نوروفیدبک

آشنایی با روش درمان تکنولوژیک نوروفیدبک، بهترین مراکز ارائه کننده خدمات نوروفیدبک

درمان تکنولوژیک نوروفیدبک چیست؟

نوروفیدبک آموزش مستقیم عملکرد ذهن است، که توسط آن ذهن یاد می گیرد که عملکرد بهتری داشته باشد. در این روش لحظه لحظه عملکرد ذهن مشاهده شده، این اطلاعات به شخص نشان داده می شود و به ذهن برای تغییر فعالیت خود در جهت الگوهای مناسب تر پاداش می دهیم. این عمل یک فرایند یادگیری تدریجی است و برای هر جنبه ای از عملکرد ذهن که قابل اندازه پیری است صدق می کند. نوروفیدبک، EEG Biofeedback نیز نامیده می شود ، زیرا بر اساس فعالیت الکتریکی مغز، الکتروانسفالوگرام یا EEG است.

در نوروفیدبک ذهن می آموزد که امواج و فعالیت های مغز که به طور طبیعی و خودکار انجام می شوند را کنترل کند. در حقیقت فرد به طور ارادی امواج مغزی خود را استفاده از بازخوردی که دریافت می کند تغییر دهد. درمان نوروفیدبک، ابزاری است برای کنترل، تغییر و اصلاح امواج مغزی در جهت کاهش علائم بیماری و افزایش سطح سلامت جسمانی و روانی.

نوروفیدبک چگونه کار می کند؟

برای انجام نوروفیدبک، الکترودها روی پوست سر قرار می گیرند تا فعالیت امواج مغزی شنیده شود. سیگنال ها توسط کامپیوتر پردازش شده و اطلاعات مربوط به فرکانس های کلیدی امواج مغزی، استخراج می شود.

اطلاعات به فرد تحت درمان؛ نشان داده می شود و باید سعی کند سطح فعالیت را تغییر دهد و برخی از فرکانس های مورد نظر، ارتفا داده می شوند و برخی دیگر کاهش می یابند. اکثرا این اطلاعات در قالب یک بازی ویدئویی به فرد ارائه می شود. در بازی ویدئویی، به طور موثرتری ذهن در اختیار فرد است.

سرانجام فعالیت امواج مغزی به سمت عملکرد مطلوب تر و تنظیم شده تر شکل می گیرند.

فرکانس هایی که هدف قرارگرفته می شوند و مکان های خاصی در پوست سر در مغز که الکترودها بر روی آن ها قرار می گیرند، به فرد و شرایط بستگی دارد.
نوروفیدبک

کاربردهای نوروفیدبک

نوروفیدبک برای دامنه ی گسترده ای از مشکلات کاربرد دارد اما بیشترین کاربرد ها به صورت زیر می باشد.

بیش فعالی-نقص توجه

درمان های متداول برای افراد مبتلا به اختلال بیش فعالی-نقص توجه شامل دارو، روان درمانی و تغییر شیوه زندگی وجود دارند، اما این روش ها برای همه کار نمی کند. بعضی از رویکردها – به ویژه داروها – می توانند اثرات جانبی ناخوشایند داشته باشند. نوروفیدبک درمان غیر تهاجمی است و شامل دارو نیست و می تواند به درمان علائم بیش قعالی-نقص توجه کمک کند.

اضطراب (Anxiety)

بسیاری از متخصصان، بکارگیری نوروفیدبک به منظور درمان اضطراب را یکی از عمده‌ترین موارد و زمینه‌های استفاده از نوروفیدبک می‌دانند. اکثر آن‌ها معتقدند اضطراب یکی از اولین مواردی بود که به نوروفیدبک پاسخ داد. نتایج پژوهشی نشان می‌دهد که در حدود 90-80% از بیماران اضطرابی با این روش بهبود یافته‌اند.- (درمان بسیاری از اختلالت مانند اضطراب یا افسردگی اگر با مشاوره درمانی توام باشد نتیجه بسیار بهتری خواهد داشت)

ناتوانی یادگیری (Learning Disability)

این اختلالات در سنین دبستان شایع هستند. در درمان این اختلالات، نوروفیدبک تحول بزرگی ایجاد کرده است. در این مورد نوروفیدبک به تنهایی پاسخگوست و نیازی به درمان مکمل ندارد. معمولاً با کامل کردن یک دوره درمانی بهبودی ثابتی حاصل می‌شود.

اختلالات خواب

اولین تغییراتی که مراجعین عموماً بعد از شروع درمان با نوروفیدبک مشاهده می‌کنند، تغییر و تنظیم خوابشان است.

بنابراین می‌توان از نوروفیدبک در درمان اختلالات خواب نیز استفاده کرد.

صرع (تشنج)

در انواع صرع و در مواردی که داروها مؤثر نبوده‌ اند و بیماری بسیار مزمن و غیرقابل کنترل بوده است نوروفیدبک در درمان 70 تا 90% بیماران موفق بوده است.

(اجرای پروتکل های درمان صرع تنها باید زیر نظر پزشک باشد و روانشناسان حق مداخله در این زمینه را ندارند)

آسیب و سکته مغزی

نوروفیدبک سبب بهبود مشکلات ناشی از آسیب‌ و سکته مغزی می‌شود. از آن‌ جمله می‌توان به بهبود حافظه، سردرد، گیجی و حواس‌ پرتی، سرگیجه، مشکلات تمرکزی، اضطراب، افسردگی، تغییرات خلقی، اختلالات خواب، تحریک‌ پذیری، مشکلات ادراک بینایی و دیسلکسی اشاره کرد.

دردهای مزمن و سردردهای میگرنی

درمانگران و پزشکانی که از نوروفیدبک برای درمان دردهای مزمن و سردردهای میگرنی استفاده کرده‌اند، اعلام کردند که وقوع و شدت حملات میگرن در اکثر موارد با استفاده از این روش کاهش می‌یابد و حتی از بین می‌رود.

افسردگی

در مورد بیماران مبتلا به افسردگی در اغلب موارد بهبود دهنده بوده است. درمان افسردگی با نوروفیدبک باید همراه با روان درمانی باشد. عملا افرادی با این روش درمان می شوند که افسردگی شدید نداشته باشند (افسردگی شدید ابتدا باید با دارو یا روان درمانی کنترل شود)

درمان نوروفیدبک در کلینیک ذهن آرا

کلینیک روانشناسی ذهن آرا، یکی از تخصصی ترین مراکز مشاوره و روانشناسی در تهران، با فراهم کردن بهترین تجهیزات روز دنیا در زمینه ی درمان های تکنولوژیک و همچنین گرد هم آوردن بهترین متخصصین در حوزه های مختلف از جمله متخصص نوروتراپیست و درمان با نوروفیبدبک، سعی در ارائه خدمات مناسب و کاربردی به مراجعین خود داشته و دارد و اکنون به عنوان بهترین مرکز نوروفیدبک در تهران بین مردم شناخته می شود.

برای دریافت خدمات مربوط به نوروفیدبک با کلینیک فوق تخصصی ذهن آرا تماس بگیرید.