بسیار فراگیر است و افراد زیای به مرکز تخصصی درمان پانیک و مراکز درمان پنیک مراجعه می کنند. پنیک نوعی بیماری روانی از گروه اختلالات اضطرابی است که با هجوم ناگهانیِ وحشت به بیمار و ترس شخص از وقوع مجدد آن‌ها مشخص می‌شود. این حملات که معمولاً بیش از چند دقیقه طول نمی‌کشند، با علایمی چون تپش قلب، عرق کردن، احساس تنگی نفس و فشردگی در قفسهٔ سینه، لرزش، احساس از دست‌دادن تعادل یا گیجی همراه است. این علایم آنقدر گسترده هستند که افراد فکر می‌کنند دچار سکتهٔ قلبی شده‌اند و می‌ترسند که بمیرند.

معمولا این اتفاق برای اکثر افراد چند مرتبه در طول زندگیشان رخ می‌دهد ولی دلیلی بر اینکه آن افراد مبتلا به این بیماری هستند نیست. در صورتی که تعداد این مراتب زیاد شد زمانی است که شما باید برای تست ابتلا به این اختلال نزد روانشناس و مرکز تخصصی درمان پانیک بروید.

دکتر خوب درمان پانیک چگونه تشخیص می دهد؟

در تشخیص حمله پانیک معمولا گروهی از متخصصین باهم همکاری می کنند. چرا که اغلب افرادی که پنیک را تجربه می کنند در ابتدا با تصور اینکه حمله قلبی رخ داده است، به متخصص قلب مراجعه می کنند. در این زمان است که متخصص تشخیص می دهد که مشکل جسامی وجود ندارد و این ممکن است یک حمله پنیک باشد. لذا فرد را برای تشخیص تکمیلی به روانشناس یا روانپزشک ارجاع می دهد. آیا شما هم دچار حملات پانیک، اختلال هراس یا شرایط دیگری مانند مشکلات قلبی یا تیروئیدی با علائمی شبیه حملات پانیک شده اید؟

دریافت نوبت کلینیک ذهن آرا

برای کمک به تشخیص دقیق، متخصص ممکن است:

یک معاینه فیزیکی کامل انجام دهد

آزمایش خون برای بررسی تیروئید و سایر شرایط و آزمایشات احتمالی روی قلب شما، مانند نوار قلب (ECG یا EKG)
یک ارزیابی روان‌شناختی برای صحبت در مورد علائم، ترس‌ها یا نگرانی‌ها، موقعیت‌های استرس‌زا، مشکلات رابطه، موقعیت‌هایی که ممکن است از آنها اجتناب کنید و سابقه خانوادگی
می توانید یک خودارزیابی روانشناختی یا پرسشنامه را پر کنید. همچنین ممکن است از شما در مورد مصرف الکل یا سایر مواد سوال شود.

روانشناس معیارهای تشخیص اختلال پانیک را بررسی کند

همه کسانی که حملات پانیک دارند اختلال پانیک ندارند. برای تشخیص اختلال هراس، راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5)، منتشر شده توسط انجمن روانپزشکی آمریکا، این نکات را فهرست می کند:

  • حملات پانیک باید مکرر و غیرمنتظره باشد.
  • حداقل یکی از حملات شما یک ماه یا بیشتر با نگرانی مداوم در مورد حمله دیگری دنبال شده باشد. ترس مداوم از عواقب یک حمله، مانند از دست دادن کنترل، حمله قلبی یا “دیوانه شدن”؛ یا تغییرات قابل توجهی در رفتار شما، مانند اجتناب از موقعیت هایی که فکر می کنید ممکن است باعث حمله پانیک شود.
  • حملات پانیک شما ناشی از مصرف مواد مخدر یا مواد دیگر، یک وضعیت پزشکی، یا وضعیت سلامت روان دیگری مانند فوبیای اجتماعی یا اختلال وسواس فکری-اجباری نباشد.

اگر حملات پانیک دارید اما اختلال پانیک تشخیص داده نشده است، همچنان می توانید از درمان بهره مند شوید. اگر حملات پانیک درمان نشوند، می توانند بدتر شوند و به اختلال پانیک یا فوبیا تبدیل شوند.

