مراجعه به روانشناس، چه زمانی برویم؟

زندگی در جهان امروز از چالش های روحی و روانی مملو می باشد و افراد آشفتگی ها، مشکلات روانی جدی، ناراحتی های روحی زیادی را تجربه می کنند. مراجعه به روانشناس راه حلی منطقی و تخصصی برای رفع بیماری های مربوط به سلامت روان می باشد. موضوعی که روانشناسان به وفور با آن مواجه می شوند این است که مردم نمی دانند چه زمانی بهترین زمان مراجعه به روانشناس است.

در گذشته، مراجعه به روانشناس موضوعی ممنوعه به حساب می آمد و به هر شخصی که به هر دلیلی به روانشناس مراجعه می کرد انگ روانی بودن می زدند. به همین دلیل مردم مشکلات مربوط به روان خود را از دیگران پنهان می کردند. امروزه خوشبختانه در کشور ما فرهنگ مراجعه به روانشناس ترویج پیدا کرده است و درصد زیادی از افراد جامعه درمان های روانشناختی را مانند درمان بیماری های جسمی جدی می گیرند.

با این حال، این موضوع که چه زمانی به کمک تخصصی روانشناس نیاز داریم و آیا مراجعه به روانشناس تا چه حد مشکلات را تسهیل می بخشد و به طور کلی چه زمانی باید به روانشناس مراجعه کنیم هنوز برای بسیاری حل نشده است.

در این نوشته، از ضرورت مراجعه به روانشناس و بهترین زمان مراجعه به روانشناس قبل از آن که دیر شود، صحبت خواهیم کرد.

ضرورت مراجعه به روانشناس

همه ما در مقاطعی از زندگی خود استرس، اضطراب، نوسانات خلقی و انواع دیگر ناراحتی های ذهنی را تجربه می کنیم. ممکن است این تجربیات ممکن است به دلیل چالش های شغلی، قبول نشدن در امتحانی مهم، مشکلات اقتصادی، رابطه، از دست دادن شخصی عزیز یا … باشد. بیشتر اوقات، بعد از گذشت مدتی ناراحتی هایمان به پایان می رسند و به زندگی گذشته ی خود بازمی گردیم اما مواقعی وجود دارند که نمی توانیم به تنهایی از این چالش ها عبور کنیم و به کمک تخصصی نیاز داریم.

ممکن است در این شرایط احساس کنیم تهی یا بی ارزش هستیم و در منجلاب بحران ها دست و پا می زنیم و یا شاید خصوصیات منفی در خود مشاهده می کنید که توانایی اصلاح کردن آن ها را ندارید. گاهی اوقات ناراحتی های روانی علائمی آشکار دارند و در زمان های دیگر، به سختی قابل تشخیص هستند.

دکتر لیندسی گیلر، روانشناس بالینی در مرکز اختلالات خلقی در نیویورک، می گوید:

“احساسات، افکار و اعمال ما تأثیر مستقیمی بر انرژی، بهره وری و سلامت روانی و جسمی ما دارد.”

او می گوید: “مراقبت از سلامت روان، توانایی مقابله با استرس های روزمره و مقابله موثرتر با چالش ها را بهبود می بخشد.” به همین دلیل بسیار مهم است که به سلامت روان خود توجه کنید و در صورت نیاز به روانشناس و متخصصین بهداشت روان مراجعه کنید.

چرا باید از روانشناس کمک بگیریم؟

هیچ یک از ما نمی توانیم درباره ی مسائل زندگی و تجربیات خود به طور کاملا عینی و منطقی رفتار کنیم. زمانی که هیجانات شدیدی را تجربه می کنیم، توانایی انتخاب بهترین مسیر را نداریم و اغلب اشتباه رفتار می کنیم ویا دچار سردرگمی می شویم. بنابراین بهتر است از فردی متخصص راهنمایی بگیریم تا مرزهای سالم روانی را ایجاد کنیم.

ممکن است تصور کنیم درمانگران فقط در مواقع ضروری می توانند به ما کمک کنند و تنها هنگام مواجه با بحران ها دست به دامن کلینیک های مشاوره و روان درمانی می شویم. فردی را تصور کنید که برای داشتن اندامی سالم به باشگاه می رفته است، آیا او هنگامی که به هدف مورد نظر می رسد، دست از ورزش و تمرین و باشگاه رفتن بر می دارد؟ و یا فقط زمان بحران را از مربی خود کمک می گیرد؟ فردی که می خواهد سلامت جسمی و اندام متناسبی داشته باشد، به طور مدوام از توصیه های مربی خود پیروی می کند، نه تنها در شرایط سخت.

