مشکلات نوجوانان با والدین، راهکارهایی برای سازگاری با خانواده

مشکلات نوجوانان با والدین، باعث ایجاد تنش در بسیاری از خانواده ها شده است. نوجوان ممکن است در این سن با مسائل مختلفی که باب میل آن ها نیست کنار نیایند. ممکن است دائماً با والدین خود درگیری داشته باشند زیرا می خواهند در این سن، استقلال خود را اثبات کنند و زندگی خود را تحت کنترل داشته باشند. نوجوانی مرحله پیچیده ای از زندگی است که در آن تغییرات جسمی، عاطفی و فکری زیادی وجود دارد.

 تعریف دوره نوجوانی

دوره نوجوانی دوره گذار از کودکی به جوانی و بلوغ می باشد. یک دوره حساس که هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ روحی روانی فرد دچار چالش ها و تغییرات خاصی میشود.

رایج ترین مشکلات نوجوانان با والدین چیست؟

1. فقدان ارتباط مناسب

عدم ارتباط مهم ترین مسئله از مشکلات نوجوانان با والدین است. بسیاری از والدین نوجوانان خود را بداخلاق، بی ادب و مخالف می دانند. والدین اغلب تمایل دارند به حریم خصوصی نوجوان خود نفوذ کنند. نوجوانان اغلب از چنین رفتاری ناراحت می شوند و تمایل دارند که بیشتر سرکشی خود را نشان دهند.

2. تضاد باورهای نوجوانان با والدینشان

نوجوانان دوست دارند با عقاید والدین خود تناقض داشته باشند، زیرا آن ها عقاید خود را در مورد اینکه اوضاع چگونه باید باشد، دارند. اغلب، والدین نمی توانند نوجوانان خود را در مورد عقایدشان متقاعد کنند. نوجوانان به طور مرتب با والدین خود در این زمینه بحث می کنند.

3. توصیه های غیرضروری والدین

اغلب، نوجوانان از توصیه های غیر ضروری والدین خود قدردانی نمی کنند. هر بار که والدین به نوجوان توصیه می کنند، ناخواسته به او می گویند که فرزندشان در حل مشکلات خود ناتوان است. این به نوبه خود می تواند باعث کاهش روحیه شود و نوجوان را در تصمیم گیری و انجام امور با ترس رو به رو می کند.

4. بالا بودن توقعات والدین از نوجوانان

به عنوان والدین، توقعات زیادی از نوجوان نداشته باشید. آن ها چیزهای زیادی مانند فشار جامعه، فشار همسالان و تغییرات هورمونی دارند. پس شما آن ها را حداقل از جانب محیط امن خانواده، با توقعات غیرواقعی اذییت نکنید. اکثر مشکلات نوجوانان با والدین به محدودیت های اعمال شده از طرف والدین برای آن ها بر می گردد.

5. اعمال کنترل لحظه ای و بیش از حد بر نوجوانان

نوجوانان هرگز دوست ندارند تحت کنترل باشند. آن ها آرزو دارند تا آنجا که ممکن است کنترل زندگی خود را در دست داشته باشند. مدیریت خرد زندگی آن ها می تواند آن ها را سرکش تر کند. برعکس، آزادی بیش از حد نیز می تواند تأثیر منفی داشته باشد. باید بین هر دو تعادل وجود داشته باشد و نوجوانان باید محدودیت های خود را درک کنند.

6. انتقاد مداوم

انتقاد مداوم می تواند باعث شود که نوجوانان احساس شکست کنند. آن ها حس شکننده ای از خود دارند که به راحتی با کلمات تند یا انتقاد از بین می رود. نوجوان در این سن نیاز به همدلی و رفاقت والدین دارند.

7. مقایسه نوجوانان با همسالان

والدین هرگز نباید فرزندان نوجوان خود را با همسالان یا خواهر و برادر خود مقایسه کنند. این می تواند آن ها را مضطرب کند، به سلامت عاطفی آن ها آسیب برساند و باعث سرکشی بیشتر و حتی مخفی کردن خیلی از موارد از والدین شود.

