مرکز مشاوره شغلی و تحصیلی در تهران، مشاوره انتخاب شغل

مشاوره شغلی که در مرکز مشاوره شغلی در تهران یا هر کجای دیگر انجام می گیرد، یعنی کمک به فرد برای تعیین یک شغل، فعالیت و یا حرفه که با علایق، شخصیت استعدادها و امکانات و خصوصیات روانی و جسمی فرد سازگار و هماهنگ باشد. در این شاخه از راهنمایی و مشاوره دو دسته اطلاعات مورد بررسی قرار می‌گیرند. یک گروه اطلاعات مربوط به مشاغل و ویژگی های مشاغل و دسته دیگر اطلاعات مربوط به ویژگی ها و استعدادهای فرد است. در جریان مشاوره شغلی تلاش می‌شود تا هماهنگی و تناسب بین این دو دسته اطلاعات مشخص شود و تعیین گردد تا چه اندازه‌ای شرایط مربوط به یک حرفه با توانایی ها و ویژگی های فرد سازگاری دارد. با کلینیک روانشناسی ذهن آرا همراه باشید با توضیحاتی در رابطه با روند مشاوره و چارچوب مشاوره شغلی …

مرکز مشاوره شغلی

نکات مهم در انتخاب شغل – چارچوب مشاوره شغلی

اولین قدم در مرکز مشاوره شغلی در تهران و انتخاب شغل مناسب خودشناسی و تصمیم درست براساس یک خودشناسی کامل است. فرد لازم است با آگاهی کامل از علایق و رغبت های خود در مسیر انتخاب شغل قدم بردارد. این شناخت بسیار اهمیت دارد که زودهنگام باشد. عدم توجه به مبناهای انتخاب شغل مناسب، تبعات مختلفی مثل فرسودگی جسمی و روانی، دل زدگی از محیط، افسردگی، بی هدفی و اختلال در کارکردهای اجتماعی و عدم پیشرفت و تجربه نکردن موفقیت خواهد داشت. بیشترین زمان روز شما در محیط کار خواهد گذشت، بنابراین شناخت کامل از خود و شرایط محیط کاری می تواند بسیار مثمر ثمر باشد. ممکن است در اکثر موارد شغلی که مناسب شماست، درآمد زیادی نداشته باشد اما نگرش مثبت به شغل، باعث ثبات، پیشرفت و خلاقیت شما شده و به طبع آن افزایش درآمد و پیشرفت اتفاق خواهد افتاد.

علایق فرد جهت انتخاب شغل مناسب

یکی از فاکتورهای مهم برای ثبات شغلی همخوانی شغل با ارزش ها و ترجیحات درونی فرد است. این فرد ترجیه می دهد با در چه محیط های کاری و با چه سبک های کاری فعالیت کند. شغلی که با ترجیحات فرد همخوانی نداشته باشد به مرور زمان موجب فرسایش ذهنی و جسمی فرد شده و به همان نسبت بازدهی پایین می آید. نگاه دقیق به تجارب موفق و غیرموفق گذشته، مشاوره و راهنمایی از روان شناسان و مشاوران شغلی، صنعتی سازمانی و آگاهی از سبک شخصیتی خود است.

تیپ های رغبت جهت انتخاب شغل مناسب

هر تیپ شخصیتی متناسب با مجموعه ای از مشاغل خاص است. در آزمون های بین المللی تعیین رغبت شغلی شش تیپ شخصیتی مختلف ارزیابی شد. که به شرح زیر است

تیپ واقع گرا

معمولا از مشاغلی که نیازمند ارتباطات اجتماعی است دوری می کنند و سعی می کنند مشاغلی که نیازمند توانایی های فیزیکی و مکانیکی است را انجام دهند. برای اشیا و خصوصیات قابل لمس و عینی مثل پول، دستگاه های خاص یا قدرت و مقام ارزش قائلند. ویژگی های این تیپ غیراجتماعی، رک، مادی، خود محور، صرفه جو، سرسخت، تلاشگر و انعطاف ناپذیرند.

تیپ جستجوگر

معمولا مشاغلی را ترجیح می دهند که نیاز به فعالیت های آرام و منطقی دارد. فاقد توانایی رهبری هستند و خود را فردی محقق، روشنفکر و دارای توانایی های ریاضی و علمی می دانند. ویژگی های این شخصیت ها؛ مستقل، تحلیل گر، منطقی، روشنفکر، هوشیار، منتقد، خود دار، کناره گیر، فروتن، کنجکاو، دقیق و پیچیده است. این افراد معمولا به دنبال مشاغلی هستند که نیاز به دید دقیق و جستجو گرانه دارد.