خدمات مربوط به سلامت روان نیز به همین صورت است. شما می توانید برای ارتقا شخصیت خود، برای رشد مهارت ها، فراگیری استراتژی های جدید، اصلاح رفتاری نادرست، تقویت و بهبود توانایی حل مسئله و … از روان درمانی و روانشناسی کمک بگیرید.

بهترین زمان مراجعه به روانشناس

اگر هر یک از احساسات زیر را تجربه می کنید و این مسائل در زندگی شما اختلالی ایجاد کرده است، هر چه زودتر از روانشناسن بالینی کمک بگیرید تا اثرات و آسیب های احتمالی را کاهش دهند. اگر این علائم شما را تحت کننترل خود دارند و ممکن است به خود یا دیگران آسیبی برسانید، با کلینیک ذهن آرا برای دریافت کمک فوری و اضطراری تماس بگیرید.

  • غرق شدن در کارهای زیاد: اگر کارهای زیادی برای انجام دادن دارید و باید با مسائل زیادی کنار بیایید، نمی توانید استراحت کنید و حتی زمانی برای نفس کشیدن ندارید، بهتر است نگران سلامت جسمی و ذهنی خود باشید زیرا استرس و فشارهای کاری و روانی زیاد سلامت شما را به خطر می اندازد.
    خستگی مفرط: خستگی زیادی یک علامت جسمی اما ریشه در مسائل بهداشت روانی دارد که اغلب می تواند نشان دهنده افسردگی باشد. خستگی بیش از حد اختلالات خواب به همراه دارد و زندگی معمولی شما را مختل می کند.
    خشم ، عصبانیت یا رنجش نامتناسب با شرایط: همه انسان ها گاه احساس عصبانیت می کنند و حتی خشم زیاد نیز لزوما غیر طبیعی نیست. اما آنچه غیرطبیعی به نظر می رسد میزان خشم و عصبانیت نامتناسب با موقعیت می باشد و می بایست منبع این هیجانات شناسایی شود تا از اقدامات غیرقابل بعدی جلوگیری کنید.
    بی علاقگی و بی احساسی: از دست دادن علاقه به فعالیت های معمول می تواند نشان دهنده مسائل مربوط به سلامت روان مانند افسردگی یا اضطراب باشد.
    ناامیدی از دست دادن امید یا انگیزه: احساسی نا امیدی و یا اینکه آینده ای ندارید، یک علائم خطر برای بیماری های روانی یا افسردگی می باشد. اگر این احساس نا امیدی به ندرت و پس از یک تجربه ی تلخ و دشوار باشد امری طبیعی است اما در صورت تداوم، ممکن است منجر به افکار مربوط به خودکشی شود.
    کناره گیری اجتماعی: افراد درون نگر ممکن است بیش از هر شخصی به تنهایی نیاز داشته باشند و بسیاری از مردم نیز از این که مدتی را در تنهایی بگذارنند، احساس نارضایتی نمی کنند. اما اگر در حضور دیگران آشفته می شوید و از بودن در کنار دیگران می ترسید، زمان آن فرا رسیده است تا به روانشناس مراجعه کنید.

علاوه بر احساسات و هیجانات ذکر شده، اگر در این شرایط قرار گرفتید و این موارد را تجریه می کنید، زمان مراجعه به روانشناس شما فرا رسیده است.

زمان مراجعه به روانشناس

تجربه ی مرگ و از دست دادن عزیز
مرگ بخشی اجتناب ناپذیر از زندگی است، اما این موضوع کنار آمدن با مرگ را آسان نمی کند. هر فردی در مواجه با مرگ عزیزانش به طور متفاوتی عمل خواهد کرد.

سوگ و عزاداری آشکارانه یا پنهانی منطقی ترین واکنش نسبت به مرگ دیگران می باشد اما زمانی که واکنش فردی اجتناب از واقعیت در طولانی مدت می باشد، مشکلات زیادی را منجر می شود.

