خیانت در بیماران دوقطبی، خیانت زنان دوقطبی

خیانت در بیماران دوقطبی مخصوصا خیانت در زنان دوقطبی رایج است و متاسفانه آسیب جدی ای به رابطه وارد می کند. البته دلایل زیادی برای خیانت در زندگی زناشویی یا رابطه متعهدانه وجود دارد و داشتن اختلال دوقطبی به این معنی نیست که نمی توانید به شریک عاطفی خود وفادارد باشید.

رابطه جنسی خارج از ازدواج اغلب به عنوان علامت شیدایی در اختلال دوقطبی توصیف می شود، گرچه گاها این علائم علت خیانت را توضیح می دهد، اما داشتن ویژگی های دوقطبی نباید بهانه ای برای خیانت باشد.

هرچه بیشتر متوجه شوید که چرا اختلال دوقطبی و خیانت بسیار رایج است، سریعتر می توانید علائم دوقطبی خود را درمان کنید و  بابت این مسئله رایج کمک بگیرید.

خیانت در بیماران دوقطبی؛ حقیقت چیست؟

حقیقت درباره ی رابطه بین خیانت و بیماران دوقطبی به این صورت است که دوقطبی بودن به این معنا نیست که نسبت به شریک خود خیانتکار هستید اما بر اساس تحقیقات و آمار ها، احتمال بیشتری وجود دارد که به شریک عاطفی خود خیانت کنید.

اگر مبتلا به اختلال دوقطبی هستید، این بدان معنا نیست که شما اجازه خیانت کردن دارید – و همچنین به این معنی نیست که اگر خارج از رابطه دو نفره خود، رابطه جنسی انجام می دهید باید خود را تنبیه کنید. درست مثل بقیه، افراد مبتلا به اختلال دوقطبی باید مسئولیت کارهای خود را بپذیرند در حالی که از اشتباهات خود درس می گیرند.

خیانت در بیماران دوقطبی کمی پیچیده تر است، بیشتر به این دلیل که این نوع رفتارها معمولاً توسط فاز شیدایی تحریک می شوند. برای کسب اطلاعات کامل در رابطه با فاز شیدایی به نوشته علائم اختلال دو قطبی مراجعه کنید.

علت خیانت مربوط به شخص نیست بلکه  مربوط به نشانگانی است که آن شخص دارد، علائمی از قبیل قضاوت ضعیف، عدم کنترل تکانه و بیش فعالی جنسی که همه از مشخصه های فاز شیدایی است.

در حقیقت، “بی احتیاطی های جنسی” چنان نشانه رایجی از اختلال دوقطبی است که این علامت در معیارهای تشخیصی اختلال دو قطبی ذکر شده است.

خیانت در بیماران دو قطبی

آمار خیانت در بیماران دوقطبی

اگرچه آمارهای اخیر در مورد خیانات در بیماران دوقطبی بسیار ناچیز است، اما مطالعه ای در سال 1975 که به بررسی تجربه های جنسی در طول عمر پرداخت، نشان داد که خیانت در بین افراد دارای دو قطبی بیشتر است. طبق این ارقام، بیش فعالی جنسی در 57٪ افرادی که شیدایی را تجربه کرده اند گزارش شده است، در حالی که 29٪ از افراد مبتلا به اختلال دوقطبی 10 بار یا بیشتر به همسر خود خیانت کرده اند.

آمار مربوط به خیانت در بیماران دوقطبی می تواند تامل برانگیز باشد، و اغلب احساس می شود رابطه ای که بیماری روانی یکی از عوامل موجود در آن است، شانسی برای موفقیت ندارد.

خوشبختانه مشکل ساز ترین و خطرناک ترین علائم اختلال دوقطبی، آسان ترین علائم قابل درمان است. به عنوان مثال، فاز شیدایی در اختلال دوقطبی با دارودرمانی کنترل و تثبیت می شود، به شرطی که به توصیه های پزشک خود عمل کرده و برنامه درمانی خود را دنبال کنید.


مقاله مرتبط: دارو درمانی و 6 مورد از داروهای اختلال دوقطبی


با این وجود دارودرمانی به تنهایی کافی نیست و ممکن است مدتی طول بکشد تا شما و روانپزشک بتوانید دارو و دوز مناسب شما را برای مدت طولانی پیدا کنید.

خیانت در بیماران دو قطبی

رابطه عاطفی با فرد مبتلا به اختلال دوقطبی

استحکام بخشیدن به روابط به تلاش نیاز دارد،به خصوص اگر شریک عاطفی شما مبتلا به اختلال دو قطبی است. چرا که چالش های زیادی از جمله خیانت در بیماران دوقطبی وجود دارد.

روانشناسان این توصیه ها را ارائه می دهند:

به مشاوره زوج درمانی بروید

 مشاوره زوجین برای مقابله با ناراحتی های ناشی از رفتار شریک مبتلا به دوقطبی ضروری است. معمولاً کسی که دچار اختلال دو قطبی است، به شریک خود آسیب می رساند و او را آزرده خاطر می کند.

زوج درمانی به شما کمک می کند:

  • بدانید که رفتار های آسیب زا از یک بیماری روانی ناشی می شوند.
  • رفتاری را که در طول تغییر حالات خلقی رخ داده است ببخشید.
  • برای تثبیت درمان، برای رابطه خود مرز مشخص کنید.

