رفتار با نوجوان پرخاشگر و عصبی و بی ادب

با نوجوانان پرخاشگر چگونه رفتار کنیم؟

دوران نوجوانی برای هر والدینی دوران سختی است. نوجوانان بد اخلاق، بی ادب، بی پروا و غیرقابل پیش بینی می شوند. با این حال، رفتار با نوجوان پرخاشگر و بی ادب این سال ها را برای والدین دشوار تر می کند. در حالی که بسیاری از نوجوانان پرخاشگر و عصبی نیاز به درمان حرفه ای دارند، والدین نیز می توانند تکنیک های برای برخورد و کنترل خشم نوجوان خود بیاموزند. با حمایت و درمان مناسب از داخل و خارج از خانه، نوجوانان می توانند روشهای جدیدی را برای مدیریت احساسات خود فرابگیرند و موفقیت و خوشبختی را در زندگی بیابند.

این مقاله به عنوان منبعی برای والدین، ​​سرپرستان و معلمان دختران و پسران نوجوان است که با خشم، بی احترامی و سرپیچی نوجوانان مواجه می شوند. در این نوشته یک مرور کلی از عصبانیت و سرکشی در نوجوانان، نشانه هایی از پرخاشگری نوجوانان ارائه می دهیم و در نهایت راه های برخورد صحیح با نوجوان پرخاشگر و روانشناسی نوجوانان را بررسی می کنیم.

نوجوان پرخاشگر و عصبی / پرخاشگری جوانان

رفتار پرخاشگرانه نوجوانان و حتی جوانان بسیار فراتر از رفتارهای بی ادبانه معمولی، درهای کوبیده شده و مشاجره با والدین است. خشم، هیجانی عادی میان نوجوانان است و می تواند پاسخ احساسی سالم به عوامل استرس زای بیرونی باشد. خشم یک احساس ثانویه برای نوجوانان است زیرا اغلب سایر مسائل اساسی از جمله غم، صدمه، ترس و شرم را پوشش می دهد. هنگامی که این احساسات اساسی بیش از حد می شود، یک نوجوان اغلب به تندی پاسخ نشان می دهد. از آنجا که دوران نوجوانی می تواند استرس زا باشد، اغلب نوجوانان بارها و بارها دچار خشونت می شوند. با این حال، برای نوجوانانی که مشکل خشم دارند، طغیان هیجانی یک اتفاق معمولی است.

نوجوانانی که مشکلات عصبی جدی دارند تحت تاثیر خشم قرار می گیرند. این افراد می توانند نافرمان باشند و ممکن است به عنوان راهی برای مقابله با احساسات قوی خود به خشونت، آسیب رساندن به خود، رفتارهای خطرناک و فعالیت های غیرقانونی روی آورند. آنها ممکن است در پاسخ به عوامل استرس زای خارجی یا یک اختلال روانی درمان نشده یا تشخیص داده نشده، با عصبانیت ظاهر شوند. در بخشهای زیر، علل متداول سرپیچی نوجوانان و رفتارها و الگوهای خارج از حالت عادی را تعریف می کنیم.

دریافت نوبت کلینیک ذهن آرا

عوامل دخیل در پرخاشگری نوجوانان

عوامل زیادی می توانند در بروز خشم و سرکشی در نوجوانان نقش داشته باشند. مجموعه مهارت های تنظیم هیجانی، توانایی و بلوغ هر نوجوان متفاوت از دیگری است. برخی از نوجوانان به کمک بیشتری برای یادگیری نحوه مدیریت سالم احساسات خود و مقابله با استرس نیاز دارند. سایر نوجوانان خشم شدید را به عنوان علامتی از یک مشکل بهداشت روانی، تجربه زندگی آسیب زا یا صرفاً ناشی از استرس و فشارهای نوجوانی تجربه می کنند. برخی از این محرک های رایج عصبانیت در نوجوانان عبارتند از:

