معرفی کتاب های روانشناسی خوب

کتاب‌های روانشناسی از آن دسته کتاب‌هایی هستند که همیشه مشتری خود را دارند. مردم در پی دستیابی به حال بهتر و روزگار خوش همواره در پی این دسته کتاب‌ها هستند. امید و ناامیدی، افسردگی، تنش‌های روزانه و راه‌های مقابله با آن و علاقه‌ی افراد به ساختن زندگی بهتر برای خود، همه و همه از عواملی هستند که افراد مختلف جامعه را به سمت این گروه از کتاب های انگیزشی سوق می‌دهد و با اینکه خواندن تنها کافی نیست و اثرپذیری این مطالب علاوه بر زمان‌بر بودن نیاز به مداومت در خواندن مطالب گوناگون، یادداشت‌برداری و در نهایت عملیاتی کردن مطالب دارد، باز هم از مشتاقان این کتاب ها کم نمی‌شود. تغییر سرنوشت کاری بس دشوار است اما هنوز هستند کسانی که میل انجام چنین تغییر مثبتی در آن ها بیدار باشد. کتاب های روانشناسی بی شمار هستند اما ما در این مطلب 6 کتاب پر فروش و برتر روانشناسی را برای شما به اشتراک گذاشته ایم.

برترین کتاب های روانشناسی

1. نیمه تاریک وجود

«هیچ‌کس با تصور نور به نور حقیقت نمی‌رسد، ولی به کمک شناخت تاریکی‌ها می‌توان به روشنایی حقیقت دست یافت.»

کتاب نیمه‌ تاریک وجود ما را در پیداکردن راه و روش زندگی و استقبال از تاریکی‌های درون‌مان راهنمایی می‌کند. شاید برای‌تان سؤال باشد که سایه چیست؟ و چگونه به وجود می‌آید؟ سایه کوله‌باری نامرئی است که ما آن را حمل می‌کنیم و همچنان که بزرگ می‌شویم، تمام جنبه‌هایی را که برای ما‌، دوستان و خویشاوندان‌مان قابل پذیرش نیستند، در آن جای می‌دهیم. رابرت بلای (نویسنده) معتقد است که ما در چند دهه‌ٔ اول زندگی‌مان این کوله را پر می‌کنیم و در بقیهٔ عمر تلاش می‌کنیم که هر آنچه را در کوله‌مان گذاشته‌ایم، برای سبک‌تر کردن بار خود از آن بیرون بریزیم. دبی فورد به زیبایی توضیح می‌دهد که جهان درون ما مانند هولگرام روی یک کارت اعتباری است که در واقع یک تصویر سه‌بعدی است و ویژگی منحصربه‌فرد آن، این است که هر قطعه از آن را که بخراشیم همان تصویر کلی هولوگرام در آن رویت می‌شود و این یعنی جهان ما تصویری از جهان کل است. این مثال چه چیزی در دل خود دارد؟ در واقع نویسنده قصد دارد به این نکته برسد: «وقتی درک کنید که هر آنچه در دیگران وجود دارد در درون شما هم هست، تمام دنیای شما تغییر می‌کند. هدف ما در این کتاب پیداکردن و روبه‌رو شدن با تمام مواردی است که در دیگران دوست داریم یا نفرت داریم. وقتی این ویژگی‌های انکارشده را احیا کنیم، دری به دنیای درون‌مان باز کرده‌ایم. وقتی با خودمان آشتی کنیم، با دنیای‌مان آشتی می‌کنیم.» نویسنده بعد از آنکه درک روشنی از جهان درون‌مان به ما می‌دهد، کمک می‌کند تا آنچه را سال‌هاست مخفی کرده‌ایم از گنجینه‌ٔ وجودمان بیرون بکشیم. دبی فورد باور دارد که یافتن سایه‌های وجودمان نوعی پذیرش است که باعث می‌شود مشکلاتمان را شناسایی کنیم و برای همیشه از آنها رها شویم. کتاب نیمه‌ تاریک وجود یک کتاب انگیزشی نیست بلکه یک کتاب آموزشی در زمینه‌ ی روانکاوی است که دبی فورد بسیار هنرمندانه دنیای درون انسان را توصیف می‌کند و می‌گوید جهان درونی هرکس چگونه است، او معتقد است درون هر انسانی نمونه‌ای از جهان بیرونی اوست.