حمله پنیک و وحشت زدگی چه نشانه هایی دارد؟

  • افزایش ضربان قلب و احساس تپش قلب شدید در سینه
  • احساس نگرانی و اضطراب شدید
  • احساس كوتاه شدن و تند شدن تنفس و تنگی نفس
  • احساس ناپایداری در سر و احساس سرما یا گرمای زیاد در بدن
  •  لرزش و ارتعاش شدید در تمام یا برخی نقاط بدن
  •  حساس شدن و كرختی در بدن و بروز احساسات غیر واقعی در بدن
    ترس از دست دادن كنترل و دیوانه شدن و ترس از مردن

در مرکز تخصصی درمان پانیک ذهن آرا چه خدماتی ارائه می شود؟

تشخیص اختلال پانیک توسط بهترین دکتر برای درمان پانیک

تشخیص و ارزیابی دقیق، همه جانبه و چندبعدی و بررسی پیشینه و نشانه های رفتاری، شناختی و هیجانی اختلال وحشت زدگی در مرکز تخصصی درمان پنیک و مشخص کردن علت دقیق اختلال و عوامل زمینه ساز و تعدیل کننده و به طور خلاصه چارچوب بندی دقیق مشکل، علت و راهکارهای درمانی و تشخیص افتراقی با دیگر اختلالات اضطرابی

پیش نیازهای رواندرمانی پانیک

1- در صورت نیاز و در صورت تردید انجام آزمون های روانشناسی معتبر جهت تشخیص اختلال و مشخص کردن وجود نشانه ها، شدت آن و طول درمان

2- ارجاع به روانپزشک جهت دریافت داروهای پانیک در جهت بهبود نشانه ها و اثربخشی بیشتر رواندرمانی

3- آموزش و آگاه سازی و مداخله در سطح خانواده

شروع فرایند رواندرمانی پانیک

پس از تشخیص دقیق و انجام پیش نیازهای درمانی، متخصص مربوطه با توجه به رویکردی که دارد، روند رواندرمانی اختلال پنیک را آغاز می کند. رویکردهایی که قالب آن روش های شناختی رفتاری هستند، البته رویکردهای اثرگذار دیگری مانند EMDR، درمان مبتنی بر آگاهی، تکنیک های ریلکسیشن، روانپوشی و درمان های گروهی نیز وجود دارد.


مقاله مرتبط: پانیک اتک، داروی پانیک اتک و درمان روانشناسی حمله پانیک


بهترین دکتر برای درمان پانیک

سوالات متداول در درمان اختلال پانیک

آیا حمله پانیک قابل درمان است؟

جواب: سیر پانیک در افراد مختلف متفاوت است ولی خوشبختانه بیش از 90 درصد افراد قابل درمان هستند.

آیا حمله پانیک با افتادگی دریچه میترال ارتباطی دارد؟

با وجود بحث های متعدد درباره ارتباط پنیک با افتادگی دریچه میترال، مطالعات جدید نشان داده است که این دو ارتباطی باهم ندارند.

آیا پانیک در خواب هم رخ می دهد؟

بله. برخلاف باور بیشتر افراد، حمله پانیک می تواند در خواب هم به فرد وارد شود.

آیا حمله پانیک می تواند منجر به مرگ شود؟

خیر. حمله پانیک به خودی خود کاملا بی خطر است اما اگر این حمله به دلیل وجود بیماری های جسمی در فرد شکل بگیرد، بهتر است بیماری زمینه ساز آن درمان شود.

دوره درمان بیماری پانیک چه مدت است؟ – درمان پانیک چقدر طول میکشد؟

دوره درمان بسته به شدت بیماری و روش درمان متفاوت است اما معمولا بین 6 تا 12 ماه به طول می انجامد.

برای دیدن نتایج حاصل از درمان باید کمی صبور باشید. ممکن است در عرض چند هفته شاهد کاهش علائم حمله پانیک باشید و علائم به طور قابل توجهی کاهش یابند یا طی چند ماه از بین بروند. برای اینکه همه چیز در کنترل شما باشد قرارهای های خود را با دکتر متخصص درمان پانیک به طور مکرر داشته باشید. و برای اینکه نتیجه سریع تری دریافت کنید بهتر است که در کنار رواندرمانی، از دارو درمانی و روانپزشک خوب هم استفاده کنید.

بهترین روش درمان پنیک چیست؟

دکتر خوب درمان پانیک، بهترین دکتر برای پانیک

درمان پنیک می تواند به کاهش شدت و دفعات حملات پانیک کمک کند و عملکرد شما را در زندگی روزمره بهبود بخشد. گزینه های اصلی درمان پانیک روان درمانی و دارودرمانی هستند. یک یا هر دو نوع درمان ممکن است توصیه شود، بسته به ترجیح شما، سابقه شما، شدت اختلال هراس شما و اینکه آیا شما به درمانگرانی که آموزش ویژه در درمان اختلالات هراس دارند دسترسی دارید یا خیر.

روان درمانی پانیک – بهترین دکتر برای درمان پانیک در تهران

روان‌درمانی که گفتاردرمانی نیز نامیده می‌شود، به عنوان اولین درمان موثر برای حملات پانیک و اختلال پانیک در نظر گرفته می‌شود. روان درمانی می تواند به شما در درک حملات پانیک و اختلال پانیک کمک کند و یاد بگیرید که چگونه با آنها کنار بیایید.

