روانپزشکی چیست؟ مشاوره با بهترین دکتر روانپزشک

به روانپزشک مراجعه کنم یا روانشناس؟ این سوالی است که بیشتر افراد در هنگام وجود مشکلات فردی و خانوادگی و حتی شغلی با آن روبرو می شوند. اکثر افراد در انتخاب مراجعه به روانشناس و روانپزشک مشکل دارند. این در حالی است که به نظر می رسد عناوین آنها مشابه است و هر دو برای تشخیص و معالجه افراد مبتلا به مشکلات روانی آموزش دیده اند. با این حال روانشناسان و روانپزشکان یکسان نیستند. هر یک از این متخصصان زمینه های آموزشی، آموزش و نقش متفاوتی در درمان دارند.

روانپزشکی چیست؟

روانپزشکی حوزه ای از علم پزشکی است که شامل مطالعه، تشخیص و درمان اختلالات سلامت روان است. سلامت روان یک فرد تحت تأثیر ترکیبی از عواملی است که هم مختص یک فرد است و هم به تعامل با جامعه، جامعه و خانواده مربوط می شود. چندین مؤلفه برای سلامت روانی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به عزت نفس سالم، مهارت‌های ارتباطی و توسعه تاب‌آوری اشاره کرد. مشکلات سلامت روان نباید صرفاً به عنوان ضعف هایی تلقی شوند که یک فرد می تواند به سادگی بر آنها غلبه کند، زیرا می توانند شرایط بسیار مشکل ساز و ناتوان کننده باشند و بر بخش بزرگی از جمعیت در سراسر جهان تأثیر بگذارند. مسائل مربوط به سلامت روان باید قبل از ایجاد اختلال شدید در خانواده ها، روابط و اجتماعات مورد توجه و درمان قرار گیرند.

روانپزشک به چه کسی گفته می شود؟

روانپزشک پزشکی است که با تشخیص، درمان، مدیریت و پیشگیری از سلامت روان و مشکلات عاطفی سروکار دارد. روانپزشک چهار سال آموزش اجباری دانشکده پزشکی را قبل از تخصص در زمینه روانپزشکی می گذراند. روانپزشکان می توانند طیف کاملی از تست های آزمایشگاهی و روانشناختی پزشکی را سفارش دهند یا انجام دهند که همراه با گفتگو با بیماران، به ارائه تصویری از وضعیت جسمی و روانی بیمار کمک می کند. آموزش و آموزش بالینی آنها آنها را برای درک رابطه پیچیده بین بیماری های عاطفی و سایر بیماری های پزشکی و روابط با ژنتیک و سابقه خانوادگی، ارزیابی داده های پزشکی و روانشناختی، تشخیص و همکاری با بیماران برای توسعه برنامه های درمانی مجهز می کند.

فرق روانپزشک با روانشناس چیست؟

روانپزشک یک پزشک پزشکی است (دانشگاه پزشکی و رزیدنتی را به پایان رسانده) با آموزش ویژه در روانپزشکی. روانپزشک قادر به انجام روان درمانی و تجویز داروها و سایر درمان های پزشکی است. یک روانشناس معمولاً دارای مدرک پیشرفته است، معمولاً در روانشناسی بالینی، و اغلب آموزش های گسترده ای در تحقیق یا عمل بالینی دارد. روانشناسان اختلالات روانی را با روان درمانی درمان می کنند و برخی در تست و ارزیابی روانشناختی تخصص دارند. یک روانشناس معمولاً دارای مدرک پیشرفته است، معمولاً در روانشناسی بالینی، و اغلب آموزش های گسترده ای در تحقیق یا عمل بالینی دارد. روانشناسان اختلالات روانی را با روان درمانی درمان می کنند و برخی در تست و ارزیابی روانشناختی تخصص دارند.

روانپزشکان از چه روش هایی برای درمان استفاده می کنند؟

روانپزشکان بسته به نیاز هر بیمار از درمان های مختلفی استفاده می کنند – از جمله اشکال مختلف گفتار درمانی، داروها، مداخلات روانی اجتماعی و سایر درمان ها (مانند درمان تشنج الکتریکی یا ECT).