تیپ هنری

معمولا از فعالیت های خلاقانه استقبال می کنند و از شغل های خشک و قراردادی دوری می کنند. به مسائل دید منعطف و هنری دارند. به مسائل و حل آنها با دید زیبا شناسی نگاه می کنند. افرادی مبهم، خیال پرداز، بی نظم، عاطفی، خود انگیخته، حساس، درون نگر، آرمان گرا، مستقل و آزاد منش هستند.

تیپ اجتماعی

این افراد برعکس تیپ واقع گرایانه هستند. خودشان را افرادی علاقه مند به درک و کمک به دیگران می دانند. دارای توانایی آموزش و تدریس هستند و خیلی به مشاغل علمی و فیزیکی علاقه مند نیستند. افرادی خوش برخورد، صبور، معاشرتی، فهمیده، صمیمی، مشوق و مهربان هستند.

تیپ متهور

از موقعیت های جستجوگرانه دوری می کنند. به دنبال فعالیت های متهورانه هستند و ریسک پذیری بالاتری دارند. شخصیت هایی بی باک، ریسک پذیر، اهل خطر، با انرژی، خوش بین، ماجراجو، هیجان طلب، جاه طلب، معاشرتی، پرحرف، برون گرا و سلطه جو هستند.

تیپ قراردادی

افرادی منظم، سازش پذیر و دارای روحیه یکنواختی اند. برای فعالیت های اقتصادی ارزش قائلند و مشاغلی مانند کارمندی و حسابداری را مناسب خود می دانند. افراد محتاط، انعطاف ناپذیر، درون گرا، منظم، کارآمد و فاقد تخیل هستند.

ویژگی های شخصیتی

ویژگی های شخصیتی یک فاکتور بسیار مهم و پیش بینی کننده رضایت شغلی می باشند. برای سنجش ویژگی های شخصیتی افراد با توجه به رویکردهای مختلف تست های مختلفی گرفته می شود. تست شخیصت MBTI که به آن آزمون شخصیت مایر-بریگز هم گفته می شود (Myers-Briggs Type Indicator) یک آزمون شخصیت شناسی است که در قالب پرسشنامه طراحی شده است و هدف آن نشان دادن ویژگی های شخصیتی فرد در فهم دنیا و نحوه ی تصمیم گیری او است. این آزمون توسط دو روانشناس به نام های مایرز و بریگز و بر اساس نظریات و پژوهش های روانکاو مشهور یعنی آقای کارل گوستاو یونگ ایجاد شد. تست شخصیت MBTI پرسشنامه ای برای خودشناسی بهتر افراد است که با بررسی 4 بعد از شخصیت افراد، 16 تیپ شخصیتی را در آنها شناسایی می کند. هر یک از این چهار بعد دارای دو شاخص هستند که در ادامه بیشتر با آنها آشنا خواهیم شد.

هوش و استعداد افراد جهت انتخاب شغل مناسب در مرکز مشاوره شغلی در تهران

مشاوره انتخاب شغل

هوش و استعداد مهم ترین ویژگی های درونی هر فرد در انتخاب شغل مناسب است. آگاهی از میزان ضریب هوشی و توانایی خاص در ابعاد هوشی مختلف می تواند به شما در انتخاب شغل کمک کند. هیچ انسانی بدون استعداد یا به اصطلاح خنگ در جهان وجود ندارد و هر فرد حداقل یک یا دو استعداد عمده موجود را داراست. بنابراین آگاه شدن و تشخیص استعداد هر فرد مخصوصا در دوران کودکی، انتخاب شغل مناسب را در آینده تسهیل می کند. طبق نظریه ی تخصصی هوش های چندگانه گاردنر، 8 بعد مهم در توانایی های هوشی وجود دارد که به شرح زیر است.

هوش جسمانی

افراد دارای هوش جسمانی در مهارت های بدنی و هماهنگی چشم و بدن مهارت بالایی دارند. ظرفیت بالای شش ها و عضلات و توانایی کنترل حرکات از ویژگی های آن هاست. مشاغلی مثل ورزش های حرفه ای و قهرمانی، مشاغل مربوط به ساختمان سازی و بازیگری را بر می گزینند.

هوش فضایی

افراد دارای هوش فضایی جهت یابی خوبی دارند و با نمودار ها، نقشه ها و تصاویر ارتباط خوبی برقرار می کنند. قدرت تشخیص تصویری و فضایی بالایی دارند و برای مشاغلی مثل نقشه برداری و طراحی، رانندگی و مجسمه سازی مناسب هستند.

هوش ریاضی

این افراد در تحلیل مسائل قدرت بالایی دارند و در شناسایی الگو ها و فرمول ها و عملیات منطقی قوی هستند. افراد دارای هوش ریاضی در مشاغل مربوط به محاسبات، حسابداری و مهندسی موفق خواهند بود.

هوش موسیقی

هوش موسیقیایی و توانایی در درک ریتم و توانایی بالا در فکر کردن به الگو های موسیقیایی است. آهنگسازی، نوازندگی و رهبری ارکستر برای آنها بهترین گزینه است.

