مشاوره آنلاین روانشناسی نوجوانان، 10 مشکل رایج نوجوانان

نوجوانی سنی پر از فراز و نشیب های مختلف جسمی و روانی است. با توجه به سن نوجوانان که دیگر نه کودک هستند و نه بزرگسال انتظار خانواده و جامعه از آنها گاها متناقض است و این فشار زیادی برای نوجوانی که به دنبال استقلال است وارد می کند. از دیگر تغییرات نوجوانی تغییر در خلق و خوی نوجوانان است. از نوسانات خلقی گرفته تا مسائل مدرسه، همه نوجوانان به نوعی مشکل دارند. اما گاهی اوقات، ناراحتی یک نوجوان ممکن است به سطحی برسد که جستجوی کمک حرفه ای مهم باشد. ملاقات با یک درمانگر می تواند از تبدیل مسائل جزئی به مشکلات بزرگ جلوگیری کند. اینجاست که مشاوره آنلاین روانشناسی نوجوانان و یا مشاوره حضوری می تواند شما والدین عزیز و خود نوجوان را از این مرحله به خوبی عبور دهد.

اگر فکر می‌کنید که نوجوان شما می‌تواند از صحبت کردن با یک روانشناس نوجوان خوب سود ببرد، در تعیین قرار ملاقات با یک درمانگر نوجوان تردید نکنید. خودتان با یک روانشناس کودک و نوجوان صحبت کنید یا مستقیماً با یک درمانگر قرار ملاقات بگذارید. گاهی اوقات، حتی تنها چند جلسه درمانی می تواند تفاوت بزرگی در رفاه کلی نوجوان شما ایجاد کند.

نوجوانان می توانند از ملاقات با یک درمانگر برای گفتگو در مورد موضوعات مختلف، از مسائل مربوط به رابطه گرفته تا سؤالاتی در مورد هویت جنسی، بهره ببرند. در اینجا برخی از دلایل رفتن نوجوانان نزد روانشناس نوجوان آورده شده است:

دلایل رایج مراجعه به کلینیک روانشناسی نوجوانان و دکتر روانشناس نوجوان

افسردگی نوجوانان

اختلالات خلقی اغلب در دوران نوجوانی شروع می شود. و در صورت عدم درمان، افسردگی می تواند تا بزرگسالی ادامه یابد. اگر نوجوان شما تحریک پذیر، غمگین و گوشه گیر به نظر می رسد، با یک روانشناس خوب صحبت کنید. تشخیص دقیق و مداخله زودهنگام اجزای کلیدی درمان موثر هستند.

آیا نوجوان شما افسرده به نظر می رسد؟ بد نیست نگاهی به درمان افسردگی در نوجوانان بیاندازید.

اختلالات اضطرابی در نوجوانی

در حالی که گاهی اوقات نگرانی نوجوانان طبیعی است، برخی از نوجوانان اضطراب شدیدی را تجربه می کنند. اختلال اضطراب می تواند در بسیاری از جنبه های مختلف زندگی یک نوجوان از جمله روابط دوستانه و تحصیلی تداخل ایجاد کند.

چه نوجوان شما در صحبت کردن جلوی کلاس مشکل داشته باشد یا دائماً نگران باشد که اتفاقات بدی بیفتد، درمان می تواند به او کمک کند تا یاد بگیرد چگونه علائم خود را مدیریت کند.

مشکلات رفتاری نوجوانان

تعلیق از مدرسه، نقض مکرر مقررات منع آمد و شد، و رفتار پرخاشگرانه ممکن است علائم مشکلات جدی تر باشد. یک مشاور خوب یا کلینیک روانشناسی خوب می تواند به کشف مسائل بالقوه سلامت روان، کمبود مهارت یا مشکلات اجتماعی که ممکن است رفتار نوجوان شما را هدایت کند، کمک کند.

مسائل مربوط به سوء مصرف مواد

متأسفانه مواد مخدر و الکل می تواند به مشکلات جدی برای نوجوانان تبدیل شود. یک مشاور سوء مصرف مواد می تواند مصرف مواد نوجوان شما را ارزیابی کند و به تعیین مناسب ترین روش درمانی کمک کند. درمان انفرادی، گروه درمانی، سم زدایی یا درمان مسکونی ممکن است بسته به شدت مشکلات نوجوان گزینه هایی باشد.


