علت ناخن جویدن کودکان 3 و 4 ساله و درمان آن

درمان ناخن جویدن کودک سه ساله

علت ناخن جویدن کودکان چیست؟ چرا کودک 3 ساله و 4 ساله من ناخن می خورد؟ خوردن و جویدن ناخن چه علتی دارد؟

تعریفی عملی از ناخن جویدن کودک؛ قرار دادن یک یا چند انگشت در دهان و جویدن ناخن با دندان است.
هیچ کس واقعاً نمی داند چه عواملی باعث جویدن ناخن می شود. در ادامه این مقاله لیستی از برخی از تئوری ها و دیدگاه ها در رابطه با دلایل ناخن جویدن در کودکان و بزرگسالان آمده است.

علت ناخن جویدن کودکان

فروید: گازگرفتن ناخن ها ناشی از رشد روانشناختی فرد است، در نظریه فروید و در مرحله شفاهی رشد روانی، این کار با هدف رشد و اصلاح دهان انجام می شود و در کودکان سه تا چهار ساله بیشتر شایع است. اما در زیر برخی از علت های رایج ناخن جویدن کودکان سه چهارساله

1- از خود متنفر بودن از علت های ناخن جوبدن کودک

ناخن جویدن به هر حال نوعی پرخاشگری بر علیه خود فرد است و بسیاری از نظریه پردازان به این نتیجه رسیده اند که افراد با گاز گرفتن ناخن های خود به بیان خود نفرتی می پردازند.

2- اضطراب

تصور می شود که جویدن ناخن ناشی از اضطراب در برخی افراد می باشد.

3- عادت عصبی

برخی از نظریه پردازان، ناخن جویدن ها را به سادگی فقط یک عادت می دانند.

4- ناشی از اختلالات روانپزشکی

برخی از نظریه پردازان و روانپزشکان به این نتیجه رسیده اند که جویدن ناخن ناشی از برخی اختلالات روانپزشکی مختلف است.

5- بی حوصلگی و ناامیدی

برخی از روانشناسان معتقدند که ناخن جویدن کاری است که شخص هنگامی که کسل و ناامید است، انجام می دهد.

6- رفتار آموخته شده، علت ناخن جویدن کودکان

کودکان یاد می گیرند که ناخن های خود را گاز بزنند، زیرا می بینند بزرگسالان انگشت دست های خود را به وسیله دهانشان می گیرند و با آن ها کلنجار می روند، در نهایت از رفتار آن ها تقلید می کنند. کودکان در سنین 3 تا 4 سالگی، بیشتر رفتار بزرگسالان را تقلید می کنند به همین علت، بیشتر موارد جویدن ناخن در کودکان سه تا چهار سال دیده می شود.

7- ترس از ناخن گیر در کودک

عادت به جویدن ناخن در برخی از کوکان به این دلیل است که آن ها از ناخن گیر می ترسند و قبل از این که شما بخواهید ناخن هایشان را بگیرید خودشان با دندان این کار را انجام می دهند. توصیه می شود از همان ابتدای کار هنگام ناخن گرفتن کودکتان طوری رفتار کنید که او را از کوتاه کردن ناخن نترسانید.

چنانچه کودک شما از کوتاه کردن ناخن واهمه دارد و از دندان هایش برای این کار استفاده می کند بهتر است زمانی که خواب است ناخن های او را کوتان کنید، تا با این کار او را از عادت جویدن ناخن دور کرده باشید.

ناخن جویدن کودک سه ساله و چهارساله

انواع ناخن جویدن

با این وجود یک نکته واضح است که ناخن جویدن در همه زمان ها و در همه افراد یک بیماری پاتولوژیک نیست. با این حال، دقیقاً مشخص نیست که مرز بین گاز گرفتن ناخن سالم و ناسالم کجا قرار دارد.

با توجه به اطلاعات در دسترس روانشاسان به این نتیجه رسیده اند که دو نوع جویدن ناخن وجود دارد:

• یک نوع از گاز گرفتن ناخن پدیده ای گذرا است که در کودکی اتفاق می افتد، و به خودی خود با گذشت زمان از بین می رود. بعضی اوقات بزرگسالان نیز دوره های کوتاهی از عادت جویدن ناخن را پشت سر می گذارند.
  • نوع دوم گاز گرفتن ناخن، ناخن جویدن است که تصور می شود علائم یک اختلال روانی جدی است. این افراد اغلب در همان زمان دچار مشکلات روانی می شوند.

ناخن جویدن کودکان نشانه ای از کدام اختلالات است؟

1. نقص توجه بیش فعالی (74٪)
  2. اختلال نافرمانی (36٪)
  3. اختلال اضطراب جدایی (6/20 درصد)
  4. وسواس فکری (11.1٪)
  5. اختلال افسردگی اساسی (6.7٪)
  6. عقب ماندگی ذهنی (9.5٪)

علاوه بر این، همچنین مشخص شده است که 28٪ از کودکان مبتلا به سندرم Tourette نیز از ناخن ها استفاده می کردند.

