درمان ترس شدید، معرفی داروهای مفید و رواندرمانی

محققان هنوز دقیقاً در مورد علت ایجاد فوبیا یا ترس شدید و درمان ترس ذهنی مردد هستند. آخرین مطالعات نشان می دهد که احتمالاً یک تعامل پیچیده از عوامل از جمله ژنتیک، شیمی مغز، محرک های محیطی و رفتار آموخته شده وجود می تواند منجر به ترس شدید شود و در درمان ترس شدید نیز باید به همین موضوع توجه کرد. دو رویکرد اصلی، استفاده از داروها (بهترین قرص ضد ترس) و روان درمانی برای درمان فوبیا است.

دارودرمانی ترس شدید و مرضی

مدل پزشکی بر مؤلفه‌های شیمی ژنتیکی و مغزی فوبیا تأکید دارد. داروهای زیادی برای کاهش علائم مرتبط با فوبیا تجویز می شوند. مطالعات نشان می‌دهند که در فوبیا و ترس، رویکردهای شناختی رفتاری در درازمدت مؤثرتر از رویکردهای دارویی هستند.

داروهای ضد افسردگی برای درمان ترس

دو دسته از داروهای ضدافسردگی وجود دارد که گاهی اوقات برای درمان فوبیا استفاده می شود: مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) و مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAOI). در حالی که داروهای ضد افسردگی معمولاً با درمان اختلالات خلقی مانند افسردگی مرتبط هستند، آنها همچنین دارای اثرات ضداضطرابی هستند که به طور بالقوه می توانند برای درمان فوبیا مفید باشند.

داروهای SSRI مانند سلکسا (سیتالوپرام)، زولوفت (سرترالین)، پروزاک (فلوکستین) و پاکسیل (پاروکستین) اغلب برای اختلالات اضطرابی استفاده می شوند.

عوارض جانبی بالقوه این داروها عبارتند از:

  • سردرد
  • دهان خشک
  • خواب آلودگی
  • اختلال عملکرد جنسی
  • کاهش میل جنسی
  • افزایش وزن

بنزودیازپین ها برای درمان فوبیا

بنزودیازپین‌ها، از جمله والیوم (دیازپام)، زاناکس (آلپرازولام)، کلونوپین (کلونازپام) و آتیوان (لورازپام)، معمولاً برای درمان حاد کوتاه‌مدت اضطراب مرتبط با فوبیا استفاده می‌شوند.

عوارض جانبی رایج عبارتند از:

  • خواب آلودگی
  • مشکلات شناختی
  • اختلال در هماهنگی

مسدود کننده های بتا برای فوبیا

مسدودکننده های بتا، از جمله تنورمین (اتنولول) و ایندرال LA (پروپانولول)، گاهی اوقات به عنوان یک درمان کوتاه مدت برای کمک به کنترل لرزش، تعریق و سایر علائم فیزیکی اضطراب مرتبط با فوبیا تجویز می شوند.

در حالی که دارو برای برخی مفید است، برخی دیگر اعتقاد دارند که فواید آن ارزش عوارض جانبی را ندارد. اگر عوارض جانبی ناخوشایندی از داروی خود را تجربه می کنید، همیشه بهتر است قبل از قطع با پزشک خود مشورت کنید.

کسانی که برای درمان فوبیای خود از داروها استفاده می کنند، باید برای مدیریت دارو به روانپزشک خوب، و حتی به یک روانشناس نیز مراجعه کنند.

در اکثر کشورها، روانشناسان مجاز به تجویز دارو نیستند، اگرچه این روند به آرامی در حال تغییر است. با این حال، هیچ متخصص بهداشت روانی با مدرک کمتر از دکتری پزشکی مجاز به تجویز دارو در هر کشوری نیست. پس برای دریافت دارو به روانپزشک مراجعه کنید نه روانشناس!

رواندرمانی فوبیا و درمان ترس شدید

بسیاری از متخصصان بر این باورند که مهم ترین علل فوبیا محرک های محیطی و رفتارهای آموخته شده است. آنها استدلال می کنند که فوبیا در نهایت یک پاسخ آموخته شده به یک محرک است. با “یادگیری” پاسخ، فوبیا را می توان درمان کرد. این مدل روان درمانی را به عنوان یک درمان ارجح ترجیح می دهد.

بسیاری از افرادی که با فوبیا زندگی می کنند بهتر است با ترکیبی از دارو درمانی و روان درمانی درمان شوند.

درمان شناختی رفتاری

درمان شناختی رفتاری (CBT) اغلب اولین خط درمان برای فوبیا است. می‌تواند به شما کمک کند بر افکار خودکار منفی که منجر به واکنش‌های فوبیا می‌شوند غلبه کنید، و به شما یاد می‌دهد که به تدریج طرز فکر خود را تغییر دهید تا به شما در غلبه بر ترس کمک کند.

درمان از طریق مواجهه سازی

همانطور که از نامش پیداست، مواجهه درمانی به تدریج شما را در معرض موقعیت هایی قرار می دهد که از آن می ترسید، این کار با هدف حساسیت زدایی و کاهش اضطراب انجام می گیرد. مواجهه درمانی اغلب بخشی از یک برنامه درمان شناختی رفتاری است، اما می تواند در زندگی روزمره شما نیز گنجانده شود.

قبل از شروع فرآیند قرار گرفتن در معرض محرک، افراد ابتدا تکنیک‌های آرام‌سازی را یاد می‌گیرند تا هنگام مواجهه با ترس‌هایشان آرام بمانند، از جمله تنفس عمیق، آرام‌سازی پیشرونده عضلانی، تجسم و تصویرسازی هدایت‌شده. گام بعدی تمرین استفاده از این راهبردهای آرام سازی است که به تدریج در مواجهه با شی یا موقعیت مورد ترس قرار می گیرند.

به عنوان مثال، اگر فوبیا از صحبت کردن در جمع دارید، درمانگرتان ممکن است به شما کمک کند به تدریج با سناریوهای دشوار سخنرانی در جمع غلبه کنید تا بر ترس‌های خود غلبه کنید، شاید با خواندن متنی با صدای بلند برای یک دوست شروع شود و با ارائه عمومی پایان یابد.

گزینه های درمانی دیگر برای درمان فوبیا

متخصصان سلامت روان و بیماران به طور فزاینده ای به درمان های جایگزین روی می آورند تا روش های سنتی درمان فوبیا را تقویت کنند، اما این گزینه ها درمان های خط اول محسوب نمی شوند و اغلب با مجموعه ای از عوارض جانبی خاص خود همراه هستند. برخی از درمان های جایگزین عبارتند از:

اگرچه این درمان‌ها تحت آزمایش‌های دقیق و کنترل‌شده لازم برای تایید توسط جامعه روانشناسی قرار نگرفته‌اند، اما هنوز هم بسیاری از مردم علائم ترس را از طریق کانال‌های جایگزین تسکین می‌دهند. البته، هر نوع درمان جایگزین فقط باید با راهنمایی یک متخصص سلامت روان انجام شود.

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0