The dark half of existence

2. انسان در جست و جوی معنا

دکتر فرانکل، کتاب انسان در جست‌وجوی معنی را در دو بخش نوشته است، بخش اول شامل خاطرات او از زمان حضورش در اردوگاه کار اجباری آشویتس است و بخش دوم آن مربوط به لوگوتراپی یا معنادرمانی که مکتب تخصصی دکتر فرانکل است را برای ما توضیح می‌دهد. کتاب انسان در جستجوی معنا، تنها دارای یک هدف و تفکر است که این موضوع باعث شده این کتاب به یکی از مهم‌ترین آثار عصر ما تبدیل شود. معمولاً اگر کتابی چنان قدرتی دارد که بتواند زندگی کسی را تغییر دهد، همین کافی است و باید آن را خواند. دکتر ویکتور فرانکل باور دارد چیزی که موجب ناامیدی و یاس در انسان می‌شود، در واقع نتیجه شکست انسان برای یافتن معنا و هدفی برای زندگی و گاهی أوقات نداشتن احساس مسئولیت در زندگی است. او در اردوگاه‌های کار اجباری در میان تمام رنج‌هایی که به همراه دیگران کشیده است، برای خود معنایی برای زندگی پیدا کرد و این شروع کشف دانش معنادرمانی بود؛ او با وجود تمام تحقیرها‌، توانست ارزش‌های انسانی خود را حفظ کند و موجودیت خود را به عنوان یک انسان، با ارزش‌تر از آن بیابد که اجازه دهد به شکلی بیهوده در اردوگاه از دست دهد. لوگوتراپی یا معنا درمانی را دکتر وکتور فرانکل ابداع کرده است. او تا‌بحال بیش از سی کتاب نوشته است. از میان همه‌ی این سی کتاب تنها حدود هشت تا از آن‌ها به انگلیسی و فقط سه عنوان از این هشت کتاب به فارسی ترجمه شده‌اند؛ «انسان در جست‌و جوی معنای غایی»، «معنا درمانی» و انسان در جست‌وجوی معنی؛ آثار ویکتور فرانکل هستند که به فارسی ترجمه شده‌اند. دکتر فرانکل بعد از آنکه هر روز شاهد مرگ زندانیان زیادی بود، به همراه برخی از دوستانش مسئله را بررسی کردند و متوجه شدند، چیزی که به‌مرور زمان، زندانیان را از پا در می‌آورد، بیماری و کمبود غذا نیست، بلکه ناامیدی شدن آن ها از زندگی بود. به همین دلیل، تصمیم گرفت تا با سخنان الهام‌بخش زندانیان را از شر ناامیدی‌ رها کنند.

