سیتالوپرام، کاربردها و عوارض

چرا سیتالوپرام تجویز می شود؟

سیتالوپرام برای درمان افسردگی استفاده می شود. سیتالوپرام در دسته ای از داروهای ضد افسردگی به نام مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) قرار دارد. این ماده با افزایش میزان سروتونین، یک ماده طبیعی در مغز که به حفظ تعادل ذهنی کمک می کند، عمل می کند.

سیتالوپرام چگونه باید استفاده شود؟

سیتالوپرام به صورت قرص و محلول (مایع) خوراکی وجود دارد. معمولاً یک بار در روز، صبح یا عصر، همراه یا بدون غذا مصرف می شود. سیتالوپرام را تقریباً هر روز در یک ساعت مشخص مصرف کنید. دستورالعمل های روی برچسب نسخه خود را به دقت دنبال کنید و از پزشک یا داروساز خود بخواهید هر قسمتی را که متوجه نمی شوید توضیح دهد. سیتالوپرام را دقیقا طبق دستور مصرف کنید. از مصرف بیشتر یا کمتر یا بیشتر از آنچه پزشک تجویز کرده است، مصرف نکنید.

ممکن است با دوز کم سیتالوپرام را شروع کنید و به تدریج دوز شما را افزایش دهد، نه بیشتر از یک بار در هفته.

ممکن است 1 تا 4 هفته طول بکشد تا متوجه فواید کامل سیتالوپرام شوید. حتی اگر احساس خوبی دارید مصرف سیتالوپرام را ادامه دهید. بدون مشورت با پزشک مصرف سیتالوپرام را قطع نکنید. پزشک احتمالاً دوز شما را به تدریج کاهش خواهد داد. اگر به طور ناگهانی مصرف سیتالوپرام را متوقف کنید، ممکن است علائم ترک مانند تغییرات خلق و خو، تحریک پذیری، بی قراری، سرگیجه، بی حسی، گزگز یا احساساتی شبیه شوک الکتریکی در دست ها یا پاها، اضطراب، گیجی، سردرد، خستگی، حالت تهوع، عرق کردن، لرزش، خلق و خوی دیوانه یا هیجان زده غیرعادی، و مشکل در به خواب رفتن یا ماندن در خواب. اگر هر یک از این علائم را در حین کاهش دوز سیتالوپرام یا بلافاصله پس از قطع مصرف سیتالوپرام تجربه کردید، به پزشک خود اطلاع دهید.

کاربردهای دیگر سیتالوپرام

سیتالوپرام همچنین گاهی اوقات برای درمان اختلال وسواس فکری اجباری (افکار آزاردهنده که از بین نمی‌روند و نیاز به انجام کارهای خاص مکرر)، اختلالات خوردن، اعتیاد به الکل، اختلال هراس (وضعیتی که باعث حملات ناگهانی ترس شدید می‌شود) استفاده می‌شود. علت ظاهری)، اختلال نارسایی پیش از قاعدگی (گروهی از علائم جسمی و عاطفی که هر ماه قبل از دوره قاعدگی رخ می دهد)، اختلال اضطراب اجتماعی (ترس شدید از تعامل با دیگران یا اجرا در مقابل دیگران که زندگی عادی را مختل می کند)، استرس پس از سانحه. اختلال گزگز در دست و پا ناشی از دیابت، و برخی مشکلات جنسی مردانه. با پزشک خود در مورد خطرات احتمالی استفاده از این دارو برای بیماری خود صحبت کنید.

چه اقدامات احتیاطی خاصی را باید رعایت کنم؟

قبل از مصرف سیتالوپرام

اگر به سیتالوپرام، اسیتالوپرام (Lexapro)، هر داروی دیگر یا هر یک از مواد تشکیل دهنده محصول سیتالوپرام که مصرف می کنید، حساسیت دارید، به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید. با داروساز خود صحبت کنید یا راهنمای دارو را برای لیستی از مواد تشکیل دهنده بررسی کنید.
اگر پیموزاید (Orap) یا مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز (MAO) مانند ایزوکاربوکسازید (مارپلان)، لینزولید (زیووکس)، متیلن بلو، فنلزین (ناردیل)، سلژیلین (امسام، زلاپار) یا ترانیل سیپرومین (Parnate) مصرف می‌کنید، به پزشک خود اطلاع دهید.) یا اگر در 14 روز گذشته مصرف یک مهارکننده MAO را متوقف کرده اید. احتمالاً پزشک به شما خواهد گفت که سیتالوپرام مصرف نکنید. اگر مصرف سیتالوپرام را متوقف کردید، باید حداقل 14 روز قبل از شروع مصرف یک مهارکننده MAO صبر کنید.