مقاله مرتبط: انواع مواد مخدر محبوب بین جوانان و نوجوانان


فشار و استرس روانی

نوجوانان ممکن است دچار استرس شوند. خواه این فشار برای عملکرد خوب در امتحان باشد یا نگرانی در مورد کارهایی که بعد از دبیرستان باید انجام شود، استرس می تواند آسیب جدی به همراه داشته باشد. درمان می‌تواند به نوجوان کمک کند تا مهارت‌هایی را برای مدیریت موفقیت‌آمیز استرس بیاموزد – و این چیزی است که در طول زندگی به آنها کمک می‌کند.

مدرسه و مسائل اجتماعی

قلدرها، نمرات پایین، دسته ها و مسائل مربوط به معلمان تنها تعدادی از مشکلات اجتماعی است که بسیاری از نوجوانان تجربه می کنند. نوجوانان اغلب مطمئن نیستند که برای کمک به کجا مراجعه کنند. برخی از نوجوانان برای بهبود روابط خود به سمت دوستی در فضای مجازی می روند که اکثریت این دوستی ها منجر به هدف مناسبی نمی شود و باعث دگرگونی و چند شخصیتی می گردد.

درمان می تواند از نوجوانان حمایت کند و مهارت هایی را به آنها بدهد که به آنها کمک می کند تا دبیرستان را با موفقیت طی کنند.

مشکلات حقوقی و آسیب های اجتماعی

دزدی، نوشیدن مشروبات الکلی زیر سن قانونی، یا دعوا تنها چند مورد از دلایلی است که نوجوانان با قانون دچار مشکل می شوند. گاهی اوقات، آنها توسط مشروط – یا والدینشان – مجبور به دریافت مشاوره می شوند. درمان می تواند به نوجوان کمک کند تا یاد بگیرد که چگونه انتخاب های سالم تری داشته باشد تا از مسائل قانونی بیشتر جلوگیری شود.

عزت نفس پایین در نوجوانان

در حالی که بیشتر نوجوانان در یک زمان با مسائل مربوط به اعتماد به نفس دست و پنجه نرم می کنند، برخی دیگر مشکلات جدی عزت نفس را تجربه می کنند. هنگامی که این مسائل مورد توجه قرار نگیرد، نوجوانان در معرض خطر بیشتری از مشکلاتی مانند سوء مصرف مواد و افت تحصیلی هستند. درمان می تواند به افزایش عزت نفس نوجوان کمک کند.

ضربه روحی یا تروما

چه یک تجربه نزدیک به مرگ باشد یا یک تجاوز جنسی، رویدادهای آسیب زا می تواند تأثیری مادام العمر بر یک نوجوان داشته باشد. درمان می‌تواند تاب‌آوری را افزایش دهد و تأثیر رویداد آسیب‌زا را بر زندگی نوجوان کاهش دهد. مداخله زودهنگام می تواند کلید کمک به بهبودی نوجوان از شرایط آسیب زا باشد.

اندوه و سوگ و مشاوره آنلاین روانشناسی نوجوانان

نوجوانان با غم و اندوه کمی متفاوت از بزرگسالان برخورد می کنند و از دست دادن یکی از عزیزان می تواند به خصوص در دوران نوجوانی دشوار باشد. درمان فردی، خانوادگی یا گروهی می تواند به نوجوانان کمک کند تا احساسات خود را مرتب کرده و از دست دادن خود را درک کنند.

دلایل دیگر برای جستجوی مشاور نوجوان

مشاوره آنلاین روانشناسی نوجوانان، 10 مشکل رایج نوجوانان

نوجوانان برای بهره مندی از درمان نیازی به تجربه علائم خاص بیماری روانی ندارند. برخی از دلایل دیگری که ممکن است نوجوانان بخواهند به روان درمانی فکر کنند عبارتند از:

  • تمایل به دستیابی به خودآگاهی بیشتر
  • تمایل به صحبت در مورد موضوعات دشوار با افرادی غیر از دوستان یا خانواده
  • نیاز به بحث در مورد جنسیت، گرایش جنسی، یا هویت جنسیتی
  • اوتیسم
  • برخورد با معلولیت
  • مشکل در سازگاری با تغییرات زندگی
  • علائم اختلال خوردن مانند محدودیت خوردن یا پرخوری
  • احساس تنهایی
  • مشکلات مربوط به تفکر منفی
  • روابط عاشقانه
  • خودآزاری یا رفتارهای پرخطر
  • با هویت یا عزت نفس مبارزه می کند
  • مشکلات کنار آمدن با یک وضعیت سلامت مزمن
  • مسائل ناشی از تبعیض نژادی یا فرهنگی

اشکال مختلف مشاوره روانشناسی نوجوانان

جای انتخاب برای شما باز است. هر چند که پیشنهاد ما برای نوجوانان مشاوره حضوری است، چرا که نوجوانان نیاز به مشاوره انگیزشی دارد و این نوع مشاوره در مشاوره حضوری بیشتر امکان پذیر است. اما در صورتی که امکان مراجعه حضوری به دلایل محدودیت های مختلف ندارید می توانید از گزینه های جایگزین مشاوره آنلاین و مشاوره آنلاین روانشناسی نوجوانان بصورت تصویری تصویری و مشاوره صوتی در واتس آپ استفاده نمایید.