 Man's-Search-for-Meaning

3. زندگی خود را طراحی کنید

احتمالا برای شما هم پیش آمده که در موقعیتی در زندگی قرار بگیرید که از ته دل بخواهید از آن خارج شوید، اما ندانید چگونه. مثلا در رابطه ای هستیم که احساس می‌کنیم طرف مقابلمان ما را با رفتارهایش اذیت می کند، اما همچنان به آن رابطه به اصطلاح «می‌چسبیم»! یا مثلا در شغلی فعالیت می‌کنیم که لحظه به لحظه آن برای ما سخت است، اما نمی‌توانیم آن را رها کنیم. در چنین موقعیتی باید قبل از انجام هر کاری باید از خودمان یک سوال مهم بپرسیم: «دوست داریم وقتی رشد کردیم( رشد کردن به این معنی که از لحاظ فردی توانایی‌ها و مهارت‌های بیشتری برای درک موقعیت‌های مختلف زندگیمان به دست آوردیم) به چه کسی تبدیل بشویم؟» پاسخ به این سوال کار چندان راحتی نیست. بسیاری از افراد بالغ نمی‌توانند به این سوال جواب بدهند. به خصوص وقتی که در موقعیتی قرار گرفته‌اند که همه چیز ساکن و تغییرناپذیر است. در واقع کتاب زندگی خود را طراحی کنید، اثری پرفروش نوشته ی بیل بورنت و دیوید ایوانس است که نخستین بار در سال 2015 منتشر شد. اغلب ما صرف نظر از این که چه سن و سالی داریم، هنوز به دنبال یافتن پاسخی برای این سوال اساسی هستیم: «زمانی که بزرگ شدی، می خواهی چه کاره شوی؟» در کتاب زندگی خود را طراحی کنید، دو طراح و مبتکر بزرگ جهان فناوری از تخصص خود بهره می گیرند تا به مخاطب خود، راه و روش رسیدن به مطلوب خود در زندگی را نشان دهند. برنامه ی فوق العاده موفق آن ها به اسم طراحی زندگی، به وسیله ی هزاران نفر، از دانش آموزان و میانسالان گرفته تا افراد بازنشسته، مورد تست و آزمایش قرار گرفته است. این روش ساده که برای اولین بار در قالب کتاب عرضه شده، به شما یاد خواهد داد که چگونه برای خلق زندگی مطلوبتان از ابزارهای بنیادین طراحی بهره ی کامل را ببرید.

Design your life

4. تکه هایی از یک کل منسجم

حس کردن خوشبخی حس کردن مسیری است که خودمان تلاش می کنیم تمامش کنیم اما موضوع تمام کردن و نکردن نیست موضوع تلاشی است که  در مسیرانجام می دهیم این تلاش هرچقدر سخت تر باشد و مسیر باچالش های بیشتری همراه باشد احساس خوشبختی عمیق تر خواهد بود.
هیچ تپش قلبی در اول رابطه تضمین کننده نیست. در اندوه جهان سنگین می شود و زمان کند می گذرد اما درنهایت گذر  می کند درسالگردها و ماه های مشخصی که در آن اتفاق های تلخی رخ داه ما اندوه واضطراب را دوباره تجربه خواهیم کرد چون بدن به صورت ناهشیار نزدیک شدن تداعی زمان خاصی را متوجه می شود،نزدیک شدن به سالروزی تلخ. به همین علت در نزدیک شدن به سالگرد های تلخ از حضور اندوه ناامید نشوید.
صمیمیت یعنی درک کردن و حس کردن یک فرد با تمام وجود بدون هیچ قضاوت ومقایسه ای یعنی حضور داشتن درسکوت. این یعنی رشته ای باریک و درک از صمیمیت های کوتاه و مملو از حضور و مشاهده است در واقع همین صمیمیت های کوتاه و ساده رابطه را عمیق و معنادار می کند ومی تواند مرهمی برتنهایی درونی ما باشد. باید بخشید، بایدخودمان را برای تمام حماقت ها، انتخاب های تلخ و برای تمام بدی های که انجام داده اید ببخشیم. بخشش که آغازشود ادامۀ جاده دیده می شود جاده ای که هنوز مسافرش هستیم و هنوز ادامه دارد  بار گناه را که بر زمین بگذاریم قدم هایمان سبک تر می شود. ما انتظارداریم کسی باشد چیزی یا نیروی فراتر از به ما پرواز را بیاموزد، پرواز از فراز دردها و رنج ها حقیقت این است که قصه پرواز، یک قصه قدیمی شکست خورده است. پرواز هیچ گاه برای ما نبود و نخواهد بود پرواز داستان پرندگان است ما آدم هایی هستیم که بر روی پاهایمان راه می رویم و دنیا رابا دست هایمان لمس می کنیم. ازدست دادن جزیی از جریان زندگی است. زندگی نداشته های زیادی دارد. زندگی بسیارانعطاف پذیراست. زندگی مملو از ناکامی است. کتاب تکه‌هایی از یک کل منسجم، مجموعه‌ یادداشت‌های کوتاهی است که با زبانی ساده و گویا و خالی از اصطلاحات تخصصی روان‌شناس سلامت ، چکیده‌ای از نظریات و مفاهیم این علم را برای مخاطب خلاصه کرده است. اگر برای شنیدن جملاتی شبه‌دستوری که نویدبخش یک زندگی آرام‎‌ترند، آماده‌اید، این کتاب را تهیه کنید و بگذارید برایتان از دردها و گره‌های روان آدمی صحبت کند. کوتاه بودن این یادداشت‌ها خوانش کتاب را راحت‌تر می‌کند. نیازی به پیگیری مطالعاتی خاصی نیست تا بتوان از این کتاب بهره‌مند شد. کافی است همیشه دم‌دستتان باشد تا در زمان‌های مرده یا زنده‌ی روز به سراغش بروید و یا به عزیزانتان هدیه دهید تا روابط خود را عمیق‌تر و آرام‌تر از گذشته به پیش ببرید.