  • عزت نفس پایین
  • قربانی قلدری یا فشار مداوم و ناسالم همسالان
  • درگیری درون خانواده
  • رویداد آسیب زا
  • مرگ یکی از عزیزان
  • مسائل مربوط به فرزندخواندگی
  • سوء مصرف مواد
  • طلاق
  • مورد سواستفاده قرار گرفتن
  • اندوه

علاوه بر لیست فوق، یک مساله حل نشده مانند افسردگی نوجوانان، اضطراب، اختلال بیش فعالی با نقص توجه (ADHD) و اختلال نافرمانی (ODD) می تواند در ایجاد خشم در نوجوانان نقش داشته باشد. این اختلالات اغلب بر مهارت های اجتماعی، خودکنترلی و کنترل تکانش ها تأثیر می گذارد که منجر به این می شود که کودک بیشتر مستعد حملات عصبانی باشد.


مقاله مرتبط: درمان افسردگی در نوجوانان


10 نشانه هشداردهنده عصبانیت نوجوان

اگر والدین نگران میزان عصبانیت و سرکشی نوجوان هستند، اولین قدم درک این است که رفتارهای عادی نوجوانان چیست و کدام رفتارها ممکن است نشان دهنده یک مسئله جدی تر باشد. اگر نوجوان شما یک یا چند مورد از رفتارهای زیر را از خود نشان می دهد، احتمالاً دچار مشکلات عصبی است که نیاز به کمک خارجی دارد.

رفتار با نوجوان پرخاشگر و بی ادب

  • تجاوز فیزیکی یا خشونت
  • مشاجره زیاد با والدین، ​​خواهر و برادر، معلمان و/یا همسالان
  • طغیان های هیجانی منظم مانند فریاد کشیدن
  • تفکر و رفتار غیرمنطقی
  • قلدری
  • تهدیدهای کلامی
  • رفتارهای ظالمانه با مردم یا حیوانات
  • فعالیت های جنایی
  • تخریب اموال
  • خودآزاری

هر یک از رفتارهای فوق نشان دهنده این موضوع است که عصبانیت نوجوان شما علاوه بر حمایت والدین نیاز به درمان حرفه ای دارد. اگر عصبانیت نوجوان شما فراتر از واکنش معمولی به عوامل استرس زا باشد و یک یا چند مورد از رفتارهای فوق را نشان دهد، گام بعدی این است که برنامه فرزندپروری ایجاد کنید و با روانشناس نوجوانان صحبت کنید.

چگونه با نوجوان عصبی رفتار کنیم؟ 8 تکنیک برخورد با نوجوان عصبی

در حالی که تربیت و برخورد با نوجوان پرخاشگر و عصبی برای والدین بسیار طاقت فرسا است، چندین مرحله کلیدی وجود دارد که والدین می توانند برای کاهش مشاجره و فشار در خانه انجام دهند. نوجوانان فاقد بلوغ و ثبات عاطفی هستند و بنابراین به طور قابل توجهی به والدین خود متکی هستند.

بهترین کاری که والدین می توانند انجام دهند این است که از نوجوان خود در خانه حمایت لازم را به عمل آورند و به دنبال درمانگر متخصص باشند تا به نوجوان نحوه مدیریت احساسات خود را بیاموزد.

1. برای نوجوان پرخاشگر خود مرزها و انتظارات ایجاد کنید

نوجوانان پرخاشگر و عصبانی به قوانین واضحی احتیاج دارند که در صورت زیر پا گذاشتن آنها با پیامدهای مشخصی مرتبط باشد. این قوانین و انتظارات را در زمان آرامش ایجاد کنید. با نوجوان خود صحبت کنید تا آنها بدانند در صورت تخطی از قوانین گفته شده، انتظار چه چیزی را داشته باشند. به نوجوان خود توضیح دهید که این قوانین برای ایمن نگه داشتن او است. عشق خود را به فرزند خود ابراز کنید. همه ی نوجوانان حتی آنهایی که بسیار پرخاشگر هستند نیاز دارند بدانند که والدینشان آنها را دوست دارند و به آنها اهمیت می دهند.

