تفاوت اختلال دوقطبی نوع یک و دو از زبان متخصص

اختلال دوقطبی نوع یک و دو؛ تفاوت در چیست؟ از زبان متخصص اختلال دوقطبی بشنوید!

به گفته متخصص اختلال دوقطبی کلینیک مشاوره و روانشناسی ذهن آرا، بیشتر افراد هر از گاهی دچار فراز و نشیب های احساسی می شوند. اما تنها اگر اختلال دو قطبی داشته باشید احساسات شما می توانند به سطوح غیر طبیعی بالا یا پایین برسند.

گاهی ممکن است احساس هیجان یا انرژی بیش از حد داشته باشید. در مواقعی دیگر، ممکن است در حال فرو رفتن در یک افسردگی عمیق باشید. برخی از این قله ها و دره های احساسی می توانند هفته ها یا ماه ها دوام داشته باشند.

چهار نوع اساسی از اختلال دو قطبی وجود دارد:

1. اختلال دو قطبی نوع یک
  2. اختلال دو قطبی نوع دوم
  3. اختلال سیکلوتایمیک (سیکلوتیمیا)
  4. سایر اختلالات دو قطبی مشخص شده و مشخص نشده

به گفته متخصص اختلال دوقطبی، اختلالات دو قطبی نوع اول و دوم بسیار رایج‌تر از انواع دیگر اختلال دو قطبی است. برای بررسی شباهات و تفاوت‌های این دو نوع از اختلال دو قطبی و نحوه درمان آن‌ها در این نوشته همراه ما باشید!

دوقطبی نوع اول در برابر دوقطبی نوع دوم

انواع اختلالات دو قطبی با دوره‌هایی از تغییرات و نوسانات خلق و خوی شدید مشخص می شود. اوج ها به عنوان قسمت‌های جنون یا شیدایی شناخته می شوند. سقوط‌ها نیز به عنوان قسمت‌های افسردگی شناخته می شوند.

به گفته متخصص اختلال دوقطبی کلینیک ذهن آرا:

تفاوت اصلی بین اختلالات دو قطبی نوع اول و نوع دوم در شدت و مدت زمان قسمت‌های شیدایی ناشی از هر نوع است.

تفاوت قسمت شیدایی در اختلال دوقطبی نوع یک و نوع دو

فرد مبتلا به دو قطبی نوع اول یک دوره شیدایی کامل را تجربه می کند، در حالی که یک فرد با دو قطبی 2 فقط یک دوره هیپومانیک را تجربه می کند (دوره ای که شدت آن کمتر از یک دوره جنون کامل است).

یک فرد با اختلال دو قطبی نوع اول ممکن است یک دوره افسردگی اساسی را تجربه کند یا نکند، در حالی که یک فرد با دو قطبی یک دوره افسردگی اساسی را تجربه خواهد کرد.

اختلال دو قطبی نوع یک چیست؟

شما باید حداقل یک دوره شیدایی داشته باشید تا بک مبتلای به اختلال دو قطبی نوع اول شناسایی شوید. فرد مبتلا به اختلال دو قطبی ممکن است یک دوره افسردگی اساسی داشته باشد یا نداشته باشد. علائم یک دوره شیدایی ممکن است آنقدر شدید باشد که شما نیاز به مراقبت از بیمارستان داشته باشید.

قسمت های شیدایی معمولاً با علائم زیر مشخص می شوند:

• انرژی استثنایی و عجیب و غریب
  • بی قراری
  • مشکل در تمرکز
  • احساس سرخوشی (خوشحالی شدید)
  • رفتارهای پرخطر
  • خواب بسیار کم

علائم یک دوره شیدایی به قدری واضح است که شک چندانی در مورد اشتباه وجود ندارد!

اختلال دو قطبی نوع دو چیست؟

اختلال دوقطبی نوع دوم شامل یک دوره افسردگی اساسی است که حداقل دو هفته طول می کشد و حداقل یک دوره هیپومانیک (دوره ای که شدت آن کمتر از یک دوره جنون کامل است) را به همراه دارد. افراد مبتلا به دو قطبی معمولاً دوره های شیدایی را آنقدر شدید تجربه نمی کنند که نیاز به بستری شدن داشته باشند.