Pieces of a coherent whole

5. بی حد و مرز

ما برای متحول‌کردن دنیای خود، به جادو نیاز نداریم.  تمام قدرت لازم برای این کار، درون خودمان است. تنها راهِ بُردن این است که سریع‌تر از دیگران بیاموزید. من نه‌ تنها از تمام مغزهایی که دارم، بلکه از تمام مغزهایی که می‌توانم قرض بگیرم هم استفاده می‌کنم.
تنها هدفِ واقعیِ آموزش این است که کاری کنید فرد دائم سؤال کند. آن‌که سؤال می‌پرسد، نمی‌تواند از جواب دادن طفره برود.  زندگی هیچ محدودیتی ندارد، به‌جز محدودیت‌هایی که خودِ شما تعیین می‌کنید. شما در کتاب بی‌حد و مرز می‌آموزید تا بر تبعات منفی دنیای دیجیتال غلبه کنید و عوامل آسیب‌زا را از خود دور سازید و با پشتکار در مسیر آرزوهای‌تان قدم بردارید. جیم کوییک، بهترین مربی مغز در جهان محسوب می‌شود و در کتاب بی‌حد و مرز، راه‌هایی برای حفظ سلامت مغز در اختیارتان قرار می‌دهد و به شما می‌آموزد تا از آن بهترین و بیشترین استفاده را داشته باشید. در بخشی از کتاب بی حد و مرز ارزش ها را می شناسیم. باید ارزش‌های خود را در نظر بگیریم. می‌توانید بهترین عادات خود را یادداشت کنید، اما اگر ارزش‌هایتان با هدفِ نهایی هم‌خوانی نداشته باشند، موفق نخواهید شد. مثلاً فردی که دوست دارد نام‌های افراد را به ‌خاطر آورد باید برای روابط خود و ارتباطش با دیگر افراد ارزش قائل شود. رفتارِ شما باید از ارزش‌هایتان پشتیبانی کنند، در غیر این صورت هیچ انگیزه‌ای برای انجامشان نخواهید داشت. ارزش‌های ما برای خود سلسله مراتبی دارند. اگر از شما سؤال کنم مهم‌ترین‌ چیز در زندگی‌تان چیست، شاید بگویید خانواده. سپس سؤال خواهم کرد خانواده چه کاری برایتان انجام می‌دهد. برای من، خانواده به معنای عشق است و برای شما شاید حس تعلق باشد. تمایزِ مهم این است که خانواده، ارزشی ابزاری است، ابزاری برای رسیدن به هدف. ارزش و هدفِ نهایی همان عشق و تعلق هستند. وقتی به ارزش‌های خود نگاهی می‌اندازیم، می‌توانیم مشخص کنیم آیا ارزشی که بیان کرده‌ایم هدف نهایی است یا اینکه خود ارزشِ دیگری را بیرون می‌کشد. ارزش‌ها باید اولویت‌بندی شوند. ارزش‌های من عشق، رشد، مشارکت و ماجراجویی هستند. (به همین ترتیب) هر ارزش به مرور رشد می‌کند و به ارزش بعدی منجر می‌شود. ارزش‌های فرد هر سال تغییر نخواهند کرد مگر اینکه شرایطی را در زندگی تجربه کنید که ارزش‌هایتان را تغییر دهند، مثل فرزنددارشدن، از دست دادنِ یکی از عزیزان یا پایان دادن به رابطه.