2. با نوجوان خود صحبت کنید

صحبت کردن و برقراری ارتباط با نوجوان هنگام طغیان و مشاجره عملی دشوار برای والدین می باشد. بنابراین، در زمانی که به صلح رسیده اید یا عصبانیت نوجوان فروکش کرده است، سعی کنید در مورد آنچه واقعاً آنها را آزار می دهد با نوجوان خود صحبت کنند. اگر نوجوان مایل به صحبت کردن است، او را قضاونت نکنید و وارد فاز نصحیت نشوید. تنها به حرف های او بدون اینکه عصبانی شوید، گوش فرادهید.

برخورد با نوجوان پرخاشگر و عصبی

3. سبک زندگی سالم را ترویج دهید / رفتار با نوجوان پرخاشگر و عصبی

سبک زندگی سالم با ورزش روزانه، تغذیه سالم و خواب مناسب را در خانه ترویج دهید. ایجاد لایف استایل سالم مانند تنظیم زمان وعده های غذایی و خواب منظم، ورزش روزانه به پرورش رفتار خوب در نوجوانان کمک می کند.

بیشتر از همه، مطمئن شوید که نوجوان شما به اندازه کافی می خوابد. کم خوابی می تواند استرس، نوسانات خلقی، تحریک پذیری را افزایش دهد و همچنین می تواند مشکلاتی در وزن، حافظه، تمرکز و تصمیم گیری ایجاد کند. همه نوجوانان باید بین 8 تا 10 ساعت بخوابند. برای دستیابی به این هدف، بسیاری از والدین اجازه نمی دهند نوجوان دو ساعت قبل از خواب استفاده کنند.

4. استفاده از تکنولوژی را محدود کنید

محدودیت استفاده از تکنولوژی نباید فقط به زمان خواب مربوط شود. استفاده بیش از حد از فناوری، رسانه های اجتماعی یا تماشای فیلم برای تمام نوجوان ناسالم است. نگاه کردن طولانی مدت به صفحه ی نمایش گوشی و کامپیوتر، بر خواب شما تاثیر منفی می گذارد و همچنین باعث تحریک پذیری نیز می شود. والدین باید استفاده از فناوری نوجوان خود را زیر نظر داشته باشند تا مطمئن شوند از برنامه های تلویزیونی، بازی های ویدئویی، فیلم ها و موسیقی خشونت آمیز استفاده نمی کنند زیرا احتمال بروز پرخاشگری و رفتارهای خشونت آمیز را افزایش می دهد.

5. نوجوان خود را برای یافتن سرگرمی تشویق کنید

سرگرمی ها می توانند به نوجوانان در مدیریت احساسات منفی خود کمک کنند. بزرگسالان باید پسر یا دختر خود را تشویق كنند كه در سرگرمی ای كه به عنوان راهكاری برای عصبانیت عمل می كند شركت كنند. این سرگرمی ها می تواند ورزش، وزنه برداری، روزنامه نویسی، موسیقی، یوگا، ذهن آگاهی و مدیتیشن، آشپزی، هنر و اسب سواری باشد.

6. برای نوجوان پرخاشگر، الگوی مناسبی باشید

یکی از بهترین روش هایی که والدین می توانند به نوجوانان خود الگوهای مقابله سالم و تنظیم احساسات را بیاموزند، این است که خود از این الگوهای سالم پیروی کنند. هنگامی که نوجوان شما شروع به عصبانیت می کند، مطمئن شوید که واکنش های سالم و مناسب نشان می دهید و تا آنجا که ممکن است حتی زمانی که نوجوان شما بسیار سخت و پرخاشگر است آرام و منطقی باشید،

7. از نوجوان خود انتظارات منطقی داشته باشید

مغز یک نوجوان تا اواسط دهه 20 به طور مداوم در حال توسعه و تغییر است. بنابراین، مغز نوجوان اطلاعات مختلف را از جمله نحوه مدیریت احساسات و تصمیم گیری بسیار متفاوت پردازش می کند. هورمون های دروان بلوغ همه چیز را پیچیده تر می کنند. در حالی که این عوامل نباید بهانه ای برای رفتارهای بد باشند، اما مهم است که والدین این تفاوت های بیولوژیکی را در نظر داشته باشند و انتظار رفتار کامل و بدون نقص نداشته باشند.