برخی از نوجوانان از رفتن به مشاوره روانشناسی خوشحال می شوند. آنها از گفتگو با یک بزرگسال واقعی که می تواند در برخی از مشکلات، به آنها کمک کند لذت می برند. اما همیشه اینطور نیست و ترغیب نوجوان برای مشاوره روانشناسی و رفتن به مشاوره می تواند مانند یک نبرد سخت باشد.

مشکل مشاوره نرفتن نوجوانان امری رایج است و معمولا خانواده ها با این مشکل روبرو هستند و همین موضوع سوالاتی را در ذهن خانواده ها ایجاد می کند. سوالاتی از این قبیل “آیا باید فرزندم را به زور به یک مرکز مشاوره ببرم؟ آیا باید به فرزندم رشوه بدهم تا برود؟ آیا باید اصلا اسم درمان را نیاورم؟

اگر مشکوک هستید که نوجوان شما دارای یک مشکل روانشناختی است، اختلال رفتاری یا مشکل مصرف مواد دارد، در این زمان رواندرمانی و مداخله مهم است. چندین راهکار وجود دارد که می توانید برای کمک به نوجوان خود انجام دهید.

مشاوره روانشناسی نوجوانان

آیا باید نوجوان خود را مجبور به مراجعه به مرکز مشاره نوجوانان کنید؟

این نکته را مدنظر داشته باشید نوجوانی که احساس می کند مجبور به درمان است، انگیزه تغییر ندارد، چرا که نوجوانی سن استقلال است و قطعا باید خود نوجوان به این تصمیم برسد که نیاز به مشاوره دارد. بنابراین اگر آنها را به اجبار به سمت ملاقات با دکتر روانشناس بکشند، به احتمال زیاد در مورد مسائلشان صحبت نخواهند کرد، حداقل نه به روشی مولد.

اما این بدان معنی نیست که شما نوجوان را به حال خود رها کنید تا زمانی خودش تصمیم بگیرد که درمان شود!

گاهی اوقات، یک درمانگر ماهر می تواند به نوجوان کمک کند بعد از چند جلسه احساس راحتی بیشتری کند. و گاهی اوقات، مهارت رواندرمانگر باعث می شود که، نوجوانی که از درمان متنفر بوده حالا با قصد و اراده خود و باانگیزه بیشتری به مشاوره می رود.

در واقع بعضی اوقات نوجوانان درمان را دوست دارند ولی طوری وانمود می کنند که گویی از آن متنفر هستند.

البته مواردی هم هست که شما بدون توجه به موافقت نوجوان باید آنها را نزد روانپزشک ببرید. اگر نوجوان در معرض آسیب رساندن به خود یا شخص دیگری باشد یا اگر آنها رفتاری خطرناک انجام می دهند، درمان باید اجباری باشد.

ترغیب نوجوان برای مشاوره روانشناسی؛ چگونه؟

اگر فکر می کنید ممکن است نوجوان شما نیاز به مشاوره داشته باشد، نحوه مطرح کردن موضوع بسیار مهم است. اولین مکالمه ای که انجام می دهید احتمالاً زمینه ساز نگرش نوجوان شما در مورد درمان خواهد بود.

چگونه موضوع مشاوره روانشناسی را با نوجوان خود در میان بگذاریم؟

معمولاً نوجوانان از مشکلات خود خجالت می کشند و پذیرفتن نیاز به کمک برای آنها سخت است. بنابراین مهم است که از ارسال پیامی که باعث احساس شرم می شود خودداری کنید.

اینگونه وانمود نکنید که نوجوان شما دیوانه است یا اینکه آنقدر هوشمند نیست که بتواند انتخاب های خوبی انجام دهد. در عوض، به او بگویید که چرا فکر می کنید مشاوره مهم است و چگونه می تواند مفید باشد. از نوجوان خود درخواست کمک کنید و مایل باشید به نظرات خود نوجوان گوش دهید و تصمیم نهایی را به عهده او بگذارید.