هوش کلامی

به خوبی می توانند از کلمات در نوشتن و صحبت کردن استفاده کنند. حافظه ای قوی دارند و دایره واژگان آنها گسترده است. مشاغلی مانند نویسنده، شاعر، وکیل، معلم، سیاستمدار برای آنها مناسب است.

هوش میان فردی

این افراد در تعامل و ارتباط با دیگران، قدرت رهبری، مدیریت و سنجش هیجانات و انگیزه های افراد توانایی بالایی دارند. مشاغل مناسب این دسته؛ رهبر، مشاور، مدیر، سیاستمدار و فروشندگی است.

هوش درون فردی

این افراد آگاهی بالایی از احساسات و انگیزه های خود دارند و از خود آزمایی، تخیل، بررسی روابط خود با دیگران و سنجش توانایی خود لذت می برند. مشاغلی مانند نظریه پردازی، کارشناس مسائل مذهبی و الاهیات، روانشناسی، مربی و ایده پردازی برای آنها مناسب است.

هوش طبیعت گرا

این افراد سازگاری بیشتری با طبیعت دارند و می توانند با طبیعت و الگوهای آن ارتباط برقرار کنند. به کشف محیط و جستجوگری در محیط اطراف علاقه زیادی دارند. مشاغلی مانند زیست شناسی، زمین شناسی، کشاورزی، باغبانی و فعالیت در زمینه محیط زیست ترجیح این دسته از افراد است.

با آگاهی کامل از خود و شرایط محیط زندگی می توانید بهترین مسیر شغلی را انتخاب کرده و به ثبات شغلی برسید. تغییر مکرر شغل و نارضایتی از محیط کاری، می تواند منجر به افسردگی، کاهش عزت نفس، وسواس و مختل شدن روابط عاطفی و اجتماعی بشود. مشاوران روانشناسی با انجام تست های شخصیت و آزمون های هوش برای اتخاذ یک شغل مناسب به افراد کمک می کنند. هم چنین با دریافت مشاوره تحصیلی نوجوانان می توانند رشته متناسب با شخصیت خود و در نتیجه انتخاب شغل مناسب در آینده اطمینان حاصل نمایند.

مرکز مشاوره شغلی در تهران – مرکز مشاوره تحصیلی در تهران

مرکز مشاوره و روانشناسی ذهن آرا با در اختیار داشتن متخصصین متعهد و مجرب با سابقه فعالیت چندین ساله در امر مشاوره شغلی و تحصیلی در تهران، آماده ارائه خدمات شغلی و تحصیلی به دانش آموزان، دانشجویان و سایر عزیزان می باشد.


رزومه دکتر حمید احدی، مشاور شغلی و تحصیلی مرکز روانشناسی ذهن آرا


4.2/5 - (4 امتیاز)
3 نظرات
  1. نیما وهنانی می گوید

    مطالب عالی و مفید.
    در نظر گرفتن انواع هوش و تیپ های شخصیتی در انخاب شغل خیلی مهم و حیاتی هستش.
    ممنون بابت توضیحات و مطالب عالی شما.

  2. شادی می گوید

    سلام
    من سی و یک سالمه و کارشناسی ارشد مهندسی برق دارم. و فکر میکردم به رشته های کامپیوتری علاقه دارم. حدود دو سالی هست تو این زمینه وارد کار شدم ولی الان فکر میکنم اصلا روحیه کارهای مهندسی رو ندارم. و افسردگی گرفتم. نمی دونم چکار کنم. از طرفی هم برای کسب درآمد باید کار کنم. آیا استعداد یابی تویه این سن به درد من میخوره؟

  3. پرنیا می گوید

    سلام من ۱۸سالمه امسال کنکور تجربی دادم رتبم خوب نشد و امسال ک۱۴۰۲کنکور خیلی تغیر کرد و دیگ ب سختی میشه کنکور داد اصلا دوست ندارم بمونم پشت کنکور چون احتمال اینکه بشینم و جدی بخونم خبلی کمه ترحیحا میخواستم برم دانشگاه ازاد که خانوادم مخاافت میکنن و میگن دانشگاه ازاد رفتن با دانشگاه نرفتن فرقی نداره من خودم رشته ایی که بازار کارش،میگن خوبه مترجم زبان آلمانی مدنظرمه و خلاصه هر رشته ایی با بازار کتر خوب که لازم نباشه دوباره کنکور بدم برای کار و شغل هم مهماندار هواپیما تو گزینه هام هست اما نمیدونم میشه همراه با این شغل درسم خوند با نه و اینکه شرایطشو دارم مزابا و معایب هم زیاد داره نمبدونم چیکار کنم اگه مبشه راهنمایی کنید
    با سپاس

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0