فوق تخصص روانشناسی کودک در تهران

کودک من نیاز به مشاور، فوق تخصص روانشناسی کودک یا روان‌پزشک دارد؟

به عنوان والد، تصمیم‌گیری درباره این که آیا فرزندتان به کمک نیاز دارد یا نه آسان نیست. دیگران ممکن است به شما بگویند مشکلات فرزندتان مختص یک مرحله رشدی و گذرا هستند. ممکن است احساس کنید رفتن سراغ روانشناس کودک ممکن است به فرزند شما انگ مشکلی بزند، یا شما را والد ناتوانی نشان دهد. در واقع، اکثر ما می‌توانیم از مشکلاتمان برای شخص قابل اعتمادی صحبت کنیم؛ حتی اگر یک مشکل فقط موقتی یا مرحله ای باشد. درمان می تواند به آسان تر و کم دردسرتر شدن دوره‌های واقعاً دشوار در زندگی  کودکان و والدین‌شان کمک کند. این که چه زمانی سراغ روانشناس می‌روید، یک تصمیم شخصی است.  اما وقتی تصمیم می‌گیرید برای سلامت روان فرزندتان از متخصصی کمک بگیرید، باید به این سوال اساسی پاسخ دهید: «از چه کسی کمک بگیرم؟ مشاور، فوق تخصص روانشناسی کودک یا روانپزشک؟»

تعداد بسیار زیادی از متولیان سلامت در لیست احتمالی کسانی که می‌توانند به شما و فرزندتان کمک کنند قرار می‌گیرند؛ اما در نهایت چطور باید مناسب گزینه را انتخاب کنید؟ این مقاله به تفاوت میان خدمات روانشناسی کودک، روان پزشکی و مشاوره می‌پردازد؛ به این امید که به شما بتوانید بهترین انتخاب را برای سلامت خود و خانواده‌تان انجام دهید.

چه زمانی نیاز به مراجعه به مشاور دارید؟

مشاور و درمانگران کودک می‌توانند مدرک کارشناسی ارشد روانشناسی سلامت، مددکاری یا مشاوره خانواده داشته باشند. این افراد می توانند درباره مشکلاتی مانند اضطراب، روابط اجتماعی، گوشه گیری، پرخاشگری و مشکلات مدرسه به فرزند شما کمک کنند ؛ اما نمی‌توانند دارو تجویز کنند. مشاور به شما گوش می‌دهد، شرایط موجود را تحلیل می‌کند، بدون تعصب دید خود نسبت به شرایط را بیان می‌کند و برای تغییر رفتارهای ناسازگار و الگوهای فکری شما و فرزندتان راهکارهایی ارائه می‌دهد.

  مراجعه به مشاوران در مواقع مشابه موارد زیر کمک خواهد کرد

  • زمانی که شما برای پیشگیری از ایجاد مشکل نیاز دارید درباره سبک‌ تربیتی یا راهکارهای مواجهه با مشکلات با فرد آگاهی مشورت کنید.
  • زمانی که فرزند شما به حمایت عاطفی شخصی نیاز دارد تا در مورد احساسات و مشکلات خود با او صحبت کنند.
  • زمانی که فرزندتان با موقعیت بحرانی‌ای مانند اضطراب، افسردگی، خشم یا تغییرات بزرگ زندگی دست و پنجه نرم می کنند .
  • زمانی که فرزند شما نیاز به کسب مهارت‌های عاطفی، شناختی و ارتباطی، مانند ایجاد روابط جدید یا کنترل خشم دارد.
  • هنگامی که شما می خواهید بفهمید چگونه با فرزندتان بهتر کنار بیایید و رفتارهای او را بهبود بخشید.فوق تخصص روانشناسی کودک در تهران

چه زمانی نیاز به ملاقات با فوق تخصص روانشناسی کودک دارید؟

روان‌شناسان کودک مدرک دکتری در رشته روانشناسی کودک دارند. اگر فرزند شما نیاز به گوش شنوا برای مشکلاتش دارد، یا شما نیاز به راهنمایی متخصصی برای کنار آمدن با رفتارهای او دارید، می‌توانید به به فوق تخصص روانشناسی کودک یا مشاور مراجعه کنید. مشاوران و روانشناسان کودک آموزش‌های یکسانی در این زمینه‌ها دریافت کرده‌اند.