خواندن این مقاله می تواند برای شما مفید باشد: 5 نکته ی رفتاری برای دوران بلوغ فرزندان


از بسیاری جهات، نوجوانان هنوز در حال یادگیری هستند و عواقب آن ها تجربه ی یادگیری را برای کمک به رشد مغز و قضاوت آنها فراهم می کنند. والدین نوجوانان عصبانی باید متناسب با سن نوجوان و نه بیشتر از او انتظار داشته باشند.

8. با نوجوان خود به طور مفید زمان بگذرانید

هر کودکی می خواهد بدون قید و شرط مورد محبت و پذیرش والدین خود قرار گیرد، حتی زمانی که این نیاز را از خود نشان نمی دهد. برای گذراندن وقت مفید با نوجوان خود به انجام فعالیتی بپردازید که از آن لذت می برد. در این مدت، فقط روی دوست داشتن، اعتبار بخشیدن و مثبت اندیشی نسبت به نوجوان و نقاط قوت او تمرکز کنید. به آنها اطمینان دهید که چه در گفتار و چه در عمل آنها را دوست دارید. حتی اگر یک نوجوان نسبت به شما عصبانی یا منفی باشد، احتمالاً در اعماق وجودش احساس می کند که دوست نداشتنی و ناامن است. به نوجوان خود توجه بی چون و چرا کنید تا به او اطمینان دهید که دوستش دارید و به آن اهمیت می دهید.

اگر نوجوان شما در برابر تلاش های شما مقاومت می کند، ناامید نشوید. فقط به تلاش خود ادامه دهید و در این مسیر از متخصص و روانشناس نوجوان برای بازدهی بیشتر کمک بگیرید. به یاد داشته باشید، هدف این است که بهترین راه های برخورد با نوجوان پرخاشگر و عصبی را بیاموزید و از آنها حمایت کنید.

4.1/5 - (142 امتیاز)
3 نظرات
  1. علی می گوید

    مشکلی که ما با نوجوانمان داریم.
    1-در حالت عادی بسیار منطقی است و این صحبت کردن موضوعیت خود را از دست می دهد.
    2- به هیچ وجه برای استفاده از مشاور و دکتر همکاری نمی کند و بسیار هم حساس است . اگر در حالت عادی که رفتاری بسیار معقول دارد سخن از از کمک گرفتن از مشاور حتی برای دیگران باشد رفتارش بصورت ناگهانی عوض می شود.
    3-فقط با اعضای خانواده در زمان عصبانی بودن رفتاری پر خاشگرانه داشته و به درو دیوار هم رحم نمی کند و استفاده از کلماتی مانندد نفهم خر الاغ و … برایش عادی می شود.
    4-تابحال هیچ شکایتی از مدرسه و همبازیهایش در خصوص رفتار بد ازو نبوده است.
    5- در زمان عصبانی بودن و پرخاشگری با صدای بسیار بلند داد می زند و اگر ماعکس العمل نشان دهیم فریاد می زند چرا منو می زنید در حالیکه فقط دست امورا گرفته ایم که به درب و پنجره مشت نزند.
    ممنون میشوم راهنمایی دریافت کنم

  2. ناشناس می گوید

    منم مادر باهام خیلی خوب نیست برای همین خیلی ناراحت میشم

  3. مادر هستم می گوید

    سلام
    نیاز به کمک دارم یک مادر تنها هستم و بسختی فرزندم را بزرگ کررم تا سن ۱۶ سال دختر پرخاشگری و بشدت عصبی دارم و اصلا با من خوب نیست و مدام از همکلاسیها و اطرافیانش گله میکند و حتی مرا تهدید کلامی کرده و دست روی من بلند کرده راهنمایی میخوام

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0