نوعی از روان درمانی به نام رفتار درمانی شناختی می تواند به شما کمک کند از طریق تجربه خود یاد بگیرید که علائم هراس خطرناک نیستند. درمانگر به شما کمک می کند تا به تدریج علائم حمله پانیک را به روشی ایمن و تکراری دوباره ایجاد کنید. به طوری که در هنگام وحشت دیگر احساس خطر نمی کنید. درمان موفقیت آمیز همچنین می تواند به شما کمک کند بر ترس از موقعیت هایی که به دلیل حملات پانیک از آنها اجتناب کرده اید غلبه کنید.

دارو برای درمان پانیکموثرترین دارو برای پانیک

داروها می توانند به کاهش علائم مرتبط با حملات پانیک و همچنین افسردگی کمک کنند. چندین نوع دارو در مدیریت علائم حملات پانیک موثر هستند، از جمله:

مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs). به طور کلی این داروها بی خطر و با عوارض جانبی کم هستند، داروهای ضد افسردگی SSRI معمولاً به عنوان اولین انتخاب از داروها برای درمان حملات پانیک توصیه می شوند. SSRI های تایید شده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای درمان اختلال هراس شامل فلوکستین (پروزاک)، پاروکستین (پاکسیل، پکسوا) و سرترالین (زولوفت) است.

مهارکننده های بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین (SNRIs). این داروها دسته دیگری از داروهای ضد افسردگی هستند. SNRI ونلافاکسین (Effexor XR) برای درمان اختلال هراس تایید شده است.

بنزودیازپین ها آرام بخش سیستم عصبی مرکزی هستند. بنزودیازپین های مورد تایید FDA برای درمان اختلال هراس شامل آلپرازولام (زاناکس) و کلونازپام (کلونوپین) هستند. بنزودیازپین‌ها معمولاً فقط به‌صورت کوتاه‌مدت استفاده می‌شوند، زیرا می‌توانند اعتیادآور باشند و باعث وابستگی ذهنی یا فیزیکی شوند. اگر با مصرف الکل یا مواد مخدر مشکل دارید، این داروها انتخاب خوبی نیستند. آنها همچنین می توانند با سایر داروها تداخل داشته باشند و عوارض جانبی خطرناکی ایجاد کنند.

اگر یک دارو برای شما خوب عمل نکند، پزشک شما ممکن است تغییر به داروی دیگر یا ترکیب برخی داروها را برای افزایش اثربخشی توصیه کند. به خاطر داشته باشید که ممکن است پس از اولین شروع دارو چندین هفته طول بکشد تا متوجه بهبود علائم شوید.

همه داروها عوارض جانبی دارند و برخی از آنها ممکن است در شرایط خاصی مانند بارداری توصیه نشود. با پزشک خود در مورد عوارض جانبی احتمالی صحبت کنید

چطور از مرکز تخصصی درمان پانیک وقت ارزیابی و تشخیص اختلال پانیک و رواندرمانی بگیریم؟

چرا مرکز تخصصی درمان پانیک ذهن آرا

تخصص روانشناسان روانپزشکان: پزشکان مرکز روانپزشکی و روانشناسی ذهن آرا، هریک در زمینه بخصوصی تخصص و تجربه چندین ساله داشته و مشکلاتی افسردگی، درمان ترس و اضطراب ، پانیک یا پنیک و سایر اختلالات روانشناختی را درمان می کنند.

کارگروه های تخصصی: کلینیک روانشناسی و روانپزشکی ذهن آرا، به دلیل داشتن بیش از 30 درمانگر در حوزه های تخصصی متعدد برای موارد خاص، کارگروه های تخصصی تشکیل داده و با توجه به نیاز مراجع، اقدام درمانی متناسب تجویز می کند.

متدهای درمانی روز: کلینیک ذهن آرا، همیشه درمانگران خود را ملزم به مطالعه و بررسی آخرین دستاورد های علم روانشناسی و روانپزشکی می داند و همیشه تکنولوژی های روز در این حیطه را استفاده می کند.

پیدا کردن مشاور خوب و حرفه‌ای مرکز مشاوره‌ای که بهترین خدمات را در زمینه مرکز تخصصی درمان پانیک به شما ارائه دهد می‌تواند معضل بزرگی باشد. خصوصا اگر برای بار اول می‌خواهید به روان درمانگر مراجعه کنید. شما می‌توانید برای مشورت و کسب اطلاعات بیشتر درمورد مراکز مشاوره خوب در شمال و شرق تهران در این زمینه با کلینیک ذهن آرا تماس بگیرید.