دو قطبی نوع دوم گاهی اوقات به عنوان افسردگی تشخیص داده می‌شود، زیرا علائم افسردگی ممکن است اصلی ترین علامت در زمانی باشد که فرد به دنبال مراقبت های پزشکی است. وقتی هیچ دوره شیدایی وجود ندارد که نشان دهنده اختلال دو قطبی باشد، علائم افسردگی مورد توجه قرار می گیرند.

از منظر متخصص درمان اختلال دوقطبی؛ علائم اختلال دوقطبی چیست؟

همانطور که در بالا ذکر شد ، اختلال دو قطبی نوع اول قطعا باعث شیدایی می شود و فقط در مواردی ممکن است باعث افسردگی شود، در حالی که اختلال دو قطبی نوع دوم بیشتر باعث هیپومانیا و افسردگی می شود. بیایید درباره معنای این علائم بیشتر بدانیم.

شیدایی

اپیزود شیدایی چیزی فراتر از احساس سرخوشی، انرژی زیاد یا حواس پرتی است. در طول یک دوره شیدایی، جنون آنقدر شدید است که می تواند در فعالیت های روزمره شما تداخل ایجاد کند. هدایت کسی در یک دوره شیدایی به سمت یک حالت آرامتر و منطقی تر دشوار است.

افرادی که در مرحله شیدایی اختلال دوقطبی هستند می توانند تصمیمات بسیار غیر منطقی بگیرند، مانند خرج زیادی که نمی توانند از پس هزینه های آن ها برآیند. آنها همچنین ممکن است رفتارهای پرخطر مانند بی احتیاطی های جنسی علی رغم اینکه در یک رابطه متعهد هستند را انجام دهند.

هایپومانیا

یک دوره هیپومانیک دوره ای از شیدایی است که شدت آن کمتر از یک دوره جنون کامل است. اگرچه شدت آن کمتر از یک دوره جنون است، اما یک مرحله هیپومانیک هنوز هم یک رویداد است که در آن رفتار شما با حالت طبیعی شما متفاوت است. این اختلافات به حدی شدید خواهد بود که ممکن است اطرافیان شما متوجه اشتباهی در رفتارتان شوند.

اگر تحت تأثیر مواد مخدر یا الکل باشید، به طور رسمی، یک دوره هیپومانیک، لزوما هیپومانیا محسوب نمی‌شود.

افسردگی

علائم افسردگی در فرد مبتلا به اختلال دو قطبی مانند علائم افسردگی بالینی است. آنها ممکن است شامل دوره های طولانی غم و ناامیدی باشند. همچنین ممکن است در افرادی که زمانی از گذراندن وقت با آنها و فعالیتهایی که قبلاً دوست داشتید لذت ببرید. علائم دیگر عبارتند از:

• تحریک پذیری و خشم
  • مشکل در تمرکز
  • تغییر در عادات خوابیدن
  • تغییر در عادات غذایی
  • افکار خودکشی

چه عواملی باعث اختلال دوقطبی می شود؟

دانشمندان و متخصص های درمان اختلال دوقطبی نمی دانند چه چیزی باعث اختلال دوقطبی می شود. ویژگی های جسمی غیر طبیعی مغز یا عدم تعادل در برخی مواد شیمیایی مغز ممکن است از دلایل اصلی باشد.

مانند بسیاری از شرایط پزشکی، اختلال دو قطبی در خانواده ها ایجاد می شود. اگر پدر یا مادر یا خواهر یا برادر شما مبتلا به اختلال دو قطبی است، خطر ابتلا به آن بیشتر است. جستجو برای یافتن ژنهایی که ممکن است مسئول اختلال دوقطبی باشند ادامه دارد.

محققان همچنین بر این باورند که استرس شدید، سومصرف مواد مخدر یا الکل یا تجارب به شدت ناراحت کننده ممکن است باعث اختلال دو قطبی شود. این تجربیات می تواند شامل سو استفاده در دوران کودکی یا مرگ یکی از عزیزان باشد.

چگونه اختلال دوقطبی تشخیص داده می شود؟

یک متخصص درمان اختلال دوقطبی یا سایر متخصصان بهداشت روان به طور معمول اختلال دو قطبی را تشخیص می دهند. این تشخیص شامل بررسی سابقه پزشکی شما و علائم مربوط به شیدایی و افسردگی است. یک متخصص آموزش دیده می داند چه سوالاتی را بپرسد.