باید بدانید که سیتالوپرام بسیار شبیه به SSRI دیگر، اسیتالوپرام (Lexapro) است. شما نباید این دو دارو را با هم مصرف کنید.
به پزشک و داروساز خود بگویید که چه داروها و ویتامین های تجویزی و بدون نسخه دیگری را مصرف می کنید یا قصد دارید مصرف کنید. حتما یکی از موارد زیر را ذکر کنید: آمیودارون (نکسترون، پاسرون). آمفتامین‌هایی مانند آمفتامین (در Adderall، در Mydayis)، دکستروآمفتامین (Dexedrine، در Adderall) و متامفتامین (Desoxyn). داروهای ضد انعقاد (رقیق کننده خون) مانند وارفارین (کومادین، جانتوون). آسپرین و سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن (Advil، Motrin) و ناپروکسن (Aleve، Naprosyn)؛ کاربامازپین (Carbatrol، Equetro، Tegretol، دیگران)؛ کلرپرومازین؛ سایمتیدین (تاگامت)؛ دیورتیک ها (قرص های آب)؛ دیسوپیرامید (Norpace)؛ دوفتیلید (Tikosyn)؛ اریترومایسین (E.E.S. Ery-Tab، Erythrocin)؛ فنتانیل (Actiq، Duragesic، Fentora، Subsys)؛ لیتیوم (Lithobid)؛ داروهای اضطراب، درد مزمن، بیماری روانی و تشنج؛ داروهای سردرد میگرنی مانند آلموتریپتان، التریپتان (Relpax)، فرواتریپتان (Frova)، ناراتریپتان (Amerge)، ریزاتریپتان (Maxalt)، سوماتریپتان (Imitrex، Tosymra، در Treximet)، و زولمیتریپتان (Zomig). متادون (متادوز)؛ متوپرولول (Lopressor، Toprol XL)؛ موکسی فلوکساسین؛ امپرازول (Prilosec، Zegerid)؛ پنتامیدین (Nebupent، Pentam)؛ سایر SSRI ها مانند فلوکستین (پروزاک در سیمبیاکس)، فلووکسامین (لووکس)، پاروکستین (پاکسیل) و سرترالین (زولوفت)؛ مهارکننده های بازجذب سروتونین- نوراپی نفرین (SNRIs) مانند دولوکستین (Cymbalta)؛ پروکائین آمید؛ کینیدین (در Nuedexta) آرام بخش ها؛ قرص های خواب آور؛ سوتالول (Betapace، Sorine، Sotylize)؛ تیوریدازین (Mellaril)؛ ترامادول (Conzip، Qdolo، Ultram، در Ultracet)؛ آرام بخش ها؛ و داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای مانند آمی تریپتیلین، آموکساپین، کلومیپرامین (آنافرانیل)، دزیپرامین (نورپرامین)، دوکسپین (سیلنور)، ایمی پرامین (توفرانیل)، نورتریپتیلین (پاملور)، پروتریپتیلین و تریمی پرامین. پزشک ممکن است نیاز به تغییر دوز داروهای شما داشته باشد یا شما را به دقت از نظر عوارض جانبی تحت نظر داشته باشد. بسیاری از داروهای دیگر نیز ممکن است با سیتالوپرام تداخل داشته باشند، بنابراین حتماً پزشک خود را در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید، حتی داروهایی که در این لیست وجود ندارند، مطلع کنید.

به پزشک خود بگویید که چه مکمل های غذایی و محصولات گیاهی مصرف می کنید، به خصوص محصولاتی که حاوی تریپتوفان هستند.