unlimited

6. هنر خوب زندگی کردن

کتاب هنر خوب زندگی کردن اثر رولف دوبلی یکی از بهترین آثاری است که در زمینه رشد و توسعه فردی نوشته شده است. این کتاب از ابتدا تا انتها پر از نکات مهم و اساسی است که هر کدام می‌تواند به شما این توانایی را بدهد که خودتان را برای یک زندگی خوب و سرشار از شادی آماده کنید. این کتاب را می‌توان یک جعبه شگفت انگیز از ابزارهای ذهنی توصیف کرد که شما را برای داشتن یک زندگی خوب و رضیات‌بخش آماده می‌کند. در این کتاب روی یک سری از نکات به شدت تأکید می‌شود و از این نکات به عنوان ستون‌های اصلی یک زندگی خوب و شاد یاد می‌شود.  راهکارهای کتاب هنر خوب زندگی کردن برای بالا بردن کیفیت زندگی، راهکارهای شگفت ‌انگیز و اعجاب ‌انگیزی نیستند. صرفا با خواندن آن‌ها زندگی‌تان متحول نمی‌شود و خود شما هم به فرد دیگری تبدیل نمی‌شوید. حتی ممکن است خودتان هم از نکاتی که در این کتاب به آن اشاره می‌شود، آگاه باشید. اما نکته قابل تامل این است که تصمیم بگیرید آگاهانه از این نکات استفاده کنید. رولف دوبلی می‌گوید که مغز بشر با سرعت کمتری نسبت به سرعت مدرنیزاسیون زندگی بشر توسعه یافته است و همین باعث ایجاد خطاهای بی شماری در زندگی بشر می‌شود. خوب زندگی کردن مفهوم عمیق و گسترده‌ای دارد که از فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت است. عوامل مختلفی در خوشحال بودن انسان‌ها تاثیر می‌گذارد، داشتن دوستان خوب، روابط اجتماعی موفق، در آمد مناسب، هدف‌گذاری در زندگی و دست‌یابی به آن و … می‌تواند احساس خوشبختی و شادکامی به انسان ببخشد. ما دائماً در تلاش برای رسیدن به یک اصل واحد، یک باور واحد و یک قانون واحد هستیم. درحالی‌که چنین راه سهل و آسانی به سوی شادکامی وجود خارجی ندارد. به روایت رولف دوبلی، او در این کتاب به شما نمی‌گوید که زندگی خوب چیست بلکه سعی دارد تا به شما بگوید زندگی خوب چه چیزی نیست. رولف دوبلی در کتاب هنر خوب زندگی کردن به خواننده کمک می‌‌کند تا به این آگاهی و دانش برسد که آنچه برای یک زندگی خوب و در اصطلاح خوب زیستن نیاز است در درون ما وجود دارد.

The art of living well

همان طور که پیشتر اشاره کردیم تعداد و انواع کتاب های روانشناسی بی شمارند، ما اینجا به معرفی 6 کتاب پر فروش و برتر پرداختیم. دنیای روانشناسی دنیایی پر از صحبت، آرامش، آموزش و هدفمند برای داشتن ذهن آگاه است که مسیر های موفقیت شما را هموار می سازد.

5/5 - (1 امتیاز)

1 نظر
  1. تهرانی می گوید

    هفتصد نکته موفقیت آمیز

    هزار و یک سکه

    گنج من

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0