جمله ای مانند این جملات را بگویید، “من نمی دانم، آیا برای تو مفیده که علاوه بر من با شخص دیگری هم در رابطه با این موضوع صحبت کنی؟” یا بگویید، “من نمی دانم که چگونه درمورد این مشکل به تو کمک کنم بنابراین شاید صحبت با شخصی که با نوجوانان کار می کنه و در این زمینه متخصصه برای تو مفید باشه.”

اگر خودتان هم تجربه رواندرمانی دارید، با توجه به اشتراک گذاری آن با نوجوان خود، می توانید آن را عادی جلوه داده و برخی از کلیشه ها را از بین ببرید.

با پزشک نوجوان خود صحبت کنید

خواه نگران ADHD احتمالی باشید، یا فکر می کنید ممکن است نوجوان شما افسردگی داشته باشد، با صحبت با روانپزشک مراقبت های اولیه را یاد بگیرید. یک روانپزشک یا روانشناس می تواند نیازهای نوجوان شما را ارزیابی کرده و در تعیین اینکه آیا آنها از مشاوره بهره مند می شوند یا نه به شما نکاتی را خواهد گفت.

در صورت نیاز به درمان بیشتر، پزشک می تواند مناسب ترین خدمات و متخصصان درمان را برای کودک شما شناسایی کند. حتی اگر نوجوان شما تمایل به حضور در آن خدمات را ندارد، درک گزینه ها و منابع شما مهم است.

حتی اگر نوجوان شما مایل به گوش دادن به توصیه های شما در مورد چگونگی مفید بودن مشاوره نباشد، ممکن است مایل باشد که به صحبت های پزشک خود گوش دهد. پزشک کودک شما ممکن است بتواند نحوه مشاوره و نحوه درمان علائم را توضیح دهد.

گزینه هایی برای وقتی که نوجوان شما از مشاوره امتناع می ورزد!

اگر نوجوان شما از مشاوره خودداری کرد، ناامید نشوید. شما هنوز چندین گزینه در مورد نحوه دریافت راهنما دارید.

بدون نوجوان خود به تنهایی به مشاوره بروید. غالباً، آموزش والدین می تواند یکی از موثرترین روش ها برای کمک به نوجوانان باشد. ممکن است یک درمانگر بتواند نحوه مربیگری کودک خود را به شما بیاموزد. اگر نوجوان شما بداند که برای صحبت در مورد آنها به مشاوره می روید، آنها هم ممکن است علاقه مند شوند که “طرف خود” حقیقت را بگویند.

با مشاور مدرسه نوجوان خود صحبت کنید. درباره اینکه آیا در سیستم مدرسه خدماتی برای کمک به کودک شما در دسترس است، صحبت کنید. نوجوانی که خارج از مدرسه دوست ندارد به مشاوره برود ممکن است مایل باشد با یک مشاور راهنما در مدرسه صحبت کند.
با نوجوان خود قرارداد ببندید. اگر مسئله خفیفی است که نگران آن هستید، با نوجوان خود قرارداد ببندید. قبل از تصمیم گیری در مورد ادامه درمان، به نوجوان خود بگویید که باید به تعداد مشخصی جلسات برود.

مشاوره آنلاین را در نظر بگیرید. گاهی اوقات، نوجوانانی که به صورت رو در رو با شخصی صحبت نمی کنند، شاید گفتگو با یک روانشناس آنلاین را دوست داشته باشند. مشاوره روانشناسی آنلاین برای هر شرایطی مناسب نیست. بنابراین مهم است که قبل از شروع درمان با یک درمانگر یا روانپزشک در مورد جوانب مثبت و منفی روانشناس آنلاین صحبت کنید.

منبع verywellmind
1 نظر
  1. Roya می گوید

    سلام 15 سالمه دخترم از خانوادم به شدت متنفرم همش مقایسم میکنن نمیزارن تنها یا با دوستام برم بیرون نمیزارن لباسایی که دوست دارمو بپوشم ، امسال انتخاب رشته دارم رشته کارگردانی رو میخام میگن برو تجربی یا انسانی (هنرستانی که این رشته رو داشته باشه تو شهرمون نداریم باید برم مشهد) ولی اگرم بود بازم نمیذاشتن برم اینجوری بگم حتی اجازه نفس کشیدنم ندارم چند وقته یه گوشه میشینم ولی درونم انگار اشوبه چون همیشه خودمو با همکلاسی هام مقایسه میکنم پدرم گفته اگ بی حجاب باشی نمیذارم درستو ادامه بدی اینکارو اگ بکنه حتما حتما کار به جاهایی بدی کشیده میشه البته فک نکنم اونا ناراحت بشن من بمیرمم

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0