8. شکایت از نوجوانان در جمع

شکایت از نوجوان در جمع دوستان یا بستگان می تواند یک محیط مسموم برای آن ها ایجاد کند. حتی اگر والدین از رفتار فرزند خود ناراضی باشند، هرگز نباید در جمع، شکایت خود را مطرح کنند. این رفتار باعث سرخوردگی و ضعف در نوجوانان شده و از جمله مشکلات نوجوانان با والدین است که می تواند اعتماد به نفس و استقلال او را تحت تاثیر قرار دهد.

Adolescent problems with parents

چه عواملی بر مشکلات نوجوانان با والدین تاثیر می گذارد؟

  • تغییرات جسمانی و رشد
  • تغییرات شناختی
  • حق انتخاب و تصمیم گیری
  • استقلال طلبی

تغییرات هورمونی در نوجوانان باعث ایجاد چه مشکلاتی می شود؟

یکی از شایع ترین علل مشکلات نوجوانان با والدین این است که نوجوانان با بدن خود احساس ناراحتی می کنند. فرآیند رشد طبیعی بدن در دوران بلوغ تغییر می کند که با تغییرات مختلفی در مغز همراه است. برخی از این تغییرات بدن مربوط به هورمون های جنسی است که در سراسر بدن ترشح می شود، در حالی که برخی دیگر منعکس کننده تغییرات مربوط به احساسات، مانند افسردگی یا سایر مسائل عاطفی هستند. این احساسات اغلب ایجاد می شود و باعث ایجاد مشکلات جسمی برای نوجوان می شود که به نوبه خود احتمالاً سعی می کند بدون والدین با این مشکلات کنار بیاید.

 استدلال های نوجوانان و والدین در خانواده

مشاجره و مشاجره نوجوانان با والدین در جامعه امروزی رایج است که والدین آنقدر درگیر هستند که نمی‌توانند سر نوجوانانشان نق بزنند و فریاد بزنند. بهترین راه حل برای چنین مشکلی این است که صریح آن را با بچه ها در میان بگذارید. من دیده ام که بیشتر والدین نمی خواهند مستقیماً با فرزندان خود صحبت کنند. والدین گاهی اوقات می توانند بی تدبیر و لجباز باشند و به همین دلیل وقتی به حرف های بچه ها گوش نمی دهند و سعی می کنند نگرش خود را توجیه کنند، بچه ها به سادگی از مشاجره با آن ها اجتناب می کنند. نوجوانان تمایل دارند در بحث کردن مشکلات خود با والدین خود احساس خجالت و ناراحتی کنند. به دلایل مختلف است. شما نمی توانید آن ها را به خاطر اینکه نمی خواهند به احساسات شما صدمه بزنند سرزنش کنید، یا اگر نمی دانند چگونه با شما منطقی صحبت کنند، نمی توانید آن ها را سرزنش کنید. از این رو، بهتر است یاد بگیرید که چگونه مشکل را با درایت با والدین خود در میان بگذارید.

مشکلات ارتباطی نوجوانان با والدین

مشکلات ارتباطی نوجوانان با والدین را می توان با راه اندازی یک سیستم ارتباطی ساده در خانه برطرف کرد. به عنوان مثال، می‌توان به آسانی به نوجوان خود دستور «نشستن» را آموزش داد و در عین حال به او نشان داد که چگونه آن را برای او تکرار کند. این به او کمک می کند تا یاد بگیرد که در هنگام صحبت با والدینش رفتار مناسبی داشته باشد. بارها دیده ایم که نوجوانان هر یک با نگرش خاصی راه می روند یا صحبت می کنند. آن ها فقط تفاوت بین درست و غلط را نمی دانند و اغلب منجر به خجالت والدین می شود. بنابراین برای جلوگیری از این وضعیت شرم آور، آن ها باید تفاوت بین درست و غلط را بیاموزند. بنابراین فقدان ارتباط بین نوجوانان و والدین را می توان با تنظیم زمان و روز منظمی که شما و فرزند نوجوانتان می توانید کنار هم بنشینید و صحبت کنید، به طور موثر حل شود. اگر این ساعت و روز منظم قبل از رفتن به رختخواب تنظیم شود، حتی اگر اشتباهی مرتکب شود، حداقل به اشتباه خود پی می برد و سعی می کند هر چه زودتر آن را اصلاح کند.

