تفاوت بین حمله پانیک و اضطرابی چیست؟

بسیاری پیش می آید که حمله پانیک و حمله اضطرابی به اشباه یکسان خوانده می شود. حملات پانیک و حملات اضطرابی باعث می شوند که شما احساسات شدید و طاقت فرسایی را ​​به یکباره تجربه کنید. اما این دو حملات گرچه در ظاهر شکل هم به نظر می رسند، اما متفاوت از یکدیگر می باشند. امروزه با بررسی های پزشکی و بالینی بسیار توانسته اند نشانه های متفاوت این حملات را شناسایی کنند.

حمله اضطرابی چیست؟

حمله اضطرابی یک احساس ترس شدید، نگرانی، پریشانی یا ترس است. برای بسیاری از افراد، حمله اضطرابی به کندی ایجاد می شود. ممکن است با نزدیک شدن به یک رویداد استرس زا بدتر و شدیدتر شود. علائم حمله اضطرابی ممکن است؛ در بین افراد متفاوت خود را نشان دهد. این به این دلیل است، که بسیاری از علائم اضطراب برای همه اتفاق نمی افتد و ممکن است: در طول زمان تغییر کنند.

علائم رایج حمله اضطرابی عبارتند از:

• احساس ضعف یا سرگیجه
  • دهان خشک
  • تعریق
  • لرز یا گرگرفتگی
  • دلهره و نگرانی
  • بی قراری
  • پریشانی
  • ترس
  • بی حسی یا سوزن سوزن شدن بدن

حمله پانیک چیست؟

حمله پانیک یک دوره شدید ترس ناگهانی است، که زمانی رخ می دهد که هیچ تهدید یا خطری وجود نداشته باشد. در برخی موارد، ممکن است علائم حمله پانیک را با حمله قلبی اشتباه گرفته شود. ممکن است؛ حملات پانیک متعددی را در طول زندگی خود تجربه کرده باشید. در صورت عدم درمان، حملات پانیک مکرر و ترس از تجربه این حملات ممکن است شما را به دوری از افراد دیگر یا مکان‌های عمومی سوق پیدا کنید و باعث دوری شما از دیگران و موقعیت های مختلف اجتماعی شود.

حملات پانیک و حملات اضطرابی

علائم حمله پانیک

حملات پانیک باعث تحریک سیستم عصبی سمپاتیک شما می شود. این منجر به پاسخ “جنگ یا گریز” می شود که هنگام مواجهه با خطر آن را تجربه می کنید. حمله پانیک می تواند به طور ناگهانی و بدون هشدار رخ دهد. علائم آن ممکن است: به تدریج ظاهر شده و پس از حدود ده دقیقه به اوج خود برسد.

نشانه های پانیک شامل یک یا چند مورد از موارد زیر باشند:

• درد قفسه سینه
  • مشکل در بلع
  • مشکل در تنفس
  • ضربان قلب سریع
  • احساس ضعف
  • گرگرفتگی
  • لرز
  • تکان دادن بدن
  • تعریق
  • دل درد
  • سوزن سوزن شدن یا بی حسی
  • احساس مرگ

در برخی موارد، ممکن است ترس شدیدی از تجربه حمله پانیک دیگر ایجاد کنید. این ممکن است نشانه این باشد که شما دچار اختلال هراس شده اید. حملات پانیک تهدید کننده زندگی نیستند. اما علائم آنها می تواند شبیه به سایر بیماری های تهدید کننده زندگی مانند حمله قلبی باشد. اگر علائم حمله پانیک به میزان مکرر تجربه کردید، فورا باید در سریع ترین حالت ممکن به پزشک مراجعه کنید.

تفاوت حمله پانیک و اضطرابی

اضطراب معمولاً به پیش بینی یک موقعیت، تجربه یا رویداد استرس زا مربوط می شود. و ممکن است به تدریج بروز کند. حملات پانیک همیشه با عوامل استرس زا درمان نمی شوند. آن ها اغلب به طور غیر طبیعی رخ می دهند. اضطراب می تواند خفیف، متوسط ​​یا شدید باشد. به عنوان مثال، هنگام انجام فعالیت های روزانه، ممکن است در پس ذهن شما اتفاق بیفتد. از طرف دیگر، حملات پانیک بیشتر شامل علائم شدید و مخرب تر جسمی است. در طول یک حمله پانیک، پاسخ خود مختار مبارزه یا گریز بدن را فرا می گیرد. علائم فیزیکی حمله پانیک، اغلب شدیدتر از علائم اضطراب هستند. در حالی که اضطراب می تواند به تدریج ایجاد شود، حملات پانیک معمولاً به طور ناگهانی رخ می دهد. حملات پانیک معمولاً باعث ایجاد نگرانی یا ترس در ارتباط با حمله دیگری می شود. این ممکن است؛ بر رفتار شما تاثیر بگذارد و باعث شود از مکان‌ها یا موقعیت‌هایی که فکر می‌کنید در معرض خطر حمله پانیک هستید اجتناب کنید. با این حال عوامل مخاطره آمیز مشترکی بین حملات پانیک و اضطرابی وجود دارد، که باعث بروز حمله پانیک و اضطرابی می گردد.