اگر مقدار زیادی الکل می نوشید یا تا به حال مقدار زیادی الکل مصرف کرده اید یا از داروهای خیابانی استفاده کرده اید یا تا به حال از داروهای تجویزی بیش از حد استفاده کرده اید، به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین اگر شما یا هرکسی از اعضای خانواده تان سندرم QT طولانی مدت (یک مشکل قلبی نادر که ممکن است باعث نامنظم شدن ضربان قلب، غش یا مرگ ناگهانی شود)، یا اگر اخیراً دچار حمله قلبی شده اید، یا قبلاً داشته اید، به پزشک خود اطلاع دهید. یا تا به حال ضربان قلب آهسته یا نامنظم، نارسایی قلبی (شرایطی که در آن قلب نمی تواند خون کافی را به سایر قسمت های بدن پمپاژ کند) یا سایر بیماری های قلبی داشته اید. فشار خون بالا؛ مشکلات خونریزی؛ سکته؛ سطوح پایین منیزیم، پتاسیم یا سدیم در خون شما؛ تشنج؛ یا بیماری کلیوی یا کبدی.

اگر باردار هستید، به خصوص اگر در چند ماه آخر بارداری خود هستید، یا اگر قصد بارداری دارید یا در دوران شیردهی هستید، به پزشک خود اطلاع دهید. اگر در حین مصرف سیتالوپرام باردار شدید، با پزشک خود تماس بگیرید. اگر سیتالوپرام در ماه های آخر بارداری مصرف شود ممکن است در نوزادان پس از زایمان مشکلاتی ایجاد کند.

باید بدانید که سیتالوپرام ممکن است شما را خواب آلود کند و بر قضاوت، تفکر و حرکات شما تأثیر بگذارد. تا زمانی که متوجه نشدید این دارو بر شما تأثیر می گذارد، رانندگی نکنید یا ماشین آلات کار نکنید.
با پزشک خود در مورد استفاده ایمن از نوشیدنی های الکلی در طول درمان خود با سیتالوپرام صحبت کنید. الکل می تواند عوارض جانبی سیتالوپرام را بدتر کند.

باید بدانید که سیتالوپرام ممکن است باعث گلوکوم با زاویه بسته شود (شرایطی که مایع به طور ناگهانی مسدود می شود و نمی تواند از چشم خارج شود و باعث افزایش سریع و شدید فشار چشم می شود که ممکن است منجر به از دست دادن بینایی شود). قبل از شروع مصرف این دارو با پزشک خود در مورد معاینه چشم صحبت کنید. اگر حالت تهوع، چشم درد، تغییرات در بینایی مانند دیدن حلقه های رنگی در اطراف چراغ ها، و تورم یا قرمزی در داخل یا اطراف چشم دارید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید یا تحت درمان اورژانسی قرار بگیرید.

چه دستورات غذایی خاصی را باید رعایت کنم؟

اگر پزشک به شما دستور دیگری ندهد، رژیم غذایی عادی خود را ادامه دهید.

اگر یک نوبت را فراموش کردم چه باید بکنم؟

دوز فراموش شده را به محض یادآوری مصرف کنید. با این حال، اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده است، دوز فراموش شده را رها کنید و برنامه دوز منظم خود را ادامه دهید. برای جبران نوبت فراموش شده دوز دوز مصرف نکنید.

سیتالوپرام چه عوارض جانبی دارد؟

سیتالوپرام ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. اگر هر یک از این علائم شدید است یا از بین نمی رود، به پزشک خود اطلاع دهید:

• دل درد
  • سوزش سردل
  • کاهش اشتها
  • افزایش تعریق
  • افزایش تشنگی
  • مشکل در به خواب رفتن یا ماندن در خواب
  • خواب آلودگی
  • خستگی مفرط
  • خمیازه
  • ضعف
  • لرزش غیرقابل کنترل بخشی از بدن
  • درد عضلانی یا مفصلی
  • دهان خشک
  • مشکلات جنسی در مردان؛ کاهش میل جنسی، ناتوانی در به دست آوردن یا حفظ نعوظ، یا تاخیر یا عدم انزال
  • مشکلات جنسی در زنان؛ کاهش میل جنسی، یا تاخیر در ارگاسم یا ناتوانی در ارگاسم
  • دوره های قاعدگی سنگین
  • آبریزش بینی

برخی از عوارض جانبی می تواند جدی باشد. اگر هر یک از علائم زیر یا علائم ذکر شده در بخش هشدارهای مهم یا اقدامات احتیاطی ویژه را تجربه کردید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید یا درمان فوری پزشکی دریافت کنید:

• درد قفسه سینه
  • غش کردن
  • تب، تعریق، گیجی، ضربان قلب سریع یا نامنظم، سفتی یا تکان شدید ماهیچه ها، بی قراری، توهم، از دست دادن هماهنگی، تهوع،
  • استفراغ، یا اسهال
  • کما (از دست دادن هوشیاری)
  • کهیر یا تاول
  • کهیر
  • خارش
  • مشکل در تنفس یا بلع
  • تورم صورت، گلو، زبان، لب‌ها، چشم‌ها، دست‌ها، پاها، مچ پا یا پایین ساق پا
  • گرفتگی صدا
  • خونریزی یا کبودی غیر معمول
  • خون دماغ
  • بی ثباتی
  • مشکلات تفکر، تمرکز یا حافظه
  • تشنج

سیتالوپرام ممکن است باعث کاهش اشتها و کاهش وزن در کودکان شود. پزشک کودک شما به دقت رشد او را زیر نظر خواهد گرفت. اگر در حین مصرف این دارو در مورد رشد یا وزن کودک خود نگرانی دارید با پزشک او صحبت کنید. با پزشک کودک خود در مورد خطرات دادن سیتالوپرام به کودک خود صحبت کنید.

سیتالوپرام ممکن است عوارض جانبی دیگری ایجاد کند. اگر مشکل غیرعادی دارید با پزشک خود تماس بگیرید.

در حین مصرف این دارو

در مورد نگهداری و دفع این دارو چه چیزهایی باید بدانم؟

این دارو را در ظرفی که در آن آمده، محکم بسته و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید. آن را در دمای اتاق و به دور از گرما و رطوبت اضافی (نه در حمام) نگهداری کنید.

مهم است که تمام داروها را از دید و دسترس کودکان دور نگه دارید، زیرا بسیاری از ظروف (مانند قرص های هفتگی و قطره های چشمی، کرم ها، چسب ها و استنشاق ها) در برابر کودک مقاوم نیستند و کودکان خردسال می توانند آنها را به راحتی باز کنند. برای محافظت از کودکان خردسال در برابر مسمومیت، همیشه درپوش‌های ایمنی را قفل کنید و فوراً دارو را در مکانی امن قرار دهید.

داروهای غیر ضروری باید به روش های خاصی دور ریخته شوند تا اطمینان حاصل شود که حیوانات خانگی، کودکان و سایر افراد نمی توانند آنها را مصرف کنند. با این حال، نباید این دارو را داخل توالت بریزید. درعوض، بهترین راه برای دور انداختن داروهای خود از طریق برنامه پس گرفتن دارو است.

در صورت اورژانس / مصرف بیش از حد

علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• تعریق
  • لرزش غیرقابل کنترل بخشی از بدن
  • خواب آلودگی
  • ضربان قلب سریع، نامنظم یا تپنده
  • از دست دادن حافظه
  • گیجی
  • تشنج
  • کما (از دست دادن هوشیاری)
  • تنفس سریع
  • رنگ مایل به آبی اطراف دهان، انگشتان دست یا ناخن
  • درد عضلانی
  • ادرار تیره رنگ

چه اطلاعات دیگری باید بدانم؟

تمام قرارها را با پزشک و آزمایشگاه خود حفظ کنید. پزشک ممکن است قبل از شروع مصرف سیتالوپرام و در طول درمان با این دارو، آزمایش‌های آزمایشگاهی و نوار قلب (EKG؛ آزمایشی برای نظارت بر ضربان و ریتم قلب) تجویز کند.

نگذارید شخص دیگری داروهای شما را مصرف کند. هر سوالی در مورد پر کردن مجدد نسخه خود دارید از داروساز خود بپرسید. برای شما مهم است که فهرستی مکتوب از تمام داروهای تجویزی و بدون نسخه (بدون نسخه) که مصرف می‌کنید، و همچنین محصولاتی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی یا سایر مکمل‌های غذایی داشته باشید. هر بار که به پزشک مراجعه می کنید یا در بیمارستان بستری می شوید، باید این لیست را همراه خود داشته باشید. همچنین اطلاعات مهمی است که باید در مواقع اضطراری همراه خود داشته باشید.