کمال طلبی در مشکلات نوجوانان با والدین

تعداد والدینی که از فرزندان نوجوان خود تقاضای کمال می کنند در سال های اخیر به شدت افزایش یافته است، به طوری که بسیاری از نوجوانان اعتراف می کنند که در طول سال های شکل گیری خود به خود بسیار سخت گرفته اند. متأسفانه، این کار سخت برای بهتر کردن زندگی فرزندانشان گاهی تا بزرگسالی کشیده می شود و این به نوبه خود می تواند تأثیرات مخربی بر کل جامعه داشته باشد. بسیاری از مشکلات جامعه امروز ما والدین نیز از طریق خانواده ها و میراث ها منتقل می شود. ما از بسیاری جهات نگرش داریم که اکنون که بزرگسال هستیم، جوان ها چگونه باید رفتار کنند و این استانداردها گاهی اوقات به یک هنجار تبدیل می شود. به نوعی، این به نحوه واکنش والدین در زمانی که فرزند نوجوانشان درگیر حداقل ترین فعالیت های منفی است، مربوط می شود. این تقریباً به نوعی از احساس گناه تبدیل می شود که برای ایجاد احساس مسئولیت در نوجوان برای اعمال خود استفاده می شود. وقتی به والدین گفته می شود که نمی توانند نوجوانان را کنترل کنند، متقاعد می شوند که بهتر است آن ها را تنبیه نکنند تا از شرمساری و طرد احتمالی که در صورت مواجهه با آن ها مواجه می شوند، دوری کنند. برای بسیاری از والدین، این بدان معنی است که آن ها دائماً در تلاش هستند تا نوجوانان خود را متقاعد کنند که مسئولانه تر عمل کنند. زندگی یک نوجوان خیلی سریع می گذرد، و او به زودی متوجه می شود که باید بقیه زندگی خود را ادامه دهند، و مسئولیت ساختن زندگی برای خود به همراه دارد. با این حال، هنگامی که والدین فرزندان خود را در دوران نوجوانی رها می کنند تا از آن لذت ببرند، چنین کودکانی به بزرگسالانی آشفته تبدیل می شوند. آن ها قادر به تحمل هیچ مسئولیت و کار سختی نیستند.

دروغگویی مکرر نوجوانان به والدین

دروغگویی مکرر به والدین ازجمله مشکلات نوجوان با والدین است که مدت زیادی است وجود داشته و در صورتی که از آن جلوگیری نشود، هر روز بزرگتر و جدی تر می شود. دلیل این امر این است که به عنوان خروجی برای کودکان عمل می کند تا احساس کنند قوی هستند و کنترل دارند و در عین حال کارهای خطرناکی را انجام می دهند که می تواند برای جامعه مضر باشد. نوجوانان معمولاً در مورد مکان خود در آخر هفته ها، غیبت هایشان، دوستانشان، دوستان مدرسه و غیره دروغ می گویند. با این حال، برای دانستن تفاوت بین این دو، باید علت اصلی چنین رفتاری را بررسی کنید. دروغ گفتن نوجوانان به والدین خود معمولاً به دلایل مختلفی ایجاد می شود. نوجوانان دوست دارند والدین خود را خوشحال کنند و همیشه مایلند کارهایی را برای شادی والدین خود انجام دهند. به همین دلیل نوجوان شما در تعطیلات آخر هفته، زمانی که شما در خانه نیستید شروع به دروغ گفتن در مورد مکان خود می کند. این تنها والدین نیستند که با دروغ با مشکل مواجه می شوند، کودکان نیز با چنین موقعیت هایی مواجه می شوند، بلکه بیشتر در این افراد دیده می شود. والدین باید دائماً تمام فعالیت های فرزندان نوجوان خود را زیر نظر داشته باشند. دروغ گفتن نوجوانان در مورد مکان خود در تعطیلات آخر هفته و غیبت یک مسئله جدی است و والدین باید در این مورد بسیار هوشیار باشند. اما این کنترل نباید بیش از حد باشد تا نتیجه عکس ندهد. تنها راه حل این شکاف ایجاد یک رابطه اعتماد است. وقتی با فرزندانتان دوست می شوید، آن ها با شما روراست می شوند. اگر فرزندانتان اعتماد شما را داشته باشند، یک بار هم در گفتن مشکلاتشان به شما تردید نخواهند کرد. با این حال، اگر فرزندانتان از شما می ترسند، دروغ گفتن برای آن ها به یک فعالیت معمول تبدیل می شود.