این عوامل عبارت اند از:

• تجربه تروما یا شاهد حوادث آسیب زا، چه در کودکی و چه در بزرگسالی
  • تجربه یک رویداد استرس زا در زندگی، مانند مرگ یکی از عزیزان یا طلاق
  • تجربه استرس و نگرانی های مداوم، مانند مسئولیت های کاری، درگیری در خانواده، یا مشکلات مالی
  • زندگی با یک بیماری مزمن سلامت یا بیماری تهدید کننده زندگی
  • داشتن شخصیتی مضطرب
  • داشتن یک اختلال روانی دیگر، مانند: افسردگی
  • داشتن اعضای نزدیک خانواده که همچنین دارای اختلالات اضطرابی یا پانیک هستند.
  • استفاده از مواد مخدر یا مصرف الکل

درمان حملات پانیک و حملات اضطرابی

درمان های مختلف و موثری برای درمان حمله پانیک و حمله اضطرابی وجود دارد، که ترکیب هر یک درمان ها با هم می تواند موثر تر واقع شود. از آنجایی که این حملات می تواند ناشی از ترس، نگرانی، استرس یا اختلال باشد، یک متخصص می تواند؛ به شما کمک کند تا ریشه مشکل را پیدا کنید. در ادامه به چند نوع درمان برای حملات و اختلالات پانیک و اضطرابی اشاره خواهیم کرد.

این درمان ها عبارت اند از:

درمان شناختی-رفتاری (CBT): می تواند به شما کمک کند، چیزهایی که شما را نگران می کند را به روشی جدید ببینید. یک مشاور می تواند به شما در ایجاد استراتژی هایی برای مدیریت محرک ها در زمان بروز حملات کمک کند. شناخت درمانی می تواند، به شما کمک کند تا افکار غیر مفیدی را که اغلب زمینه ساز یک اختلال اضطرابی هستند، مشخص کنید، دوباره قالب بندی کنید و خنثی کنید.

مواجهه درمانی: شامل قرار گرفتن و رویارویی کنترل شده در موقعیت هایی است، که باعث ایجاد ترس و اضطراب می شود، که می تواند به شما کمک کند با روشی جدید با آن ترس ها مقابله کنید.

تکنیک های آرامش بخش عبارتند از: تمرینات تنفسی، تصویرسازی هدایت شده، آرامش پیشرونده، بیوفیدبک، و تمرین اتوژنیک. همچنین پزشک ممکن است؛ شرکت در جلسات فردی، جلسات گروهی یا ترکیبی از این دو را نیز پیشنهاد دهد.

دارو درمانی: داروهای ضد افسردگی، مانند مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) و مهارکننده‌های بازجذب نوراپی نفرین سروتونین (SNRIs)مسدودکننده های بتا، که می توانند به مدیریت برخی از علائم فیزیکی مانند ضربان قلب سریع کمک کنند. داروهای ضد اضطراب، مانند: بنزودیازپین ها، یک داروی آرام بخش که می تواند به سرعت علائم را سرکوب کند. همه این داروها می توانند عوارض جانبی داشته باشند. SSRI ها و SNRI ها برای استفاده طولانی مدت هستند، و احساس کردن اثرات آن زمان می برد. بنزودیازپین ها فقط برای استفاده کوتاه مدت هستند، زیرا خطر وابستگی بالایی وجود دارد. اغلب اوقات، پزشک شما ترکیبی از درمان ها را توصیه می کند. آنها همچنین ممکن است نیاز به تغییر برنامه درمانی شما در طول زمان داشته باشند.

تغییرات سبک زندگی: می تواند به شما در جلوگیری از اضطراب و حملات پانیک و همچنین کاهش شدت علائم در هنگام وقوع حمله کمک کند:

• منابع استرس را در زندگی خود کاهش دهید و مدیریت کنید.
  • یاد بگیرید که چگونه افکار منفی را شناسایی و متوقف کنید.
  • ورزش منظم و متوسط ​​داشته باشید.
  • مدیتیشن یا یوگا را تمرین کنید.
  • یک رژیم غذایی متعادل بخورید.
  • به یک گروه حمایتی برای افراد مبتلا به اضطراب یا حملات پانیک بپیوندید.
  • مصرف الکل و کافئین و همچنین مصرف مواد مخدر را محدود کنید.
امتیاز دهید.

10 + سه =