فرق روان درمانی و مشاوره با دکتر روانپزشک چیست؟

روان درمانی، درمانی است که شامل یک رابطه گفتاری بین درمانگر و بیمار است. در مشاوره روانپزشکی می توان از آن برای درمان طیف گسترده ای از اختلالات روانی و مشکلات عاطفی استفاده کرد. هدف روان درمانی حذف یا کنترل علائم ناتوان کننده یا آزاردهنده است تا بیمار بتواند عملکرد بهتری داشته باشد. بسته به وسعت مشکل، درمان ممکن است فقط چند جلسه در طول یک یا دو هفته طول بکشد یا ممکن است چندین جلسه در طی چند سال طول بکشد. روان درمانی می تواند به صورت فردی، زوجی، خانوادگی و یا گروهی انجام شود. انواع مختلفی از روان درمانی وجود دارد. روان‌درمانی‌هایی وجود دارند که به بیماران کمک می‌کنند تا رفتارها یا الگوهای فکری خود را تغییر دهند، روان‌درمانی‌هایی که به بیماران کمک می‌کنند تأثیر روابط و تجربیات گذشته را بر رفتارهای کنونی کشف کنند، و روان‌درمانی‌هایی که برای کمک به حل مشکلات دیگر به روش‌های خاص طراحی شده‌اند. درمان شناختی رفتاری یک درمان هدف گرا با تمرکز بر حل مسئله است. روانکاوی شکل فشرده روان درمانی فردی است که به جلسات مکرر در طول چندین سال نیاز دارد. بیشتر داروها توسط روانپزشکان به همان روشی که داروها برای درمان فشار خون بالا یا دیابت استفاده می شوند استفاده می شود. پس از تکمیل ارزیابی های کامل، روانپزشکان می توانند داروهایی را برای کمک به درمان اختلالات روانی تجویز کنند. در حالی که مکانیسم دقیق اثر داروهای روانپزشکی به طور کامل شناخته نشده است، آنها ممکن است سیگنال های شیمیایی و ارتباطات درون مغز را تغییر دهند که ممکن است برخی از علائم اختلالات روانپزشکی را کاهش دهد. بیمارانی که تحت درمان دارویی طولانی مدت هستند، باید به طور دوره ای با روانپزشک خود برای نظارت بر اثربخشی دارو و هرگونه عوارض جانبی احتمالی ملاقات کنند. معمولا به دکتر روانشناس بالینی نیز روانپزشک می گویند.

روانپزشکان چه شرایطی را درمان می کنند؟

روانپزشکان طیف گسترده ای از بیماری ها را درمان می کنند از جمله:

  • اختلالات اضطرابی
  • اختلال دو قطبی
  • افسردگی
  • اختلالات اشتها
  • اختلال وسواس فکری جبری یا OCD
  • اختلال استرس پس از سانحه
  • جنون جوانی
  • اختلالات مصرف مواد

what is psychiatry

چه زمانی باید به روانپزشک مراجعه کنیم؟

بسیاری از افراد از مشکلات روحی رنج می برند، اما گاهی اوقات از آن آگاه نیستند. به همین دلیل، مهم است که علائم اصلی را که برای آنها توصیه می شود به متخصص روانپزشکی مراجعه کنید، بدانید. این علائم می توانند به تنهایی برطرف شوند یا همزمان چندین مورد وجود داشته باشند. وقتی در زندگی روزمره تغییراتی ایجاد شد،  مراجعه کنید. تغییرات در زندگی روزمره علائمی است که در ابتدا می توانید تصور کنید که به دلیل آسیب شناسی های دیگری هستند که ذهنی نیستند ، اما در واقع رابطه دارند. علائم اصلی عبارتند از:

  • تغییر در عادات غذایی: کاهش وزن ، رژیم غذایی زیاد ، مصرف زیاد غذا و غیره.
  • تغییر در عادات خواب: بیش از حد یا کمبود خواب ، بیدار شدن از خواب در شب ، طولانی شدن زمان خواب ، خستگی بدون دلیل و غیره.
  • عدم تمرکز و مشکلات حافظه
  • مشکل در غلبه بر مشکلات یا تصمیم گیری
  • اضطراب یا نگرانی بیش از حد غیر طبیعی در مورد یک یا چند موضوع
  • کند فکر کردن یا کند بودن در کارهای ساده و روزمره
  • نوسانات خلقی بسیار شدید
  • خشم و یا حساسیت به دوستان ، خانواده یا شریک
  • بی تفاوتی نسبت به آینده: فقدان توهم و پروژه زندگی
  • ناتوانی در هیجان زدن یا لذت بردن از هر چیزی ایده های عجیب

 کودکان در چه شرایطی باید به روانپزشکان کودک مراجعه کنند؟

والدین باید بدانند وقتی کودک نشانه‌هایی از یک مشکل عاطفی جدی را نشان می‌دهد به کجا مراجعه کنند. دیوتر می‌گوید: «روان‌پزشکان کودک اغلب خودآزاری یا افکار آسیب‌رسانی به خود یا پرخاشگری را درمان می‌کنند، و گاهی اوقات مشکلاتی مانند فروپاشی عاطفی یا ناتوانی در تنظیم احساسات را درمان می‌کنند.»

روانپزشک خوب در تهران

در صورتی که درگیر مشکلاتی از قبیل اضطراب، افسردگی ماژور، وسواس، اسکیزوفرنی، دوقطبی، اتیسم، بیش فعالی، افسردگی کودکان، اختلالات کودک و… هستید، می‌توانید در این صفحه از میان بهترین روانپزشکان تهران، فرد مناسب خود را انتخاب کرده و با مراجعه به یک روانپزشک خوب، مشکل خود را درمان کنید. متخصصین ما در کلینیک روانشناسی ذهن آرا همراه شما هستند تا با کمک آنها حال خوب را تجربه کنید و از دغدغه های ذهنی خود بکاهید.

5/5 - (3 امتیاز)
نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0