مشکلات نوجوانان با والدین در استفاده از اینترنت و فضای مجازی

گذراندن وقت بیش از حد نوجوانان در اینترنت موضوعی است که این روزها باعث نگرانی بسیاری از والدین شده است. کنترل کردن فرزندانتان سخت است، و خیلی وقت ها به نظر می رسد که آنها تمام وقت خود را به صورت آنلاین در بازی ها، سایت های شبکه های اجتماعی، اتاق های گفتگو و صرفاً با دوستان خود چت می کنند. این چیزی است که می تواند بسیار خطرناک باشد و باید سریع با آن برخورد کرد. با این حال، بسیاری از والدین احساس می‌کنند که کارهای زیادی انجام می‌دهند تا نوجوانان خود را مسئول زندگی خود کنند و تعجب می‌کنند که چرا این اتفاق می‌افتد. آن ها ممکن است متوجه نباشند که بخشی از مشکل هستند و باید بازی خود را تقویت کنند تا مطمئن شوند که به فرزندانشان اجازه نمی دهند به این راحتی حواسشان پرت شود. بسیاری از والدین متوجه شده‌اند که حتی زمانی که مدتی را دور از رایانه می‌گذرانند و برمی‌گردند تا ببینند چه اتفاقی افتاده است، نوجوانان آن ها هنوز به شدت درگیر بازی‌هایی هستند که انجام می‌دهند یا با دوستان خود چت می‌کنند. این چیزی است که باید فوراً متوقف شود. والدین باید بنشینند و با بچه هایشان بازی کنند. آن ها باید یاد بگیرند که چگونه هر از گاهی استراحت کنند و راهی بیابند تا فرزندانشان را از هدر دادن تمام وقت آزاد خود در رایانه ای که به آن ها خدمتی نمی کند، بازدارند. گاهی اوقات، تنها چیزی که لازم است تغییر محیط است تا نوجوانان شروع به توجه کنند. گذراندن وقت بیش از حد نوجوانان در اینترنت یک مشکل جدی است که اگر والدین وقت بگذارند و متوجه شوند که چه کار اشتباهی انجام می دهند، قابل حل است. اگر زمان زیادی را در اینترنت می گذرانید، وقت آن است که بنشینید و برنامه ریزی کنید تا فرزندانتان به عادت مسئولیت پذیری در زمان آنلاین خود برگردند. هرچه تمرکز آن ها بر یافتن نوعی فعالیت برای انجام بیشتر باشد، احتمال بیشتری دارد که به استدلال گوش کنند و از اتلاف وقت آنلاین خودداری کنند. وقتی این اتفاق بیفتد، مشکلاتی که در نوجوانان با استفاده از رایانه وجود دارد، در نهایت ناپدید خواهند شد.