آماده شدن برای ملاقات با متخصص درمان پانیک

اگر علائم حمله پانیک را داشتید، با دکتر روانشناس خوب قرار ملاقات بگذارید. پس از ارزیابی اولیه، او ممکن است شما را برای درمان به یک متخصص سلامت روان ارجاع دهد.

آنچه شما می توانید انجام دهید

قبل از قرار ملاقات، فهرستی از موارد زیر تهیه کنید:

  • علائم شما، از جمله زمانی که برای اولین بار رخ داده اند و چند بار آنها را داشته اید.
  • اطلاعات شخصی کلیدی، از جمله رویدادهای آسیب زا در گذشته و هر رویداد مهم استرس زا که قبل از اولین حمله پانیک شما رخ داده است.
  • اطلاعات پزشکی، از جمله سایر شرایط سلامت جسمی یا روانی که دارید.
  • داروها، ویتامین‌ها، محصولات گیاهی و سایر مکمل‌ها و دوزها

سوالاتی که باید در اولین قرار ملاقات از پزشک خود بپرسید

  • به نظر شما چه چیزی باعث علائم من می شود؟
  • آیا ممکن است یک مشکل پزشکی زمینه ای باعث علائم من شده باشد؟
  • آیا به آزمایش های تشخیصی نیاز دارم؟
  • آیا باید به یک متخصص سلامت روان مراجعه کنم؟
  • آیا اکنون می توانم برای مدیریت علائمم کاری انجام دهم؟

سوالاتی که از روانشناس و دکتر خوب درمان پانیک باید بپرسید

  • آیا حملات پانیک یا اختلال پانیک دارم؟
  • چه روش درمانی را توصیه می کنید؟
  • اگر درمانی را توصیه می کنید، چند وقت یکبار و برای چه مدت به آن نیاز خواهم داشت؟
  • آیا گروه درمانی در مورد من مفید خواهد بود؟
  • اگر داروها را توصیه می کنید، آیا عوارض جانبی احتمالی وجود دارد؟
  • چه مدت باید دارو مصرف کنم؟
  • چگونه می‌توانید بر اثربخشی درمان من نظارت کنید؟
  • اکنون برای کاهش خطر تکرار حملات پانیک چه کاری می توانم انجام دهم؟
  • آیا اقدامات خودمراقبتی وجود دارد که بتوانم برای کمک به مدیریت شرایطم انجام دهم؟
  • آیا بروشور یا مواد چاپی دیگری وجود دارد که بتوانم داشته باشم؟
  • چه وب سایت هایی را پیشنهاد می کنید؟
  • از پرسیدن هر سوال دیگری دریغ نکنید.
  • پرسش و پاسخ در مورد بیماری پانیک را فراموش نکنید.
ارائه دهنده مراقبت های اولیه یا متخصص سلامت روان شما ممکن است بپرسد:
  • علائم شما چیست و اولین بار چه زمانی رخ داد؟
  • حملات شما هر چند وقت یک بار اتفاق می افتد و چقدر طول می کشد؟
  • آیا به نظر می رسد چیز خاصی باعث حمله شود؟
  • هر چند وقت یکبار ترس از حمله دیگری را تجربه می کنید؟
  • آیا از مکان‌ها یا تجربیاتی که به نظر می‌رسد باعث حمله می‌شوند اجتناب می‌کنید؟
  • علائم شما چگونه بر زندگی شما تأثیر می گذارد، مانند مدرسه، کار و روابط شخصی؟
  • آیا کمی قبل از اولین حمله پانیک خود استرس شدید یا یک رویداد آسیب زا را تجربه کردید؟
  • آیا تا به حال آسیب های بزرگی مانند آزار جسمی یا جنسی یا جنگ نظامی را تجربه کرده اید؟
  • دوران کودکی خود از جمله رابطه خود با والدینتان را چگونه توصیف می کنید؟
  • آیا برای شما یا یکی از بستگان نزدیکتان مشکل سلامت روانی، از جمله حملات پانیک یا اختلال هراس تشخیص داده شده است؟
  • آیا شما با هیچ شرایط پزشکی تشخیص داده شده اید؟
  • آیا از کافئین، الکل یا مواد مخدر استفاده می کنید؟ چند وقت؟
  • آیا ورزش می کنید یا انواع دیگری از فعالیت بدنی منظم انجام می دهید؟
  • ارائه دهنده مراقبت های اولیه یا متخصص سلامت روان شما بر اساس پاسخ ها، علائم و نیازهای شما سوالات بیشتری می پرسد.

آماده سازی و پیش بینی سوالات به شما کمک می کند تا از زمان قرار ملاقات خود با دکتر درمان پانیک نهایت استفاده را ببرید.


منبع: mayoclinic
1 نظر
  1. هاله می گوید

    ممنون از مقاله خوب شما

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0