خیانت در بیماران دو قطبی

در درمان درگیر شوید

از او بپرسید که آیا می توانید در درمان او مشارکت داشته باشید یا خیر. این مشارکت می تواند شامل همراهی تا اتاق درمان شود. این کار باعث می شود تا

  • اطلاعات درستی از این بیماری به دست آورید
  • به روانپزشک در راستای کسب اطلاعات بیشتر کمک کنید
  • در مورد تغییرات خلقی به روانپزشک هشدار بدهید

مراقبت از خود را بیاموزید

مراقبت از خود این روزها سروصدای زیادی به پا کرده است، اما نقش مراقبت از خود زمانی که در رابطه با یک فرد متبلا به اختلال دوقطبی هستید بسیار مهم تر می شود. اختصاص دادن زمان کافی برای بهبود سلامتی جسمی و روانی خود ضروری است، مانند پیوستن به یک گروه حمایت کننده، صحبت با یک درمانگر یا شرکت در یک کلاس یوگا.

داشتن ارتباط سالم با فرد مبتلا به اختلال دو قطبی نه تنها نیاز به مدیریت دقیق بیماری آنها دارد، بلکه همچنین برای مراقبت از خود باید زمان کافی اختصاص دهید.

خیانت در بیماران دو قطبی

جلوگیری از خیانت در دو قطبی ها

هنگامی که همسر یک فرد دو قطبی به روان درمانان به منظور کسب راه حل های مفید برای ادامه ارتباط آرامش بخش با همسر دو قطبی خود مراجعه می کند، عمدتا کارشناسان رفتار درمان به این افراد برخی از تکنیک های ابتدایی را برای بررسی سطح بیماری و به منظور آزمون و خطا پیشنهاد می کنند.

تلاش برای جلوگیری از خیانت در بیماران دو قطبی نیز دیگر عاملی است که سبب مراجعه اطرافیان و همسر افراد دو قطبی به روانشناسان می شود.

روانشناسان معتقدند با انجام برخی از امور زیر و نشان دادن رفتارهای ذکر شده می توان تا حدود زیادی از شدت این بیماری در این افراد کاست و سبب ایجاد آرامش بیشتر در رابطه شد:

  • ایجاد فضای آرام برای استراحت و خواب بیشتر
  • انجام فعالیت های تفریحی مشترک
  • تخلیه انرژی با استفاده از ورزش های معمولی مانند پیاده روی
  • کنترل رفتارهای فرد دو قطبی با محبت و توجه بیشتر
  • در دست گرفتن اقدامات و تصمیمات او به صورت غیر مستقیم
  • تلاش برای متقاعد ساختن فرد به مراجعه به روانشناس متخصص

دارودرمانی در جلوگیری از خیانت در بیماران دوقطبی

دارودرمانی (درمان دارویی) در جلوگیری از خیانت در بیماران دوقطبی نقش مهمی ایفا می‌کند. داروهای مورد استفاده در این درمان به کنترل حالت‌های خلقی (مانیا) و افسردگی کمک می‌کنند و از احتمال بروز رفتارهای خطرناک، افکار غیرمعمول، و عملکرد نامتعادل در روابط عاطفی جلوگیری می‌کنند.

از جمله دسته‌های داروهای استفاده‌شده برای درمان اختلال دوقطبی عبارتند از:

۱. استابیلایزر‌های خلقی (Mood Stabilizers)

این دسته دارو‌ها به کنترل حالت‌های خلقی (مانیا) و منع افسردگی کمک می‌کنند. لیتیوم یکی از معروف‌ترین استابیلایزر‌های خلقی است که به تأثیر مثبت در کنترل حالت‌های خلقی بیماران دوقطبی معتبر است.

۲. آنتی‌افسران (Antidepressants):

این دسته دارو‌ها برای کنترل و بهبود دوره‌های افسردگی استفاده می‌شوند. اما باید با احتیاط مصرف شوند، زیرا استفاده غیرمناسب از آن‌ها ممکن است در دوره‌های‌مانیا اثرات نامطلوبی داشته باشد.

۳. آنتی‌پسیکوتیک‌ها (Antipsychotics)

برخی از آنتی‌پسیکوتیک‌ها ممکن است به کنترل حالت‌های خلقی و رفتار‌های خطرناک در دوره‌های‌مانیا کمک کنند.

۴. بنزودیازپین‌ها (Benzodiazepines):

این دسته دارو‌ها برای کاهش اضطراب و بروز افکار غیرمعمول در دوره‌های‌مانیا استفاده می‌شوند.

مهم است بدانید که هر فرد دوقطبی نیازمند داروهای مناسب و مدیریت فردی است. استفاده از داروها همیشه باید تحت نظر پزشک روانپزشک انجام شود و دقیقاً مطابق با دستورات و نظارت پزشک مصرف شود. همچنین، در کنار درمان دارویی، مشاوره روانشناختی و حمایت اجتماعی نیز برای بهبود روابط عاطفی و جلوگیری از خیانت در افراد دوقطبی بسیار اهمیت دارد.

 

اگر هنوز هم خود (یا شریک زندگی خود) درگیر رفتارهای مخربی مانند دروغ گفتن و داشتن رابطه جنسی خارج از رابطه دو نفره تان هستید، ممکن است بخواهید مشاوره ای را در نظر بگیرید. چه تنها باشید و چه با شریک زندگی خود، یک درمانگر یا یک مشاور می تواند به شما کمک کند و دلایل اساسی خیانت زنان دوقطبی و خیانت در بیماران دوقطبی را درک کنید و در عین حال به شما در شناسایی و جلوگیری از عوامل تحریک کننده کمک کننده می باشد.

3.9/5 - (23 امتیاز)
نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0