درک مشکلات عاطفی در نوجوانان

این یک واقعیت است که اکثر والدین نوجوانان قادر به تشخیص مشکلات عاطفی فرزندانشان نیستند. آن ها فکر می کنند فرزندانشان توانایی درک چنین مشکلاتی را ندارند و بنابراین نباید مزاحم آن ها شوند. اما حقیقت این است که اکثر نوجوانان این مشکلات را دارند و اکثر آن ها حتی نمی دانند چگونه آن ها را حل کنند. یعنی خود والدین نیز در این زمینه چیزهای زیادی برای یادگیری دارند. یک نکته بسیار مهم که همه والدین باید بدانند این است که نوجوانان با این مشکلات عاطفی روبرو هستند زیرا روزانه در معرض بسیاری از فعالیت های مضر هستند. همه اینها باعث ایجاد رفتارهای منفی از طرف آن ها می شود. این همان چیزی است که باعث بیشتر مشکلات نوجوانان می شود. برای شناسایی علت اصلی این مشکلات عاطفی که نوجوانان با آن مواجه هستند، باید نسبت به اتفاقاتی که برای نوجوانانشان می افتد بسیار حساس بود. این احتمالاً تنها راهی است که والدین می توانند به نوجوانان خود کمک کنند تا بر این آسیب های عاطفی غلبه کنند. بهترین راه برای والدین برای کمک به نوجوانانشان درک و پذیرفتن هر چیزی است که در حال وقوع است. والدین هرگز نباید بیش از حد از نوجوانان خود ناامید و آزرده شوند. آن ها باید درک کنند که در حالی که نوجوانان آن ها ممکن است مشکلات رفتاری داشته باشند، همیشه این احتمال وجود دارد که نوجوانان آن ها مشکلات روانی نیز داشته باشند. هنگامی که آن ها این را می پذیرند، هم والدین و هم نوجوانان می توانند مسائل را یکی یکی حل کنند و راهی برای حل آن ها بیابند.

فشار همسالان که نوجوان تحت تأثیر آن قرار می گیرد

فشار همسالان مسئله ای است که بسیاری از نوجوانان به ویژه در سال های نوجوانی با آن مواجه هستند. فشار همسالان زمانی است که او احساس می کند مجبور به انجام کاری است که نمی خواهد انجام دهد یا احساس ناراحتی می کند. برخی از کارهایی که ممکن است نوجوان شما تحت فشار قرار بگیرد عبارتند از: دیگ سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و مواد مخدر. بیشتر نوجوانان در مقطعی با فشار همسالان مواجه می شوند، اما اگر برای رهایی از موقعیت به دنبال کمک نباشید، می تواند مشکل بزرگی باشد. گاهی اوقات نوجوانان درگیر این نوع مشکلات می شوند زیرا چیز بهتری نمی دانند. اگر نوجوانی دارید که از فشار همسالان رنج می برد، باید در اسرع وقت برای او کمک بگیرید. بسیاری از نوجوانان چنین مسائلی را با والدین خود در میان نمی گذارند. همچنین به این دلیل است که آن ها نمی‌خواهند به آن ها قدیمی گفته شود. اگر شروع به صحبت با آن ها در مورد این نوع چیزها کنید، آن ها فقط به این فکر می کنند که چقدر برای شما شرم آور است که درگیر چنین چیزهایی شوید. اما در مورد این نوع از مشکلات نوجوانان با والدین، همیشه بهترین کار این است که مراقب نوجوان خود باشید و مطمئن شوید که تحت تأثیر فشار همسالان قرار نگرفته است. اگر متوجه شدید که نوجوان شما تحت فشار است، باید در مورد این موارد با او صحبت کنید تا بتوانید بفهمید که چه اتفاقی در حال رخ دادن است. ممکن است مشکلی در آن ها وجود داشته باشد و باید شخص دیگری را برای حضور در مدرسه پیدا کنند. شما باید بتوانید با افرادی که بر فرزند شما تأثیر می گذارند صحبت کنید زیرا نمی خواهید فرزند شما را در موقعیتی قرار دهند که ممکن است آسیب ببیند. سخت گیری والدین برای نوجوانان معمولاً به دلیل بیرون رفتن بیش از حد نوجوانان در تعطیلات آخر هفته یا داشتن دوستانی است که الگوی خوبی نیستند. همچنین ممکن است به این دلیل باشد که والدین می‌خواهند زمان بیشتری را با فرزندان خود بگذرانند و نمی‌خواهند با افراد تصادفی که تأثیرات خوبی ندارند، معاشرت کنند. در هر صورت، والدین باید قوانین زمانی را برای نوجوانان تعیین کنند تا بتوانند با آرامش به دوران کودکی خود برگردند. البته، همه ما می دانیم که کودکان همیشه کمی بداخلاق خواهند بود و برخی از بچه ها به هیچ وجه به قوانین تعیین شده گوش نمی دهند. اما والدین باید این کار را به هر حال انجام دهند تا نوجوانانشان بتوانند کاری را که قبل از تعلیق یا فرستادن به خانه انجام می دادند، انجام دهند. والدینی که تصمیم می گیرند برای نوجوانان خود محدودیت زمانی قائل شوند، معمولاً فقط یک شب این کار را انجام می دهند و هرگز آن را تغییر نمی دهند. حتی برخی از والدین این کار را تا سیزده یا شانزده سالگی فرزندانشان ادامه می دهند. فشار زیادی به کودک وارد می شود و والدینی که با نظم و انضباط واقعی از آن حمایت نمی کنند ممکن است در مدت کوتاهی بیکار شوند. والدینی که به قول خود پایبند هستند و قوانین را رعایت می کنند، معمولاً آن هایی هستند که با فرزندان خود بهتر کنار می آیند.