همراه داشتن همسر یا دوست صمیمی در هنگام ویزیت پزشک بسیار مفید خواهد بود. آنها ممکن است بتوانند به سوالات مربوط به رفتار شما پاسخ دهند که ممکن است نتوانید به راحتی یا به طور دقیق به آنها پاسخ دهید.

آزمایش خون نیز ممکن است بخشی از فرایند تشخیص باشد. هر چند هیچ نشانه ای برای اختلال دو قطبی در خون وجود ندارد، اما آزمایش خون و معاینه فیزیکی جامع ممکن است به شما کمک کند سایر علل احتمالی رفتار شما را رد کند.

درمان دوقطبی چگونه است؟

متخصص درمان اختلال دوقطبی معمولاً اختلال دو قطبی را با ترکیبی از داروها و روان درمانی درمان می کند. تثبیت کننده‌های خلقی اغلب اولین داروهایی هستند که در درمان استفاده می شوند. ممکن است این داروها را برای مدت طولانی مصرف کنید.

سالهاست که لیتیوم به عنوان پایدارکننده خلق و خو استفاده می شود. چندین عوارض جانبی بالقوه دارد. این موارد شامل عملکرد کم تیروئید، درد مفاصل و سوi هاضمه است. همچنین برای کنترل سطح درمانی دارو و همچنین عملکرد کلیه به آزمایش خون نیاز دارد. برای درمان اپیزودهای جنون می توان از داروهای ضد روان پریشی استفاده کرد.

پزشک ممکن است شما را با دوز کم هر کدام از داروهایی که تصمیم به استفاده از آن دارید، شروع کند تا ببیند چگونه پاسخ می دهید. ممکن است به دوز قوی تری از آنچه در ابتدا تجویز می کنند، نیاز داشته باشید. همچنین ممکن است برای کنترل علائم خود به ترکیبی از داروها یا حتی داروهای مختلف نیاز داشته باشید.

همه داروها دارای عوارض جانبی بالقوه و تداخل با سایر داروها هستند. اگر باردار هستید یا داروهای دیگری مصرف می کنید، قبل از مصرف هر داروی جدید حتماً به پزشک خود بگویید.

آیا درمان خواهم شد؟ اختلال دوقطبی به کجا می‌رسد؟

اختلال دو قطبی قابل درمان نیست. اما با درمان مناسب و حمایت خانواده و دوستان، می توانید علائم خود را کنترل کرده و کیفیت زندگی خود را حفظ کنید. مهم است که دستورالعمل های پزشک خود را در مورد داروها و سایر گزینه های سبک زندگی دنبال کنید. این گزینه‌ها شامل موارد زیر هستند:

• عدم مصرف الکل
  • عدم استفاده مواد مخدر
  • ورزش منظم
  • رژیم غذایی سالم
  • خواب خوب
  • کاهش استرس
  • گنجاندن دوستان و اعضای خانواده در برنامه همراهی و مراقبت از شما

همچنین مفید است که تا آنجا که می توانید در مورد اختلال دو قطبی یاد بگیرید. هرچه اطلاعات بیشتری درباره این شرایط داشته باشید، می توانید احساس کنترل بیشتری داشته باشید زیرا پس از تشخیص خود را با زندگی تطبیق دهید.

ممکن است بتوانید روابط پرتنش را ترمیم کنید. آموزش دیگران در مورد اختلال دوقطبی ممکن است باعث شود که آنها بیشتر از وقایع آسیب زای گذشته درک کنند.

سخن پایانی

اگر با اختلال دو قطبی نوع اول یا دوقطبی نوع دوم دست و پنجه نرم می‌کنید، همیشه باید به یاد داشته باشید که این شرایطی است که می‌توانید همیشه آن را مدیریت کنید. شما تنها نیستید. پزشکان متخصص و دوستان و خانواده شما کنارتان هستند تا با هم از این بحران عبور کرده و علائم را کنترل کنید. شما همچنین می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره از برترین متخصصین اختلال دوقطبی تهران در کلینیک ذهن آرا از طریق این لینک با ما در ارتباط باشید.

3.4/5 - (7 امتیاز)

هفت + 9 =