در میان همه كودكان مطالعات نشان می دهد که تقریبا همه پسران و 81٪ دختران حداقل يك بيماري روانپزشكي دارند.

نتیجه ای که برای رسیدن به اینجا حاصل می شود اینست که اگر شما یا فرزندتان دچار نیش مداوم ناخن هستید که به نظر می رسد یا احساس اجباری می کند، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص دهد که یک اختلال روانی اساسی وجود دارد که نیاز به درمان دارد.

از مطالعات و آمار گیری هایی که تا کنون انجام شده است، می توان به این نتیجه رسید که چنانچه شما یا کودکتان دچار عادت ناخن جویدن شده اید و به طور همیشگی این کار را انجام می دهید، چنانچه در تهران هستید، توصیه می شود که به درمانگر با تجربه در تهران و چنانچه در شهر های دیگر هستید در همان شهر، مراجعه کنید تا در صورتی که دارای اختلال روانی هستید، شروع به درمان خود کنید.

درمان ناخن جویدن در کودکان یا بزرگسالان

در اولین مرحله برای این که ناخن جویدن در کودکان را درمان کنید باید به نکاتی که در ادامه گفته می شود توجه کنید و از انجام آن ها خود داری کنید.

نباید ها در رابطه با ترک عادت ناخن جویدن در کودک

• مجازات جلوی گاز گرفتن و جویدن ناخن را نمی گیرد. در حقیقت ، ممکن است با اضافه کردن یک وسیله برای جلب توجه کردن و اذیت کردن شما این مسئله را بدتر کند.
  • پوشش ناخن ها با مواد طعم دهنده تلخ معمولاً ناخن جویدن را متوقف نمی کند ، اگرچه در بعضی موارد به شما کمک می کند.
  • ناخن را ناخوشایند نکنید یا شرم نکنید این فقط مسائل را بدتر می کند.

باید ها در رابطه با ترک کردن عادت ناخن جویدن

• برای مثال قرار دادن یک مانع روی انگشتان، به عنوان مثال ممکن است دستکش پوشیدن به شما کمک کند که به مرور زمان عادت ناخن جویدن را کنار بگذارید.
  • جایگزین کردن عادتی مانند بازی کردن با خمیر و یا وسایل دیگر که باعث شود شما با انگشتان دست خود کاری بجز جویدن ناخن هایتان انجام دهید.
  • ناخن هایتان را کوتاه کنید، با این کار اغلب افرادی که به جویدن ناخن عادت دارند، با گذشت زمان این عادت خود را فراموش می کنند.

پیدا کردن مشاور خوب و حرفه‌ای مرکز مشاوره‌ای که بهترین خدمات را در زمینه کودک و ناخن جویدن کودک به شما ارائه دهد می‌تواند معضل بزرگی باشد. خصوصا اگر برای بار اول می‌خواهید به روان درمانگر مراجعه کنید. شما می‌توانید برای مشورت و کسب اطلاعات بیشتر درمورد مراکز مشاوره خوب در شمال و شرق تهران در این زمینه با کلینیک ذهن آرا تماس بگیرید.

درمان ناخن جویدن کودکان در کلینیک ذهن آرا

مرکز خدمات روانشناختی کودک و نوجوان ذهن آرا، با بررسی دقیق و همه جانبه کودک علت ناخن جویدن کودک را تشخیص و با توجه به علت ناخن جویدن درمان ناخن جویدن کودکان آغاز می شود. در واقع در کلینیک ذهن آرا به جای یک متحصص چند متخصص و دکتر روانشناس بر مشکل ناخن جویدن کودکان فعالیت می کنند.

تخصص روانشناسان روانپزشکان: پزشکان مرکز روانپزشکی و روانشناسی ذهن آرا، هریک در زمینه بخصوصی تخصص و تجربه چندین ساله داشته و مشکلاتی درمان افسردگی کودکان، درمان ترس و اضطراب کودک، درمان ناخن جویدن در کودکان و سایر اختلالات روانشناختی مربوط به کودک را درمان می کنند.

کارگروه های تخصصی: کلینیک روانشناسی و روانپزشکی ذهن آرا، به دلیل داشتن بیش از 30 درمانگر در حوزه های تخصصی متعدد برای موارد خاص، کارگروه های تخصصی تشکیل داده و با توجه به نیاز مراجع، اقدام درمانی متناسب تجویز می کند.

متدهای درمانی روز: کلینیک ذهن آرا، همیشه درمانگران خود را ملزم به مطالعه و بررسی آخرین دستاورد های علم روانشناسی و روانپزشکی می داند و همیشه تکنولوژی های روز در این حیطه را استفاده می کند.

اگر از دیدن ناخن جویدن کودک سه ساله یا چهارساله خود نگران هستید، حتما با متخصصین کودک مرکز روانشناسی ذهن آرا در تماس باشید.

3.1/5 - (16 امتیاز)