راهکار هایی برای کمک به والدین در بهبود مشکلات نوجوانان با والدین

1. با نوجوانان در مورد مواد مخدر، تنباکو و الکل بدون قضاوت صحبت کنید.
2. به آن ها کمک کنید تا تغییراتی را که بدنشان تجربه می کند درک کنند.
3. با آ نها در مورد خطرات جنسی ناایمن و بارداری نوجوانان صحبت کنید.
4. آماده رسیدگی به نگرانی ها و مشکلات فرزند خود باشید.
5. فرزند خود را در تنظیم قوانین و برنامه های خانه مشارکت دهید.
6. نوجوانان را به داوطلب شدن و مشارکت در فعالیت های اجتماعی تشویق کنید.
7. قوانینی را در مورد استفاده از رسانه بدون دیکته تنظیم کنید.
8. آن ها را به خواب کافی و فعالیت بدنی تشویق کنید.
9. در مورد تصویر بدن و ارزش خود صحبت کنید.
10. آن ها را به خوردن غذاهای سالم و تحرک تشویق کنید.
11. از فرزند خود تعریف کنید و از تلاش ها و دستاوردهای آن ها تجلیل کنید.
12. به عقاید نوجوان احترام بگذارید و بدون قضاوت به آن ها گوش دهید.
13. به نیاز آن ها به حریم خصوصی احترام بگذارید.
14. از هویت جنسیتی آن ها حمایت کنید و به خاطر آن دوستشان داشته باشید.
15. بدانید چگونه علائم و نشانه های اختلالات خوردن و سایر مشکلات روانی را تشخیص دهید.
16. در مورد خطرات اینترنت به آن ها بگویید و در مورد ایمنی دیجیتال به آن ها آموزش دهید.

فواید مراجه به مرکز روانشناسی نوجوانان برای بهبود مشکلات نوجوانان با والدین

یکی از راه‌های کمک به حل مشکل نوجوانان با والدین، رسیدگی به این مسائل در زمانی است که نوجوان پذیرای یک جلسه مشاوره است. مراجعه نوجوان به مشاور نباید از روی اجبار والدین باشد. والدینی که برخی از تغییرات بدن و احساسات مرتبط با نوجوانی را تجربه کرده اند، باید بتوانند بینش مفیدی را به فرزندان نوجوان خود ارائه دهند. درگیری های خانوادگی و نوجوانان اغلب مکمل یکدیگر هستند.

چشم انداز کلی

زندگی در دوران نوجوانی نه تنها برای کودک بلکه برای والدین نیز سخت می شود. پدر و مادر خوب بودن برای یک نوجوان خودش یک وظیفه است. با این حال، سال های نوجوانی برای رشد کودک شما بسیار مهم است. این سال ها می تواند آینده کودک را بسازد یا خراب کند. به عنوان والدین، شما باید نسبت به فرزند نوجوان خود بازتر، ارتباط برقرار، توجه و دوستانه تر باشید. این یک رابطه قوی ایجاد می کند و از درگیری های روزمره خانوادگی با نوجوانان جلوگیری می کند.

3.3/5 - (10 امتیاز)
نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0