متخصصین روانشناسی کودک می‌توانند برای تشخیص اختلالاتی مانند اوتیسم، ADHD یا اختلالات یادگیری تست‌های زیادی اجرا کنند، که مشاوران نمی‌توانند. در نتیجه برای اطمینان از این که چرا فرزند شما مشکل خاصی را دارد و این مشکل با استفاده از راهکار های آموزشی و تربیتی همچنان حل نشده‌، می‌توانید به متخصصین روانشناسی کودک مراجعه کنید. در نظر داشته باشید متخصصان روانشناسی کودک پزشک نیستند و نمی‌توانند دارو تجویز کنند.

مراجعه به فوق تخصص روانشناسی کودک در مواقع مشابه موارد زیر کمک خواهد کرد

  • فکر می کنید فرزند شما ممکن است اختلالاتی مانند ADHD، اختلال یادگیری یا اختلال طیف اوتیسم مبتلا باشد.
  • فرزندتان برای مدیریت مشکلات عاطفی یا رفتاری به حمایت نیاز دارد.
  • می‌خواهید یک تشخیص دقیق‌تر برای فرزندتان داشته باشید؛ یک تصویر کامل از همه عواملی که ممکن است بر سلامت روان کودک شما تأثیر بگذارد. فوق تخصص روانشناسی کودک در تهران

چه زمانی نیاز به مراجعه به روانپزشک دارید؟

روانپزشکان متولیان سلامت روان با مدرک پزشکی هستند. آن‌ها بعد از گذراندن دوره عمومی، مدرک تخصصی روان‌پزشکی دریافت کرده‌اند. روانپزشکان تنها متخصصان سلامت روان هستند که می‌توانند دارو تجویز کنند. روانپزشکان تنها قسمت دارو درمانی در خدمات سلامت روان را بر عهده دارند. معمولا کودکان علاوه بر ملاقات با روان‌پزشک باید مشاور یا متخصص روانشناس کودک را نیز مرتب ملاقات کنند.

مراجعه به روانپزشک در مواقع مشابه موارد زیر کمک خواهد کرد

  • فرزند شما برای مدت طولانی با مشکلی دست و پنجه نرم کرده و علی‌رغم کمک گرفتن از متخصص روانشناسی کودک، همچنان مشکل وجود دارد. در این شرایط ممکن است دارو به پیشرفت او کمک کند.
  • پزشک متخصص اطفال، روانشناس یا مشاوری درمان دارویی را به شما توصیه کرده است
  • به درمان دارویی فکر می‌کنید، اما مطمئن نیستید برای فرزند شما مناسب است و می‌خواهید با متخصصی مشورت کنید.

در نهایت، پیدا کردن شخصی که شما و فرزندتان دوست دارید، به او اعتماد دارید و با او احساس راحتی می‌کنید مهم‌ترین بخش جستجوی شماست. رابطه‌ای که با درمانگر ایجاد می‌کنید به اندازه مدرک و دانش او حائز اهمیت است. پس از این که تصمیم گرفتید به کدام گروه از متولیان سلامت روان مراجعه خواهید کرد، به  دنبال فردی باشید که در حوزه مورد نیاز فرزند شما تجربه و تخصص دارد. کسی که واقعاً از مشکلات فرزند شما آگاه است، می‌تواند درک کند او به چه چیزی نیاز دارد. فردی را پیدا کنید که به شما و فرزندتان کمک می کند احساس راحتی و امنیت کنید و شما را قضاوت نکند.

مشاوران و متخصصین کلینیک ذهن آرا می‌توانند به شما برای انتخاب فرد مناسب کمک کنند. اگر به دنبال مشاور یا متخصص روانشناسی کودک هستید با ما تماس بگیرید.

3/5 - (5 امتیاز)
منبع www.katielear.com www.verywellmind.com
نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − دوازده =

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0