اگر نمی توانید با مرگ یا نبودن فردی در زندگی فعلی خود مواجه شوید و این واقعیت را بپذیرید، روانشناسان بالینی راه های مناسب برای کنار آمدن با مرگ یکی از نزدیکان را به شما آموزش خواهند داد.


مقاله مرتبط: 5 راه برای کنار آمدن و درمان افسردگی پس از مرگ عزیزان


افسردگی

همانطور که در بالا اشاره شد، احساس درماندگی و ناامیدی شدید از علائم رایج افسردگی هستند. برخی معتقدند فرد به تنهایی و بدون کمک تخصصی می تواند افسردگی را از بین ببرد اما تحقیقات ثابت کرده اند خود درمانی به ندرت تاثیرگذار است و در بیشتر مواقع شرایط را دشوار تر می کند و ممکن است فرد به بیماری های روانی دیگر و حتی سوءمصرف مواد دچار شود.

افسردگی یک اختلال شایع در سلامت روان است که در آن افراد علاقه خود را نسبت به سرگرمی های گذشته از دست می دهند، خستگی زیادی احساس می کنند و در مدیریت احساسات و هیجانات خود دچار مشکل می شوند.

روانشناس بالینی و درمانگر مجرب سعی می کند منبع افسردگی را پیدا کرده و در جهت رفع آن درمان مناسب را ارائه دهد.

مشکلات مربوط به روابط و مسائل خانوادگی

روابط زندگی، اعم از خانوادگی، شخصی یا کاری، دارای فراز و نشیب هایی است. در حالی که روابط اجتماعی و خانوادگی یکی از بهترین منابع حمایتی برای افراد هستند و لحظات لذت بخش زیادی را به ارمغان می آورند اما در شرایط ممکن است باعث استرس و مشکلات زیادی شوند.

اگر مشکلات خانوادگی را تجربه می کنید و یا از روابط خود با دوستان و همکارانتان احساس رضایت ندارید، زمان مراجعه به رواشناس فرا رسیده است. با کمک یک روانشناس، کم و کاستی موجود در روابط خود را از بین ببرید و خواهید دید که کیفیت روابط تان در کم ترین زمان ممکن بهبود یافته است.

عادت های ناسالم و اعتیاد

عادات ناسالم مانند سیگار کشیدن، مصرف مشروبات الکی، قلیان کشیدن و مصرف مواد مخدر اغلب برای اجتناب و فرار از مشکلات زیربنایی و خوددرمانی آن مشکلات توسط افراد تجربه می شوند.

دکتر روانشناس راه های علمی و تخصصی ترک این عادت را آموزش داده و در تمام مسیر همراه شما خواهد بود.

اختلالات روانی

برخی از نشانه ها و علائم ذکر شده، ریشه در مشکلات جدی تر و بزرگ تری دارند. اختلالات روانی مانند اختلالات خلقی، اختلال شخصیت، اختلالات خوردن، اختلال وسواس جبری اجباری و .. در شکل های مختلفی ظاهر می شود و اغلب به مشکلات دیگری تبدیل می شوند و تنها یک متخصص و روانشناس می تواند نشانه ها را کشف و اختلال را تشخیص دهد.

مراجعه به روانشناس در کلینیک ذهن آرا

انسان های آگاه نحوه ی مراقبت از ذهن و جسم خود را به خوبی می دانند و برای کسب اطلاعات دقیق و علمی تلاش بسیاری می کنند. این افراد از هوش هیجانی بالا برخوردار هستند و می دانند که در صورت انکار کردن و جدی نگرفتن علائم، با مشکلات بزرگ تر و در بسیاری از موارد غیرقابل جبران مواجه خواهند شد. اگر شما نیز به سلامت روان خود اهمیت می دهید و در دسته ی افراد باهوش و دقیق قرار می گیرد، در صورت مشاهده کردن هر یک از علائم ذکر شده، برای دریافت خدمات بهداشت روانی به کلینیک ذهن آرا مراجعه کنید.

روانشناسان و متخصصان کلینیک ذهن آرا، از بروزترین رویکرد های درمانی و دقیق ترین آزمون های تشخیصی برای افزایش و بهبود عملکرد مراجعان استفاده می کنند و آماده ی ارائه بهترین خدمات روان درمانی به مراجعان محترم هستند.

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0